정척레일을 연결한 이음매에는 차륜과의 충격으로 인한 레일의 파손 및 마모, 진동 및 소음이 발생하고 그로 인하여 승차감 악화되며 궤도파괴까지 발생하게 된다. 이런 문제점들을 해결하고자 장대레일을 부설한다면 결점부를 최소화하게 되어 궤도파괴를 예방하고 차량의 승차감을 향상하고자 장대레일을 부설하고 있다. 그러나 장대레일은 체결장치 및 도상에 이동이 억제되어 있어 온도변화에 신축하지 못하여 에너지가 축력으로 레일 내부로 축적된다. 온도변화에 따라 팽창과 수축이 발생하게 되는데 신축력을 버티지 못하고 좌굴 등과의 문제점이 발생할 수 있다. 특히 폭염시 레일좌굴이 발생 된다면 열차탈선과 같은 대형사고의 원인이 될 수 있으므로 연구 및 관리가 요구되고 있다. 본 연구에서는 폭염시 온도저감을 위한 반사성능이 우수한 차열도료 등 3종을 열차운행선상의 레일에 도포하여, 지속성, 온도저감 분석 등을 평가하였다. 이러한 분석으로 향후 좌굴위험개소에 차열성도료 적용을 검토하고 도포계획을 수립하는데 이용할 것이다 본 연구는 선행연구를 참조하여 차열성도료 등 3종의 실내시험 하여 반사성능을 검증하고, 좌굴위험개소 구간에 현장 시험부설하여 온도계측을 하였다. 중앙선과 경원선에 ...
정척레일을 연결한 이음매에는 차륜과의 충격으로 인한 레일의 파손 및 마모, 진동 및 소음이 발생하고 그로 인하여 승차감 악화되며 궤도파괴까지 발생하게 된다. 이런 문제점들을 해결하고자 장대레일을 부설한다면 결점부를 최소화하게 되어 궤도파괴를 예방하고 차량의 승차감을 향상하고자 장대레일을 부설하고 있다. 그러나 장대레일은 체결장치 및 도상에 이동이 억제되어 있어 온도변화에 신축하지 못하여 에너지가 축력으로 레일 내부로 축적된다. 온도변화에 따라 팽창과 수축이 발생하게 되는데 신축력을 버티지 못하고 좌굴 등과의 문제점이 발생할 수 있다. 특히 폭염시 레일좌굴이 발생 된다면 열차탈선과 같은 대형사고의 원인이 될 수 있으므로 연구 및 관리가 요구되고 있다. 본 연구에서는 폭염시 온도저감을 위한 반사성능이 우수한 차열도료 등 3종을 열차운행선상의 레일에 도포하여, 지속성, 온도저감 분석 등을 평가하였다. 이러한 분석으로 향후 좌굴위험개소에 차열성도료 적용을 검토하고 도포계획을 수립하는데 이용할 것이다 본 연구는 선행연구를 참조하여 차열성도료 등 3종의 실내시험 하여 반사성능을 검증하고, 좌굴위험개소 구간에 현장 시험부설하여 온도계측을 하였다. 중앙선과 경원선에 테스트베드를 선정하고 각 시료별 100m씩 도포하여 총 300m를 도포를 하였다. 도포 범위는 차륜의 영향을 고려하여 레일 두부를 제회하고 복부와 저부에 적용하였다. 5월부터 8월까지 약 4개월간 주 1회 비접촉식 적외선 온도계로 측정하였다. 측정 위치는 각 시료별 2개소씩, 미도포 구간 4개소 총 10개소로 선정하였으며, 동일 위치에서 레일 복부와 두부측면을 동시에 측정하여 페인트 도막과 레일의 표면 온도차를 확인하고자 하였다. 분석결과, 도포 초기에는 4~5℃의 온도저감 효과가 계측되었으며, 온도저감 효과는 12~18시 사이로 온도가 가장 높은 시간은 16시경으로 발현하였다. 시료별 유광페인트> 차열성도료> 무광페인트 순으로 나타났으며, 효과의 차이는 1℃ 이내로 미미 하였다. 차열성 도료의 효과를 검측하기 위해 온도검측을 주 1회 간격으로 하였으며, 초기 약5℃ 내외의 온도저감 효과를 보였으나 점차적으로 줄어 3℃까지 온도저감 효과는 60일까지로 분석되었다. 온도저감 원인은 분진, 강우, 오염으로 인하여 점차 효과가 저감되는 것으로 나타났다. 따라서 차열성 도료를 도포할 경우 한시적인 온도저감 효과를 기대할 수 있다.
정척레일을 연결한 이음매에는 차륜과의 충격으로 인한 레일의 파손 및 마모, 진동 및 소음이 발생하고 그로 인하여 승차감 악화되며 궤도파괴까지 발생하게 된다. 이런 문제점들을 해결하고자 장대레일을 부설한다면 결점부를 최소화하게 되어 궤도파괴를 예방하고 차량의 승차감을 향상하고자 장대레일을 부설하고 있다. 그러나 장대레일은 체결장치 및 도상에 이동이 억제되어 있어 온도변화에 신축하지 못하여 에너지가 축력으로 레일 내부로 축적된다. 온도변화에 따라 팽창과 수축이 발생하게 되는데 신축력을 버티지 못하고 좌굴 등과의 문제점이 발생할 수 있다. 특히 폭염시 레일좌굴이 발생 된다면 열차탈선과 같은 대형사고의 원인이 될 수 있으므로 연구 및 관리가 요구되고 있다. 본 연구에서는 폭염시 온도저감을 위한 반사성능이 우수한 차열도료 등 3종을 열차운행선상의 레일에 도포하여, 지속성, 온도저감 분석 등을 평가하였다. 이러한 분석으로 향후 좌굴위험개소에 차열성도료 적용을 검토하고 도포계획을 수립하는데 이용할 것이다 본 연구는 선행연구를 참조하여 차열성도료 등 3종의 실내시험 하여 반사성능을 검증하고, 좌굴위험개소 구간에 현장 시험부설하여 온도계측을 하였다. 중앙선과 경원선에 테스트베드를 선정하고 각 시료별 100m씩 도포하여 총 300m를 도포를 하였다. 도포 범위는 차륜의 영향을 고려하여 레일 두부를 제회하고 복부와 저부에 적용하였다. 5월부터 8월까지 약 4개월간 주 1회 비접촉식 적외선 온도계로 측정하였다. 측정 위치는 각 시료별 2개소씩, 미도포 구간 4개소 총 10개소로 선정하였으며, 동일 위치에서 레일 복부와 두부측면을 동시에 측정하여 페인트 도막과 레일의 표면 온도차를 확인하고자 하였다. 분석결과, 도포 초기에는 4~5℃의 온도저감 효과가 계측되었으며, 온도저감 효과는 12~18시 사이로 온도가 가장 높은 시간은 16시경으로 발현하였다. 시료별 유광페인트> 차열성도료> 무광페인트 순으로 나타났으며, 효과의 차이는 1℃ 이내로 미미 하였다. 차열성 도료의 효과를 검측하기 위해 온도검측을 주 1회 간격으로 하였으며, 초기 약5℃ 내외의 온도저감 효과를 보였으나 점차적으로 줄어 3℃까지 온도저감 효과는 60일까지로 분석되었다. 온도저감 원인은 분진, 강우, 오염으로 인하여 점차 효과가 저감되는 것으로 나타났다. 따라서 차열성 도료를 도포할 경우 한시적인 온도저감 효과를 기대할 수 있다.
The joints connected with the chuck rails cause damage and wear of the rails due to impacts on the wheels, vibrations and noises. If you install a pole rail to solve these problems to minimize the defects to prevent the track destruction and to enhance the ride comfort of the vehicle is laying a pol...
The joints connected with the chuck rails cause damage and wear of the rails due to impacts on the wheels, vibrations and noises. If you install a pole rail to solve these problems to minimize the defects to prevent the track destruction and to enhance the ride comfort of the vehicle is laying a pole rail. However, the long rail is restrained from moving on the fastening device and the drawing, and thus cannot be stretched due to temperature change, and energy is accumulated in the rail by the axial force. The expansion and contraction occurs due to the temperature change, but it may not be able to hold the elastic force and may cause problems such as buckling. In particular, if heat buckling occurs during the heat wave, research and management are required because it may cause a major accident such as train derailment. In this study, three types of heat shielding paints with excellent reflection performance for heat reduction were applied to rails on train lines to evaluate their durability and temperature reduction analysis. This analysis will be used to review the application of thermal barrier paints at buckling risk points and to establish the application plan. In this study, the reflection performance was verified by three kinds of indoor tests such as heat shielding paint, and the field test was placed in the buckling risk area to measure the thermometer. A test bed was selected on the center line and the Gyeongwon line, and 100m of each sample was applied to apply a total of 300m. The application range was applied to the abdomen and the bottom of the rail head in consideration of the influence of the wheels. It was measured by a non-contact infrared thermometer once a week for about four months from May to August. The measurement position was selected by 2 places for each sample and 10 places in 4 uncoated sections. At the same location, the rail abdomen and the head side were measured at the same time. As a result of the analysis, the temperature reduction effect of 4 ~ 5 ℃ was measured at the beginning of the application, the temperature reduction effect was expressed between about 12 to 18 o'clock and the highest temperature was about 16 o'clock. The results were as follows: gloss paint> heat shield paint> matt paint. In order to detect the effect of the thermal barrier paint, temperature detection was performed once a week, and the initial temperature reduction effect was about 5 ° C, but gradually decreased to 3 ° C until 60 days. The cause of temperature reduction was gradually reduced due to dust, rainfall and pollution. Therefore, a temporary temperature reduction effect can be expected when applying the thermal barrier paint.
The joints connected with the chuck rails cause damage and wear of the rails due to impacts on the wheels, vibrations and noises. If you install a pole rail to solve these problems to minimize the defects to prevent the track destruction and to enhance the ride comfort of the vehicle is laying a pole rail. However, the long rail is restrained from moving on the fastening device and the drawing, and thus cannot be stretched due to temperature change, and energy is accumulated in the rail by the axial force. The expansion and contraction occurs due to the temperature change, but it may not be able to hold the elastic force and may cause problems such as buckling. In particular, if heat buckling occurs during the heat wave, research and management are required because it may cause a major accident such as train derailment. In this study, three types of heat shielding paints with excellent reflection performance for heat reduction were applied to rails on train lines to evaluate their durability and temperature reduction analysis. This analysis will be used to review the application of thermal barrier paints at buckling risk points and to establish the application plan. In this study, the reflection performance was verified by three kinds of indoor tests such as heat shielding paint, and the field test was placed in the buckling risk area to measure the thermometer. A test bed was selected on the center line and the Gyeongwon line, and 100m of each sample was applied to apply a total of 300m. The application range was applied to the abdomen and the bottom of the rail head in consideration of the influence of the wheels. It was measured by a non-contact infrared thermometer once a week for about four months from May to August. The measurement position was selected by 2 places for each sample and 10 places in 4 uncoated sections. At the same location, the rail abdomen and the head side were measured at the same time. As a result of the analysis, the temperature reduction effect of 4 ~ 5 ℃ was measured at the beginning of the application, the temperature reduction effect was expressed between about 12 to 18 o'clock and the highest temperature was about 16 o'clock. The results were as follows: gloss paint> heat shield paint> matt paint. In order to detect the effect of the thermal barrier paint, temperature detection was performed once a week, and the initial temperature reduction effect was about 5 ° C, but gradually decreased to 3 ° C until 60 days. The cause of temperature reduction was gradually reduced due to dust, rainfall and pollution. Therefore, a temporary temperature reduction effect can be expected when applying the thermal barrier paint.
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