조립식 블록 장난감에서 나타난 몰입경험 디자인 연구 : 3-6세 어린이 사용자를 중심으로 Research on Flow Experience Design in Assembled Building Block Toys:Take 3-6 year old children users as an example원문보기
어린이의 성장은 게임과 장난감을 떠나 이야기할 수 없다. 경험경제 시대에 장난감에 대한 어린이의 수요는 이미 단순한 기능 이상의 즐거움과 정서적 경험으로 바뀌고 있다. 따라서 장난감 디자인의 초점은 기능, 기술, 재료, 공예 등의 측면에서 어린이에 대한 심리 행위 및 환경 관련 요소에 대한 서비스와 경험 연구로 이어져야 한다. 몰입경험(Flow Theory)은 ...
어린이의 성장은 게임과 장난감을 떠나 이야기할 수 없다. 경험경제 시대에 장난감에 대한 어린이의 수요는 이미 단순한 기능 이상의 즐거움과 정서적 경험으로 바뀌고 있다. 따라서 장난감 디자인의 초점은 기능, 기술, 재료, 공예 등의 측면에서 어린이에 대한 심리 행위 및 환경 관련 요소에 대한 서비스와 경험 연구로 이어져야 한다. 몰입경험(Flow Theory)은 사용자경험 중 최적의 경험(The Optimal Experience)으로, 사람들이 어떤 활동이나 사물에 대해 깊은 관심을 보이고 개체가 어떤 활동에 완전히 몰입하도록 하는 것을 지칭한다. 게임 과정에서 이 같은 긍정적 정서 경험 상태는 게임 자체를 구체적인 의미가 있는 탐구 활동으로 바뀌어 어린이가 게임에 몰두할 수 있게 하여, 즐거움과 창의력을 키우는 데 도움이 되도록 하고 있다. 본 논문은 어린이 심리학, 생리학, 디자인학, 사회학 등 다양한 관점에서 몰입경험과 조립식 블록 게임 관련 이론 연구를 결합하여, 3-6세 어린이의 발달 법칙과 조립식 블록 사용자의 게임 행위 특징에 대한 심층 연구를 기반으로 조립식 블록의 PATE 몰입경험모델을 수립하고, 어린이의 몰입경험을 자극하는 것을 목표로 한 조립식 블록 디자인 전략을 제시하였다. 우선, 본 논문은 어린이, 게임, 장난감 등 관련 이론을 토대로 나아가 어린이의 개념과 본질을 설명하고 게임 발생의 동기, 유형과 기능을 분석하였다. 이러한 기초 위에 문헌 분석, 설문 조사 및 사례 분석 등을 결합하여 조립식 블록의 개념을 정의했다. 조립식 블록이란 유닛 블록 자체의 결합 구조 또는 일부분을 가지고, 블록 간에 서로 연결이나 조합이 되도록 하여, 이를 통해 효과적으로 자유롭게 형태를 만드는 유닛 블록 게임 재료를 의미한다. 그리고 조작 혹은 게임 방식의 차이에 따라 조립식 블록을 정태성, 변형성, 능동성 블록과 스마트 조립식 블록의 네 가지로 분류하였다. 나아가 시장 조사와 문헌, 자료 분석 및 설문조사 연구를 통해 조립식 블록의 특징과 기능 방식을 제시하였다. 다음으로 3-6세 어린이 발달 법칙과 어린이 조립식 블록 게임 행위 연구를 기반으로 하여 본 논문은 사용자경험 관련 이론을 결합하고, 조립식 블록 사용자경험의 차원(오락성, 교육성)과 요소(감각경험, 행위경험, 사고경험, 감정경험, 관련경험)에 대해 탐구했다. 더불어 몰입이론과 사례 분석을 결합하여 조립식 블록에서 몰입경험 요소를 연구하고, 조립식 블록 사용자 PATE 몰입경험모델을 제시했다. 이 모델에 따르면 조립식 블록 게임에서 어린이의 몰입경험은 사용자 차원(Person), 도구 차원(Artifact), 임무 차원(Task), 환경 차원(Environment)의 네 가지 요소가 서로 작용하며 결정된다. 그 중에서도 사용자(사람) 차원은 사용자의 특징, 등급 및 동기 등을 포함한다. 도구 차원은 제품의 가용성과 인터렉션성 콘텐츠를 포함한다. 임무 차원은 임무 콘텐츠와 난이도 등급으로 구성되어 있으며, 환경 차원 요소는 물리적 환경과 인위적 환경을 포함한다. 마지막으로, PATE 몰입경험모델을 기반으로 하여, 3-6세 어린이 생리 및 심리 발달 수요와 게임 행위의 특징을 결합하여, 사용자, 제품, 임무, 환경의 네 가지 차원에서 조립식 블록 디자인 전략을 제시했다. 경험은 어린이가 세상을 인식하는 중요한 방법이다. 또, 개인 주관적 단계의 긍정적 정서 경험을 강화하고, 개체의 긍정적 인격적 특징을 함양하는 가장 좋은 방법이기도 하다. 몰입경험의 조립식 블록 디자인을 기초로, 제품이 단순히 기능적 수요를 만족하는 것이 아니라 나아가 순방향의 긍정적인 서비스와 경험을 만드는 것이다. 이는 사용 과정에서 사용자의 즐거움 경험을 강화할 뿐 아니라, 사용 동기와 사용자의 끈기도 강화할 수 있다. 게다가 어린이의 집중력과 창의력을 제고하는데 도움이 되고, 긍정적이며 건강한 인격 품성을 함양할 수도 있다. 본 연구는 몰입 이론의 응용 영역을 확장하고, 장난감 디자인 관련 이론 연구를 더욱 풍부하게 했다. 디자인이 사회적 개선에 적극적으로 개입하고, 디자인을 통해 더 나은 삶을 만들어나가는데 있어서 이론적 참고와 지침을 제시했다.
어린이의 성장은 게임과 장난감을 떠나 이야기할 수 없다. 경험경제 시대에 장난감에 대한 어린이의 수요는 이미 단순한 기능 이상의 즐거움과 정서적 경험으로 바뀌고 있다. 따라서 장난감 디자인의 초점은 기능, 기술, 재료, 공예 등의 측면에서 어린이에 대한 심리 행위 및 환경 관련 요소에 대한 서비스와 경험 연구로 이어져야 한다. 몰입경험(Flow Theory)은 사용자경험 중 최적의 경험(The Optimal Experience)으로, 사람들이 어떤 활동이나 사물에 대해 깊은 관심을 보이고 개체가 어떤 활동에 완전히 몰입하도록 하는 것을 지칭한다. 게임 과정에서 이 같은 긍정적 정서 경험 상태는 게임 자체를 구체적인 의미가 있는 탐구 활동으로 바뀌어 어린이가 게임에 몰두할 수 있게 하여, 즐거움과 창의력을 키우는 데 도움이 되도록 하고 있다. 본 논문은 어린이 심리학, 생리학, 디자인학, 사회학 등 다양한 관점에서 몰입경험과 조립식 블록 게임 관련 이론 연구를 결합하여, 3-6세 어린이의 발달 법칙과 조립식 블록 사용자의 게임 행위 특징에 대한 심층 연구를 기반으로 조립식 블록의 PATE 몰입경험모델을 수립하고, 어린이의 몰입경험을 자극하는 것을 목표로 한 조립식 블록 디자인 전략을 제시하였다. 우선, 본 논문은 어린이, 게임, 장난감 등 관련 이론을 토대로 나아가 어린이의 개념과 본질을 설명하고 게임 발생의 동기, 유형과 기능을 분석하였다. 이러한 기초 위에 문헌 분석, 설문 조사 및 사례 분석 등을 결합하여 조립식 블록의 개념을 정의했다. 조립식 블록이란 유닛 블록 자체의 결합 구조 또는 일부분을 가지고, 블록 간에 서로 연결이나 조합이 되도록 하여, 이를 통해 효과적으로 자유롭게 형태를 만드는 유닛 블록 게임 재료를 의미한다. 그리고 조작 혹은 게임 방식의 차이에 따라 조립식 블록을 정태성, 변형성, 능동성 블록과 스마트 조립식 블록의 네 가지로 분류하였다. 나아가 시장 조사와 문헌, 자료 분석 및 설문조사 연구를 통해 조립식 블록의 특징과 기능 방식을 제시하였다. 다음으로 3-6세 어린이 발달 법칙과 어린이 조립식 블록 게임 행위 연구를 기반으로 하여 본 논문은 사용자경험 관련 이론을 결합하고, 조립식 블록 사용자경험의 차원(오락성, 교육성)과 요소(감각경험, 행위경험, 사고경험, 감정경험, 관련경험)에 대해 탐구했다. 더불어 몰입이론과 사례 분석을 결합하여 조립식 블록에서 몰입경험 요소를 연구하고, 조립식 블록 사용자 PATE 몰입경험모델을 제시했다. 이 모델에 따르면 조립식 블록 게임에서 어린이의 몰입경험은 사용자 차원(Person), 도구 차원(Artifact), 임무 차원(Task), 환경 차원(Environment)의 네 가지 요소가 서로 작용하며 결정된다. 그 중에서도 사용자(사람) 차원은 사용자의 특징, 등급 및 동기 등을 포함한다. 도구 차원은 제품의 가용성과 인터렉션성 콘텐츠를 포함한다. 임무 차원은 임무 콘텐츠와 난이도 등급으로 구성되어 있으며, 환경 차원 요소는 물리적 환경과 인위적 환경을 포함한다. 마지막으로, PATE 몰입경험모델을 기반으로 하여, 3-6세 어린이 생리 및 심리 발달 수요와 게임 행위의 특징을 결합하여, 사용자, 제품, 임무, 환경의 네 가지 차원에서 조립식 블록 디자인 전략을 제시했다. 경험은 어린이가 세상을 인식하는 중요한 방법이다. 또, 개인 주관적 단계의 긍정적 정서 경험을 강화하고, 개체의 긍정적 인격적 특징을 함양하는 가장 좋은 방법이기도 하다. 몰입경험의 조립식 블록 디자인을 기초로, 제품이 단순히 기능적 수요를 만족하는 것이 아니라 나아가 순방향의 긍정적인 서비스와 경험을 만드는 것이다. 이는 사용 과정에서 사용자의 즐거움 경험을 강화할 뿐 아니라, 사용 동기와 사용자의 끈기도 강화할 수 있다. 게다가 어린이의 집중력과 창의력을 제고하는데 도움이 되고, 긍정적이며 건강한 인격 품성을 함양할 수도 있다. 본 연구는 몰입 이론의 응용 영역을 확장하고, 장난감 디자인 관련 이론 연구를 더욱 풍부하게 했다. 디자인이 사회적 개선에 적극적으로 개입하고, 디자인을 통해 더 나은 삶을 만들어나가는데 있어서 이론적 참고와 지침을 제시했다.
When it comes to children's growth, it is inseparable from games and toys. Under the background of the era of experience economy, children's demand for toys has been transformed into pleasure and emotional experience based on function. In view of it, the focus of toy design should be extended from f...
When it comes to children's growth, it is inseparable from games and toys. Under the background of the era of experience economy, children's demand for toys has been transformed into pleasure and emotional experience based on function. In view of it, the focus of toy design should be extended from function, technology, materials, technology and other aspects to the study of service and experience of children's psychology, behavior and environmental factors. In terms of flow experience as the optimal experience in user experience, it refers to an emotional experience in which people show strong interest in an activity or thing, and it can promote individuals to fully participate in an activity or thing. This kind of positive emotional experience state in the game can transform the game itself into a meaningful exploration activity, so as to make children focus on the game, which is more conducive to enhance children's sense of pleasure, increase their concentration and creativity. In this paper, it establishes the PATE flow experience model of modular building blocks from the interdisciplinary perspective of child psychology, physiology, design, sociology and so on, through the combination of the related research on the theory of flow experience and modular building block game and on the basis of the in-depth research on the development law of children from three to six years old and the game behavior characteristics of modular building block users, which also puts forward the design strategy of assembled building block with the goal of stimulating children's flow experience. First of all, this paper further clarifies the concept and essence of children, as well as analyzes the motivation, types and functions of the occurrence of games on the basis of the related theories of children, games, toys and so on. Then, it combines with literature analysis, questionnaire survey and case analysis to define the concept of assembled building blocks. Thus, it puts forward that assembled building blocks refer to the unit module game materials that can connect and combine each other through the connection structure or components of the unit module itself, so as to effectively carry out free three-dimensional modeling. According to the different operation and game mode, it divides the assembled building blocks into four types, such as static, deformed, dynamic building blocks and intelligent assembled building blocks. By combining with the analysis and research of market research and literature, it summarizes the characteristics and function of the assembled building blocks. Secondly, this paper discusses the dimensions (entertainment and education) and elements (sensory experience, behavioral experience, thinking experience, emotional experience and related experience) of the assembled building block user experience in combination with the relevant theories of user experience on the basis of the research of the children's development law and children's assembled building block game behavior from three to six years old. After that, this paper discusses the experience elements of the assembled building blocks' flow based on the flow theory and case analysis, which also puts forward the PATE flow experience model in the assembled building blocks. According to the model, it is believed that children's flow experience in modular building block games is determined by the interaction of four factors, such as person dimension, artifact dimension, task dimension and environment dimension, in which person dimension includes the characteristics, level and motivation of the person; artifact dimension includes product availability and interactive content; task dimension consists of task content and task difficulty level; environment dimension elements include physical environment and human environment. Finally, this paper puts forward the modular building block design strategy from the four dimensions of person, products, tasks and environment on the basis of the PATE flow experience model and the combination of the physiological and psychological development needs of children from three to six years old and the characteristics of game behavior. In terms of experience, it is an important way for children to understand the world, which can help enhance the positive emotional experience at the subjective level and is the best way to cultivate individual positive personality. As for the modular building block design based on flow experience, it emphasizes that the product is not only to meet the functional requirements, but also to create a positive and positive service and experience. As a result, it is not only conducive to enhancing the user's pleasant experience in the use process, improving the user's motivation and user viscosity, but also more conducive to improving children's concentration and creativity, cultivating children's positive and healthy personality and quality. In this research, it expands the application field of flow theory, enriches the relevant theoretical research of toy design, which thus provides theoretical reference for design to actively involve in social improvement and achieve the creation of a better life.
When it comes to children's growth, it is inseparable from games and toys. Under the background of the era of experience economy, children's demand for toys has been transformed into pleasure and emotional experience based on function. In view of it, the focus of toy design should be extended from function, technology, materials, technology and other aspects to the study of service and experience of children's psychology, behavior and environmental factors. In terms of flow experience as the optimal experience in user experience, it refers to an emotional experience in which people show strong interest in an activity or thing, and it can promote individuals to fully participate in an activity or thing. This kind of positive emotional experience state in the game can transform the game itself into a meaningful exploration activity, so as to make children focus on the game, which is more conducive to enhance children's sense of pleasure, increase their concentration and creativity. In this paper, it establishes the PATE flow experience model of modular building blocks from the interdisciplinary perspective of child psychology, physiology, design, sociology and so on, through the combination of the related research on the theory of flow experience and modular building block game and on the basis of the in-depth research on the development law of children from three to six years old and the game behavior characteristics of modular building block users, which also puts forward the design strategy of assembled building block with the goal of stimulating children's flow experience. First of all, this paper further clarifies the concept and essence of children, as well as analyzes the motivation, types and functions of the occurrence of games on the basis of the related theories of children, games, toys and so on. Then, it combines with literature analysis, questionnaire survey and case analysis to define the concept of assembled building blocks. Thus, it puts forward that assembled building blocks refer to the unit module game materials that can connect and combine each other through the connection structure or components of the unit module itself, so as to effectively carry out free three-dimensional modeling. According to the different operation and game mode, it divides the assembled building blocks into four types, such as static, deformed, dynamic building blocks and intelligent assembled building blocks. By combining with the analysis and research of market research and literature, it summarizes the characteristics and function of the assembled building blocks. Secondly, this paper discusses the dimensions (entertainment and education) and elements (sensory experience, behavioral experience, thinking experience, emotional experience and related experience) of the assembled building block user experience in combination with the relevant theories of user experience on the basis of the research of the children's development law and children's assembled building block game behavior from three to six years old. After that, this paper discusses the experience elements of the assembled building blocks' flow based on the flow theory and case analysis, which also puts forward the PATE flow experience model in the assembled building blocks. According to the model, it is believed that children's flow experience in modular building block games is determined by the interaction of four factors, such as person dimension, artifact dimension, task dimension and environment dimension, in which person dimension includes the characteristics, level and motivation of the person; artifact dimension includes product availability and interactive content; task dimension consists of task content and task difficulty level; environment dimension elements include physical environment and human environment. Finally, this paper puts forward the modular building block design strategy from the four dimensions of person, products, tasks and environment on the basis of the PATE flow experience model and the combination of the physiological and psychological development needs of children from three to six years old and the characteristics of game behavior. In terms of experience, it is an important way for children to understand the world, which can help enhance the positive emotional experience at the subjective level and is the best way to cultivate individual positive personality. As for the modular building block design based on flow experience, it emphasizes that the product is not only to meet the functional requirements, but also to create a positive and positive service and experience. As a result, it is not only conducive to enhancing the user's pleasant experience in the use process, improving the user's motivation and user viscosity, but also more conducive to improving children's concentration and creativity, cultivating children's positive and healthy personality and quality. In this research, it expands the application field of flow theory, enriches the relevant theoretical research of toy design, which thus provides theoretical reference for design to actively involve in social improvement and achieve the creation of a better life.
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