의료계에서 환자안전에 대한 관심이 지속적으로 높아지고 있고, 환자안전사고가 증가함에 따라 환자안전사고의 발생에 효율적인 대처를 위한 의료인들의 의사소통 능력의 필요성을 강조하고 있다. 본 연구는 공공의료기관으로 지정된 병원의 간호사 32명을 대상으로 환자안전사고 대처를 위한 시뮬레이션 기반 의사소통 교육 프로그램을 개발하고 의사소통능력, 자기효능감, 비판적 사고성향, 문제해결능력 측정하고, 교육 후 교육만족도를 확인하고자 시행되었다. 교육과정은 총 420분으로 사전 설문 측정 10분, 교육과정 소개 30분, 이론교육 60분, 역할극 110분, ...
의료계에서 환자안전에 대한 관심이 지속적으로 높아지고 있고, 환자안전사고가 증가함에 따라 환자안전사고의 발생에 효율적인 대처를 위한 의료인들의 의사소통 능력의 필요성을 강조하고 있다. 본 연구는 공공의료기관으로 지정된 병원의 간호사 32명을 대상으로 환자안전사고 대처를 위한 시뮬레이션 기반 의사소통 교육 프로그램을 개발하고 의사소통능력, 자기효능감, 비판적 사고성향, 문제해결능력 측정하고, 교육 후 교육만족도를 확인하고자 시행되었다. 교육과정은 총 420분으로 사전 설문 측정 10분, 교육과정 소개 30분, 이론교육 60분, 역할극 110분, 표준화 환자를 이용한 시뮬레이션 150분, 디브리핑 50분, 사후 설문 측정 10분으로 운영되었다. 자료 분석은 SPSS 23.0 프로그램을 사용하여 빈도 및 백분율, 평균과 표준편차를 이용하여 분석하였으며, 교육 전⋅후 의사소통능력, 자기효능감, 비판적 사고성향, 문제해결능력은 Paired t-test를 이용하여 검정하였다. 교육에 대한 만족도는 프로그램 종료 후 평균 및 표준편차, 빈도분석을 이용하여 분석하였다.
본 연구 결과는 다음과 같다.
1. 의사소통능력은 교육 전 평균 55.91±6.50 에서 교육 후 59.28±6.68로 상승되었다.
2. 자기효능감은 교육 전 평균 124.61±10.52, 교육 후 평균 129.68±11.48로 상승되었다.
3. 비판적 사고성향은 교육 전 평균 98.28±9.88에서 교육 후 100.50±9.81로 상승되었으나 통계적으로 유의한 차이는 없었다.
4. 문제해결능력은 교육 전 평균 112.28±13.05에서 교육 후 평균 116.66±12.95로 상승되었다.
5. 교육 만족도는 90점 만점에 75.66±8.99으로 나타났다.
환자안전사고 대처를 위한 시뮬레이션 기반 의사소통 교육 프로그램은 공공의료기관 간호사를 대상으로 의사소통능력, 자기효능감, 문제해결능력이 향상되었음을 확인할 수 있었다. 이에 본 연구는 공공의료기관 간호사들의 환자안전사고 대처를 위한 의사소통 역량 향상에 도움을 주며, 임상에서 간호사를 대상으로 환자안전을 위한 교육 프로그램의 기초로 활용 될 수 있을 것이다.
의료계에서 환자안전에 대한 관심이 지속적으로 높아지고 있고, 환자안전사고가 증가함에 따라 환자안전사고의 발생에 효율적인 대처를 위한 의료인들의 의사소통 능력의 필요성을 강조하고 있다. 본 연구는 공공의료기관으로 지정된 병원의 간호사 32명을 대상으로 환자안전사고 대처를 위한 시뮬레이션 기반 의사소통 교육 프로그램을 개발하고 의사소통능력, 자기효능감, 비판적 사고성향, 문제해결능력 측정하고, 교육 후 교육만족도를 확인하고자 시행되었다. 교육과정은 총 420분으로 사전 설문 측정 10분, 교육과정 소개 30분, 이론교육 60분, 역할극 110분, 표준화 환자를 이용한 시뮬레이션 150분, 디브리핑 50분, 사후 설문 측정 10분으로 운영되었다. 자료 분석은 SPSS 23.0 프로그램을 사용하여 빈도 및 백분율, 평균과 표준편차를 이용하여 분석하였으며, 교육 전⋅후 의사소통능력, 자기효능감, 비판적 사고성향, 문제해결능력은 Paired t-test를 이용하여 검정하였다. 교육에 대한 만족도는 프로그램 종료 후 평균 및 표준편차, 빈도분석을 이용하여 분석하였다.
본 연구 결과는 다음과 같다.
1. 의사소통능력은 교육 전 평균 55.91±6.50 에서 교육 후 59.28±6.68로 상승되었다.
2. 자기효능감은 교육 전 평균 124.61±10.52, 교육 후 평균 129.68±11.48로 상승되었다.
3. 비판적 사고성향은 교육 전 평균 98.28±9.88에서 교육 후 100.50±9.81로 상승되었으나 통계적으로 유의한 차이는 없었다.
4. 문제해결능력은 교육 전 평균 112.28±13.05에서 교육 후 평균 116.66±12.95로 상승되었다.
5. 교육 만족도는 90점 만점에 75.66±8.99으로 나타났다.
환자안전사고 대처를 위한 시뮬레이션 기반 의사소통 교육 프로그램은 공공의료기관 간호사를 대상으로 의사소통능력, 자기효능감, 문제해결능력이 향상되었음을 확인할 수 있었다. 이에 본 연구는 공공의료기관 간호사들의 환자안전사고 대처를 위한 의사소통 역량 향상에 도움을 주며, 임상에서 간호사를 대상으로 환자안전을 위한 교육 프로그램의 기초로 활용 될 수 있을 것이다.
The continued interest in patient safety in the medical community and the increasing number of patient safety accidents underlines the need for communication skills of care-givers to effectively cope with the occurrence of patient safety accidents. This study was conducted on 32 nurses at hospit...
The continued interest in patient safety in the medical community and the increasing number of patient safety accidents underlines the need for communication skills of care-givers to effectively cope with the occurrence of patient safety accidents. This study was conducted on 32 nurses at hospitals designated as public health institutions to develop simulation-based communication education programs to cope with patient safety accidents, measure communication skill, self-efficiency, critical thinking, problem-solving skill, and check their post-education satisfaction level. The curriculum was operated with a total of 420 minutes for pre-survey measurements, 30 minutes for introduction of the curriculum, 60 minutes for theoretical education, 110 minutes for role play, 150 minutes for simulation using standardized patients, 50 minutes for debriefing and 10 minutes for post-survey measurements. Data analysis was analyzed using frequency, percentage, average, and standard deviation using the SPSS 23.0 program, and communication skills, self-efficiency, critical thinking habits, and problem-solving skills were tested using Paired t-test. The satisfaction level of education was analyzed using the mean, standard deviation and frequency analysis after the end of the program.
The results of this study are as follows :
1. The communication skill was significantly improved. (pre-test= 55.91±6.50, post-test= 59.28±6.68 on average)
2. The self-efficiency highly went up. (pre-test= 124.61±10.52, post-test= 129.68±11.48 on average)
3. The critical thinking was not significant difference. (pre-test= 98.28±9.88, post-test= 100.50±9.81 on average)
4. The problem-solving skill increased evidently. (pre-test= 112.28±13.05, post-test= 116.66±12.95 on average)
5. Satisfaction of training scored 75.66±8.99 out of 90.
As pointed above, it was able to confirm improvements in communication skills, self-efficiency, and problem-solving skills for nurses at public medical institutions. Therefore this study will help nurses in public medical institutions improve their communication skill to cope with patient safety accidents, and can be used as the basis for training program for patient safety for nurses in clinical practice.
The continued interest in patient safety in the medical community and the increasing number of patient safety accidents underlines the need for communication skills of care-givers to effectively cope with the occurrence of patient safety accidents. This study was conducted on 32 nurses at hospitals designated as public health institutions to develop simulation-based communication education programs to cope with patient safety accidents, measure communication skill, self-efficiency, critical thinking, problem-solving skill, and check their post-education satisfaction level. The curriculum was operated with a total of 420 minutes for pre-survey measurements, 30 minutes for introduction of the curriculum, 60 minutes for theoretical education, 110 minutes for role play, 150 minutes for simulation using standardized patients, 50 minutes for debriefing and 10 minutes for post-survey measurements. Data analysis was analyzed using frequency, percentage, average, and standard deviation using the SPSS 23.0 program, and communication skills, self-efficiency, critical thinking habits, and problem-solving skills were tested using Paired t-test. The satisfaction level of education was analyzed using the mean, standard deviation and frequency analysis after the end of the program.
The results of this study are as follows :
1. The communication skill was significantly improved. (pre-test= 55.91±6.50, post-test= 59.28±6.68 on average)
2. The self-efficiency highly went up. (pre-test= 124.61±10.52, post-test= 129.68±11.48 on average)
3. The critical thinking was not significant difference. (pre-test= 98.28±9.88, post-test= 100.50±9.81 on average)
4. The problem-solving skill increased evidently. (pre-test= 112.28±13.05, post-test= 116.66±12.95 on average)
5. Satisfaction of training scored 75.66±8.99 out of 90.
As pointed above, it was able to confirm improvements in communication skills, self-efficiency, and problem-solving skills for nurses at public medical institutions. Therefore this study will help nurses in public medical institutions improve their communication skill to cope with patient safety accidents, and can be used as the basis for training program for patient safety for nurses in clinical practice.
주제어
#환자안전 시뮬레이션 기반 교육 의사소통 공공의료기관 Patient safery Simulated based education Communication Public medical institute
학위논문 정보
저자
목승현
학위수여기관
중앙대학교 건강간호대학원
학위구분
국내석사
학과
글로벌간호전공
지도교수
김성희
발행연도
2020
총페이지
iii, i, 119장
키워드
환자안전 시뮬레이션 기반 교육 의사소통 공공의료기관 Patient safery Simulated based education Communication Public medical institute
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.