본 연구는 만 4세 유아의 상상력 발달을 위한 환상동화 그림책 읽기 실행연구로써 만 4세 유아를 대상으로 상상력 발달을 위한 활동을 하면서 발견된 문제점을 인식하여 개선하고, 상상력 발달을 위한 실행과정과 실행과정에서 나타나는 유아의 변화 및 교사의 변화를 알아보는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적에 따른 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 만 4세 유아의 상상력 발달을 위한 환상동화 그림책 읽기 실행연구 과정은 어떻게 이루어지는가?
연구문제 2. 만 4세 유아의 상상력 발달을 위한 ...
본 연구는 만 4세 유아의 상상력 발달을 위한 환상동화 그림책 읽기 실행연구로써 만 4세 유아를 대상으로 상상력 발달을 위한 활동을 하면서 발견된 문제점을 인식하여 개선하고, 상상력 발달을 위한 실행과정과 실행과정에서 나타나는 유아의 변화 및 교사의 변화를 알아보는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적에 따른 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 만 4세 유아의 상상력 발달을 위한 환상동화 그림책 읽기 실행연구 과정은 어떻게 이루어지는가?
연구문제 2. 만 4세 유아의 상상력 발달을 위한 환상동화 그림책 읽기 실행연구를 통해 나타난 유아의 변화는 무엇인가?
연구문제 3. 만 4세 유아의 상상력 발달을 위한 환상동화 그림책 읽기 실행연구를 통해 나타는 교사의 변화는 무엇인가?
실행연구는 2019년 5월부터 2019년 10월까지 경기도의 S유치원 만 4세 학급의 유아 20명을 대상으로 실시하였다. 자료는 참여 관찰, 오디오 녹음 및 사진, 교사의 반성적 저널, 유아들의 활동 결과물, 유아와의 면담 등의 여러 가지 방법을 활용하여 수집하였다. 이에 따른 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 만 4세 유아의 상상력 발달을 위한 환상동화 그림책 읽기 실행연구는 1차에서 3차에 걸쳐 이루어졌다. 1차 실행에서는 유아의 상상력 발달을 위한 교수매체로 환상동화 그림책을 선정하여 읽기 활동을 계획하여 수립하고, 환상동화 그림책을 읽을 수 있는 언어영역을 재구성하였다. 2차 실행에서는 유아들이 환상동화 그림책을 충분히 이해할 수 있는 시‧공간을 제공하기 위해 환상동화 그림책을 언어영역에 고정적으로 비치하고, 유아의 상상력을 자극시키기 위해 교사의 회상-해석적 발문에 기반한 환상동화 그림책 읽기를 실행하였다. 3차 실행에서는 유아들이 환상동화 그림책에 충분히 몰입하여 상상하는 즐거움과 기쁨을 느낄 수 있도록 환상동화 그림책을 반복적으로 읽어주었고, 관련된 사전 경험을 풍부하게 제공하였다. 이 과정은 순환적으로 연결된 실행연구의 절차를 따랐으며 이를 통해 만 4세 유아들과 교사의 긍정적인 변화를 관찰하였다.
둘째, 만 4세 유아의 상상력 발달을 위한 환상동화 그림책 읽기 실행연구를 통해 유아는 심리적 부담감에서 벗어나 상상하는 과정을 즐기고, 상상력이 성장하며, 상상하는 과정에서 정서적 카타르시스를 느끼는 유아로 변화하였다.
셋째, 만 4세 유아의 상상력 발달을 위한 환상동화 그림책 읽기 실행연구를 통해 교사는 유아들의 상상력에 대한 새로운 관점을 가지게 된 교사, 상상력을 매개로 유아들과 소통하는 교사, 유아의 상상력 발달을 위해 다양한 교육활동을 구성하기 위해 노력하는 교사로 변화하였다.
본 만 4세 유아의 상상력 발달을 위한 환상동화 그림책 읽기 실행연구는 유아들이 교실에서 이루어지는 교육활동에서 상상하는 것에 대한 어려움과 유아기 상상력 발달의 중요성에서 출발하여 이에 대한 개선과 변화를 위해 교사가 주체적으로 탐구하며 실행한 연구과정이라는 점에서 의미를 가진다.
본 연구는 만 4세 유아의 상상력 발달을 위한 환상동화 그림책 읽기 실행연구로써 만 4세 유아를 대상으로 상상력 발달을 위한 활동을 하면서 발견된 문제점을 인식하여 개선하고, 상상력 발달을 위한 실행과정과 실행과정에서 나타나는 유아의 변화 및 교사의 변화를 알아보는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적에 따른 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 만 4세 유아의 상상력 발달을 위한 환상동화 그림책 읽기 실행연구 과정은 어떻게 이루어지는가?
연구문제 2. 만 4세 유아의 상상력 발달을 위한 환상동화 그림책 읽기 실행연구를 통해 나타난 유아의 변화는 무엇인가?
연구문제 3. 만 4세 유아의 상상력 발달을 위한 환상동화 그림책 읽기 실행연구를 통해 나타는 교사의 변화는 무엇인가?
실행연구는 2019년 5월부터 2019년 10월까지 경기도의 S유치원 만 4세 학급의 유아 20명을 대상으로 실시하였다. 자료는 참여 관찰, 오디오 녹음 및 사진, 교사의 반성적 저널, 유아들의 활동 결과물, 유아와의 면담 등의 여러 가지 방법을 활용하여 수집하였다. 이에 따른 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 만 4세 유아의 상상력 발달을 위한 환상동화 그림책 읽기 실행연구는 1차에서 3차에 걸쳐 이루어졌다. 1차 실행에서는 유아의 상상력 발달을 위한 교수매체로 환상동화 그림책을 선정하여 읽기 활동을 계획하여 수립하고, 환상동화 그림책을 읽을 수 있는 언어영역을 재구성하였다. 2차 실행에서는 유아들이 환상동화 그림책을 충분히 이해할 수 있는 시‧공간을 제공하기 위해 환상동화 그림책을 언어영역에 고정적으로 비치하고, 유아의 상상력을 자극시키기 위해 교사의 회상-해석적 발문에 기반한 환상동화 그림책 읽기를 실행하였다. 3차 실행에서는 유아들이 환상동화 그림책에 충분히 몰입하여 상상하는 즐거움과 기쁨을 느낄 수 있도록 환상동화 그림책을 반복적으로 읽어주었고, 관련된 사전 경험을 풍부하게 제공하였다. 이 과정은 순환적으로 연결된 실행연구의 절차를 따랐으며 이를 통해 만 4세 유아들과 교사의 긍정적인 변화를 관찰하였다.
둘째, 만 4세 유아의 상상력 발달을 위한 환상동화 그림책 읽기 실행연구를 통해 유아는 심리적 부담감에서 벗어나 상상하는 과정을 즐기고, 상상력이 성장하며, 상상하는 과정에서 정서적 카타르시스를 느끼는 유아로 변화하였다.
셋째, 만 4세 유아의 상상력 발달을 위한 환상동화 그림책 읽기 실행연구를 통해 교사는 유아들의 상상력에 대한 새로운 관점을 가지게 된 교사, 상상력을 매개로 유아들과 소통하는 교사, 유아의 상상력 발달을 위해 다양한 교육활동을 구성하기 위해 노력하는 교사로 변화하였다.
본 만 4세 유아의 상상력 발달을 위한 환상동화 그림책 읽기 실행연구는 유아들이 교실에서 이루어지는 교육활동에서 상상하는 것에 대한 어려움과 유아기 상상력 발달의 중요성에서 출발하여 이에 대한 개선과 변화를 위해 교사가 주체적으로 탐구하며 실행한 연구과정이라는 점에서 의미를 가진다.
This study is an action research of reading fantasy picture books for the development of imagination for 4 year old children. The purpose of this study is to examine the changes of young children and the changes of teachers. The research problems according to the research purpose are as follows.
...
This study is an action research of reading fantasy picture books for the development of imagination for 4 year old children. The purpose of this study is to examine the changes of young children and the changes of teachers. The research problems according to the research purpose are as follows.
1. How is the action research process of reading fantasy picture books for the development of imagination of 4 year old children?
2. What is the change of children through the action research process of reading fantasy picture books for the development of imagination of 4 year old children?
3. What is the change of teachers through the action research process of reading fantasy picture books for the development of imagination of 4 year old children?
The action research was conducted from May 2019 to October 2019 on 20 infants in S kindergarten 4 years old class in Gyeonggi-do. Data were collected using a variety of methods, including participant observation, audio recording and photography, teacher's reflective journals, outcomes from children's activities, and interviews with children. The results of this action research are as follows.
First, theaction research of reading fantasy picture books for the development of imagination of 4 year old children was conducted in the first to third phases. In the first practice, the children's imagination was selected as a teaching medium for children's imagination, and the reading activities were planned and established, and the language domain for reading fantasy children's picture books was reconstructed. In the second implementation, the fantasy picture book is fixedly placed in the language domain to provide time and space for children to fully understand the fantasy picture book, and the fantasy based on the teacher's recall-interpretation questionnaire to stimulate the imagination of the child. Reading of fairy tale picture books was performed. In the third practice, children read the fantasy picture book repeatedly so that children can fully immerse themselves in the fantasy fairy tale picture book and feel the joy and joy of imagining and provide abundant related experiences. This process followed the process of circularly linked performance studies, which observed positive changes in 4 year old children and teachers.
Second, through the action research of fantasy picture books for the development of imagination of 4 year old children, the infants are transformed into children who feel emotional catharsis in the process of imagination, growth of imagination, and imagination.
Third, through the action research of fantasy picture books for the development of imagination of 4 year old children, the teacher has a new perspective on the imagination of children, the teacher who communicates with the children through imagination, The teacher has been transformed into an effort to organize educational activities.
This action research is based on the difficulty of imagining children's imagination in the classroom and the importance of imagination development in early childhood. It is meaningful in that it is a research process conducted.
This study is an action research of reading fantasy picture books for the development of imagination for 4 year old children. The purpose of this study is to examine the changes of young children and the changes of teachers. The research problems according to the research purpose are as follows.
1. How is the action research process of reading fantasy picture books for the development of imagination of 4 year old children?
2. What is the change of children through the action research process of reading fantasy picture books for the development of imagination of 4 year old children?
3. What is the change of teachers through the action research process of reading fantasy picture books for the development of imagination of 4 year old children?
The action research was conducted from May 2019 to October 2019 on 20 infants in S kindergarten 4 years old class in Gyeonggi-do. Data were collected using a variety of methods, including participant observation, audio recording and photography, teacher's reflective journals, outcomes from children's activities, and interviews with children. The results of this action research are as follows.
First, theaction research of reading fantasy picture books for the development of imagination of 4 year old children was conducted in the first to third phases. In the first practice, the children's imagination was selected as a teaching medium for children's imagination, and the reading activities were planned and established, and the language domain for reading fantasy children's picture books was reconstructed. In the second implementation, the fantasy picture book is fixedly placed in the language domain to provide time and space for children to fully understand the fantasy picture book, and the fantasy based on the teacher's recall-interpretation questionnaire to stimulate the imagination of the child. Reading of fairy tale picture books was performed. In the third practice, children read the fantasy picture book repeatedly so that children can fully immerse themselves in the fantasy fairy tale picture book and feel the joy and joy of imagining and provide abundant related experiences. This process followed the process of circularly linked performance studies, which observed positive changes in 4 year old children and teachers.
Second, through the action research of fantasy picture books for the development of imagination of 4 year old children, the infants are transformed into children who feel emotional catharsis in the process of imagination, growth of imagination, and imagination.
Third, through the action research of fantasy picture books for the development of imagination of 4 year old children, the teacher has a new perspective on the imagination of children, the teacher who communicates with the children through imagination, The teacher has been transformed into an effort to organize educational activities.
This action research is based on the difficulty of imagining children's imagination in the classroom and the importance of imagination development in early childhood. It is meaningful in that it is a research process conducted.
주제어
#상상력 환상동화 그림책 Imagination Fantasy picture books
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.