미국 남부 고딕소설(Southern Gothic Fiction)의 대가로 평가받는 플래너리 오코너(Flannery O’Connor)는 남북전쟁(American Civil War)의 패배 후 세상이 변하였음에도 불구하고 과거부터 노예제도를 바탕으로 유지되어 오던 구 남부의 영광이라는 향수에 젖은 채, 여전히 시대착오적인 인습과 편견에 집착하면서 인종과 계급 간의 갈등을 빚는 남부 백인들의 모순된 의식에 주목했다. 그래서 그녀는 자신의 작품 속에서 당시 백인들의 그러한 뿌리 깊은 인종 의식을 예리하게 통찰하며, 그녀만의 독특하게 그로테스크한 스타일로 묘사한다. 남북전쟁의 패배에도 불구하고 남부에는 과거의 보수적인 ‘하나의 남부’(One South), ‘견고한 남부’(Solid South)라는 의식이 강하게 지배하고 있었다. 미국 남부의 노예제도는 경제 체제였을 뿐만 아니라 백인들이 흑인들을 지배하는 인종적 통제 체제이기도 했다. 남북전쟁에서 패한 후 노예제도가 폐지되자 남부사회는 기존의 인종질서 체계를 유지하기 위하여 새로운 형태의 인종차별정책을 강구했다. 남부사회는 흑인을 예전의 열등한 지위로 되돌리기 위해 강력한 인종차별정책인 짐 크로우 법(Jim Crow laws)을 만들었으며, 흑인들에게 린치(lynch)와 같은 무차별적 폭력을 행사하였다. 남부 백인들이 가졌던 인종 의식의 모순은 노예제도, 남북전쟁, 재건시대 등을 거치며 백인성(Whiteness)의 신화창조의 형태로 드러난다. 그래서 미국의 남부 백인성의 신화창조는 근본적으로는 시대 배경과 이데올로기에 뿌리박혀 있음을 알 수 있다. 요컨대, 백인성은 근본적으로 패전 이후 남부사회의 인종차별적 모순을 은폐하기 위하여 백인에 의해 창조되었으며, 그 정체성은 본질적인 것이 아닌 사회적 산물로서 인위적으로 만들어진 것이다. 뿐만 아니라 이러한 백인성은 교묘하게 성 담론으로 전환되어 ‘신성한 숙녀 신화’(sacred lady myth)와 ‘흑인 능욕자 신화’(black beast rapist myth)를 부차적으로 탄생시켰다. 백인 남성은 남부의 백인 여성을 성적으로 범하는 흑인 남성에게 린치와 같은 폭력적인 방법을 가하여 백인 가부장이라는 우월한 위치를 수호하여 인종과 성의 기존 질서를 유지하고자 하였다. 게다가 남부의 백인들은 흑인뿐만 아니라 신입 백인 이민자에게도 계층적 차별을 행하여 가난한 백인을 ‘쓰레기 백인’(...
미국 남부 고딕소설(Southern Gothic Fiction)의 대가로 평가받는 플래너리 오코너(Flannery O’Connor)는 남북전쟁(American Civil War)의 패배 후 세상이 변하였음에도 불구하고 과거부터 노예제도를 바탕으로 유지되어 오던 구 남부의 영광이라는 향수에 젖은 채, 여전히 시대착오적인 인습과 편견에 집착하면서 인종과 계급 간의 갈등을 빚는 남부 백인들의 모순된 의식에 주목했다. 그래서 그녀는 자신의 작품 속에서 당시 백인들의 그러한 뿌리 깊은 인종 의식을 예리하게 통찰하며, 그녀만의 독특하게 그로테스크한 스타일로 묘사한다. 남북전쟁의 패배에도 불구하고 남부에는 과거의 보수적인 ‘하나의 남부’(One South), ‘견고한 남부’(Solid South)라는 의식이 강하게 지배하고 있었다. 미국 남부의 노예제도는 경제 체제였을 뿐만 아니라 백인들이 흑인들을 지배하는 인종적 통제 체제이기도 했다. 남북전쟁에서 패한 후 노예제도가 폐지되자 남부사회는 기존의 인종질서 체계를 유지하기 위하여 새로운 형태의 인종차별정책을 강구했다. 남부사회는 흑인을 예전의 열등한 지위로 되돌리기 위해 강력한 인종차별정책인 짐 크로우 법(Jim Crow laws)을 만들었으며, 흑인들에게 린치(lynch)와 같은 무차별적 폭력을 행사하였다. 남부 백인들이 가졌던 인종 의식의 모순은 노예제도, 남북전쟁, 재건시대 등을 거치며 백인성(Whiteness)의 신화창조의 형태로 드러난다. 그래서 미국의 남부 백인성의 신화창조는 근본적으로는 시대 배경과 이데올로기에 뿌리박혀 있음을 알 수 있다. 요컨대, 백인성은 근본적으로 패전 이후 남부사회의 인종차별적 모순을 은폐하기 위하여 백인에 의해 창조되었으며, 그 정체성은 본질적인 것이 아닌 사회적 산물로서 인위적으로 만들어진 것이다. 뿐만 아니라 이러한 백인성은 교묘하게 성 담론으로 전환되어 ‘신성한 숙녀 신화’(sacred lady myth)와 ‘흑인 능욕자 신화’(black beast rapist myth)를 부차적으로 탄생시켰다. 백인 남성은 남부의 백인 여성을 성적으로 범하는 흑인 남성에게 린치와 같은 폭력적인 방법을 가하여 백인 가부장이라는 우월한 위치를 수호하여 인종과 성의 기존 질서를 유지하고자 하였다. 게다가 남부의 백인들은 흑인뿐만 아니라 신입 백인 이민자에게도 계층적 차별을 행하여 가난한 백인을 ‘쓰레기 백인’(white trash)이라고 부르며 그들을 또 다른 사회적 계급으로 규정지었다. 필자는 본 논문에서 오코너가 그녀의 단편에서 냉철하고도 예리한 시각으로 인종차별주의에 대해 그녀만의 그로테스크한 스타일로 경종을 울리고 있음을 밝힐 것이다. 이를 위하여 그 당시 남부사회의 사회적·역사적 맥락을 바탕으로, 백인, 쓰레기 백인, 그리고 동유럽으로부터의 신입 백인 이민자, 흑인 등 다양한 사회적 계층이 등장하는 오코너의 세 단편을 분석한다. 제2장에서는 「오르는 것은 모두 한데 모인다」(“Everything That Rises Must Converge”)를 분석함으로써 흑인의 사회·경제적 지위가 실제로 변하였음에도 불구하고 여전히 구 남부의 영광을 기억하며 위선적인 삶을 사는 백인 주인공인 체스트니 부인(Mrs. Chestny)과 그러한 그녀의 위선에 대해 비판의식을 갖고 있으나 실제로 자신도 내면화된 인종차별 의식에서 벗어나지 못한 그녀의 아들 줄리안(Julian)이 드러내는 인종 의식과 관련된 백인성의 모순을 파악한다. 하나의 소우주적 상징으로 작용하는 작품의 주된 배경인 버스 안에서의 상황 묘사는 당시의 백인들의 흑인에 대한 인종차별 의식을 극적으로 드러낸다. 제3장에서는「인조 검둥이」(“The Artificial Nigger”)를 통해 각각 지성과 감성을 상징하는 극단적 인종차별주의자인 헤드 씨(Mr. Head)와 그의 손자 넬슨(Nelson)이 애틀랜타(Atlanta) 기차여행 중에 벌이는 대립구도를 살펴본다. 이어서 제4장에서는「추방자」(“The Displaced Person”)에 등장하는 2차 세계대전 후 변화하는 세계정세에 의해 미국의 남부 농장으로 유입된 폴란드 이민자인 귀작 가족(The Guizacs)과 쓰레기 백인으로 분류되는 쇼틀리 부부(The Shortleys), 세속적인 백인 여 농장주(Mrs. MacIntyre), 그리고 흑인 일꾼들 사이에 형성된 다층적 인종차별의 양태를 파악한다. 아울러 이 세 단편의 분석은 당시 남부 지역사회에서의 사회·경제 상황의 변화에 의해 발생한 인종 계급구조의 균열 양상에 대한 남부 백인들의 반응이 과격한 인종차별 정책의 일환인 짐 크로우 법이나 린치와 같은 만행으로 드러남을 밝힌다. 본 논문은 오코너가 남부의 모순적인 인종 의식인 백인성에 의해 발생되고 유지되어온 인종차별에 대한 그녀의 비판 의식이 담긴 단편들에 대한 연구이다. 오코너는 인종에 대해 허구적이고 폐쇄적인 남부의 백인성을 그녀만의 자의식과 통찰력을 통해 그 허구성을 꿰뚫어 보며 독특한 묘사 스타일로 그려내고 있다. 필자는 본 논문을 통해 오코너의 단편들에서 백인들의 인종차별 의식에 관련하여, 백인과 흑인과의 관계만을 다루어왔던 기존의 연구들과는 달리, 남부 백인의 차별의 대상을 흑인뿐만 아니라 쓰레기 백인과 신입 동유럽 이민자들로 그 범위를 확대하여 분석함으로써, 남부 백인의 허구적 백인성이 다층적으로 드러남을 밝힌다. 즉, 이 논문은 오코너가 그녀의 단편들 속에 그려낸 남부사회에 만연한 인종차별 현상에 관련한 백인성의 허구를 분석함으로써 그녀의 깨인 의식을 재조명하는 연구이다.
미국 남부 고딕소설(Southern Gothic Fiction)의 대가로 평가받는 플래너리 오코너(Flannery O’Connor)는 남북전쟁(American Civil War)의 패배 후 세상이 변하였음에도 불구하고 과거부터 노예제도를 바탕으로 유지되어 오던 구 남부의 영광이라는 향수에 젖은 채, 여전히 시대착오적인 인습과 편견에 집착하면서 인종과 계급 간의 갈등을 빚는 남부 백인들의 모순된 의식에 주목했다. 그래서 그녀는 자신의 작품 속에서 당시 백인들의 그러한 뿌리 깊은 인종 의식을 예리하게 통찰하며, 그녀만의 독특하게 그로테스크한 스타일로 묘사한다. 남북전쟁의 패배에도 불구하고 남부에는 과거의 보수적인 ‘하나의 남부’(One South), ‘견고한 남부’(Solid South)라는 의식이 강하게 지배하고 있었다. 미국 남부의 노예제도는 경제 체제였을 뿐만 아니라 백인들이 흑인들을 지배하는 인종적 통제 체제이기도 했다. 남북전쟁에서 패한 후 노예제도가 폐지되자 남부사회는 기존의 인종질서 체계를 유지하기 위하여 새로운 형태의 인종차별정책을 강구했다. 남부사회는 흑인을 예전의 열등한 지위로 되돌리기 위해 강력한 인종차별정책인 짐 크로우 법(Jim Crow laws)을 만들었으며, 흑인들에게 린치(lynch)와 같은 무차별적 폭력을 행사하였다. 남부 백인들이 가졌던 인종 의식의 모순은 노예제도, 남북전쟁, 재건시대 등을 거치며 백인성(Whiteness)의 신화창조의 형태로 드러난다. 그래서 미국의 남부 백인성의 신화창조는 근본적으로는 시대 배경과 이데올로기에 뿌리박혀 있음을 알 수 있다. 요컨대, 백인성은 근본적으로 패전 이후 남부사회의 인종차별적 모순을 은폐하기 위하여 백인에 의해 창조되었으며, 그 정체성은 본질적인 것이 아닌 사회적 산물로서 인위적으로 만들어진 것이다. 뿐만 아니라 이러한 백인성은 교묘하게 성 담론으로 전환되어 ‘신성한 숙녀 신화’(sacred lady myth)와 ‘흑인 능욕자 신화’(black beast rapist myth)를 부차적으로 탄생시켰다. 백인 남성은 남부의 백인 여성을 성적으로 범하는 흑인 남성에게 린치와 같은 폭력적인 방법을 가하여 백인 가부장이라는 우월한 위치를 수호하여 인종과 성의 기존 질서를 유지하고자 하였다. 게다가 남부의 백인들은 흑인뿐만 아니라 신입 백인 이민자에게도 계층적 차별을 행하여 가난한 백인을 ‘쓰레기 백인’(white trash)이라고 부르며 그들을 또 다른 사회적 계급으로 규정지었다. 필자는 본 논문에서 오코너가 그녀의 단편에서 냉철하고도 예리한 시각으로 인종차별주의에 대해 그녀만의 그로테스크한 스타일로 경종을 울리고 있음을 밝힐 것이다. 이를 위하여 그 당시 남부사회의 사회적·역사적 맥락을 바탕으로, 백인, 쓰레기 백인, 그리고 동유럽으로부터의 신입 백인 이민자, 흑인 등 다양한 사회적 계층이 등장하는 오코너의 세 단편을 분석한다. 제2장에서는 「오르는 것은 모두 한데 모인다」(“Everything That Rises Must Converge”)를 분석함으로써 흑인의 사회·경제적 지위가 실제로 변하였음에도 불구하고 여전히 구 남부의 영광을 기억하며 위선적인 삶을 사는 백인 주인공인 체스트니 부인(Mrs. Chestny)과 그러한 그녀의 위선에 대해 비판의식을 갖고 있으나 실제로 자신도 내면화된 인종차별 의식에서 벗어나지 못한 그녀의 아들 줄리안(Julian)이 드러내는 인종 의식과 관련된 백인성의 모순을 파악한다. 하나의 소우주적 상징으로 작용하는 작품의 주된 배경인 버스 안에서의 상황 묘사는 당시의 백인들의 흑인에 대한 인종차별 의식을 극적으로 드러낸다. 제3장에서는「인조 검둥이」(“The Artificial Nigger”)를 통해 각각 지성과 감성을 상징하는 극단적 인종차별주의자인 헤드 씨(Mr. Head)와 그의 손자 넬슨(Nelson)이 애틀랜타(Atlanta) 기차여행 중에 벌이는 대립구도를 살펴본다. 이어서 제4장에서는「추방자」(“The Displaced Person”)에 등장하는 2차 세계대전 후 변화하는 세계정세에 의해 미국의 남부 농장으로 유입된 폴란드 이민자인 귀작 가족(The Guizacs)과 쓰레기 백인으로 분류되는 쇼틀리 부부(The Shortleys), 세속적인 백인 여 농장주(Mrs. MacIntyre), 그리고 흑인 일꾼들 사이에 형성된 다층적 인종차별의 양태를 파악한다. 아울러 이 세 단편의 분석은 당시 남부 지역사회에서의 사회·경제 상황의 변화에 의해 발생한 인종 계급구조의 균열 양상에 대한 남부 백인들의 반응이 과격한 인종차별 정책의 일환인 짐 크로우 법이나 린치와 같은 만행으로 드러남을 밝힌다. 본 논문은 오코너가 남부의 모순적인 인종 의식인 백인성에 의해 발생되고 유지되어온 인종차별에 대한 그녀의 비판 의식이 담긴 단편들에 대한 연구이다. 오코너는 인종에 대해 허구적이고 폐쇄적인 남부의 백인성을 그녀만의 자의식과 통찰력을 통해 그 허구성을 꿰뚫어 보며 독특한 묘사 스타일로 그려내고 있다. 필자는 본 논문을 통해 오코너의 단편들에서 백인들의 인종차별 의식에 관련하여, 백인과 흑인과의 관계만을 다루어왔던 기존의 연구들과는 달리, 남부 백인의 차별의 대상을 흑인뿐만 아니라 쓰레기 백인과 신입 동유럽 이민자들로 그 범위를 확대하여 분석함으로써, 남부 백인의 허구적 백인성이 다층적으로 드러남을 밝힌다. 즉, 이 논문은 오코너가 그녀의 단편들 속에 그려낸 남부사회에 만연한 인종차별 현상에 관련한 백인성의 허구를 분석함으로써 그녀의 깨인 의식을 재조명하는 연구이다.
Flannery O’Connor, known as the master of the Southern Gothic Fiction, paid attention to the fiction imbued in the racial consciousness of the Southern white people in the beginning of the twentieth century. They were still obsessed with anachronistic conventions and prejudices of the earlier period...
Flannery O’Connor, known as the master of the Southern Gothic Fiction, paid attention to the fiction imbued in the racial consciousness of the Southern white people in the beginning of the twentieth century. They were still obsessed with anachronistic conventions and prejudices of the earlier period despite the changes in the world after their defeat in the Civil War. The white people in the South tended to have an inveterate distorted racial consciousness and a sense of class distinction rooted in their nostalgia for the glory of the old South. O’Connor gives an insight into the psychological contradiction of Southern whites in her short stories and describes it in her uniquely grotesque writing style. Despite their defeat in the Civil War, the Southern whites were inclined to maintain a single voice to the past conservative ‘One South’ and the ‘Solid South.’ The institution of Slavery in the South used to be not only an economic system, but also a racial control system with which the Southern whites could have the control and exploitation of the black slaves. When the slavery was abolished after the Civil War, the Southern society came to fabricate a new form of racism to maintain its existing racial order. The Jim Crow laws, powerful racist laws, and indiscriminate violence such as lynch show the Southern whites’ tenacious attempt to discriminate black people or their obsession to keep the blacks in their former inferior status. The contradictions in the racial consciousness of the Southern whites are manifested in the form of mythological creation of the ‘whiteness’ and their sticking to it all the way through the period of slavery, the Civil War, and the Reconstruction Era. We can see that the mythological creation of the Southern whiteness in America is fundamentally based on the social background and ideology of the times. In short, the ideology of whiteness was created by the Southern whites in their attempt to conceal the racist attitude after the Civil War. In reality the idea of whiteness was willfully created as a social product, and so it can never be a natural criterion. In addition, this whiteness came to be subtly transformed into sexual discourse, resulting in the creation of the ‘sacred lady myth’ and ‘the black beast rapist myth.’ The white men in the South intended to maintain the existing order of race and sex by defending their superior position as white patriarchs by means of violent method like lynch on black men who humiliate southern sacred white women. In addition, the Southern whites discriminated not only the blacks, but also ‘the other’ whites, such as poor whites, so-called ‘white trash,’ thus defining them as a social inferior. This thesis studies O’Connor’s short stories with a view to illuminating the racial consciousness which the author challenges in her grotesque but undertoned writing style. To this end, this thesis analyzes O’Connor’s three short stories to understand the way in which the contradictory racial consciousness of the Southern whites causes ridiculous and ludicrous social and psychological conflicts and disturbances among the imaginative social system composed of the authoritative whites, the white trashes, the immigrants from Eastern Europe, and the blacks of the time. Chapter 2 analyzes in “Everything That Rises Must Converge,” which describes the psychological contradictions of Mrs. Chestny who lives a hypocritical life despite the change in the socio-economic position of blacks, still remembering the glory of the Old South, and her son, Julian who has an internalized racist consciousness, although he is critical of her hypocrisy. The depiction of the situation in the bus, the main background of the work functioning as a symbolic microcosm, dramatically reveals the racist consciousness of the whites against the blacks at that time. Chapter 3 examines “The Artificial Nigger” which shows a confrontation between Mr. Head, an extreme racist, and his childish grandson, Nelson, each representing intelligence and emotion through one-day’s trip by train to Atlanta. Chapter 4 examines the aspects of multi-layered racism among the Guizacs, Polish immigrants brought to the Southern farm after World War II., the Shortleys, white trashes, Mrs. MacIntyre, a secular white widow planter, and the black workers in her farm. In addition, the analysis of these three short stories reveals Southern whites’ reactions to the disintegration of the racial class structure caused by the socio-economic changes in the Southern community at that time. Yet the severe racial consciousness of the whites was still in valid in the form of the Jim Crow laws and in the brutality of lynch. This thesis is a study of O’Connor’s short stories in which she criticizes the contradictory and closed racial consciousness of the Southern whites. With her discerning eye and awakened consciousness she sees through the truth about the contradiction of insubstantial concept of whiteness. This thesis also becomes an attempt to reveal the fictitious whiteness of Southern whites beyond the previous studies that have only delt with the relations between whites and blacks in reference to whites’ racism, by expanding its scope to white trashes and immigrants from Eastern Europe.
Flannery O’Connor, known as the master of the Southern Gothic Fiction, paid attention to the fiction imbued in the racial consciousness of the Southern white people in the beginning of the twentieth century. They were still obsessed with anachronistic conventions and prejudices of the earlier period despite the changes in the world after their defeat in the Civil War. The white people in the South tended to have an inveterate distorted racial consciousness and a sense of class distinction rooted in their nostalgia for the glory of the old South. O’Connor gives an insight into the psychological contradiction of Southern whites in her short stories and describes it in her uniquely grotesque writing style. Despite their defeat in the Civil War, the Southern whites were inclined to maintain a single voice to the past conservative ‘One South’ and the ‘Solid South.’ The institution of Slavery in the South used to be not only an economic system, but also a racial control system with which the Southern whites could have the control and exploitation of the black slaves. When the slavery was abolished after the Civil War, the Southern society came to fabricate a new form of racism to maintain its existing racial order. The Jim Crow laws, powerful racist laws, and indiscriminate violence such as lynch show the Southern whites’ tenacious attempt to discriminate black people or their obsession to keep the blacks in their former inferior status. The contradictions in the racial consciousness of the Southern whites are manifested in the form of mythological creation of the ‘whiteness’ and their sticking to it all the way through the period of slavery, the Civil War, and the Reconstruction Era. We can see that the mythological creation of the Southern whiteness in America is fundamentally based on the social background and ideology of the times. In short, the ideology of whiteness was created by the Southern whites in their attempt to conceal the racist attitude after the Civil War. In reality the idea of whiteness was willfully created as a social product, and so it can never be a natural criterion. In addition, this whiteness came to be subtly transformed into sexual discourse, resulting in the creation of the ‘sacred lady myth’ and ‘the black beast rapist myth.’ The white men in the South intended to maintain the existing order of race and sex by defending their superior position as white patriarchs by means of violent method like lynch on black men who humiliate southern sacred white women. In addition, the Southern whites discriminated not only the blacks, but also ‘the other’ whites, such as poor whites, so-called ‘white trash,’ thus defining them as a social inferior. This thesis studies O’Connor’s short stories with a view to illuminating the racial consciousness which the author challenges in her grotesque but undertoned writing style. To this end, this thesis analyzes O’Connor’s three short stories to understand the way in which the contradictory racial consciousness of the Southern whites causes ridiculous and ludicrous social and psychological conflicts and disturbances among the imaginative social system composed of the authoritative whites, the white trashes, the immigrants from Eastern Europe, and the blacks of the time. Chapter 2 analyzes in “Everything That Rises Must Converge,” which describes the psychological contradictions of Mrs. Chestny who lives a hypocritical life despite the change in the socio-economic position of blacks, still remembering the glory of the Old South, and her son, Julian who has an internalized racist consciousness, although he is critical of her hypocrisy. The depiction of the situation in the bus, the main background of the work functioning as a symbolic microcosm, dramatically reveals the racist consciousness of the whites against the blacks at that time. Chapter 3 examines “The Artificial Nigger” which shows a confrontation between Mr. Head, an extreme racist, and his childish grandson, Nelson, each representing intelligence and emotion through one-day’s trip by train to Atlanta. Chapter 4 examines the aspects of multi-layered racism among the Guizacs, Polish immigrants brought to the Southern farm after World War II., the Shortleys, white trashes, Mrs. MacIntyre, a secular white widow planter, and the black workers in her farm. In addition, the analysis of these three short stories reveals Southern whites’ reactions to the disintegration of the racial class structure caused by the socio-economic changes in the Southern community at that time. Yet the severe racial consciousness of the whites was still in valid in the form of the Jim Crow laws and in the brutality of lynch. This thesis is a study of O’Connor’s short stories in which she criticizes the contradictory and closed racial consciousness of the Southern whites. With her discerning eye and awakened consciousness she sees through the truth about the contradiction of insubstantial concept of whiteness. This thesis also becomes an attempt to reveal the fictitious whiteness of Southern whites beyond the previous studies that have only delt with the relations between whites and blacks in reference to whites’ racism, by expanding its scope to white trashes and immigrants from Eastern Europe.
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