다매체 다채널 시대에서 인플루언서 마케팅에 대한 중요해짐에 따라 본 연구는 국내 영향력 있는 영화 인플루언서를 중점으로 최근 10년간 영화 소비가 줄어들고 있는 20-30대를 대상으로 소비층을 세분화하여 연구를 진행하였다. 분석을 위해 인플루언서의 정보원천의 특성, 정보신뢰성, 규범적 사회영향과 온라인구전의도 및 영화관람의도 간의 구조적 관계를 살펴보았으며 SPSS 통계 프로그램과 SMART PLS를 통해 분석을 실시하였다. 연구 결과 인플루언서의 심리적, 외형적 특성 중 신뢰성과 전문성은 정보신뢰성에 긍정적 영향을 미쳤으며 매력성은 규범적 영향에 영향을 미쳤다. 또한 규범적 사회영향과 정보신뢰성은 모두 온라인 ...
다매체 다채널 시대에서 인플루언서 마케팅에 대한 중요해짐에 따라 본 연구는 국내 영향력 있는 영화 인플루언서를 중점으로 최근 10년간 영화 소비가 줄어들고 있는 20-30대를 대상으로 소비층을 세분화하여 연구를 진행하였다. 분석을 위해 인플루언서의 정보원천의 특성, 정보신뢰성, 규범적 사회영향과 온라인구전의도 및 영화관람의도 간의 구조적 관계를 살펴보았으며 SPSS 통계 프로그램과 SMART PLS를 통해 분석을 실시하였다. 연구 결과 인플루언서의 심리적, 외형적 특성 중 신뢰성과 전문성은 정보신뢰성에 긍정적 영향을 미쳤으며 매력성은 규범적 영향에 영향을 미쳤다. 또한 규범적 사회영향과 정보신뢰성은 모두 온라인 구전의도에 긍정적 영향을 미쳤고, 온라인 구전의도는 영화 관람의도에 긍정적 영향을 미쳤다. 이러한 연구 결과를 토대로 새로운 영화 마케팅전략에 대한 방향과 향후 연구의 방향에 대해 논의하였다.
다매체 다채널 시대에서 인플루언서 마케팅에 대한 중요해짐에 따라 본 연구는 국내 영향력 있는 영화 인플루언서를 중점으로 최근 10년간 영화 소비가 줄어들고 있는 20-30대를 대상으로 소비층을 세분화하여 연구를 진행하였다. 분석을 위해 인플루언서의 정보원천의 특성, 정보신뢰성, 규범적 사회영향과 온라인구전의도 및 영화관람의도 간의 구조적 관계를 살펴보았으며 SPSS 통계 프로그램과 SMART PLS를 통해 분석을 실시하였다. 연구 결과 인플루언서의 심리적, 외형적 특성 중 신뢰성과 전문성은 정보신뢰성에 긍정적 영향을 미쳤으며 매력성은 규범적 영향에 영향을 미쳤다. 또한 규범적 사회영향과 정보신뢰성은 모두 온라인 구전의도에 긍정적 영향을 미쳤고, 온라인 구전의도는 영화 관람의도에 긍정적 영향을 미쳤다. 이러한 연구 결과를 토대로 새로운 영화 마케팅전략에 대한 방향과 향후 연구의 방향에 대해 논의하였다.
Korea movie market in 20s and 30s consumer segment have fallen for the past decade. As influencer marketing became more important in the this age of multi-media & channel, this study intend to determine Korea powerful movie influencer effect on 20s and 30s consumer segments movie consumption. Th...
Korea movie market in 20s and 30s consumer segment have fallen for the past decade. As influencer marketing became more important in the this age of multi-media & channel, this study intend to determine Korea powerful movie influencer effect on 20s and 30s consumer segments movie consumption. This research developed structural model focus on the relationship among influencer characteristic, information credibility, normative social influence, online e-WOM, movie viewing intention. Statistical analysis used SPSS and Smart PLS. The result of data analysis shown that influencer’s characteristic trust and expertise have positive effects on information reliability, and attractive has positively influenced normative social influence. In addition, both normative social influence and information reliability had positive effects on e-WOM, while e-WOM had positive effects on movie viewing intention. This research findings offer insights for a better understanding of Korea movie marketing strategies and theoretical implication.
Korea movie market in 20s and 30s consumer segment have fallen for the past decade. As influencer marketing became more important in the this age of multi-media & channel, this study intend to determine Korea powerful movie influencer effect on 20s and 30s consumer segments movie consumption. This research developed structural model focus on the relationship among influencer characteristic, information credibility, normative social influence, online e-WOM, movie viewing intention. Statistical analysis used SPSS and Smart PLS. The result of data analysis shown that influencer’s characteristic trust and expertise have positive effects on information reliability, and attractive has positively influenced normative social influence. In addition, both normative social influence and information reliability had positive effects on e-WOM, while e-WOM had positive effects on movie viewing intention. This research findings offer insights for a better understanding of Korea movie marketing strategies and theoretical implication.
주제어
#인플루언서 마케팅 인플루언서 신뢰성 전문성 매력성 규범적 사회영향 온라인 구전의도 영화관람의도 20-30대 influencer marketing influencer trust expert attractive normative social influence electronic-word-of mouth movie viewing intention 20s-30s
학위논문 정보
저자
이다정
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
문화예술경영학과 공연경영전공
지도교수
김현철
발행연도
2020
총페이지
v, 61장
키워드
인플루언서 마케팅 인플루언서 신뢰성 전문성 매력성 규범적 사회영향 온라인 구전의도 영화관람의도 20-30대 influencer marketing influencer trust expert attractive normative social influence electronic-word-of mouth movie viewing intention 20s-30s
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