본 연구는 어린이집 아동학대에 대한 인식을 보육교직원, 예비 보육교사, 부모를 대상으로 살펴보고, 보육교사의 어린이집 아동학대 인식과 문제행동 지도전략 간의 상관관계를 알아보고자 이루어졌다. 이를 위해 서울시와 경기도에 위치한 어린이집의 보육교직원 159명과 부모 144명, 아동학 관련 학과에 재학 중인 예비 보육교사 146명을 대상으로 연구되었다. 연구 대상들의 어린이집 아동학대 인식을 살펴보기 위해 박봉주(2018)가 보건복지부의 중앙보육정보센터(2012)의 「어린이집 아동학대 예방 교육자료」를 바탕으로 고안된 ‘어린이집 아동학대 인식’ 설문지를 사용하였다. 보육교사의 문제행동 지도전략은 김연하(2007)가 Stomont, Lewis와 Smith(2005)의 Behavior ...
본 연구는 어린이집 아동학대에 대한 인식을 보육교직원, 예비 보육교사, 부모를 대상으로 살펴보고, 보육교사의 어린이집 아동학대 인식과 문제행동 지도전략 간의 상관관계를 알아보고자 이루어졌다. 이를 위해 서울시와 경기도에 위치한 어린이집의 보육교직원 159명과 부모 144명, 아동학 관련 학과에 재학 중인 예비 보육교사 146명을 대상으로 연구되었다. 연구 대상들의 어린이집 아동학대 인식을 살펴보기 위해 박봉주(2018)가 보건복지부의 중앙보육정보센터(2012)의 「어린이집 아동학대 예방 교육자료」를 바탕으로 고안된 ‘어린이집 아동학대 인식’ 설문지를 사용하였다. 보육교사의 문제행동 지도전략은 김연하(2007)가 Stomont, Lewis와 Smith(2005)의 Behavior Support Questionnaire와 Nugesser와 Watkins(2005)의 Interventions of Preschool Teachers to Address Challenging Behavior를 수정·보완하여 제작한 ‘교사용 유아문제행동 지도전략 척도’(Teacher Strategy Questionnaire: TSQ)를 사용하였다. 보육교직원, 예비 보육교사, 부모의 어린이집 아동학대 인식의 일반적인 경향을 알아보기 위해 평균, 표준편차의 기술통계량을 산출하였으며. 연구대상들의 인구사회학적 특성에 따른 어린이집 아동학대의 인식 차이를 알아보기 위하여 일원분산분석을 통해 F값을 산출하고, 유의한 경우 Scheffe분석으로 사후검증을 실시하였다. 보육교사의 아동학대 인식과 문제행동지도전략 간의 상관관계를 알아보기 위해 Peason 적률 상관관계 분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교직원, 예비 보육교사, 부모의 어린이집 아동학대에 대한 인식의 일반적인 경향 및 차이를 살펴본 결과 전반적으로 부모와 예비 보육교사가 보육교직원 보다 어린이집 아동학대를 더 민감하게 인식하는 것으로 나타났다. 예비 보육교사와 부모가 보육교직원 보다 민감하게 인식하는 아동학대 유형은 언어적 학대, 신체적 학대, 정서적 학대였으며 방임에 대해서는 부모가 보육교직원과 예비보육교사에 비해 높게 인식하였다. 성적 학대에 대한 인식은 보육교직원과 부모에 비해 예비보육교사의 인식이 가장 높게 나타는 차이를 보였다. 둘째, 보육교사의 문제행동 지도전략의 일반적인 경향을 살펴보았을 때 긍정적 예방전략Ⅱ, 긍정적 예방전략Ⅰ, 긍정적 반응전략, 부정적 반응전략 순으로 나타났다. 척도의 범위가 1~5점이라는 것을 고려하였을 때 긍정적 예방전략Ⅰ, 긍정적 예방전략Ⅱ, 긍정적 반응전략은 보통 이상으로 사용하는 것으로 나타났으며 부정적 반응전략은 보통 이하의 수준으로 사용하는 것으로 나타났다. 셋째, 보육교직원, 예비 보육교사, 부모의 인구사회학적 특성에 따라 어린이집 아동학대 인식의 차이가 있는지 살펴보았다. 그 결과, 보육교직원의 최종학력에 따른 인식의 차이는 나타나지 않았지만 재직 중인 어린이집 설립유형에 따른 인식의 차이가 있었다. 국공립 어린이집과 직장 어린이집에 재직 중인 보육교직원이 민간 어린이집과 가정 어린이집에 재직 중인 보육교직원보다 아동학대를 더 높게 인식하는 것으로 나타났으며 유의미한 차이를 보였다. 예비 보육교사의 학년, 실습 경험, 실습 시 어린이집 설립유형에 따른 아동학대 인식을 살펴본 결과, 3학년 학생이 4학년 학생보다 어린이집 아동학대에 대한 인식이 높았으나 유의미한 차이는 나타내지 않았다. 보육실습을 다녀온 적이 있는 학생이 다녀온 적 없는 학생보다 아동학대 인식이 높았으나 보육 실습 경험의 유무에 따른 어린이집 아동학대 인식의 차이는 나타나지 않았다. 부모의 인구사회학적 특성인 성별, 연령, 자녀의 수와는 유의미한 차이가 나타나지 않았으나 아동이 재원중인 어린이집 설립유형에 따라서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 민간 어린이집 또는 기타 어린이집(법인 어린이집, 부모협동어린이집)을 이용하는 부모가 국공립 어린이집을 이용하는 부모보다 어린이집 아동학대를 높게 인식하였으며 유의미한 차이를 보였다. 넷째, 보육교사의 어린이집 아동학대 인식과 문제행동 지도전략 간의 상관을 살펴본 결과 긍정적 예방전략Ⅰ과 어린이집 아동학대의 모든 하위변인과 정적인 상관을 나타났으며 성적학대, 언어적 학대 및 신체적 학대, 정서적 학대, 방임 순으로 높은 상관관계가 나타났다. 다섯째, 보육교직원, 예비 보육교사, 부모의 어린이집 아동학대 원인 및 예방에 대한 인식을 살펴본 결과 보육교직원, 예비 보육교사, 부모의 인식이 비교적 일치하는 결과를 나타내었다. 연구대상 모두 아동학대 원인의 1, 2순위를 많은 업무와 스트레스가 있는 교사와 교사의 인성 문제로 인식하였다. 어린이집 아동학대 원인 3순위를 보육교직원과 부모는 교사와 부모의 관계로 인식하는 반면 예비 보육교사는 영유아 문제로 인식하였다. 어린이집 아동학대 예방에 대해 연구대상들은 1순위를 공통적으로 교사의 직무스트레스 해소로 인식하였다. 아동학대 예방의 2순위로 예비보육교사와 부모는 교사의 인성교육으로 인식하였으며 보육교직원은 아동학대에 대한 교육으로 인식하였다. 보육직원과 부모는 아동학대 예방방안 3순위를 부모와의 관계 개선으로 인식하였으며 예비보육교사는 보육교사의 아동학대 교육의 필요성을 인식하는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 통해 보육교직원, 예비 보육교사, 부모 간의 어린이집 아동학대에 대한 인식의 차이가 있고, 보육교사의 아동학대 인식은 실제 교수 행동인 문제행동 지도전략과 깊은 상관이 있음을 확인하였다. 따라서 이러한 결과는 보육의 질을 향상하고 아동을 건강하게 보육하기 위해 어린이집 아동학대에 대한 인식의 전환과 대상들의 인식의 간극을 줄일 수 있는 교육의 필요성을 시사해 준다.
본 연구는 어린이집 아동학대에 대한 인식을 보육교직원, 예비 보육교사, 부모를 대상으로 살펴보고, 보육교사의 어린이집 아동학대 인식과 문제행동 지도전략 간의 상관관계를 알아보고자 이루어졌다. 이를 위해 서울시와 경기도에 위치한 어린이집의 보육교직원 159명과 부모 144명, 아동학 관련 학과에 재학 중인 예비 보육교사 146명을 대상으로 연구되었다. 연구 대상들의 어린이집 아동학대 인식을 살펴보기 위해 박봉주(2018)가 보건복지부의 중앙보육정보센터(2012)의 「어린이집 아동학대 예방 교육자료」를 바탕으로 고안된 ‘어린이집 아동학대 인식’ 설문지를 사용하였다. 보육교사의 문제행동 지도전략은 김연하(2007)가 Stomont, Lewis와 Smith(2005)의 Behavior Support Questionnaire와 Nugesser와 Watkins(2005)의 Interventions of Preschool Teachers to Address Challenging Behavior를 수정·보완하여 제작한 ‘교사용 유아문제행동 지도전략 척도’(Teacher Strategy Questionnaire: TSQ)를 사용하였다. 보육교직원, 예비 보육교사, 부모의 어린이집 아동학대 인식의 일반적인 경향을 알아보기 위해 평균, 표준편차의 기술통계량을 산출하였으며. 연구대상들의 인구사회학적 특성에 따른 어린이집 아동학대의 인식 차이를 알아보기 위하여 일원분산분석을 통해 F값을 산출하고, 유의한 경우 Scheffe분석으로 사후검증을 실시하였다. 보육교사의 아동학대 인식과 문제행동지도전략 간의 상관관계를 알아보기 위해 Peason 적률 상관관계 분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교직원, 예비 보육교사, 부모의 어린이집 아동학대에 대한 인식의 일반적인 경향 및 차이를 살펴본 결과 전반적으로 부모와 예비 보육교사가 보육교직원 보다 어린이집 아동학대를 더 민감하게 인식하는 것으로 나타났다. 예비 보육교사와 부모가 보육교직원 보다 민감하게 인식하는 아동학대 유형은 언어적 학대, 신체적 학대, 정서적 학대였으며 방임에 대해서는 부모가 보육교직원과 예비보육교사에 비해 높게 인식하였다. 성적 학대에 대한 인식은 보육교직원과 부모에 비해 예비보육교사의 인식이 가장 높게 나타는 차이를 보였다. 둘째, 보육교사의 문제행동 지도전략의 일반적인 경향을 살펴보았을 때 긍정적 예방전략Ⅱ, 긍정적 예방전략Ⅰ, 긍정적 반응전략, 부정적 반응전략 순으로 나타났다. 척도의 범위가 1~5점이라는 것을 고려하였을 때 긍정적 예방전략Ⅰ, 긍정적 예방전략Ⅱ, 긍정적 반응전략은 보통 이상으로 사용하는 것으로 나타났으며 부정적 반응전략은 보통 이하의 수준으로 사용하는 것으로 나타났다. 셋째, 보육교직원, 예비 보육교사, 부모의 인구사회학적 특성에 따라 어린이집 아동학대 인식의 차이가 있는지 살펴보았다. 그 결과, 보육교직원의 최종학력에 따른 인식의 차이는 나타나지 않았지만 재직 중인 어린이집 설립유형에 따른 인식의 차이가 있었다. 국공립 어린이집과 직장 어린이집에 재직 중인 보육교직원이 민간 어린이집과 가정 어린이집에 재직 중인 보육교직원보다 아동학대를 더 높게 인식하는 것으로 나타났으며 유의미한 차이를 보였다. 예비 보육교사의 학년, 실습 경험, 실습 시 어린이집 설립유형에 따른 아동학대 인식을 살펴본 결과, 3학년 학생이 4학년 학생보다 어린이집 아동학대에 대한 인식이 높았으나 유의미한 차이는 나타내지 않았다. 보육실습을 다녀온 적이 있는 학생이 다녀온 적 없는 학생보다 아동학대 인식이 높았으나 보육 실습 경험의 유무에 따른 어린이집 아동학대 인식의 차이는 나타나지 않았다. 부모의 인구사회학적 특성인 성별, 연령, 자녀의 수와는 유의미한 차이가 나타나지 않았으나 아동이 재원중인 어린이집 설립유형에 따라서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 민간 어린이집 또는 기타 어린이집(법인 어린이집, 부모협동어린이집)을 이용하는 부모가 국공립 어린이집을 이용하는 부모보다 어린이집 아동학대를 높게 인식하였으며 유의미한 차이를 보였다. 넷째, 보육교사의 어린이집 아동학대 인식과 문제행동 지도전략 간의 상관을 살펴본 결과 긍정적 예방전략Ⅰ과 어린이집 아동학대의 모든 하위변인과 정적인 상관을 나타났으며 성적학대, 언어적 학대 및 신체적 학대, 정서적 학대, 방임 순으로 높은 상관관계가 나타났다. 다섯째, 보육교직원, 예비 보육교사, 부모의 어린이집 아동학대 원인 및 예방에 대한 인식을 살펴본 결과 보육교직원, 예비 보육교사, 부모의 인식이 비교적 일치하는 결과를 나타내었다. 연구대상 모두 아동학대 원인의 1, 2순위를 많은 업무와 스트레스가 있는 교사와 교사의 인성 문제로 인식하였다. 어린이집 아동학대 원인 3순위를 보육교직원과 부모는 교사와 부모의 관계로 인식하는 반면 예비 보육교사는 영유아 문제로 인식하였다. 어린이집 아동학대 예방에 대해 연구대상들은 1순위를 공통적으로 교사의 직무스트레스 해소로 인식하였다. 아동학대 예방의 2순위로 예비보육교사와 부모는 교사의 인성교육으로 인식하였으며 보육교직원은 아동학대에 대한 교육으로 인식하였다. 보육직원과 부모는 아동학대 예방방안 3순위를 부모와의 관계 개선으로 인식하였으며 예비보육교사는 보육교사의 아동학대 교육의 필요성을 인식하는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 통해 보육교직원, 예비 보육교사, 부모 간의 어린이집 아동학대에 대한 인식의 차이가 있고, 보육교사의 아동학대 인식은 실제 교수 행동인 문제행동 지도전략과 깊은 상관이 있음을 확인하였다. 따라서 이러한 결과는 보육의 질을 향상하고 아동을 건강하게 보육하기 위해 어린이집 아동학대에 대한 인식의 전환과 대상들의 인식의 간극을 줄일 수 있는 교육의 필요성을 시사해 준다.
The purpose of this study was to examine the perception of child abuse of chid daycare center in child-care center staff, pre –teachers, and parents. participated in the study were 159 child-care center staff, 144 parents, and 146 pre- teachers in Seoul and Gyeonggi-do. In order to examine the perce...
The purpose of this study was to examine the perception of child abuse of chid daycare center in child-care center staff, pre –teachers, and parents. participated in the study were 159 child-care center staff, 144 parents, and 146 pre- teachers in Seoul and Gyeonggi-do. In order to examine the perceptions of child abuse in child care centers of the study subjects, Park Bong-ju (2018) used 'Child Abuse Child Abuse Recognition Questionnaire' designed by the Ministry of Health and Welfare's Central Childcare Information Center (2012). The teachers' Problem Behavior Guidance strategies were developed by Kim, Yeon-ha (2007), Behavior Support Questionnaire of Stomont, Lewis and Smith (2005), and Interventions of Preschool Teachers to Address Challenging Behavior of Nugesser and Watkins Teacher Strategy Questionnaire (TSQ) '.The researcher revised the questionnaire and used it in this study. The descriptive statistics of the mean and standard deviation were calculated for the general tendency of child abuse awareness among child-care center staff, pre-teachers, and parents' and The F - value was calculated by one - way ANOVA in order to investigate the difference of awareness of child abuse in child-care center by the sociodemographic characteristics of the subjects. When there was a significant difference, post - test was conducted with Scheffe analysis. The correlation between the child abuse awareness and the problem behavior guidance strategy was analyzed by Peason Correlation Analysis. The main results of this study are as follows. First, the general trends and differences in perception of child abuse among child-care staff, pre–teachers, and parents showed that parents and pre – teachers more perceived child-care abuse more sensitively than child-care center staff. Second, Child Care Teacher 's Problem Behavior Guidance Strategy is Positive Proactive Strategy Ⅱ, Positive Proactive Strategy Ⅰ, Positive Reaction Strategy, and Negative Reaction Strategy. Positive Proactive Strategy Ⅰ, Positive Proactive Strategy Ⅱ, Positive Reaction Strategy showed more than normal use when Scale range is 1 ~ 5, Negative Reaction Strategy is usually used below. Third, we examined whether there is a difference in perception of child abuse by child-care center staff, pre-teachers, and parents. As a result, there was no difference in awareness according to the final education level of child-care staff, but there was a difference in perception according to child daycare center type. Public daycare centers and Workplace daycare centers ‘s teacher were found to be more aware of child abuse than those in private daycare centers and home daycare centers. And showed a significant difference. As a result of the perception of child abuse according to grade, practical experience, and type of child care center in pre-teachers, third grade students showed higher awareness of child-carec enter abuse than 4th grade students, but showed no significant difference. And There was no difference in perception according to the experience of practice. There was no significant difference between the demographic characteristics of parents and sex, age, and number of children. However, there was a difference depending on the using type of day care center. Parents who use private daycare centers or etc. daycare centers have the highest perception of child abuse in child day care center. Fourth, the correlation between child-care teachers' child abuse awareness and problem behavior guidance strategy showed a positive correlation with positive prevention strategy Ⅰ and all sub-variables of child-care abuse. Fifth, the perceptions of child care staff, pre-teachers, and parents about the causes of child abuse and prevention showed that the perceptions of child care staff, pre-teachers, and parents were relatively consistent. All of the research subjects perceived the First, Second causes of child abuse as a personality problem of teachers and teachers who had many tasks and stresses. The third causes of child abuse is perceived as the relationship between teacher and parent, while the pre-teacher perceives it as infant problem. As for the prevention of child abuse of the child care center, the all research subjects recognized the first place as the job stress of the teacher. As a second priority in preventing child abuse, pre-teachers and parents were recognized as teachers' personality education, and daycare staff were recognized as education on child abuse. Child-care staff and parents recognized the third priority as improvement of their relationship with their parents, and pre-teachers were found to recognize the need for education of child abuse by daycare teachers. The results of this study showed that there was a difference in perception of child abuse among child care staff, pre-teacher, and parents, and that child - care teachers' perception of child abuse correlated strongly with actual teaching behavior. Thus, these results suggest the need for education to improve the quality of care and reduce the gap between the perception of child abuse in daycare centers and the perceptions of targets to improve child care.
The purpose of this study was to examine the perception of child abuse of chid daycare center in child-care center staff, pre –teachers, and parents. participated in the study were 159 child-care center staff, 144 parents, and 146 pre- teachers in Seoul and Gyeonggi-do. In order to examine the perceptions of child abuse in child care centers of the study subjects, Park Bong-ju (2018) used 'Child Abuse Child Abuse Recognition Questionnaire' designed by the Ministry of Health and Welfare's Central Childcare Information Center (2012). The teachers' Problem Behavior Guidance strategies were developed by Kim, Yeon-ha (2007), Behavior Support Questionnaire of Stomont, Lewis and Smith (2005), and Interventions of Preschool Teachers to Address Challenging Behavior of Nugesser and Watkins Teacher Strategy Questionnaire (TSQ) '.The researcher revised the questionnaire and used it in this study. The descriptive statistics of the mean and standard deviation were calculated for the general tendency of child abuse awareness among child-care center staff, pre-teachers, and parents' and The F - value was calculated by one - way ANOVA in order to investigate the difference of awareness of child abuse in child-care center by the sociodemographic characteristics of the subjects. When there was a significant difference, post - test was conducted with Scheffe analysis. The correlation between the child abuse awareness and the problem behavior guidance strategy was analyzed by Peason Correlation Analysis. The main results of this study are as follows. First, the general trends and differences in perception of child abuse among child-care staff, pre–teachers, and parents showed that parents and pre – teachers more perceived child-care abuse more sensitively than child-care center staff. Second, Child Care Teacher 's Problem Behavior Guidance Strategy is Positive Proactive Strategy Ⅱ, Positive Proactive Strategy Ⅰ, Positive Reaction Strategy, and Negative Reaction Strategy. Positive Proactive Strategy Ⅰ, Positive Proactive Strategy Ⅱ, Positive Reaction Strategy showed more than normal use when Scale range is 1 ~ 5, Negative Reaction Strategy is usually used below. Third, we examined whether there is a difference in perception of child abuse by child-care center staff, pre-teachers, and parents. As a result, there was no difference in awareness according to the final education level of child-care staff, but there was a difference in perception according to child daycare center type. Public daycare centers and Workplace daycare centers ‘s teacher were found to be more aware of child abuse than those in private daycare centers and home daycare centers. And showed a significant difference. As a result of the perception of child abuse according to grade, practical experience, and type of child care center in pre-teachers, third grade students showed higher awareness of child-carec enter abuse than 4th grade students, but showed no significant difference. And There was no difference in perception according to the experience of practice. There was no significant difference between the demographic characteristics of parents and sex, age, and number of children. However, there was a difference depending on the using type of day care center. Parents who use private daycare centers or etc. daycare centers have the highest perception of child abuse in child day care center. Fourth, the correlation between child-care teachers' child abuse awareness and problem behavior guidance strategy showed a positive correlation with positive prevention strategy Ⅰ and all sub-variables of child-care abuse. Fifth, the perceptions of child care staff, pre-teachers, and parents about the causes of child abuse and prevention showed that the perceptions of child care staff, pre-teachers, and parents were relatively consistent. All of the research subjects perceived the First, Second causes of child abuse as a personality problem of teachers and teachers who had many tasks and stresses. The third causes of child abuse is perceived as the relationship between teacher and parent, while the pre-teacher perceives it as infant problem. As for the prevention of child abuse of the child care center, the all research subjects recognized the first place as the job stress of the teacher. As a second priority in preventing child abuse, pre-teachers and parents were recognized as teachers' personality education, and daycare staff were recognized as education on child abuse. Child-care staff and parents recognized the third priority as improvement of their relationship with their parents, and pre-teachers were found to recognize the need for education of child abuse by daycare teachers. The results of this study showed that there was a difference in perception of child abuse among child care staff, pre-teacher, and parents, and that child - care teachers' perception of child abuse correlated strongly with actual teaching behavior. Thus, these results suggest the need for education to improve the quality of care and reduce the gap between the perception of child abuse in daycare centers and the perceptions of targets to improve child care.
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