본 연구는 장애아동의 비장애 쌍둥이 여자형제를 대상으로 집단미술치료를 통해 어떠한 경험을 하고 이러한 경험의 의미는 무엇인지에 대하여 사례 관계를 통해 살펴보고자 하였다. 연구대상은 장애아동의 비장애 쌍둥이 여자형제로 S시에 위치한 아동발달센터에서 지적장애 2급의 비장애 쌍둥이 여동생, 발달장애 1급의 비장애 쌍둥이 언니로 선정하였으며 2019년 5월부터 7...
본 연구는 장애아동의 비장애 쌍둥이 여자형제를 대상으로 집단미술치료를 통해 어떠한 경험을 하고 이러한 경험의 의미는 무엇인지에 대하여 사례 관계를 통해 살펴보고자 하였다. 연구대상은 장애아동의 비장애 쌍둥이 여자형제로 S시에 위치한 아동발달센터에서 지적장애 2급의 비장애 쌍둥이 여동생, 발달장애 1급의 비장애 쌍둥이 언니로 선정하였으며 2019년 5월부터 7월까지 주 1∼2회 80분씩 15회기의 집단미술치료를 실시하였다. 본 연구의 결론은 회기별 치료일지, 작품 사진, 연구대상자들 보호자와의 상담일지, 행동관찰 등의 자료를 수집하여 분석하였으며 사전·사후 검사로 집–나무-사람 그림검사(HTP), 또래관계기술 척도를 보조도구로써 사용하여 변화를 살펴보았다. 본 연구를 통한 결과는 다음과 같다. 장애아동의 비장애 쌍둥이 여자형제들은 또래관계기술 척도의 분석 결과 모든 요인에서 점수가 증가하는 변화를 보였고 집-나무-사람(HTP) 그림검사에서 그림의 위치나 크기, 필압, 에너지가 증가한 것이 확인되었다. 이를 통한 집단미술치료의 경험적 의미는 다음과 같다. 첫째, 부정적인 감정과 스트레스를 발산시키는 기회를 통해 감정의 정화를 경험할 수 있었다. 즐거운 활동을 하며 안전하게 스트레스를 발산할 수 있으며 좋아하는 매체를 사용하여 언어로는 표현하기 어려운 감정을 자연스럽게 표현하였다. 둘째, 또래관계와 긍정적으로 상호작용하는 연습이 되었다. 재료 함께 쓰기, 순서 정하기, 도움 주고받기 등을 통하여 또래관계에서 흔히 일어날 수 있는 갈등상황을 적절히 대처할 수 있는 연습이 되었다. 셋째, 긍정적인 자아상을 형성해 나갈 수 있었다. 또래에게 성장에 대한 지지를 받는 경험을 통해 긍정적인 자아상을 갖게 되었다. 최근에는 장애아동을 비롯한 가족 구성원들에 대한 관심과 지원이 증가하는 추세이기는 하나 여전히 부족한 실정이며, 장애아동의 손위나 손아래의 형제를 위한 연구가 주를 이루고 있어 장애아동의 쌍둥이 비장애 형제를 위한 연구는 전무한 실정이다. 이에 본 연구는 장애아동의 비장애 쌍둥이 형제에 대한 이해를 높이고 이들에게 미술치료 개입이 어떠한 경험과 의미를 주는지 알리는 기회가 될 것이며 이에 대한 기초자료가 되기를 기대하는 바이다.
본 연구는 장애아동의 비장애 쌍둥이 여자형제를 대상으로 집단미술치료를 통해 어떠한 경험을 하고 이러한 경험의 의미는 무엇인지에 대하여 사례 관계를 통해 살펴보고자 하였다. 연구대상은 장애아동의 비장애 쌍둥이 여자형제로 S시에 위치한 아동발달센터에서 지적장애 2급의 비장애 쌍둥이 여동생, 발달장애 1급의 비장애 쌍둥이 언니로 선정하였으며 2019년 5월부터 7월까지 주 1∼2회 80분씩 15회기의 집단미술치료를 실시하였다. 본 연구의 결론은 회기별 치료일지, 작품 사진, 연구대상자들 보호자와의 상담일지, 행동관찰 등의 자료를 수집하여 분석하였으며 사전·사후 검사로 집–나무-사람 그림검사(HTP), 또래관계기술 척도를 보조도구로써 사용하여 변화를 살펴보았다. 본 연구를 통한 결과는 다음과 같다. 장애아동의 비장애 쌍둥이 여자형제들은 또래관계기술 척도의 분석 결과 모든 요인에서 점수가 증가하는 변화를 보였고 집-나무-사람(HTP) 그림검사에서 그림의 위치나 크기, 필압, 에너지가 증가한 것이 확인되었다. 이를 통한 집단미술치료의 경험적 의미는 다음과 같다. 첫째, 부정적인 감정과 스트레스를 발산시키는 기회를 통해 감정의 정화를 경험할 수 있었다. 즐거운 활동을 하며 안전하게 스트레스를 발산할 수 있으며 좋아하는 매체를 사용하여 언어로는 표현하기 어려운 감정을 자연스럽게 표현하였다. 둘째, 또래관계와 긍정적으로 상호작용하는 연습이 되었다. 재료 함께 쓰기, 순서 정하기, 도움 주고받기 등을 통하여 또래관계에서 흔히 일어날 수 있는 갈등상황을 적절히 대처할 수 있는 연습이 되었다. 셋째, 긍정적인 자아상을 형성해 나갈 수 있었다. 또래에게 성장에 대한 지지를 받는 경험을 통해 긍정적인 자아상을 갖게 되었다. 최근에는 장애아동을 비롯한 가족 구성원들에 대한 관심과 지원이 증가하는 추세이기는 하나 여전히 부족한 실정이며, 장애아동의 손위나 손아래의 형제를 위한 연구가 주를 이루고 있어 장애아동의 쌍둥이 비장애 형제를 위한 연구는 전무한 실정이다. 이에 본 연구는 장애아동의 비장애 쌍둥이 형제에 대한 이해를 높이고 이들에게 미술치료 개입이 어떠한 경험과 의미를 주는지 알리는 기회가 될 것이며 이에 대한 기초자료가 되기를 기대하는 바이다.
This study was intended to examine the experiences and implications of group art therapy for non-disabled twin sisters in children with disabilities through case studies. Subject to the study are the non-disabled twin sister of a disabled child that the non-disabled twin sister of a second-grade int...
This study was intended to examine the experiences and implications of group art therapy for non-disabled twin sisters in children with disabilities through case studies. Subject to the study are the non-disabled twin sister of a disabled child that the non-disabled twin sister of a second-grade intellectual disability and the non-disabled twin sister of a first-grade developmental disorder. From May to July 2019, in the Children's Development Center in S city conducted a total of 15 group art therapy, one to two times a week for 80 minutes. The conclusions of this study were collected and analyzed by collecting and analyzing data such as session-by-session treatment log, art photo, consultation log, and behavioral observations with carers of study participants, and examined the changes using house-tree-person picture test (HTP) and peer relational skills scales as an auxiliary tool. The results from this study are as follows. Non-disabled twin sisters in disabled children showed increased scores in all factors and HTP tests showed increased position or size, pressure and energy in the picture. This means that the following group art therapy have been effective. First, I was able to experience the catharsis of emotions through the opportunity to release negative emotions and stress. While enjoying art activities, I was able to safely relieve stress, and naturally express emotions that were difficult to express in language using my favorite art medium. Second, it became a positive interaction exercise with peer relationships. Share of art medium, decide of the turn, exchange of help has become a practice to cope with conflicts arising from peer relationships. Third, they were able to form a positive self-image. And their experience of receiving growth support from their peers gave them a positive self-image. While interest and support for disabled family members is increasing recently, it is still lacking. As research is conducted mainly for the brothers and sisters of disabled children, there is no research for twin non-disabled siblings of disabled children. Therefore, this study will be an opportunity to improve the understanding of non-disabled twin sisters in children with disabilities and to inform them of their experiences and meanings in art therapy, and hope to serve as a basis for this.
Keywords : twins, sibling in children with disabilities, group art therapy
This study was intended to examine the experiences and implications of group art therapy for non-disabled twin sisters in children with disabilities through case studies. Subject to the study are the non-disabled twin sister of a disabled child that the non-disabled twin sister of a second-grade intellectual disability and the non-disabled twin sister of a first-grade developmental disorder. From May to July 2019, in the Children's Development Center in S city conducted a total of 15 group art therapy, one to two times a week for 80 minutes. The conclusions of this study were collected and analyzed by collecting and analyzing data such as session-by-session treatment log, art photo, consultation log, and behavioral observations with carers of study participants, and examined the changes using house-tree-person picture test (HTP) and peer relational skills scales as an auxiliary tool. The results from this study are as follows. Non-disabled twin sisters in disabled children showed increased scores in all factors and HTP tests showed increased position or size, pressure and energy in the picture. This means that the following group art therapy have been effective. First, I was able to experience the catharsis of emotions through the opportunity to release negative emotions and stress. While enjoying art activities, I was able to safely relieve stress, and naturally express emotions that were difficult to express in language using my favorite art medium. Second, it became a positive interaction exercise with peer relationships. Share of art medium, decide of the turn, exchange of help has become a practice to cope with conflicts arising from peer relationships. Third, they were able to form a positive self-image. And their experience of receiving growth support from their peers gave them a positive self-image. While interest and support for disabled family members is increasing recently, it is still lacking. As research is conducted mainly for the brothers and sisters of disabled children, there is no research for twin non-disabled siblings of disabled children. Therefore, this study will be an opportunity to improve the understanding of non-disabled twin sisters in children with disabilities and to inform them of their experiences and meanings in art therapy, and hope to serve as a basis for this.
Keywords : twins, sibling in children with disabilities, group art therapy
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