현대 사회에서는 기술 산업의 급속한 발전에 힘입어 다양한 디지털 미디어들이 등장하고 있다. 이들 미디어는 사회 전반에 걸쳐 적지 않은 영향력을 미치고 현대 사회에 필수적인 요소로 자리 잡고 있다. 특히 그 중에서도 예술은 디지털 미디어를 가장 적극적으로 수용하면서 가장 큰 변화를 경험하고 있다. 이에 대한 대표적인 사례인 디지털 미디어아트는 디지털 미디어와 예술의 결합으로 생성된 분야다. 이것은 디지털 미디어를 단순히 예술작품 창작에 활용하는 것을 넘어서 디지털 미디어만이 지닌 고유의 특징에 주목하여 전혀 색다른 형식으로 구현된 예술인 것이다. 기존의 아날로그적인 일부 예술작품은 관객과 작품의 관계가 수동적이고 일방적인 경향이 있는 반면에, 디지털 미디어아트에서는 관객이 완성된 예술품을 수동적으로 감상하는 것에서 벗어나 직접 참여하며 쌍방적인 관계를 형성함으로서 예술품이 비로소 완성되는 것이다. 이 논문은 이런 점을 감안하여 다음과 같은 목표를 세운다. 즉, 관객과 소통하며 능동적 예술을 추구하는 디지털 미디어아트에 대한 미술교육의 필요성을 살펴보고 이를 토대로 수업모형을 제시하려고 한다. 논문의 이러한 목적을 달성하기 위하여 내용은 다음과 같이 구성된다. 1장에서는 연구의 배경과 목적 그리고 의의를 논의하고, Ⅱ장에서는 디지털 미디어아트에 관한 이론적 배경을 소개한다. 세부적으로 디지털 미디어아트의 개념과 그 범위 및 유형을 설명하고, 매체의 분류에 따라 비디오 아트, 컴퓨터 아트, 웹 아트로 나누어 제시한다. 이어서 디지털 미디어아트의 특징 중 하나인 ...
현대 사회에서는 기술 산업의 급속한 발전에 힘입어 다양한 디지털 미디어들이 등장하고 있다. 이들 미디어는 사회 전반에 걸쳐 적지 않은 영향력을 미치고 현대 사회에 필수적인 요소로 자리 잡고 있다. 특히 그 중에서도 예술은 디지털 미디어를 가장 적극적으로 수용하면서 가장 큰 변화를 경험하고 있다. 이에 대한 대표적인 사례인 디지털 미디어아트는 디지털 미디어와 예술의 결합으로 생성된 분야다. 이것은 디지털 미디어를 단순히 예술작품 창작에 활용하는 것을 넘어서 디지털 미디어만이 지닌 고유의 특징에 주목하여 전혀 색다른 형식으로 구현된 예술인 것이다. 기존의 아날로그적인 일부 예술작품은 관객과 작품의 관계가 수동적이고 일방적인 경향이 있는 반면에, 디지털 미디어아트에서는 관객이 완성된 예술품을 수동적으로 감상하는 것에서 벗어나 직접 참여하며 쌍방적인 관계를 형성함으로서 예술품이 비로소 완성되는 것이다. 이 논문은 이런 점을 감안하여 다음과 같은 목표를 세운다. 즉, 관객과 소통하며 능동적 예술을 추구하는 디지털 미디어아트에 대한 미술교육의 필요성을 살펴보고 이를 토대로 수업모형을 제시하려고 한다. 논문의 이러한 목적을 달성하기 위하여 내용은 다음과 같이 구성된다. 1장에서는 연구의 배경과 목적 그리고 의의를 논의하고, Ⅱ장에서는 디지털 미디어아트에 관한 이론적 배경을 소개한다. 세부적으로 디지털 미디어아트의 개념과 그 범위 및 유형을 설명하고, 매체의 분류에 따라 비디오 아트, 컴퓨터 아트, 웹 아트로 나누어 제시한다. 이어서 디지털 미디어아트의 특징 중 하나인 인터랙션의 개념과 유형이 설명된다. Ⅲ장에서는 중학교 미술교과서의 디지털아트의 현황을 분석하고 디지털 미디어아트가 교과학습활동에 어떻게 활용되고, 어떤 특성이 특히 중요한 영향을 미치고 있는가를 살펴본다. 이 작업을 위해서 우선 출판사별로 미술교과서에 수록된 디지털 미디어아트의 유형과 기존 학습활동사례를 분석하고, 이를 토대로 미술교재에서 디지털 미디어 아트를 다루는 방식을 파악한다. 교과서에서 학습활동사례를 분석하고 선정된 학습활동사례에 연구자가 구상한 학습활동의 적용을 위해서 프로그래밍과 디지털 미디어, 그리고 인터랙션을 활용하여 새로운 미술작품 제작방안을 구상한다. 이러한 새로운 학습활동은 디지털 미디어를 이해하기 위한 학습과정으로 이를 통하여 다양한 방식으로 디지털 미술작품을 제작하고 새롭게 체험해봄으로써, 디지털 미디어의 인터랙션의 이해에 기여하게 한다. Ⅳ장에서는 Ⅲ장에서 제시한 활용사례 방안을 토대로 디지털 미디어아트 수업모형을 제시한다. 중등미술 교과에서 디지털 미디어아트의 수업모형의 수행특징은 다음과 같다. 먼저, 프로세싱을 비롯한 웹캠이나 그림판, 혹은 웹 사이트 등의 수업에서 활용되는 디지털 미디어를 소개하고, 수업이 어떻게 진행되는지 도식으로 간단히 설명한다. 그런 다음에 이 매체들을 다양한 작품 활동에 활용한 수업모형을 제시한다. 수업모형은 디지털 미디어아트의 각 수업별로 예시작품과 함께 수업결과물을 지도안 중심으로 구성한다. 이 수업을 통해 디지털 미디어 아트의 중요한 특징 중 하나인 인터랙션의 역할과 중요성을 이해하고 코딩에 기반한 디지털 작품을 구현하고, 친구들과 결과물을 감상하고 느낀 점을 나눌 수 있었다. 학생들은 작품제작에 필요한 코드 용어와 개념 설명을 통해 컴퓨터 언어에 보다 친숙하게 다가갈 수 있었다. 이와 같은 디지털 미디어 아트를 활용한 미술수업을 통해 디지털 표현매체에 대한 이해도를 높이고 나아가 이를 작품에 활용하는 가능성을 높일 수 있었다. 특히 프로그래밍을 통한 작품 제작과정은 학생들의 논리적인 사고 형성에도 기여할 것으로 보인다. 그리고 멀리는 이 수업모형을 통해서 디지털 미디어아트를 이해하는 중요한 토대가 되는 디지털 리터러시 능력의 함양 또한 어느 정도 기대 할 수 있을 것이다. 이 논문은 미술교육활동과 관련하여 인터랙션을 기반으로 하는 디지털 미디어아트를 이론적으로 다루고 이를 기반으로 교과서 분석과 통하여 수업활동 사례를 분석하고 지도안을 제시하여 디지털 미디어아트 기반의 새로운 수업모형을 제시했다는 점에서 그 의의가 있다고 할 수 있을 것이다.
현대 사회에서는 기술 산업의 급속한 발전에 힘입어 다양한 디지털 미디어들이 등장하고 있다. 이들 미디어는 사회 전반에 걸쳐 적지 않은 영향력을 미치고 현대 사회에 필수적인 요소로 자리 잡고 있다. 특히 그 중에서도 예술은 디지털 미디어를 가장 적극적으로 수용하면서 가장 큰 변화를 경험하고 있다. 이에 대한 대표적인 사례인 디지털 미디어아트는 디지털 미디어와 예술의 결합으로 생성된 분야다. 이것은 디지털 미디어를 단순히 예술작품 창작에 활용하는 것을 넘어서 디지털 미디어만이 지닌 고유의 특징에 주목하여 전혀 색다른 형식으로 구현된 예술인 것이다. 기존의 아날로그적인 일부 예술작품은 관객과 작품의 관계가 수동적이고 일방적인 경향이 있는 반면에, 디지털 미디어아트에서는 관객이 완성된 예술품을 수동적으로 감상하는 것에서 벗어나 직접 참여하며 쌍방적인 관계를 형성함으로서 예술품이 비로소 완성되는 것이다. 이 논문은 이런 점을 감안하여 다음과 같은 목표를 세운다. 즉, 관객과 소통하며 능동적 예술을 추구하는 디지털 미디어아트에 대한 미술교육의 필요성을 살펴보고 이를 토대로 수업모형을 제시하려고 한다. 논문의 이러한 목적을 달성하기 위하여 내용은 다음과 같이 구성된다. 1장에서는 연구의 배경과 목적 그리고 의의를 논의하고, Ⅱ장에서는 디지털 미디어아트에 관한 이론적 배경을 소개한다. 세부적으로 디지털 미디어아트의 개념과 그 범위 및 유형을 설명하고, 매체의 분류에 따라 비디오 아트, 컴퓨터 아트, 웹 아트로 나누어 제시한다. 이어서 디지털 미디어아트의 특징 중 하나인 인터랙션의 개념과 유형이 설명된다. Ⅲ장에서는 중학교 미술교과서의 디지털아트의 현황을 분석하고 디지털 미디어아트가 교과학습활동에 어떻게 활용되고, 어떤 특성이 특히 중요한 영향을 미치고 있는가를 살펴본다. 이 작업을 위해서 우선 출판사별로 미술교과서에 수록된 디지털 미디어아트의 유형과 기존 학습활동사례를 분석하고, 이를 토대로 미술교재에서 디지털 미디어 아트를 다루는 방식을 파악한다. 교과서에서 학습활동사례를 분석하고 선정된 학습활동사례에 연구자가 구상한 학습활동의 적용을 위해서 프로그래밍과 디지털 미디어, 그리고 인터랙션을 활용하여 새로운 미술작품 제작방안을 구상한다. 이러한 새로운 학습활동은 디지털 미디어를 이해하기 위한 학습과정으로 이를 통하여 다양한 방식으로 디지털 미술작품을 제작하고 새롭게 체험해봄으로써, 디지털 미디어의 인터랙션의 이해에 기여하게 한다. Ⅳ장에서는 Ⅲ장에서 제시한 활용사례 방안을 토대로 디지털 미디어아트 수업모형을 제시한다. 중등미술 교과에서 디지털 미디어아트의 수업모형의 수행특징은 다음과 같다. 먼저, 프로세싱을 비롯한 웹캠이나 그림판, 혹은 웹 사이트 등의 수업에서 활용되는 디지털 미디어를 소개하고, 수업이 어떻게 진행되는지 도식으로 간단히 설명한다. 그런 다음에 이 매체들을 다양한 작품 활동에 활용한 수업모형을 제시한다. 수업모형은 디지털 미디어아트의 각 수업별로 예시작품과 함께 수업결과물을 지도안 중심으로 구성한다. 이 수업을 통해 디지털 미디어 아트의 중요한 특징 중 하나인 인터랙션의 역할과 중요성을 이해하고 코딩에 기반한 디지털 작품을 구현하고, 친구들과 결과물을 감상하고 느낀 점을 나눌 수 있었다. 학생들은 작품제작에 필요한 코드 용어와 개념 설명을 통해 컴퓨터 언어에 보다 친숙하게 다가갈 수 있었다. 이와 같은 디지털 미디어 아트를 활용한 미술수업을 통해 디지털 표현매체에 대한 이해도를 높이고 나아가 이를 작품에 활용하는 가능성을 높일 수 있었다. 특히 프로그래밍을 통한 작품 제작과정은 학생들의 논리적인 사고 형성에도 기여할 것으로 보인다. 그리고 멀리는 이 수업모형을 통해서 디지털 미디어아트를 이해하는 중요한 토대가 되는 디지털 리터러시 능력의 함양 또한 어느 정도 기대 할 수 있을 것이다. 이 논문은 미술교육활동과 관련하여 인터랙션을 기반으로 하는 디지털 미디어아트를 이론적으로 다루고 이를 기반으로 교과서 분석과 통하여 수업활동 사례를 분석하고 지도안을 제시하여 디지털 미디어아트 기반의 새로운 수업모형을 제시했다는 점에서 그 의의가 있다고 할 수 있을 것이다.
In modern times, various digital media arts have been emerging with the rapid growth of the information technology industry. These media have exerted a strong influence upon society, establishing their essential roles in modern society. Art has become a particularly active digital media form, and ha...
In modern times, various digital media arts have been emerging with the rapid growth of the information technology industry. These media have exerted a strong influence upon society, establishing their essential roles in modern society. Art has become a particularly active digital media form, and has undergone the most change ; digital media art is a key example. Digital media analogue art is a genre that combines art with digital media. This new type of art allows digital media to go beyond creating works of art, and enables an entirely different, new style of art based on the unique features of digital media. Some analogue arts tend to be passive and one-sided between the audience and the artwork, while in digital media art the audience not only actively appreciates the artwork but also participates in the artwork. This interactive relationship between audience and artwork helps to ultimately realize the character of digital media artworks. In light of this, the purpose of this study is as follows. First, we attempt to ascertain the necessity of art education based on digital media art, which seeks to be an active art form, communicating with the audience. Second, with these results, we will suggest a model for art classes. For achieving this purpose, this study is comprised as follows. In the first chapter, the background of the study, and its purpose and importance are discussed. In the second chapter, the theoretical background of digital media art is introduced. The concepts, scope and types of digital media art are explained, and video art, computer art and web art are discussed by classifying these media arts based on features of the media. Finally, we attempt to explain concepts and types of interaction, which is one of the important features in digital media art. In the third chapter, we analyze the current state of digital media art in middle school art textbooks, and then attempt to ascertain how digital media art is used in class learning activities and then look into the most influential types among those activities. For this work it was necessary to analyze types of digital media art and current learning activities examples in the art textbooks. Then we tried to understand the use of digital media art in the art textbooks based on these analytic results. The next step is to apply learning activities examples chosen by an analysis of the art textbooks to the class learning activities designed by teachers, conceiving new methods of artwork by using programming, digital media and interaction. These new class learning activities will enable students to create digital media artworks in various ways and to experience them, thereby helping them to understand interaction with digital media. The fourth chapter will suggest digital media art class models based on the instances of class learning activities researched in the third chapter. Performative traits of digital media art class models in middle school art education are as follows. At first, digital media are introduced in art classes, such as, Processing(an open-source programming language and environment for the visual art), web cameras, and painting with accessories or via web sites to create artworks, and its progress will be shown in a brief diagram. Then we will present the class model using these media for creating such artworks. The class model is to be formulated in teaching plans, which are based on the results of the class artworks, with examples of artworks in each art class. Results of the art class can provide us insight into their roles and importance of interaction, which is one of important traits in digital media art, and into the creation of digital artwork based on programming; it can also allow students to share their results and their feelings toward their artworks. Students also could become more familiar computer language from explanations of the terminology and programming concepts for creating their artworks. This digital art class can help to improve student's comprehension of digital media as an expressive tool and the possibilities of utilizing them for artwork. Learning programming for creating art could especially promote and improve the scope of students’ logical thinking abilities. Furthermore, it is expected to develop their capacity for digital literacy, which is essential for understanding what digital media art is. This study could have the following significance. It theoretically treats digital media art based on interactions relevant to art class activities and presents teaching plans by analyzing art textbooks and their learning activities. Furthermore, a new art class model based on digital media art will be proposed.
In modern times, various digital media arts have been emerging with the rapid growth of the information technology industry. These media have exerted a strong influence upon society, establishing their essential roles in modern society. Art has become a particularly active digital media form, and has undergone the most change ; digital media art is a key example. Digital media analogue art is a genre that combines art with digital media. This new type of art allows digital media to go beyond creating works of art, and enables an entirely different, new style of art based on the unique features of digital media. Some analogue arts tend to be passive and one-sided between the audience and the artwork, while in digital media art the audience not only actively appreciates the artwork but also participates in the artwork. This interactive relationship between audience and artwork helps to ultimately realize the character of digital media artworks. In light of this, the purpose of this study is as follows. First, we attempt to ascertain the necessity of art education based on digital media art, which seeks to be an active art form, communicating with the audience. Second, with these results, we will suggest a model for art classes. For achieving this purpose, this study is comprised as follows. In the first chapter, the background of the study, and its purpose and importance are discussed. In the second chapter, the theoretical background of digital media art is introduced. The concepts, scope and types of digital media art are explained, and video art, computer art and web art are discussed by classifying these media arts based on features of the media. Finally, we attempt to explain concepts and types of interaction, which is one of the important features in digital media art. In the third chapter, we analyze the current state of digital media art in middle school art textbooks, and then attempt to ascertain how digital media art is used in class learning activities and then look into the most influential types among those activities. For this work it was necessary to analyze types of digital media art and current learning activities examples in the art textbooks. Then we tried to understand the use of digital media art in the art textbooks based on these analytic results. The next step is to apply learning activities examples chosen by an analysis of the art textbooks to the class learning activities designed by teachers, conceiving new methods of artwork by using programming, digital media and interaction. These new class learning activities will enable students to create digital media artworks in various ways and to experience them, thereby helping them to understand interaction with digital media. The fourth chapter will suggest digital media art class models based on the instances of class learning activities researched in the third chapter. Performative traits of digital media art class models in middle school art education are as follows. At first, digital media are introduced in art classes, such as, Processing(an open-source programming language and environment for the visual art), web cameras, and painting with accessories or via web sites to create artworks, and its progress will be shown in a brief diagram. Then we will present the class model using these media for creating such artworks. The class model is to be formulated in teaching plans, which are based on the results of the class artworks, with examples of artworks in each art class. Results of the art class can provide us insight into their roles and importance of interaction, which is one of important traits in digital media art, and into the creation of digital artwork based on programming; it can also allow students to share their results and their feelings toward their artworks. Students also could become more familiar computer language from explanations of the terminology and programming concepts for creating their artworks. This digital art class can help to improve student's comprehension of digital media as an expressive tool and the possibilities of utilizing them for artwork. Learning programming for creating art could especially promote and improve the scope of students’ logical thinking abilities. Furthermore, it is expected to develop their capacity for digital literacy, which is essential for understanding what digital media art is. This study could have the following significance. It theoretically treats digital media art based on interactions relevant to art class activities and presents teaching plans by analyzing art textbooks and their learning activities. Furthermore, a new art class model based on digital media art will be proposed.
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