본 연구는 유아가 자신감을 가지고 다양한 상황에 적극적으로 대처하며 다른 사람과 어울려 살아갈 수 있는 역량을 기를 수 있는 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램을 개발하고 그 효과를 분석하는데 목적이 있다. 이와 같은 연구목적에 따라 선정된 연구문제는 다음과 같다.
[연구문제 1] 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램의 구성은 어떠한가? [1-1] 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램의 목적 및 목표는 어떠한가? [1-2] 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램의 교육 내용은 어떠한가? [1-3] 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램의 교수-학습 방법은 어떠한가? [1-4] 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램의 평가는 어떠한가?
[연구문제 2] 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램의 효과는 어떠한가? [2-1] 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램이 유아의 회복탄력성에 미치는 효과는 어떠한가? [2-2] 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램이 유아의 일상적 스트레스에 미치는 효과는 어떠한가? [2-3] 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램이 유아의 교육기관적응 에 미치는 효과는 어떠한가?
[연구문제 1]을 위해 선행연구 및 문헌고찰을 토대로 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램의 목적 및 목표, 교육내용, 그리고 교수-학습 방법을 선정하였다. 선정된 목적 및 목표, 교육내용, 그리고 교수-학습 방법을 토대로 16회 활동을 고안하였으며 프로그램 평가방법을 개발하였다. 프로그램 시안이 유아교육현장에 적합한지를 검토한 후 프로그램 최종안을 개발하였다.
[연구문제 2]를 위해 개발된 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램이 유아의 회복탄력성, 일상적 스트레스 그리고 교육기관적응에 미치는 효과를 검증하였다. 연구대상은 G시의 어린이집에 재원하고 있는 만 5세 유아 40명 (실험집단: 20명, 통제집단: 20명)이며 8주 동안 주 2회 16개 활동을 실시하였다. 실험집단에는 협동활동 중심 회복탄력성 증진 프로그램을 실시하였고, 통제집단은 생활주제 중심 교육활동을 실시하였다. 검사도구로는 LeBuffe와 Naglieri(1999)가 개발하고 구희정(2010)이 국내 상황에 맞게 번안하여 사용한 회복탄력성 검사, 염현경(1998)이 제작한 한국 유아의 일상적 스트레스 검사 도구(Korean Preschool Daily ...
(국문초록)
본 연구는 유아가 자신감을 가지고 다양한 상황에 적극적으로 대처하며 다른 사람과 어울려 살아갈 수 있는 역량을 기를 수 있는 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램을 개발하고 그 효과를 분석하는데 목적이 있다. 이와 같은 연구목적에 따라 선정된 연구문제는 다음과 같다.
[연구문제 1] 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램의 구성은 어떠한가? [1-1] 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램의 목적 및 목표는 어떠한가? [1-2] 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램의 교육 내용은 어떠한가? [1-3] 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램의 교수-학습 방법은 어떠한가? [1-4] 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램의 평가는 어떠한가?
[연구문제 2] 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램의 효과는 어떠한가? [2-1] 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램이 유아의 회복탄력성에 미치는 효과는 어떠한가? [2-2] 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램이 유아의 일상적 스트레스에 미치는 효과는 어떠한가? [2-3] 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램이 유아의 교육기관적응 에 미치는 효과는 어떠한가?
[연구문제 1]을 위해 선행연구 및 문헌고찰을 토대로 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램의 목적 및 목표, 교육내용, 그리고 교수-학습 방법을 선정하였다. 선정된 목적 및 목표, 교육내용, 그리고 교수-학습 방법을 토대로 16회 활동을 고안하였으며 프로그램 평가방법을 개발하였다. 프로그램 시안이 유아교육현장에 적합한지를 검토한 후 프로그램 최종안을 개발하였다.
[연구문제 2]를 위해 개발된 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램이 유아의 회복탄력성, 일상적 스트레스 그리고 교육기관적응에 미치는 효과를 검증하였다. 연구대상은 G시의 어린이집에 재원하고 있는 만 5세 유아 40명 (실험집단: 20명, 통제집단: 20명)이며 8주 동안 주 2회 16개 활동을 실시하였다. 실험집단에는 협동활동 중심 회복탄력성 증진 프로그램을 실시하였고, 통제집단은 생활주제 중심 교육활동을 실시하였다. 검사도구로는 LeBuffe와 Naglieri(1999)가 개발하고 구희정(2010)이 국내 상황에 맞게 번안하여 사용한 회복탄력성 검사, 염현경(1998)이 제작한 한국 유아의 일상적 스트레스 검사 도구(Korean Preschool Daily Stress Scales)를 김수미(2007)가 수정 보완한 일상적 스트레스 검사, 그리고 Jewsuwan, Luster, 그리고 Kostelnik(1993)가 개발한 The Preschool Adjustment Questionnaire를 우리나라 상황에 맞게 김현경(2009)이 수정 번안한 교육기관적응 검사가 사용되었다. 프로그램 효과를 분석하기 위해 두 집단의 유아 회복탄력성, 일상적 스트레스 그리고 교육기관적응 사전·사후 평균에 대해 독립표본 t-검증을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램의 목적은 ‘자신감을 가지고 다양한 상황에 적극적으로 대처할 수 있는 마음의 힘을 키우고 다른 사람과 어울려 살아갈 수 있는 역량을 기른다’로 설정하였고 목표는 ‘자신을 존중하는 태도를 형성한다’, ‘직면한 상황에 대처하는 적극적인 자세를 기른다’, ‘현실과 미래에 대해 긍정적으로 사고한다’, ‘감정과 행동을 조절하여 표출한다’, ‘원활한 대인관계 역량을 기른다’로 구성하였다. 프로그램의 교육내용으로 자아존중, 주도성, 낙관성, 자기조절, 대인관계의 5개 내용을 선정하였다. 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램의 교수-학습 단계는 주제 인식 및 공감하기, 관계형성 및 협상하기, 주도적 참여 및 협업하기, 평가 및 내면화하기의 4단계로 구성하였다. 교사의 역할로 안내자 및 촉진자, 상호작용자, 갈등중재자, 모델링 제공자, 관찰자 및 평가자 역할을 선정하였다. 평가는 유아에 대한 평가와 프로그램에 대한 평가로 구분하여 개발하였다.
둘째, 개발된 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램의 효과를 검증한 결과, 유아 회복탄력성 전체 및 하위영역인 애착, 주도성, 자기통제에서 실험집단 점수가 통제집단 점수보다 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 일상적 스트레스 전체 및 하위영역인 비난-공격상황에서의 스트레스, 불안-좌절상황에서의 스트레스, 자존심 상한 상황에서의 스트레스 점수는 실험집단이 통제집단보다 통계적으로 유의미하게 낮은 것으로 나타났다. 또한 교육기관적응 전체 및 하위영역인 친사회성, 기관에서의 정서상태, 또래간의 적응, 자아상태, 일과에 대한 적응에서 실험집단 점수가 통제집단 점수보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다.
결론적으로 본 연구에서 개발한 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램은 유아의 회복탄력성과 교육기관적응의 증진, 그리고 일상적 스트레스의 감소에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 본 연구에서 개발한 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램이 유아의 회복탄력성 증진을 위한 체계성과 현장 적용성을 갖춘 프로그램으로서 유아교육 현장에서 유용하게 활용될 수 있음을 시사하고 있다.
(국문초록)
본 연구는 유아가 자신감을 가지고 다양한 상황에 적극적으로 대처하며 다른 사람과 어울려 살아갈 수 있는 역량을 기를 수 있는 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램을 개발하고 그 효과를 분석하는데 목적이 있다. 이와 같은 연구목적에 따라 선정된 연구문제는 다음과 같다.
[연구문제 1] 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램의 구성은 어떠한가? [1-1] 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램의 목적 및 목표는 어떠한가? [1-2] 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램의 교육 내용은 어떠한가? [1-3] 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램의 교수-학습 방법은 어떠한가? [1-4] 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램의 평가는 어떠한가?
[연구문제 2] 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램의 효과는 어떠한가? [2-1] 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램이 유아의 회복탄력성에 미치는 효과는 어떠한가? [2-2] 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램이 유아의 일상적 스트레스에 미치는 효과는 어떠한가? [2-3] 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램이 유아의 교육기관적응 에 미치는 효과는 어떠한가?
[연구문제 1]을 위해 선행연구 및 문헌고찰을 토대로 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램의 목적 및 목표, 교육내용, 그리고 교수-학습 방법을 선정하였다. 선정된 목적 및 목표, 교육내용, 그리고 교수-학습 방법을 토대로 16회 활동을 고안하였으며 프로그램 평가방법을 개발하였다. 프로그램 시안이 유아교육현장에 적합한지를 검토한 후 프로그램 최종안을 개발하였다.
[연구문제 2]를 위해 개발된 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램이 유아의 회복탄력성, 일상적 스트레스 그리고 교육기관적응에 미치는 효과를 검증하였다. 연구대상은 G시의 어린이집에 재원하고 있는 만 5세 유아 40명 (실험집단: 20명, 통제집단: 20명)이며 8주 동안 주 2회 16개 활동을 실시하였다. 실험집단에는 협동활동 중심 회복탄력성 증진 프로그램을 실시하였고, 통제집단은 생활주제 중심 교육활동을 실시하였다. 검사도구로는 LeBuffe와 Naglieri(1999)가 개발하고 구희정(2010)이 국내 상황에 맞게 번안하여 사용한 회복탄력성 검사, 염현경(1998)이 제작한 한국 유아의 일상적 스트레스 검사 도구(Korean Preschool Daily Stress Scales)를 김수미(2007)가 수정 보완한 일상적 스트레스 검사, 그리고 Jewsuwan, Luster, 그리고 Kostelnik(1993)가 개발한 The Preschool Adjustment Questionnaire를 우리나라 상황에 맞게 김현경(2009)이 수정 번안한 교육기관적응 검사가 사용되었다. 프로그램 효과를 분석하기 위해 두 집단의 유아 회복탄력성, 일상적 스트레스 그리고 교육기관적응 사전·사후 평균에 대해 독립표본 t-검증을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램의 목적은 ‘자신감을 가지고 다양한 상황에 적극적으로 대처할 수 있는 마음의 힘을 키우고 다른 사람과 어울려 살아갈 수 있는 역량을 기른다’로 설정하였고 목표는 ‘자신을 존중하는 태도를 형성한다’, ‘직면한 상황에 대처하는 적극적인 자세를 기른다’, ‘현실과 미래에 대해 긍정적으로 사고한다’, ‘감정과 행동을 조절하여 표출한다’, ‘원활한 대인관계 역량을 기른다’로 구성하였다. 프로그램의 교육내용으로 자아존중, 주도성, 낙관성, 자기조절, 대인관계의 5개 내용을 선정하였다. 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램의 교수-학습 단계는 주제 인식 및 공감하기, 관계형성 및 협상하기, 주도적 참여 및 협업하기, 평가 및 내면화하기의 4단계로 구성하였다. 교사의 역할로 안내자 및 촉진자, 상호작용자, 갈등중재자, 모델링 제공자, 관찰자 및 평가자 역할을 선정하였다. 평가는 유아에 대한 평가와 프로그램에 대한 평가로 구분하여 개발하였다.
둘째, 개발된 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램의 효과를 검증한 결과, 유아 회복탄력성 전체 및 하위영역인 애착, 주도성, 자기통제에서 실험집단 점수가 통제집단 점수보다 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 일상적 스트레스 전체 및 하위영역인 비난-공격상황에서의 스트레스, 불안-좌절상황에서의 스트레스, 자존심 상한 상황에서의 스트레스 점수는 실험집단이 통제집단보다 통계적으로 유의미하게 낮은 것으로 나타났다. 또한 교육기관적응 전체 및 하위영역인 친사회성, 기관에서의 정서상태, 또래간의 적응, 자아상태, 일과에 대한 적응에서 실험집단 점수가 통제집단 점수보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다.
결론적으로 본 연구에서 개발한 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램은 유아의 회복탄력성과 교육기관적응의 증진, 그리고 일상적 스트레스의 감소에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 본 연구에서 개발한 협동활동 중심 유아 회복탄력성 증진 프로그램이 유아의 회복탄력성 증진을 위한 체계성과 현장 적용성을 갖춘 프로그램으로서 유아교육 현장에서 유용하게 활용될 수 있음을 시사하고 있다.
The purpose of this study is to develop the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities and analyzing the effects of the program. For this purpose, research questions selected are as follows.
[Research Question 1] How are the program fos...
(Abstract)
The purpose of this study is to develop the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities and analyzing the effects of the program. For this purpose, research questions selected are as follows.
[Research Question 1] How are the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities constructed? [1-1] What is the goal and objectives of the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities? [1-2] What are the educational contents of the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities? [1-3] What are the teaching-learning methods of the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities? [1-4] What are the evaluations of the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities?
[Research Question 2] What are the effects of the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities? [2-1] What is the effect of the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities on young children’s resiliency? [2-2] What is the effect of the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities on young children’s everyday stress? [2-3] What is the effect of the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities on young children’s adaptation to the educational institution?
In order to solve [Research Question 1], the goal and objectives, contents of education, and teaching-learning methods of the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities were selected, which were based on the reflection of the precedent research and relevant literature works. Based on selected goal, objectives, contents of education and teaching-learning methods, 16 kinds of activities were designed and program evaluation methods were developed. After reviewing the suitability of the program, the final framework of the program was established.
In order to solve [Research Question 2], the effects of the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities on the young children’s resiliency, everyday stresses and the adaptation to the educational institution were verified. The subjects of the study were 40 young children of 5 years old(experimental group: 20, control group: 20) and 16 activities were conducted twice a week for 8 weeks. The program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities was conducted for the experimental group, and daily life-centered educational program was conducted for the control group. To identify the effects of the program, the young children’s resilience scale which Ku Hui-Jeong(2010) adapted The Devereux Early Childhood Assessment developed by LeBuffe and Naglieri(1991), the young children’s everyday stresses scale, which Kim Su-Mi(2007) adapted Korean Preschool Daily Stress Scales developed by Yeom Hyeon-Gyoung(1998), and the young children’s adaptation to the educational institution scale, which Lim Weon-Sin(2006) and Kim Hyeon-Kyoung(2009) adapted The Preschool Adjustment Questionnaire developed by Jewsuwan, Luster and Kostelnik(1993) were used. In order to analyze the effects of the program, independent sample t-tests were conducted on pre-and-post average value of the young children’s resiliency, everyday stresses, and the adaptation to the educational institution. The results are as follows. First, the goal of the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities was established as ‘to enhance mental ability in order to deal with various situations actively and develop ability to live together with other people’. The objectives of the program were established as ‘to form an attitude to respect oneself’, ‘to form a positive attitude when faced with a certain situation’, ‘to see the present and future positively’, ‘to express one’s emotion and behavior in a controlled manner’, and ‘to form a positive interpersonal relationship’. The educational contents of the program were selected as ‘self-esteem’, ‘initiative’, ‘optimism’, ‘self-regulation’, and ‘interpersonal relationship’. The teaching-learning process of the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities consisted of 4 stages: to recognize the topic and emphasize, to form relationships and negotiate, to take the lead in participation and cooperate, and to evaluate and internalize. The teacher plays a role as a guide and facilitator, an interactor, a conflict arbitrator, a modeling provider, an observer and assessor. The evaluation for the young children and the program were developed respectively. Second, the analysis of the effects of the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities are as follows. The overall score regarding the young children’s resiliency of the experimental group were meaningfully higher than that of the control group. The result were the same in the subcategories(attachment, initiative, self-regulation) as well. The overall score regarding everyday stresses of the experimental group were meaningfully lower than that of the control group. The result were the same in the subcategories(situations regarding criticism-attack, anxiety-frustration, and wounded pride) as well. Also the overall score regarding adaptation to the educational institution of the experimental group were meaningfully higher than that of the control group. The result were the same in the subcategories (prosociality, emotional state in the institution, adaptation among peers, ego-state, and adaptation to routine) as well.
In conclusion, it has been verified that the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities had positive effects on the young children’s resiliency, everyday stress reduction, and enhancement of the adaptation to the educational institution. These result suggests that the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities might be applicable to the early childhood educational field as a systematic program equipped with field applicability for the enhancement of the young children’s resiliency.
(Abstract)
The purpose of this study is to develop the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities and analyzing the effects of the program. For this purpose, research questions selected are as follows.
[Research Question 1] How are the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities constructed? [1-1] What is the goal and objectives of the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities? [1-2] What are the educational contents of the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities? [1-3] What are the teaching-learning methods of the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities? [1-4] What are the evaluations of the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities?
[Research Question 2] What are the effects of the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities? [2-1] What is the effect of the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities on young children’s resiliency? [2-2] What is the effect of the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities on young children’s everyday stress? [2-3] What is the effect of the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities on young children’s adaptation to the educational institution?
In order to solve [Research Question 1], the goal and objectives, contents of education, and teaching-learning methods of the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities were selected, which were based on the reflection of the precedent research and relevant literature works. Based on selected goal, objectives, contents of education and teaching-learning methods, 16 kinds of activities were designed and program evaluation methods were developed. After reviewing the suitability of the program, the final framework of the program was established.
In order to solve [Research Question 2], the effects of the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities on the young children’s resiliency, everyday stresses and the adaptation to the educational institution were verified. The subjects of the study were 40 young children of 5 years old(experimental group: 20, control group: 20) and 16 activities were conducted twice a week for 8 weeks. The program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities was conducted for the experimental group, and daily life-centered educational program was conducted for the control group. To identify the effects of the program, the young children’s resilience scale which Ku Hui-Jeong(2010) adapted The Devereux Early Childhood Assessment developed by LeBuffe and Naglieri(1991), the young children’s everyday stresses scale, which Kim Su-Mi(2007) adapted Korean Preschool Daily Stress Scales developed by Yeom Hyeon-Gyoung(1998), and the young children’s adaptation to the educational institution scale, which Lim Weon-Sin(2006) and Kim Hyeon-Kyoung(2009) adapted The Preschool Adjustment Questionnaire developed by Jewsuwan, Luster and Kostelnik(1993) were used. In order to analyze the effects of the program, independent sample t-tests were conducted on pre-and-post average value of the young children’s resiliency, everyday stresses, and the adaptation to the educational institution. The results are as follows. First, the goal of the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities was established as ‘to enhance mental ability in order to deal with various situations actively and develop ability to live together with other people’. The objectives of the program were established as ‘to form an attitude to respect oneself’, ‘to form a positive attitude when faced with a certain situation’, ‘to see the present and future positively’, ‘to express one’s emotion and behavior in a controlled manner’, and ‘to form a positive interpersonal relationship’. The educational contents of the program were selected as ‘self-esteem’, ‘initiative’, ‘optimism’, ‘self-regulation’, and ‘interpersonal relationship’. The teaching-learning process of the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities consisted of 4 stages: to recognize the topic and emphasize, to form relationships and negotiate, to take the lead in participation and cooperate, and to evaluate and internalize. The teacher plays a role as a guide and facilitator, an interactor, a conflict arbitrator, a modeling provider, an observer and assessor. The evaluation for the young children and the program were developed respectively. Second, the analysis of the effects of the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities are as follows. The overall score regarding the young children’s resiliency of the experimental group were meaningfully higher than that of the control group. The result were the same in the subcategories(attachment, initiative, self-regulation) as well. The overall score regarding everyday stresses of the experimental group were meaningfully lower than that of the control group. The result were the same in the subcategories(situations regarding criticism-attack, anxiety-frustration, and wounded pride) as well. Also the overall score regarding adaptation to the educational institution of the experimental group were meaningfully higher than that of the control group. The result were the same in the subcategories (prosociality, emotional state in the institution, adaptation among peers, ego-state, and adaptation to routine) as well.
In conclusion, it has been verified that the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities had positive effects on the young children’s resiliency, everyday stress reduction, and enhancement of the adaptation to the educational institution. These result suggests that the program fostering young children’s resiliency based on cooperative activities might be applicable to the early childhood educational field as a systematic program equipped with field applicability for the enhancement of the young children’s resiliency.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.