한류는 2000년대 중반 이후부터 현재까지 진행 중이며, 그 중심에는 K-Pop이 있다. K-Pop이 한류의 중요한 수출 콘텐츠라 할 수 있다. 논의의 중심 주제가 된 현재, 한류 음악이 한류 전체의 흐름에 미치는 영향은 매우 크다고 할 수 있다. 1996년 데뷔한 K-Pop 아이돌 그룹 H.O.T는 한류 열풍을 가져온 ‘1세대 아이돌’ 이며, 그 이후 젝스키스, 신화로 이어지면서 SM Entertainment등 연예 기획사를 거친 아이돌 시스템을 시초로 등장하였다. H.O.T와 젝스키스는 큰 성공을 보였고, ‘기획형 아이돌’ 들은 한국 아이돌 시장 주류를 이루었다. 최근 매년 데뷔한 그룹 수는 20개 이상이지만 인기 있고 인지도가 있는 그룹은 절반도 안되며, 대형 기획사의 기획형 아이돌 그룹은 지속적으로 상위권에 머물고 있기 때문에 중소형 기획사의 그룹의 상승기회는 더욱 적다. 이런 상황에서 엠넷에서 <프로듀스 101 시즌2>라는 아이돌 서바이벌 프로그램이 방송되었으며, 아이돌 시스템의 표준화를 깨고 프로젝트 그룹 ‘워너원’이 제작되었다. 중국도 K-Pop의 영향을 받아서 <프로듀스 101 시즌2>를 따라 <우상연습생>을 제작했으며, 프로젝트 그룹 ‘NINE PERCENT’을 데뷔시켰다. 본 연구는 아이돌 서바이벌 프로그램 전략에 대해 살펴본 뒤, 한중 대표적인 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램을 선정하였으며, 아이돌 프로젝트 그룹 전략을 따라 한중 프로젝트 그룹을 선정하여 이들의 사례 분석을 바탕으로 앞으로 중국 아이돌 산업이 나아갈 방향을 제시를 하는 것을 목표로 한다. 분석 대상으로는 한국 아이돌 오디션 프로그램의 신역사로 볼 수 있는 <프로듀스 101 시즌2>과 중국 아이돌 오디션 프로그램의 신모델 <우상연습생>을 선정하였으며, 이들 프로그램에서 데뷔한 프로젝트 그룹 워너원과 NINE PERCENT를 선정하였다. 두 프로그램의 공통점과 차이점을 비교 분석한 결과, 서사구조, 투표방식, 방송플랫폼, 사전마케팅과 광고마케팅을 구사한다는 것을 알 수 있었으며 두 그룹 별 전략의 공통점과 차이점을 비교 분석하여 소속사 운영, 활동방식, ...
한류는 2000년대 중반 이후부터 현재까지 진행 중이며, 그 중심에는 K-Pop이 있다. K-Pop이 한류의 중요한 수출 콘텐츠라 할 수 있다. 논의의 중심 주제가 된 현재, 한류 음악이 한류 전체의 흐름에 미치는 영향은 매우 크다고 할 수 있다. 1996년 데뷔한 K-Pop 아이돌 그룹 H.O.T는 한류 열풍을 가져온 ‘1세대 아이돌’ 이며, 그 이후 젝스키스, 신화로 이어지면서 SM Entertainment등 연예 기획사를 거친 아이돌 시스템을 시초로 등장하였다. H.O.T와 젝스키스는 큰 성공을 보였고, ‘기획형 아이돌’ 들은 한국 아이돌 시장 주류를 이루었다. 최근 매년 데뷔한 그룹 수는 20개 이상이지만 인기 있고 인지도가 있는 그룹은 절반도 안되며, 대형 기획사의 기획형 아이돌 그룹은 지속적으로 상위권에 머물고 있기 때문에 중소형 기획사의 그룹의 상승기회는 더욱 적다. 이런 상황에서 엠넷에서 <프로듀스 101 시즌2>라는 아이돌 서바이벌 프로그램이 방송되었으며, 아이돌 시스템의 표준화를 깨고 프로젝트 그룹 ‘워너원’이 제작되었다. 중국도 K-Pop의 영향을 받아서 <프로듀스 101 시즌2>를 따라 <우상연습생>을 제작했으며, 프로젝트 그룹 ‘NINE PERCENT’을 데뷔시켰다. 본 연구는 아이돌 서바이벌 프로그램 전략에 대해 살펴본 뒤, 한중 대표적인 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램을 선정하였으며, 아이돌 프로젝트 그룹 전략을 따라 한중 프로젝트 그룹을 선정하여 이들의 사례 분석을 바탕으로 앞으로 중국 아이돌 산업이 나아갈 방향을 제시를 하는 것을 목표로 한다. 분석 대상으로는 한국 아이돌 오디션 프로그램의 신역사로 볼 수 있는 <프로듀스 101 시즌2>과 중국 아이돌 오디션 프로그램의 신모델 <우상연습생>을 선정하였으며, 이들 프로그램에서 데뷔한 프로젝트 그룹 워너원과 NINE PERCENT를 선정하였다. 두 프로그램의 공통점과 차이점을 비교 분석한 결과, 서사구조, 투표방식, 방송플랫폼, 사전마케팅과 광고마케팅을 구사한다는 것을 알 수 있었으며 두 그룹 별 전략의 공통점과 차이점을 비교 분석하여 소속사 운영, 활동방식, 수익모델, 상품개발과 음반판매를 구사한다는 것을 알 수 있었다. 아이돌 시장이 변화에 따라 기획형 아이돌의 전략도 변화해야 하기 때문에 한중 프로젝트 아이돌 그룹은 새로운 운영 전략을 실시하고 있음을 알 수 있다. 본 연구는 <프로듀스 101 시즌2>과 <우상연습생>의 특성과 마케팅 전략을 바탕으로 워너원과 NINE PERCENT의 전략 비교에 따라 프로젝트 그룹의 전략 설정의 기초로 활용될 수 있기 바란다. 하지만 한국에 비해 중국 아이돌 시장이 아직은 초기 발전 단계이다. 따라서 두 프로젝트 그룹 차별화된 전략 도출을 통해 중국 아이돌 시장의 긍정적인 변화를 기대한다. 또한, K-Pop이 중국에서 전파되고 있는 만큼 중국 아이돌들이 어디까지 성장할 수 있으며 중국 수요자들에게 어떤 가치를 제공할 수 있을지 고려할 필요가 있다. 지속적으로 발전하고 있는 중국 아이돌 산업을 위해서는 양적 연구 이외의 질적 연구도 필요한다. 마지막으로 본고가 향후 중국 아이돌 산업의 질적 성장에 도움이 되기를 기대해 본다.
한류는 2000년대 중반 이후부터 현재까지 진행 중이며, 그 중심에는 K-Pop이 있다. K-Pop이 한류의 중요한 수출 콘텐츠라 할 수 있다. 논의의 중심 주제가 된 현재, 한류 음악이 한류 전체의 흐름에 미치는 영향은 매우 크다고 할 수 있다. 1996년 데뷔한 K-Pop 아이돌 그룹 H.O.T는 한류 열풍을 가져온 ‘1세대 아이돌’ 이며, 그 이후 젝스키스, 신화로 이어지면서 SM Entertainment등 연예 기획사를 거친 아이돌 시스템을 시초로 등장하였다. H.O.T와 젝스키스는 큰 성공을 보였고, ‘기획형 아이돌’ 들은 한국 아이돌 시장 주류를 이루었다. 최근 매년 데뷔한 그룹 수는 20개 이상이지만 인기 있고 인지도가 있는 그룹은 절반도 안되며, 대형 기획사의 기획형 아이돌 그룹은 지속적으로 상위권에 머물고 있기 때문에 중소형 기획사의 그룹의 상승기회는 더욱 적다. 이런 상황에서 엠넷에서 <프로듀스 101 시즌2>라는 아이돌 서바이벌 프로그램이 방송되었으며, 아이돌 시스템의 표준화를 깨고 프로젝트 그룹 ‘워너원’이 제작되었다. 중국도 K-Pop의 영향을 받아서 <프로듀스 101 시즌2>를 따라 <우상연습생>을 제작했으며, 프로젝트 그룹 ‘NINE PERCENT’을 데뷔시켰다. 본 연구는 아이돌 서바이벌 프로그램 전략에 대해 살펴본 뒤, 한중 대표적인 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램을 선정하였으며, 아이돌 프로젝트 그룹 전략을 따라 한중 프로젝트 그룹을 선정하여 이들의 사례 분석을 바탕으로 앞으로 중국 아이돌 산업이 나아갈 방향을 제시를 하는 것을 목표로 한다. 분석 대상으로는 한국 아이돌 오디션 프로그램의 신역사로 볼 수 있는 <프로듀스 101 시즌2>과 중국 아이돌 오디션 프로그램의 신모델 <우상연습생>을 선정하였으며, 이들 프로그램에서 데뷔한 프로젝트 그룹 워너원과 NINE PERCENT를 선정하였다. 두 프로그램의 공통점과 차이점을 비교 분석한 결과, 서사구조, 투표방식, 방송플랫폼, 사전마케팅과 광고마케팅을 구사한다는 것을 알 수 있었으며 두 그룹 별 전략의 공통점과 차이점을 비교 분석하여 소속사 운영, 활동방식, 수익모델, 상품개발과 음반판매를 구사한다는 것을 알 수 있었다. 아이돌 시장이 변화에 따라 기획형 아이돌의 전략도 변화해야 하기 때문에 한중 프로젝트 아이돌 그룹은 새로운 운영 전략을 실시하고 있음을 알 수 있다. 본 연구는 <프로듀스 101 시즌2>과 <우상연습생>의 특성과 마케팅 전략을 바탕으로 워너원과 NINE PERCENT의 전략 비교에 따라 프로젝트 그룹의 전략 설정의 기초로 활용될 수 있기 바란다. 하지만 한국에 비해 중국 아이돌 시장이 아직은 초기 발전 단계이다. 따라서 두 프로젝트 그룹 차별화된 전략 도출을 통해 중국 아이돌 시장의 긍정적인 변화를 기대한다. 또한, K-Pop이 중국에서 전파되고 있는 만큼 중국 아이돌들이 어디까지 성장할 수 있으며 중국 수요자들에게 어떤 가치를 제공할 수 있을지 고려할 필요가 있다. 지속적으로 발전하고 있는 중국 아이돌 산업을 위해서는 양적 연구 이외의 질적 연구도 필요한다. 마지막으로 본고가 향후 중국 아이돌 산업의 질적 성장에 도움이 되기를 기대해 본다.
The Korean Wave has been in progress since the mid-2000s, with K-Pop at its center. K-Pop is an important export content for the Korean Wave. At present, the main theme of the discussion is that the influence of Korean wave music on the flow of the Korean wave is very large. The K-Pop idol group H.O...
The Korean Wave has been in progress since the mid-2000s, with K-Pop at its center. K-Pop is an important export content for the Korean Wave. At present, the main theme of the discussion is that the influence of Korean wave music on the flow of the Korean wave is very large. The K-Pop idol group H.O.T, which debuted in 1996, is the first generation idol that brought the Korean wave, and since then, it has been introduced as an idol system through SM Entertainment, such as SECHSKIES and SHINHWA. H.O.T and SECHSKIES have had great success, and 'Planned Idols' have become mainstream in the Korean idol market. The number of groups debuted more than 20 recently, but less than half of the most popular and well-known groups. As the planned idol groups from the large agencies continue to stay at the top, there are fewer opportunities for small and medium-sized companies. Under these circumstances, idol survival program called was broadcasted on Mnet, and the project group 'Wannaone' was produced after breaking the standardization of the idol system. In addition, under the influence of K-Pop, China produced according to , and debuted the project group 'NINE PERCENT'. This study examines the strategy of the idol survival program and then selects the representative idol survival audition program in Korea and China. According to the idol project group strategy, selecting the Korea-China project group and present the direction of the Chinese idol industry based on case analysis. For the analysis, , the Chinese idol audition program and the project groups 'Wannaone' and 'NINE PERCENT' who debuted in these programs were selected. As a result of comparing and analyzing commonalities and differences between the two programs, analyzing narrative structure, voting method, broadcasting platform, pre-marketing and advertising marketing. By comparing and analyzing the commonalities and differences of the two groups' strategies, analyzing their company's operations, activities, profit model, product development and record sales. Since the idol market has changed, it is necessary to change the strategy of the planned idol, indicating that the Korea and China Project Idol Group is implementing a new operation strategy. Based on the characteristics of two programs' and marketing strategies, this study can be used as a basis for setting the strategy of the project group according to the strategy comparison between 'Wannaone' and 'NINE PERCENT'. However, compared to Korea, the Chinese idol market is still in its early stages of development. Therefore, expecting positive changes in the Chinese idol market by drawing differentiated strategies. In addition, as K-Pop spreads in China, it is necessary to consider where Chinese idols can grow and what value they can provide to Chinese consumers. For the Chinese idol industry, which is continuously developing, Qualitative research other than quantitative research should also be required. It is expected to help the qualitative growth of the Chinese idol industry in the future.
The Korean Wave has been in progress since the mid-2000s, with K-Pop at its center. K-Pop is an important export content for the Korean Wave. At present, the main theme of the discussion is that the influence of Korean wave music on the flow of the Korean wave is very large. The K-Pop idol group H.O.T, which debuted in 1996, is the first generation idol that brought the Korean wave, and since then, it has been introduced as an idol system through SM Entertainment, such as SECHSKIES and SHINHWA. H.O.T and SECHSKIES have had great success, and 'Planned Idols' have become mainstream in the Korean idol market. The number of groups debuted more than 20 recently, but less than half of the most popular and well-known groups. As the planned idol groups from the large agencies continue to stay at the top, there are fewer opportunities for small and medium-sized companies. Under these circumstances, idol survival program called was broadcasted on Mnet, and the project group 'Wannaone' was produced after breaking the standardization of the idol system. In addition, under the influence of K-Pop, China produced according to , and debuted the project group 'NINE PERCENT'. This study examines the strategy of the idol survival program and then selects the representative idol survival audition program in Korea and China. According to the idol project group strategy, selecting the Korea-China project group and present the direction of the Chinese idol industry based on case analysis. For the analysis, , the Chinese idol audition program and the project groups 'Wannaone' and 'NINE PERCENT' who debuted in these programs were selected. As a result of comparing and analyzing commonalities and differences between the two programs, analyzing narrative structure, voting method, broadcasting platform, pre-marketing and advertising marketing. By comparing and analyzing the commonalities and differences of the two groups' strategies, analyzing their company's operations, activities, profit model, product development and record sales. Since the idol market has changed, it is necessary to change the strategy of the planned idol, indicating that the Korea and China Project Idol Group is implementing a new operation strategy. Based on the characteristics of two programs' and marketing strategies, this study can be used as a basis for setting the strategy of the project group according to the strategy comparison between 'Wannaone' and 'NINE PERCENT'. However, compared to Korea, the Chinese idol market is still in its early stages of development. Therefore, expecting positive changes in the Chinese idol market by drawing differentiated strategies. In addition, as K-Pop spreads in China, it is necessary to consider where Chinese idols can grow and what value they can provide to Chinese consumers. For the Chinese idol industry, which is continuously developing, Qualitative research other than quantitative research should also be required. It is expected to help the qualitative growth of the Chinese idol industry in the future.
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