1999년 10월 이후 20년간 도시계획시설 결정후 착수하지 않은 사업 중 공원은 일몰대상 시설 중 가장 큰 면적을 차지하고 있고, 도시계획시설은 2020년 7월 1일 고시 기산일에 대한민국 전체 367.7㎢공원이 도시계획시설 지정결정 해제가 임박한 상황이다. 미집행된 도시공원 부지를 해소하기 위하여 2009년 12월에 공원법 특례조항이 반영된 이후 7년이 경과하였지만 민간공원조성 사례는 부족한 실정이고 특례사업 성공은 저조하다.
미래세대를 위한 소중한 자산이자, ...
제목 : 민간공원특례사업의 사례연구 및 사업갈등 해소방안 연구
1999년 10월 이후 20년간 도시계획시설 결정후 착수하지 않은 사업 중 공원은 일몰대상 시설 중 가장 큰 면적을 차지하고 있고, 도시계획시설은 2020년 7월 1일 고시 기산일에 대한민국 전체 367.7㎢공원이 도시계획시설 지정결정 해제가 임박한 상황이다. 미집행된 도시공원 부지를 해소하기 위하여 2009년 12월에 공원법 특례조항이 반영된 이후 7년이 경과하였지만 민간공원조성 사례는 부족한 실정이고 특례사업 성공은 저조하다.
미래세대를 위한 소중한 자산이자, 삶의 질 차원에서도 중요한 의미를 가지는 공원특례사업을 진행하는데 가장 큰 불편사항으로 관련 법률 적용의 어려움이 존재 한다는 것이다. '장기미집행시설 중 도시공원조성을 위한 특별법'을 제정하여 관련 법률의 다툼에 있어 의제와 인허가 간소화로 기간을 단축하고 신속히 도시공원 해소 추진이 필요하다.
조속한 집행 및 난개발 방지 대책 등이 필요한 지역을 선별하여 최우선 관리하여 최대한 조성할 수 있도록 법령의 추가적인 개선부분은 국토계획법과 관련법의 단계별 집행계획의 장기미집행 도시공원의 일몰연장 및 지자체 및 민간사업자의 개발 등으로 공원부지의 적절한 활용이 시급하다.
민간공원 추진에 있어 세부적인 보완사항으로는 민간공원사업 추진자의 금융예치기간 장기화로 사업비 마련과 비용 절감을 위한 협약체결 및 사업비 예치시기의 조정, 도시관리계획(공원해제를 통한 용도지역 변경) 결정(변경) 시기 조정, 비공원시설부지인 주택건설사업승인 등도 보완적으로 수정이 필요하다. 특히 민간공원조성 특례사업은 도심 주택 공급 수단으로써 사업실적을 진행하지만, 최근에 지나치게 추가된 공공성 요구를 사업에 반영하기 위한 충돌의 반복으로 진행이 어렵고 장기화되어 진행된다.
장기미집행중 도시공원 지정기간 만료전에 민간공원제도 설치운영과 관련한 제도의 개선이 우선 요구된다. 국가가 장기미집행 우선관리지역을 선별하고 공원 토지매입을 위해 지방채 이자지원 예산확보 등 국토교통부 내 장기미집행 도시공원 중심타워 역할을 검토하며, 지자체의 제도개선 변화와 지원방안, 주민의견 수렴절차 이행과 지자체, 민간공원추진자와 공동사업시행 개선 등이 필요하며, 민간사업자의 사업성을 담보로 공공성을 확보하기 사업으로 국고지원사업 연계 등 다양한 방안과 제도 개선을 마련할 필요가 있다고 판단된다.
제목 : 민간공원특례사업의 사례연구 및 사업갈등 해소방안 연구
1999년 10월 이후 20년간 도시계획시설 결정후 착수하지 않은 사업 중 공원은 일몰대상 시설 중 가장 큰 면적을 차지하고 있고, 도시계획시설은 2020년 7월 1일 고시 기산일에 대한민국 전체 367.7㎢공원이 도시계획시설 지정결정 해제가 임박한 상황이다. 미집행된 도시공원 부지를 해소하기 위하여 2009년 12월에 공원법 특례조항이 반영된 이후 7년이 경과하였지만 민간공원조성 사례는 부족한 실정이고 특례사업 성공은 저조하다.
미래세대를 위한 소중한 자산이자, 삶의 질 차원에서도 중요한 의미를 가지는 공원특례사업을 진행하는데 가장 큰 불편사항으로 관련 법률 적용의 어려움이 존재 한다는 것이다. '장기미집행시설 중 도시공원조성을 위한 특별법'을 제정하여 관련 법률의 다툼에 있어 의제와 인허가 간소화로 기간을 단축하고 신속히 도시공원 해소 추진이 필요하다.
조속한 집행 및 난개발 방지 대책 등이 필요한 지역을 선별하여 최우선 관리하여 최대한 조성할 수 있도록 법령의 추가적인 개선부분은 국토계획법과 관련법의 단계별 집행계획의 장기미집행 도시공원의 일몰연장 및 지자체 및 민간사업자의 개발 등으로 공원부지의 적절한 활용이 시급하다.
민간공원 추진에 있어 세부적인 보완사항으로는 민간공원사업 추진자의 금융예치기간 장기화로 사업비 마련과 비용 절감을 위한 협약체결 및 사업비 예치시기의 조정, 도시관리계획(공원해제를 통한 용도지역 변경) 결정(변경) 시기 조정, 비공원시설부지인 주택건설사업승인 등도 보완적으로 수정이 필요하다. 특히 민간공원조성 특례사업은 도심 주택 공급 수단으로써 사업실적을 진행하지만, 최근에 지나치게 추가된 공공성 요구를 사업에 반영하기 위한 충돌의 반복으로 진행이 어렵고 장기화되어 진행된다.
장기미집행중 도시공원 지정기간 만료전에 민간공원제도 설치운영과 관련한 제도의 개선이 우선 요구된다. 국가가 장기미집행 우선관리지역을 선별하고 공원 토지매입을 위해 지방채 이자지원 예산확보 등 국토교통부 내 장기미집행 도시공원 중심타워 역할을 검토하며, 지자체의 제도개선 변화와 지원방안, 주민의견 수렴절차 이행과 지자체, 민간공원추진자와 공동사업시행 개선 등이 필요하며, 민간사업자의 사업성을 담보로 공공성을 확보하기 사업으로 국고지원사업 연계 등 다양한 방안과 제도 개선을 마련할 필요가 있다고 판단된다.
A Case Study on the Special Project for Private Park and the Method of Resolving the Conflict in the Project
Of the projects that have not been undertaken since October 1999, the park is the largest area among the facilities subject to sunset, while the entire na...
Abstract
A Case Study on the Special Project for Private Park and the Method of Resolving the Conflict in the Project
Of the projects that have not been undertaken since October 1999, the park is the largest area among the facilities subject to sunset, while the entire nation's 367.7km2 park is about to be lifted on July 1, 2020 on the day of the notice. It took seven years to clear the unexecuted site of the city park since the park law’s special clause was reflected in December 2009, but there were insufficient cases of private park formation and the success of the special project was not successful.
The difficulties in applying related laws exist as the biggest inconvenience in carrying out the park special project, which is a valuable asset for future generations and is also important in terms of quality of life. The government needs to enact a "special law for the creation of urban parks among long-term unenforced facilities" to shorten the period by simplifying agendas and permits in fighting related laws and expedite the resolution of urban parks.
The proper use of the park site is important for the development of long-term unexecuted urban parks and the development of local governments and private businesses so that the areas that need to be executed early and measures to prevent reckless development can be selected and developed first by selecting areas for priority.
Further supplementation in the promotion of private parks is the need for supplemental revision of the agreement to prepare for projects and reduce costs due to the extension of the financial reserve period of private park project promoters, the adjustment of the urban management plan (change of use area through park release), and the approval of housing construction projects, which are non-public facilities sites. In particular, the project to create a private park is carried out as a means of supplying housing to urban areas, but it is difficult and slow to proceed due to repeated clashes to reflect the demands of public nature that have been added to the project recently.
Reform of the system related to the establishment and operation of the private park system is first required before the expiration of the designated period of the city park during the long run. The government will review the role of the central tower for long-term unexecuted urban parks within the Ministry of Land, Infrastructure and Transport, including selecting long-term, non-executive priority management zones and securing budgets for the purchase of land for parks It is deemed necessary to implement procedures for collecting opinions from residents and to improve joint projects with local governments and private park promoters, and to come up with various measures and systems, such as linking them to state-funded projects, with projects that secure public interest by securing the business feasibility of private businesses as collateral.
Abstract
A Case Study on the Special Project for Private Park and the Method of Resolving the Conflict in the Project
Of the projects that have not been undertaken since October 1999, the park is the largest area among the facilities subject to sunset, while the entire nation's 367.7km2 park is about to be lifted on July 1, 2020 on the day of the notice. It took seven years to clear the unexecuted site of the city park since the park law’s special clause was reflected in December 2009, but there were insufficient cases of private park formation and the success of the special project was not successful.
The difficulties in applying related laws exist as the biggest inconvenience in carrying out the park special project, which is a valuable asset for future generations and is also important in terms of quality of life. The government needs to enact a "special law for the creation of urban parks among long-term unenforced facilities" to shorten the period by simplifying agendas and permits in fighting related laws and expedite the resolution of urban parks.
The proper use of the park site is important for the development of long-term unexecuted urban parks and the development of local governments and private businesses so that the areas that need to be executed early and measures to prevent reckless development can be selected and developed first by selecting areas for priority.
Further supplementation in the promotion of private parks is the need for supplemental revision of the agreement to prepare for projects and reduce costs due to the extension of the financial reserve period of private park project promoters, the adjustment of the urban management plan (change of use area through park release), and the approval of housing construction projects, which are non-public facilities sites. In particular, the project to create a private park is carried out as a means of supplying housing to urban areas, but it is difficult and slow to proceed due to repeated clashes to reflect the demands of public nature that have been added to the project recently.
Reform of the system related to the establishment and operation of the private park system is first required before the expiration of the designated period of the city park during the long run. The government will review the role of the central tower for long-term unexecuted urban parks within the Ministry of Land, Infrastructure and Transport, including selecting long-term, non-executive priority management zones and securing budgets for the purchase of land for parks It is deemed necessary to implement procedures for collecting opinions from residents and to improve joint projects with local governments and private park promoters, and to come up with various measures and systems, such as linking them to state-funded projects, with projects that secure public interest by securing the business feasibility of private businesses as collateral.
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