서비스 경제로의 전환에 따른 기업의 가치창출 방식이 바뀜에 따라 기업의 경영전략 또한 변화하고 있다. 서비스 중심 패러다임에서 고객 만족을 위해서는 서비스 혁신이 중요하며, 이에 기업들은 디자인을 혁신 도구로 한 전략경영의 한 형태로써 디자인 경영에 대한 관심이 높아지고 있다. 디자인은 소프트파워로써 기업의 경쟁우위 확보를 위한 혁신 수단으로 가치가 있으며, 실제 디자인 경영의 도입으로 서비스 혁신을 이룬 애플, 스타벅스, 아마존 등의 성공 기업 사례들은 디자인 경영의 성과를 입증하고 있다. 하지만, 기존 디자인 경영에 관한 연구들은 대부분 디자인을 자원의 관점으로 한정하고 디자인 관리라는 협의의 개념에 초점을 맞추어 왔다. 과거 제조 산업에서 디자인은 제품의 스타일링이라는 심미적 기능이 강조되었으나, 서비스 중심으로 산업이 진화됨에 따라 새로운 ...
서비스 경제로의 전환에 따른 기업의 가치창출 방식이 바뀜에 따라 기업의 경영전략 또한 변화하고 있다. 서비스 중심 패러다임에서 고객 만족을 위해서는 서비스 혁신이 중요하며, 이에 기업들은 디자인을 혁신 도구로 한 전략경영의 한 형태로써 디자인 경영에 대한 관심이 높아지고 있다. 디자인은 소프트파워로써 기업의 경쟁우위 확보를 위한 혁신 수단으로 가치가 있으며, 실제 디자인 경영의 도입으로 서비스 혁신을 이룬 애플, 스타벅스, 아마존 등의 성공 기업 사례들은 디자인 경영의 성과를 입증하고 있다. 하지만, 기존 디자인 경영에 관한 연구들은 대부분 디자인을 자원의 관점으로 한정하고 디자인 관리라는 협의의 개념에 초점을 맞추어 왔다. 과거 제조 산업에서 디자인은 제품의 스타일링이라는 심미적 기능이 강조되었으나, 서비스 중심으로 산업이 진화됨에 따라 새로운 비즈니스 모델과 서비스 디자인, 기업의 시스템 디자인, 더 나아가 문화를 창조하는 역할 등으로 디자인의 개념이 확장되고 있다. 경영에 있어 이러한 디자인의 스펙트럼 확장은 혁신경영과도 연결되며, 따라서, 디자인 경영은 디자인 관리 차원을 넘어 기업 경영의 한 형태로써 보다 포괄적인 관점에서 연구가 이루어져야 한다. 기존 디자인 경영 구성요소에 관한 연구들은 주로 디자인 관리 관점에서 요인들이 연구되었으며, 거시적인 경영 차원에서 구성요소에 대해 분석한 연구는 거의 없다. 또한, 현 서비스 경제 시대의 경쟁환경을 고려하였을 때, 기업 내부 자원뿐만 아니라 고객이나 외부 이해관계자 등의 외부지식과의 융합이 중요하며, 이를 위한 IT기술 기반은 기업 경영전략에 핵심요소가 되기 때문에 디자인 경영 구성요소에 반영되어야 한다. 따라서, 본 연구에서는 서비스 경제가 지속되는 현 시대에 융합 서비스 혁신을 위한 디자인 경영의 구성요소에 관해 연구하고자 했으며, 이러한 디자인 경영 구성요소와 서비스 혁신 간의 영향관계를 분석하고자 하였다. 연구의 목표를 위해, 융합 서비스 혁신을 위한 디자인 경영의 구성요소를 융합가치창출 관점에서 도출하고, 이러한 디자인 경영 요인이 기업의 서비스 혁신에 실질적으로 영향을 미치는가를 검증하기 위해 실증분석을 진행하였다. 연구 결과, 융합 서비스 혁신을 위한 디자인 경영 요인으로 최고경영자, 경영철학 및 정책, 서비스 개발/개선 활동, 공동가치창출, 디자인 인력, 조직문화, 기술 및 IT플랫폼 총 7개의 요인과 62개의 세부 항목들이 개발되었다. 기업 실무진 대상으로 설문을 진행하여 디자인 경영 요인과 서비스 혁신간의 관계를 분석한 결과, 최고경영자와 디자인 인력을 제외한 모든 요인들이 서비스 혁신에 부분적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 디자인 경영의 구성요소를 거시적인 경영모델 차원에서 분석하여 디자인 경영을 도입하고자 하는 기업에 참고할 만한 실무적인 가이드라인을 제공하였다. 현 서비스 경제 시대에 대응하여 서비스 혁신의 유형별로 영향을 미치는 디자인 경영 요인을 밝혀내어, 경영을 함에 있어 참고할 만한 기초적 정보가 될 것으로 기대된다. 또한, 경영에 있어 점차 디자인의 개념과 역할이 확장됨에 따라 이를 반영한 디자인 경영 연구로써 의미를 가지며, 디자인 관리뿐만 아니라 혁신 경영의 한 형태로써 거시적인 경영 모델 측면에서 포괄적으로 접근한 것에 학문적 의미가 있다. 또한, 개발한 요인들이 기업의 서비스 혁신에 실제적인 영향을 미치는 것을 실증분석을 통해 검증하여 보다 학술적 의의를 가진다고 할 수 있다.
서비스 경제로의 전환에 따른 기업의 가치창출 방식이 바뀜에 따라 기업의 경영전략 또한 변화하고 있다. 서비스 중심 패러다임에서 고객 만족을 위해서는 서비스 혁신이 중요하며, 이에 기업들은 디자인을 혁신 도구로 한 전략경영의 한 형태로써 디자인 경영에 대한 관심이 높아지고 있다. 디자인은 소프트파워로써 기업의 경쟁우위 확보를 위한 혁신 수단으로 가치가 있으며, 실제 디자인 경영의 도입으로 서비스 혁신을 이룬 애플, 스타벅스, 아마존 등의 성공 기업 사례들은 디자인 경영의 성과를 입증하고 있다. 하지만, 기존 디자인 경영에 관한 연구들은 대부분 디자인을 자원의 관점으로 한정하고 디자인 관리라는 협의의 개념에 초점을 맞추어 왔다. 과거 제조 산업에서 디자인은 제품의 스타일링이라는 심미적 기능이 강조되었으나, 서비스 중심으로 산업이 진화됨에 따라 새로운 비즈니스 모델과 서비스 디자인, 기업의 시스템 디자인, 더 나아가 문화를 창조하는 역할 등으로 디자인의 개념이 확장되고 있다. 경영에 있어 이러한 디자인의 스펙트럼 확장은 혁신경영과도 연결되며, 따라서, 디자인 경영은 디자인 관리 차원을 넘어 기업 경영의 한 형태로써 보다 포괄적인 관점에서 연구가 이루어져야 한다. 기존 디자인 경영 구성요소에 관한 연구들은 주로 디자인 관리 관점에서 요인들이 연구되었으며, 거시적인 경영 차원에서 구성요소에 대해 분석한 연구는 거의 없다. 또한, 현 서비스 경제 시대의 경쟁환경을 고려하였을 때, 기업 내부 자원뿐만 아니라 고객이나 외부 이해관계자 등의 외부지식과의 융합이 중요하며, 이를 위한 IT기술 기반은 기업 경영전략에 핵심요소가 되기 때문에 디자인 경영 구성요소에 반영되어야 한다. 따라서, 본 연구에서는 서비스 경제가 지속되는 현 시대에 융합 서비스 혁신을 위한 디자인 경영의 구성요소에 관해 연구하고자 했으며, 이러한 디자인 경영 구성요소와 서비스 혁신 간의 영향관계를 분석하고자 하였다. 연구의 목표를 위해, 융합 서비스 혁신을 위한 디자인 경영의 구성요소를 융합가치창출 관점에서 도출하고, 이러한 디자인 경영 요인이 기업의 서비스 혁신에 실질적으로 영향을 미치는가를 검증하기 위해 실증분석을 진행하였다. 연구 결과, 융합 서비스 혁신을 위한 디자인 경영 요인으로 최고경영자, 경영철학 및 정책, 서비스 개발/개선 활동, 공동가치창출, 디자인 인력, 조직문화, 기술 및 IT플랫폼 총 7개의 요인과 62개의 세부 항목들이 개발되었다. 기업 실무진 대상으로 설문을 진행하여 디자인 경영 요인과 서비스 혁신간의 관계를 분석한 결과, 최고경영자와 디자인 인력을 제외한 모든 요인들이 서비스 혁신에 부분적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 디자인 경영의 구성요소를 거시적인 경영모델 차원에서 분석하여 디자인 경영을 도입하고자 하는 기업에 참고할 만한 실무적인 가이드라인을 제공하였다. 현 서비스 경제 시대에 대응하여 서비스 혁신의 유형별로 영향을 미치는 디자인 경영 요인을 밝혀내어, 경영을 함에 있어 참고할 만한 기초적 정보가 될 것으로 기대된다. 또한, 경영에 있어 점차 디자인의 개념과 역할이 확장됨에 따라 이를 반영한 디자인 경영 연구로써 의미를 가지며, 디자인 관리뿐만 아니라 혁신 경영의 한 형태로써 거시적인 경영 모델 측면에서 포괄적으로 접근한 것에 학문적 의미가 있다. 또한, 개발한 요인들이 기업의 서비스 혁신에 실제적인 영향을 미치는 것을 실증분석을 통해 검증하여 보다 학술적 의의를 가진다고 할 수 있다.
As a changes of the way of creating value in corporate in service economy era, the competitive strategy of corporate are also changing. In the service-oriented paradigm, service innovation is important for customer satisfaction, and companies are increasingly interested in design management as a for...
As a changes of the way of creating value in corporate in service economy era, the competitive strategy of corporate are also changing. In the service-oriented paradigm, service innovation is important for customer satisfaction, and companies are increasingly interested in design management as a form of strategic management using design as an innovation tool. Design as soft power is valuable as a means of innovation for the corporate’s competitive advantage, and the cases of successful companies such as Apple and Amazon, which have innovated their services through implication of design management, demonstrate effectiveness of the design management. However, the previous literatures of design management have mostly focused on the concept of managing design project in terms of resource based of the view. In the past era of manufacture industry the design functioned mostly as product styling in terms of aesthetic function. But as the evolution to the service oriented industry, the notion of design have been expanding which are new business model, service design, corporate system design, and even the role of creating culture. In terms of corporate management, the expansion of the spectrum of design is linked to innvative management therefore, design management needs to be studied in a more comprehensive manner as a form of corporate management. The previous studies on the components of design management have mainly studied with the perspective of managing design rather than corporate management, and few researches have been conducted with the view of macroscopic management level. In addition, considering the corporate competitive environment in the current service economy, it is important to integrate not only internal resources but also external knowledge such as customers and external stakeholders, and the IT technology is a key element for the competitive strategy in terms of cooperation then these elements needs to be involved in the component of design management. Therefore, this research aims to study the components of design management for the converging service innovation in the present age of the service economy, and to analyze the relationship between the design management and service innovation. For the purpose of this study, components of design management for the converging service innovation with the perspective of convergence value creation were derived, and the empirical analysis were conducted to define the design management factors substantially affect service innovation in the corporate. As a result, 7 factors and 62 items were derived, CEO, Management Philosophy and Policy, Service development/improvement, Co-creation, Design Personnel, Organizational Culture, Technology and IT platform, as design management factors. All factors except CEO and Design Personnel partially effect on the service innovation. This results are expected to provide practical guidelines for the corporate seeking to introduce the design management. In response to the current service economy, it is expected to identify the design management factors that affect each type of service innovation and provide basic information for the corporate. In addition, as the concept and role of design gradually expands in corporate management, this study have significance as reflects the expaned notion of design and it has academic implications with a comprehensive approach in terms of management model as a form of innovation management. Furthermore, it has worthy academic meaning verifying through the empirical analysis that the actual influence on the service innovation in corporate.
As a changes of the way of creating value in corporate in service economy era, the competitive strategy of corporate are also changing. In the service-oriented paradigm, service innovation is important for customer satisfaction, and companies are increasingly interested in design management as a form of strategic management using design as an innovation tool. Design as soft power is valuable as a means of innovation for the corporate’s competitive advantage, and the cases of successful companies such as Apple and Amazon, which have innovated their services through implication of design management, demonstrate effectiveness of the design management. However, the previous literatures of design management have mostly focused on the concept of managing design project in terms of resource based of the view. In the past era of manufacture industry the design functioned mostly as product styling in terms of aesthetic function. But as the evolution to the service oriented industry, the notion of design have been expanding which are new business model, service design, corporate system design, and even the role of creating culture. In terms of corporate management, the expansion of the spectrum of design is linked to innvative management therefore, design management needs to be studied in a more comprehensive manner as a form of corporate management. The previous studies on the components of design management have mainly studied with the perspective of managing design rather than corporate management, and few researches have been conducted with the view of macroscopic management level. In addition, considering the corporate competitive environment in the current service economy, it is important to integrate not only internal resources but also external knowledge such as customers and external stakeholders, and the IT technology is a key element for the competitive strategy in terms of cooperation then these elements needs to be involved in the component of design management. Therefore, this research aims to study the components of design management for the converging service innovation in the present age of the service economy, and to analyze the relationship between the design management and service innovation. For the purpose of this study, components of design management for the converging service innovation with the perspective of convergence value creation were derived, and the empirical analysis were conducted to define the design management factors substantially affect service innovation in the corporate. As a result, 7 factors and 62 items were derived, CEO, Management Philosophy and Policy, Service development/improvement, Co-creation, Design Personnel, Organizational Culture, Technology and IT platform, as design management factors. All factors except CEO and Design Personnel partially effect on the service innovation. This results are expected to provide practical guidelines for the corporate seeking to introduce the design management. In response to the current service economy, it is expected to identify the design management factors that affect each type of service innovation and provide basic information for the corporate. In addition, as the concept and role of design gradually expands in corporate management, this study have significance as reflects the expaned notion of design and it has academic implications with a comprehensive approach in terms of management model as a form of innovation management. Furthermore, it has worthy academic meaning verifying through the empirical analysis that the actual influence on the service innovation in corporate.
주제어
#디자인 경영 서비스 혁신 융합 서비스 디자인 중심 혁신 공동가치창출 Design Management Design-driven Innovation Service Innovation Convergent Service Co-creation
학위논문 정보
저자
김설희
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
문화예술경영학과 공연경영전공
지도교수
권혁인
발행연도
2020
총페이지
vi, 150 p.
키워드
디자인 경영 서비스 혁신 융합 서비스 디자인 중심 혁신 공동가치창출 Design Management Design-driven Innovation Service Innovation Convergent Service Co-creation
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