2019년 7월 1일 일본의 수출규제를 시작으로 대한민국의 불매운동이 시작되었고, 화이트리스트 제외와 일본 정부와 기업의 태도와 언행으로 불매운동의 확산과 지속이 되고 있다. 이번 불매운동은 이전과 다르게 온라인(SNS)를 통하여 감정, 정치, 경제, 사회적 관점 등 과 같은 복합적인 문제 여러 언론에서 주목하고 있다. 또한 관광산업은 여행을 통해 해당 국가에서 돈을 사용하는 인적교류로써 불매운동으로 일본 산업에 가장 빠르고 확실한 효과를 볼 수 있는 분야는 관광산업이다. 본 연구에서는 불매운동 관련 특성이 온라인 불매운동태도에 미치는 영향과 온라인 불매운동태도가 관광보이콧에 미치는 영향에 대해 파악하고자 한다. 구체적으로 불매운동 관련 특성을 불매운동 ...
2019년 7월 1일 일본의 수출규제를 시작으로 대한민국의 불매운동이 시작되었고, 화이트리스트 제외와 일본 정부와 기업의 태도와 언행으로 불매운동의 확산과 지속이 되고 있다. 이번 불매운동은 이전과 다르게 온라인(SNS)를 통하여 감정, 정치, 경제, 사회적 관점 등 과 같은 복합적인 문제 여러 언론에서 주목하고 있다. 또한 관광산업은 여행을 통해 해당 국가에서 돈을 사용하는 인적교류로써 불매운동으로 일본 산업에 가장 빠르고 확실한 효과를 볼 수 있는 분야는 관광산업이다. 본 연구에서는 불매운동 관련 특성이 온라인 불매운동태도에 미치는 영향과 온라인 불매운동태도가 관광보이콧에 미치는 영향에 대해 파악하고자 한다. 구체적으로 불매운동 관련 특성을 불매운동 행동경험, 불매운동 효능감, 소비자 시민성, 소비자 동조성, 민족감정, SNS특성으로 6가지로 구분하여 분석하였다. 설문지는 총 453 부를 회수하여 최종 분석에 사용하였으며, 자료 분석은 SPSS 22.0 통계 패키지를 사용하였다. 빈도분석, 요인분석, 기술통계분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 다중회귀분석, 단순회기분석을 거쳐 연구결과를 도출하였다. 연구 분석 결과 불매운동 관련 특성 중 불매운동 행동경험, 불매운동 효능감, 소비자 시민성, 민족감정, SNS 특성 5가지가 온라인 불매운동 태도에 정(+)의 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 불매운동 관련 특성 중 소비자 동조성은 온라인 불매운동 태도에 부(-)의 방향으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 온라인 불매운동 태도는 관광보이콧에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 종합해 보면 온라인 불매운동 태도가 높아질수록 관광 보이콧은 증가하는 것으로 볼 수 있고 온라인 불매운동에 미치는 가장 큰 요인으로는 불매운동 효능감으로 파악되었고 다음으로는 민족감정으로 나타났다. 한국인의 일본에 대한 관광 보이콧은 반대로 일본인의 한국에 대한 관광보이콧으로 적용 될 수 있다. 두 국가 간에 공동 번영을 위해 동반자로 생각하고 대화나 협정을 통해 서로의 입장을 이해하여야한다. 그리고 불매운동이 올 바른 것인가 아닌가에 대한 정답은 없고 개인 가치관에 따른 불매운동 찬반의견을 존중해야 한다. 또한 새로운 소비자 운동인 온라인(SNS)을 통한 국가 차원의 불매운동과 관광에 대한 연구가 향후 관광학 분야 연구에 기여 할 수 있을 것으로 사료된다.
2019년 7월 1일 일본의 수출규제를 시작으로 대한민국의 불매운동이 시작되었고, 화이트리스트 제외와 일본 정부와 기업의 태도와 언행으로 불매운동의 확산과 지속이 되고 있다. 이번 불매운동은 이전과 다르게 온라인(SNS)를 통하여 감정, 정치, 경제, 사회적 관점 등 과 같은 복합적인 문제 여러 언론에서 주목하고 있다. 또한 관광산업은 여행을 통해 해당 국가에서 돈을 사용하는 인적교류로써 불매운동으로 일본 산업에 가장 빠르고 확실한 효과를 볼 수 있는 분야는 관광산업이다. 본 연구에서는 불매운동 관련 특성이 온라인 불매운동태도에 미치는 영향과 온라인 불매운동태도가 관광보이콧에 미치는 영향에 대해 파악하고자 한다. 구체적으로 불매운동 관련 특성을 불매운동 행동경험, 불매운동 효능감, 소비자 시민성, 소비자 동조성, 민족감정, SNS특성으로 6가지로 구분하여 분석하였다. 설문지는 총 453 부를 회수하여 최종 분석에 사용하였으며, 자료 분석은 SPSS 22.0 통계 패키지를 사용하였다. 빈도분석, 요인분석, 기술통계분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 다중회귀분석, 단순회기분석을 거쳐 연구결과를 도출하였다. 연구 분석 결과 불매운동 관련 특성 중 불매운동 행동경험, 불매운동 효능감, 소비자 시민성, 민족감정, SNS 특성 5가지가 온라인 불매운동 태도에 정(+)의 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 불매운동 관련 특성 중 소비자 동조성은 온라인 불매운동 태도에 부(-)의 방향으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 온라인 불매운동 태도는 관광보이콧에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 종합해 보면 온라인 불매운동 태도가 높아질수록 관광 보이콧은 증가하는 것으로 볼 수 있고 온라인 불매운동에 미치는 가장 큰 요인으로는 불매운동 효능감으로 파악되었고 다음으로는 민족감정으로 나타났다. 한국인의 일본에 대한 관광 보이콧은 반대로 일본인의 한국에 대한 관광보이콧으로 적용 될 수 있다. 두 국가 간에 공동 번영을 위해 동반자로 생각하고 대화나 협정을 통해 서로의 입장을 이해하여야한다. 그리고 불매운동이 올 바른 것인가 아닌가에 대한 정답은 없고 개인 가치관에 따른 불매운동 찬반의견을 존중해야 한다. 또한 새로운 소비자 운동인 온라인(SNS)을 통한 국가 차원의 불매운동과 관광에 대한 연구가 향후 관광학 분야 연구에 기여 할 수 있을 것으로 사료된다.
With the start of Japan's export regulation on July 1, 2019, the boycott movement in South Korea began, and with the exclusion of whitelists and the attitude and words and actions of the Japanese government and businesses, the boycott movement is spreading and continuing. Unlike before, the boycott ...
With the start of Japan's export regulation on July 1, 2019, the boycott movement in South Korea began, and with the exclusion of whitelists and the attitude and words and actions of the Japanese government and businesses, the boycott movement is spreading and continuing. Unlike before, the boycott is being watched by various media outlets for complex issues such as emotion, politics, economy and social perspective through social networking services. In addition, the tourism industry is the fastest and sureest field for the Japanese industry through a boycott campaign as a human exchange that uses money in the country concerned.In this study, we want to find out about the effect of boycott-related characteristics on online boycott behavior and the effect of online boycott on tourism Boycott. In particular, six characteristics related to the boycott movement were analyzed by dividing them into six categories: experience in boycott movement, efficacy of boycott movement, consumer citizenship, consumer sympathy, national sentiment and SNS characteristics. A total of 453 copies of the questionnaire were retrieved and used for the final analysis. The data analysis was derived after frequency analysis, factor analysis, technical statistical analysis, reliability analysis, correlation analysis, multiple regression analysis, and simple circuit analysis, using the SPSS 22.0 statistical package.Research shows that among the five characteristics related to boycotts, behavioral experience of boycotts, consumers' citizenship, national sentiment and SNS characteristics have significant effects on online boycotts' attitudes, and that consumer sympathy among those related to boycotts has a negative effect on online boycotts' attitudes. The attitude of the online boycott movement has been found to have an impact on tourism Boycott.The results of these studies show that tourism boycotts are increasing as attitudes to online boycotts increase, and that the biggest factor on online boycotts is the effectiveness of boycotts, followed by ethnic sentiment. Koreans' boycott of tours to Japan could, on the contrary, be applied as a tourist voycot for the Japanese to Korea. To think as partners for common prosperity between the two countries and understand each other's positions through dialogue or agreement. And there is no answer to whether the boycott is right or not, and we should respect the pros and cons of the boycott based on personal values. It is also believed that the national boycott and tourism research through the new consumer movement online could contribute to future research in the tourism.
With the start of Japan's export regulation on July 1, 2019, the boycott movement in South Korea began, and with the exclusion of whitelists and the attitude and words and actions of the Japanese government and businesses, the boycott movement is spreading and continuing. Unlike before, the boycott is being watched by various media outlets for complex issues such as emotion, politics, economy and social perspective through social networking services. In addition, the tourism industry is the fastest and sureest field for the Japanese industry through a boycott campaign as a human exchange that uses money in the country concerned.In this study, we want to find out about the effect of boycott-related characteristics on online boycott behavior and the effect of online boycott on tourism Boycott. In particular, six characteristics related to the boycott movement were analyzed by dividing them into six categories: experience in boycott movement, efficacy of boycott movement, consumer citizenship, consumer sympathy, national sentiment and SNS characteristics. A total of 453 copies of the questionnaire were retrieved and used for the final analysis. The data analysis was derived after frequency analysis, factor analysis, technical statistical analysis, reliability analysis, correlation analysis, multiple regression analysis, and simple circuit analysis, using the SPSS 22.0 statistical package.Research shows that among the five characteristics related to boycotts, behavioral experience of boycotts, consumers' citizenship, national sentiment and SNS characteristics have significant effects on online boycotts' attitudes, and that consumer sympathy among those related to boycotts has a negative effect on online boycotts' attitudes. The attitude of the online boycott movement has been found to have an impact on tourism Boycott.The results of these studies show that tourism boycotts are increasing as attitudes to online boycotts increase, and that the biggest factor on online boycotts is the effectiveness of boycotts, followed by ethnic sentiment. Koreans' boycott of tours to Japan could, on the contrary, be applied as a tourist voycot for the Japanese to Korea. To think as partners for common prosperity between the two countries and understand each other's positions through dialogue or agreement. And there is no answer to whether the boycott is right or not, and we should respect the pros and cons of the boycott based on personal values. It is also believed that the national boycott and tourism research through the new consumer movement online could contribute to future research in the tourism.
주제어
#불매운동(Boycott), 불매운동 행동경험 (Boycott Behavioral Experience), 불 매운동 효능감 (Boycott Efficacy), 소비자 시민성 (Consumer Citizenship), 소비자 동조성 (Consumer Conformity), 민족감정 (National Sentiment), SNS의 특성 (Social Network Service Characteristic
학위논문 정보
저자
김재권
학위수여기관
경희대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
관광학과
지도교수
윤지환
발행연도
2020
총페이지
vi, 72 p.
키워드
불매운동(Boycott), 불매운동 행동경험 (Boycott Behavioral Experience), 불 매운동 효능감 (Boycott Efficacy), 소비자 시민성 (Consumer Citizenship), 소비자 동조성 (Consumer Conformity), 민족감정 (National Sentiment), SNS의 특성 (Social Network Service Characteristic
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