본 연구는 인터넷을 중심으로 발생하는 소비자들의 불매운동에 대한 인식과 어떤 변수들이 불매운동에 대한 요인으로 작용하는지와 이러한 소비자 의식이 기업에 미치는 영향을 실증적으로 조사ㆍ분석하여 불매운동에 대한 기업의 올바른 인식과 이를 예방하기 위한 기업의 지속가능한 방안을 제시하는데 목적이 있다. 인터넷 불매운동에 대한 소비자 의식에 영향을 미치는 변수는 정보이용 요인변수와 인구통계학적 특성변수, 경험, 서비스만족도, 기업의 규모로 구분하여 조사하였다.
분석결과, 첫째, 인터넷 불매운동에 태한 소비자 의식은 인터넷정보 이용정도에 따라 유의한 차이가 있으며 소비자들은 인터넷의 정보 참고도가 높을수록 불매운동에 대한 긍정성과 참여의지가 놓아 소비자에게 신속하고 과학적인 정보의 전달로 고객을 설득시키는 전략이 필요하다. 둘째, 인터넷 불매운동에 대한 소비자 의식은 사회에 관심이 많고 정보의 활용이 많은 30~40대, 직장인, 남성 그룹에서 높게 나타났으며 이들 그룹에서 운영하고 있는 커뮤니티나 블로그에 대한 지원 및 관리를 통해 기업에 호의적 태도 유도와 불매운동 예방에 좋은 방법이 될 수 있다. 셋째, 불매운동에 참여한 경험과 인터넷 커뮤니티의 활동경험이 많은 사람일수록 불매운동의 기능성이 놓은 것으로 나타나 고객 불평을 초기에 해결하기 위한 전담조직 운영 및 적극 대응이 필요하다. 또한 인터넷 불매운동에 대한 소비자 의식과 피해규모는 대기업보다 중소기업에서 더 부정적인 것으로 나타나 중소기업은 판매중심에서 소비자 서비스 중심으로 경영 패러다임을 전환해야 할 것이다.
본 연구는 인터넷을 중심으로 발생하는 소비자들의 불매운동에 대한 인식과 어떤 변수들이 불매운동에 대한 요인으로 작용하는지와 이러한 소비자 의식이 기업에 미치는 영향을 실증적으로 조사ㆍ분석하여 불매운동에 대한 기업의 올바른 인식과 이를 예방하기 위한 기업의 지속가능한 방안을 제시하는데 목적이 있다. 인터넷 불매운동에 대한 소비자 의식에 영향을 미치는 변수는 정보이용 요인변수와 인구통계학적 특성변수, 경험, 서비스만족도, 기업의 규모로 구분하여 조사하였다.
분석결과, 첫째, 인터넷 불매운동에 태한 소비자 의식은 인터넷정보 이용정도에 따라 유의한 차이가 있으며 소비자들은 인터넷의 정보 참고도가 높을수록 불매운동에 대한 긍정성과 참여의지가 놓아 소비자에게 신속하고 과학적인 정보의 전달로 고객을 설득시키는 전략이 필요하다. 둘째, 인터넷 불매운동에 대한 소비자 의식은 사회에 관심이 많고 정보의 활용이 많은 30~40대, 직장인, 남성 그룹에서 높게 나타났으며 이들 그룹에서 운영하고 있는 커뮤니티나 블로그에 대한 지원 및 관리를 통해 기업에 호의적 태도 유도와 불매운동 예방에 좋은 방법이 될 수 있다. 셋째, 불매운동에 참여한 경험과 인터넷 커뮤니티의 활동경험이 많은 사람일수록 불매운동의 기능성이 놓은 것으로 나타나 고객 불평을 초기에 해결하기 위한 전담조직 운영 및 적극 대응이 필요하다. 또한 인터넷 불매운동에 대한 소비자 의식과 피해규모는 대기업보다 중소기업에서 더 부정적인 것으로 나타나 중소기업은 판매중심에서 소비자 서비스 중심으로 경영 패러다임을 전환해야 할 것이다.
The demand of costumers becomes stronger, more and more by the internet. The business marketers must know which factor is caused by the on-line boycotting. To take out the potential complaints of costumers is one of the most important aspects in a company that can prevent unexpected damage from boyc...
The demand of costumers becomes stronger, more and more by the internet. The business marketers must know which factor is caused by the on-line boycotting. To take out the potential complaints of costumers is one of the most important aspects in a company that can prevent unexpected damage from boycotting. In research, through various surveys, we consider and verify the four following questions for the precaution of customer"s complaints and boycotting. First, Which variables take part in boycotting of customers? Second, Which group of the customers have a interest in boycotting? Third, The customer service satisfaction of company in a boycott what solution is available? Fourth, The scale of a company and the damage from boycotting the correlation of these events? According to the surveys results, we reach the followings for each case in the above: First, The groups, who have the experience in participating of boycott and internet community, and a lot of reference to internet information, have high possibility to take part in a boycott. Second, It shows that the 30" s to 40"s age group and office workers, use the internet more to shop than another group. They have an interest in boycotting. Third, The customer service satisfaction of a small company is lower than a big company. They have a high possibility to relate boycott. so a small company must strengthen their customer service department to prevent boycotting and damage. Fourth, The small company damages much than big company the image and sale of the company. The small company has not enough experience and exclusive team to manage against customer"s complaint. Therefore, they should reinforce the exclusive team of customer"s complaint and must change the paradigm about boycott.
The demand of costumers becomes stronger, more and more by the internet. The business marketers must know which factor is caused by the on-line boycotting. To take out the potential complaints of costumers is one of the most important aspects in a company that can prevent unexpected damage from boycotting. In research, through various surveys, we consider and verify the four following questions for the precaution of customer"s complaints and boycotting. First, Which variables take part in boycotting of customers? Second, Which group of the customers have a interest in boycotting? Third, The customer service satisfaction of company in a boycott what solution is available? Fourth, The scale of a company and the damage from boycotting the correlation of these events? According to the surveys results, we reach the followings for each case in the above: First, The groups, who have the experience in participating of boycott and internet community, and a lot of reference to internet information, have high possibility to take part in a boycott. Second, It shows that the 30" s to 40"s age group and office workers, use the internet more to shop than another group. They have an interest in boycotting. Third, The customer service satisfaction of a small company is lower than a big company. They have a high possibility to relate boycott. so a small company must strengthen their customer service department to prevent boycotting and damage. Fourth, The small company damages much than big company the image and sale of the company. The small company has not enough experience and exclusive team to manage against customer"s complaint. Therefore, they should reinforce the exclusive team of customer"s complaint and must change the paradigm about boycott.
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