형태를 미적으로 조직하는 조형교육은 학습자의 내면에 내재하는 고유한 특질이 표현되어야 하기 때문에 창의성을 키우고 개발하는 것과 동시에 더불어 미술 교육의 중요한 목적이 된다. 또한 현재 미술교육에 있어서 표현활동을 살펴보면 표현중심의 수업이 이루어지기는 하나 학습자들이 아직도 표현활동에 많은 어려움을 느끼며 점차 미술에 대한 흥미를 잃어가고 있는 것이 현실이다. 미술교육에서 표현은 상상력과 아이디어를 발현하는 중요한 과정이기 때문에 학습자들이 표현에 흥미를 갖도록 이미지를 구상하고 나타내는 일련의 과정인 기초조형에 대한 경험이 필요하다. 이러한 경험은 학습자들의 흥미와 창의적 사고가 이루어지게 도와주는 계기가 될 것이다. 이를 위해 본 논문은 미술교육의 목적의 하나인 가장 기초적이고 본질적인 조형원리수업을 통해 창의성과 ...
형태를 미적으로 조직하는 조형교육은 학습자의 내면에 내재하는 고유한 특질이 표현되어야 하기 때문에 창의성을 키우고 개발하는 것과 동시에 더불어 미술 교육의 중요한 목적이 된다. 또한 현재 미술교육에 있어서 표현활동을 살펴보면 표현중심의 수업이 이루어지기는 하나 학습자들이 아직도 표현활동에 많은 어려움을 느끼며 점차 미술에 대한 흥미를 잃어가고 있는 것이 현실이다. 미술교육에서 표현은 상상력과 아이디어를 발현하는 중요한 과정이기 때문에 학습자들이 표현에 흥미를 갖도록 이미지를 구상하고 나타내는 일련의 과정인 기초조형에 대한 경험이 필요하다. 이러한 경험은 학습자들의 흥미와 창의적 사고가 이루어지게 도와주는 계기가 될 것이다. 이를 위해 본 논문은 미술교육의 목적의 하나인 가장 기초적이고 본질적인 조형원리수업을 통해 창의성과 표현능력의 개발이라는 목적을 가지고 협동학습을 활용한 조형원리 수업지도방안을 제시하는데 있다. 이러한 연구의 목적을 위한 방법으로 중등미술에서 다양성과 개방성의 탐색과정을 활용한 교육의 한 방법인 협동학습과 조형원리수업을 접목하여 수업제재로 선정하고 조형원리수업지도연구를 제시하였다. 제Ⅰ장에서는 협동학습을 활용한 조형원리 수업지도 연구의 목적과 필요성을 제안하였다. 제Ⅱ장에서는 협동학습과 조형원리의 이론적 근거를 고찰하였다. 제Ⅲ장에서는 실제 중등미술 수업에 적용할 수 있는 협동학습을 활용한 조형원리수업지도안을 제안하였다. 첫째, 점을 활용한 조형원리 수업지도안 둘째, 면을 활용한 조형원리 수업지도안 셋째, 점선면을 활용한 조형원리수업 지도안을 제시하였다. 본 연구의 결과는 학생들의 협동작품과 평가지의 내용을 참고로 연구자의 주관적인 평가해석에 의존하였다. 본 연구의 결과와 결론은 다음과 같다. 첫째, 점을 활용한 조형원리의 입체와 평면의 공간을 구성하는 경험을 통하여 구도능력과 조형감각이 형성되었다. 둘째, 면을 활용한 조형원리수업을 통해 시각적으로 표현하는 경험을 하였다. 이 수업을 통해 조형을 해석하면서 타인의 생각과 느낌을 이해하는 동시에 자신의 내면을 표현하는 활동을 통해 창의성이 발현되는 효과를 얻을 수 있었다. 또한 협동을 통한 학습자들의 다각적인 의견 수렴으로 고차원적인 사고가 발현되는 효과도 얻을 수 있었다. 셋째, 점선면을 활용한 수업을 통해 조형을 배치하고 구성을 구체화하면서 표현력이 향상되었으며 사물의 잠재된 미를 발굴하는 경험의 활동이 되었다. 위와 같이 협동학습을 활용한 다양한 조형원리 수업을 경험하면서 학습자들의 표현력, 창의적인 사고력, 소통의 긍정적인 결과를 가져왔다. 이러한 수업의 연구를 통해 앞으로 다양한 교재연구와 조형원리 수업에 흥미를 갖고 표현력과 미적감수성을 키워 세상을 보는 즐거움과 동시에 미술교사와 학생들이 미래를 이끌어 낼 수 있는 창의적인 주인공으로 성장하기를 기대한다.
형태를 미적으로 조직하는 조형교육은 학습자의 내면에 내재하는 고유한 특질이 표현되어야 하기 때문에 창의성을 키우고 개발하는 것과 동시에 더불어 미술 교육의 중요한 목적이 된다. 또한 현재 미술교육에 있어서 표현활동을 살펴보면 표현중심의 수업이 이루어지기는 하나 학습자들이 아직도 표현활동에 많은 어려움을 느끼며 점차 미술에 대한 흥미를 잃어가고 있는 것이 현실이다. 미술교육에서 표현은 상상력과 아이디어를 발현하는 중요한 과정이기 때문에 학습자들이 표현에 흥미를 갖도록 이미지를 구상하고 나타내는 일련의 과정인 기초조형에 대한 경험이 필요하다. 이러한 경험은 학습자들의 흥미와 창의적 사고가 이루어지게 도와주는 계기가 될 것이다. 이를 위해 본 논문은 미술교육의 목적의 하나인 가장 기초적이고 본질적인 조형원리수업을 통해 창의성과 표현능력의 개발이라는 목적을 가지고 협동학습을 활용한 조형원리 수업지도방안을 제시하는데 있다. 이러한 연구의 목적을 위한 방법으로 중등미술에서 다양성과 개방성의 탐색과정을 활용한 교육의 한 방법인 협동학습과 조형원리수업을 접목하여 수업제재로 선정하고 조형원리수업지도연구를 제시하였다. 제Ⅰ장에서는 협동학습을 활용한 조형원리 수업지도 연구의 목적과 필요성을 제안하였다. 제Ⅱ장에서는 협동학습과 조형원리의 이론적 근거를 고찰하였다. 제Ⅲ장에서는 실제 중등미술 수업에 적용할 수 있는 협동학습을 활용한 조형원리수업지도안을 제안하였다. 첫째, 점을 활용한 조형원리 수업지도안 둘째, 면을 활용한 조형원리 수업지도안 셋째, 점선면을 활용한 조형원리수업 지도안을 제시하였다. 본 연구의 결과는 학생들의 협동작품과 평가지의 내용을 참고로 연구자의 주관적인 평가해석에 의존하였다. 본 연구의 결과와 결론은 다음과 같다. 첫째, 점을 활용한 조형원리의 입체와 평면의 공간을 구성하는 경험을 통하여 구도능력과 조형감각이 형성되었다. 둘째, 면을 활용한 조형원리수업을 통해 시각적으로 표현하는 경험을 하였다. 이 수업을 통해 조형을 해석하면서 타인의 생각과 느낌을 이해하는 동시에 자신의 내면을 표현하는 활동을 통해 창의성이 발현되는 효과를 얻을 수 있었다. 또한 협동을 통한 학습자들의 다각적인 의견 수렴으로 고차원적인 사고가 발현되는 효과도 얻을 수 있었다. 셋째, 점선면을 활용한 수업을 통해 조형을 배치하고 구성을 구체화하면서 표현력이 향상되었으며 사물의 잠재된 미를 발굴하는 경험의 활동이 되었다. 위와 같이 협동학습을 활용한 다양한 조형원리 수업을 경험하면서 학습자들의 표현력, 창의적인 사고력, 소통의 긍정적인 결과를 가져왔다. 이러한 수업의 연구를 통해 앞으로 다양한 교재연구와 조형원리 수업에 흥미를 갖고 표현력과 미적감수성을 키워 세상을 보는 즐거움과 동시에 미술교사와 학생들이 미래를 이끌어 낼 수 있는 창의적인 주인공으로 성장하기를 기대한다.
Formative art education, which organizes a form aesthetically, has to express peculiar inner characteristics of learners. So it is important to art education like generating and developing creativity. The existing art education focuses on expression activities, but many leaners have difficulty doing...
Formative art education, which organizes a form aesthetically, has to express peculiar inner characteristics of learners. So it is important to art education like generating and developing creativity. The existing art education focuses on expression activities, but many leaners have difficulty doing that kind of activities so they gradually lose interest in art itself. In art education, expression is an important process which can help learners show their imagination and ideas. So it is needed for them to have experience of basic formation, a process of image formulation and expression, which makes themselves interested in expression. This experience can be a chance to help them have interest and creative thinking. Therefore, this thesis tries to suggest teaching methods of formation principles using a cooperative learning model because one of the art class purposes is to develop creativity and expression ability using basic and essential formation principle classes. To do so, a cooperative learning method, which is one of the education methods using diverse and open searching processes in secondary art education, and a formation principle class were grafted each other. Using it as a class material, teaching methods of formation principle class were suggested. In chapter I, the purpose and necessity of a formation principle class using cooperative learning were suggested. In chapter II, theoretical basis of cooperative learning and formation principles was examined. And in chapter III, a plan of teaching method of formation principle class using cooperative learning was suggested in order to apply it to the secondary art education. That is, a teaching method of formation principle using point, a teaching method of formation principle using plane, and a teaching method of formation principle using point, line and plane. This study depends on subjective interpretation of a researcher with reference of cooperative works and evaluations from students. The results of the study are as follows: First, by the experience of forming the plane and three-dimensional spaces using point, students were able to build their composition ability and formative sense. Secondly, a formation principle class using plane made them experience how to express visual images. During the class, they were able to show their own creativity by expressing their inner side as well as understand others’ thoughts and feelings by interpreting formation. In addition, cooperation helped them have higher-level thinking by sharing diverse opinions. Thirdly, a class using point, line, and plane helped them improve their expression ability by arranging formation and materializing composition, and excavate potential beauty of things. As a result, these classes had positive effects on expression ability, creative thinking, and communication of learners. Furthermore, through the research on this kind of class, art teachers and learners will be interested in research on various teaching materials and formation principle classes, develop their own expression ability and aesthetic sensitivity, have an interesting viewpoint on the world, and become creative leaders in the future.
Formative art education, which organizes a form aesthetically, has to express peculiar inner characteristics of learners. So it is important to art education like generating and developing creativity. The existing art education focuses on expression activities, but many leaners have difficulty doing that kind of activities so they gradually lose interest in art itself. In art education, expression is an important process which can help learners show their imagination and ideas. So it is needed for them to have experience of basic formation, a process of image formulation and expression, which makes themselves interested in expression. This experience can be a chance to help them have interest and creative thinking. Therefore, this thesis tries to suggest teaching methods of formation principles using a cooperative learning model because one of the art class purposes is to develop creativity and expression ability using basic and essential formation principle classes. To do so, a cooperative learning method, which is one of the education methods using diverse and open searching processes in secondary art education, and a formation principle class were grafted each other. Using it as a class material, teaching methods of formation principle class were suggested. In chapter I, the purpose and necessity of a formation principle class using cooperative learning were suggested. In chapter II, theoretical basis of cooperative learning and formation principles was examined. And in chapter III, a plan of teaching method of formation principle class using cooperative learning was suggested in order to apply it to the secondary art education. That is, a teaching method of formation principle using point, a teaching method of formation principle using plane, and a teaching method of formation principle using point, line and plane. This study depends on subjective interpretation of a researcher with reference of cooperative works and evaluations from students. The results of the study are as follows: First, by the experience of forming the plane and three-dimensional spaces using point, students were able to build their composition ability and formative sense. Secondly, a formation principle class using plane made them experience how to express visual images. During the class, they were able to show their own creativity by expressing their inner side as well as understand others’ thoughts and feelings by interpreting formation. In addition, cooperation helped them have higher-level thinking by sharing diverse opinions. Thirdly, a class using point, line, and plane helped them improve their expression ability by arranging formation and materializing composition, and excavate potential beauty of things. As a result, these classes had positive effects on expression ability, creative thinking, and communication of learners. Furthermore, through the research on this kind of class, art teachers and learners will be interested in research on various teaching materials and formation principle classes, develop their own expression ability and aesthetic sensitivity, have an interesting viewpoint on the world, and become creative leaders in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.