원예치료활동의 유형 재분류 및 대상자 성격기질별 선호기반 프로그램 계획 Reclassification of Horticultural Therapy Activities and Development of Preference-Based Horticultural Therapy Programs Based on the Four Temperaments원문보기
본 연구는 원예치료 프로그램에서 실시되는 활동에 대한 유형 분류와 유형별 개념을 정립하였다. 또한, 현재까지 발표된 원예치료 관련 연구물들을 분석하여 대상자들에게 실시된 원예치료 프로그램 내의 활동을 분류하여 중재 목적에 따라 활동 유형별 실시 현황을 파악하였다. 그리고 대상자별 맞춤형 원예치료 프로그램을 구성하고자, 대상자의 성격 기질별 원예치료 활동 유형의 선호도를 기반으로 적정 프로그램 계획 전략을 도출하였다. 원예치료 프로그램 내에서 실시되는 활동들의 유형 분류와 유형별 개념을 정립하고자 2차례의 설문조사를 실시하였다. 연구 1의 설문조사에서는 원예치료 활동을 7가지 유형으로 분류한 선행연구를 참고하여 유형별 활동들로 설문항을 구성해 조사를 실시하고, 이후 ...
본 연구는 원예치료 프로그램에서 실시되는 활동에 대한 유형 분류와 유형별 개념을 정립하였다. 또한, 현재까지 발표된 원예치료 관련 연구물들을 분석하여 대상자들에게 실시된 원예치료 프로그램 내의 활동을 분류하여 중재 목적에 따라 활동 유형별 실시 현황을 파악하였다. 그리고 대상자별 맞춤형 원예치료 프로그램을 구성하고자, 대상자의 성격 기질별 원예치료 활동 유형의 선호도를 기반으로 적정 프로그램 계획 전략을 도출하였다. 원예치료 프로그램 내에서 실시되는 활동들의 유형 분류와 유형별 개념을 정립하고자 2차례의 설문조사를 실시하였다. 연구 1의 설문조사에서는 원예치료 활동을 7가지 유형으로 분류한 선행연구를 참고하여 유형별 활동들로 설문항을 구성해 조사를 실시하고, 이후 탐색적 요인분석을 실시하였다. 그 결과 28개의 활동들이 6개의 요인으로 구조화되는 것을 확인되었고, 6개 요인이 전체 원예치료활동 변량의 60.3%를 설명하고, KMO 지수 0.896, Bartlett's 구형성 검증 역시 유의미한 수준으로 적합한 요인 분류 구조였다. 각 요인으로 묶인 활동들의 특성을 분석하여 6가지의 활동 유형으로 분류하였다. 이러한 결과에 따라 각 활동의 유형별 이름을 ‘실외조원(Outdoor gardening; OG)’, ‘실내조원(Indoor gardening; IG)’, ‘공예 및 요리(Art and cooking; AC)’, ‘직접자연느끼기(Feeling direct nature; FD)’, ‘간접자연공유하기(Sharing indirect nature; SI)’, ‘자연학습과 채집(Nature study and collecting; NS)’으로 명명하였다. 연구 2에서는 연구 1의 연구결과를 기반으로 2차 설문조사를 실시하였다. 6가지 활동 유형별 특징적인 활동들에 대하여 설문항을 구성해 조사하여 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석을 실시하였다. 2차 설문조사 결과, 1차 설문조사의 결과와 유사한 결과로 탐색적 요인분석에서 6가지 요인이 구조화되고, 각 요인으로 묶인 활동들이 이전의 결과와 유사하게 묶인 것을 확인할 수 있었다. 탐색적 요인분석을 통하여 구조화된 결과를 기반으로 확인적 요인분석을 통해 이론적 모형을 재검증한 결과에 따라 원예치료 활동 유형을 6가지로 분류하는 것이 적합함을 알 수 있었다. 이러한 결과와 함께 원예활동에 대하여 진행된 기초 연구물을 통해 원예활동을 분류하는 기준으로 ‘자연물과의 접촉방법(직접/간접)’, ‘활동에서 이용되는 접촉 자원(식물/환경/산물/다른 사람/매체/전문가)’, ‘매개체와의 접촉 지속시간(수시/지속)’, ‘활동 장소(실내/실외)’, ‘대상자의 참여성(능동/수동)’, ‘활동 종료 후 유형 결과물 유무(있음/없음)’와 같이 6가지 원예치료 활동 유형의 특성과 분류 기준을 도출하였다. 연구 3에서는 국내외 발표된 원예치료 분야 논문들을 중재 목적, 대상자 연령대에 따라 분류한 뒤 연구1과 연구2에서 구조화한 원예치료 활동 분류 개념에 따라 프로그램 내에서 실시된 활동들을 분석하였다. 각 목적에 따른 원예치료 활동 유형별 현황을 살펴보면, 우선 예방 영역의 원예치료 프로그램에서는 IG 유형이 가장 많이 실시되었으며, AC 유형, OG 유형, NS 유형, SI 유형순이었고, DF 유형이 가장 적게 실시된 것으로 나타났다. 재활 영역의 원예치료 프로그램에서는 예방 영역과 동일한 순이었다. 치료 목적의 원예치료 프로그램에서의 실시 현황은 IG 유형이 가장 많이 실시되었고, AC 유형, OG 유형 순으로 실시된 것을 확인할 수 있었으며, 나머지 DF 유형, SI 유형, NS 유형은 비슷한 수준이었다. 중재 목적을 연령대에 따라 좀 더 상세하게 분석해보면, 재활 영역의 경우 연구편수가 적어 활동 유형별 연령간 통계적으로 유의미한 차이는 확인되지 않았다. 하지만, 예방 영역과 치료 영역에서는 아동과 노인 대상의 연구 간 AC 유형과 NS 유형 활동 구성비율에 통계적으로 유의미한 차이가 확인되었다. 연구 4는 성격 기질별 원예활동 유형의 선호를 확인하고, 이에 따른 원예활동 프로그램 참가 대상자 맞춤 프로그램 구성 전략을 도출하였다. 이에 따른 결과로 SJ 기질은 IG 유형, OG 유형, FD 유형 활동을 중요 실행 활동으로 구성하고, 기본적인 만족도 충족을 위하여 AC 유형 활동을 실행하기를 제안한다. SP 기질은 OG와 IG 유형의 활동을 중요 실행 요소로 구성하고, NF 기질의 경우 중요 실행 활동으로는 IG, OG, FD 유형을 구성하고 보조적으로 NS 유형 활동을 추가하기를 제안한다. 마지막으로, NT 기질의 경우 OG 유형 활동을 중요 실행 활동으로 구성하고 보조적으로 AC 유형의 활동을 추가하기를 제안한다. 이런 결과에 따라 원예활동을 구성함에 있어 대상자의 기질을 확인하고 적합한 프로그램을 구성한다면 더욱 효과적인 활동이 될 것으로 생각한다.
본 연구는 원예치료 프로그램에서 실시되는 활동에 대한 유형 분류와 유형별 개념을 정립하였다. 또한, 현재까지 발표된 원예치료 관련 연구물들을 분석하여 대상자들에게 실시된 원예치료 프로그램 내의 활동을 분류하여 중재 목적에 따라 활동 유형별 실시 현황을 파악하였다. 그리고 대상자별 맞춤형 원예치료 프로그램을 구성하고자, 대상자의 성격 기질별 원예치료 활동 유형의 선호도를 기반으로 적정 프로그램 계획 전략을 도출하였다. 원예치료 프로그램 내에서 실시되는 활동들의 유형 분류와 유형별 개념을 정립하고자 2차례의 설문조사를 실시하였다. 연구 1의 설문조사에서는 원예치료 활동을 7가지 유형으로 분류한 선행연구를 참고하여 유형별 활동들로 설문항을 구성해 조사를 실시하고, 이후 탐색적 요인분석을 실시하였다. 그 결과 28개의 활동들이 6개의 요인으로 구조화되는 것을 확인되었고, 6개 요인이 전체 원예치료활동 변량의 60.3%를 설명하고, KMO 지수 0.896, Bartlett's 구형성 검증 역시 유의미한 수준으로 적합한 요인 분류 구조였다. 각 요인으로 묶인 활동들의 특성을 분석하여 6가지의 활동 유형으로 분류하였다. 이러한 결과에 따라 각 활동의 유형별 이름을 ‘실외조원(Outdoor gardening; OG)’, ‘실내조원(Indoor gardening; IG)’, ‘공예 및 요리(Art and cooking; AC)’, ‘직접자연느끼기(Feeling direct nature; FD)’, ‘간접자연공유하기(Sharing indirect nature; SI)’, ‘자연학습과 채집(Nature study and collecting; NS)’으로 명명하였다. 연구 2에서는 연구 1의 연구결과를 기반으로 2차 설문조사를 실시하였다. 6가지 활동 유형별 특징적인 활동들에 대하여 설문항을 구성해 조사하여 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석을 실시하였다. 2차 설문조사 결과, 1차 설문조사의 결과와 유사한 결과로 탐색적 요인분석에서 6가지 요인이 구조화되고, 각 요인으로 묶인 활동들이 이전의 결과와 유사하게 묶인 것을 확인할 수 있었다. 탐색적 요인분석을 통하여 구조화된 결과를 기반으로 확인적 요인분석을 통해 이론적 모형을 재검증한 결과에 따라 원예치료 활동 유형을 6가지로 분류하는 것이 적합함을 알 수 있었다. 이러한 결과와 함께 원예활동에 대하여 진행된 기초 연구물을 통해 원예활동을 분류하는 기준으로 ‘자연물과의 접촉방법(직접/간접)’, ‘활동에서 이용되는 접촉 자원(식물/환경/산물/다른 사람/매체/전문가)’, ‘매개체와의 접촉 지속시간(수시/지속)’, ‘활동 장소(실내/실외)’, ‘대상자의 참여성(능동/수동)’, ‘활동 종료 후 유형 결과물 유무(있음/없음)’와 같이 6가지 원예치료 활동 유형의 특성과 분류 기준을 도출하였다. 연구 3에서는 국내외 발표된 원예치료 분야 논문들을 중재 목적, 대상자 연령대에 따라 분류한 뒤 연구1과 연구2에서 구조화한 원예치료 활동 분류 개념에 따라 프로그램 내에서 실시된 활동들을 분석하였다. 각 목적에 따른 원예치료 활동 유형별 현황을 살펴보면, 우선 예방 영역의 원예치료 프로그램에서는 IG 유형이 가장 많이 실시되었으며, AC 유형, OG 유형, NS 유형, SI 유형순이었고, DF 유형이 가장 적게 실시된 것으로 나타났다. 재활 영역의 원예치료 프로그램에서는 예방 영역과 동일한 순이었다. 치료 목적의 원예치료 프로그램에서의 실시 현황은 IG 유형이 가장 많이 실시되었고, AC 유형, OG 유형 순으로 실시된 것을 확인할 수 있었으며, 나머지 DF 유형, SI 유형, NS 유형은 비슷한 수준이었다. 중재 목적을 연령대에 따라 좀 더 상세하게 분석해보면, 재활 영역의 경우 연구편수가 적어 활동 유형별 연령간 통계적으로 유의미한 차이는 확인되지 않았다. 하지만, 예방 영역과 치료 영역에서는 아동과 노인 대상의 연구 간 AC 유형과 NS 유형 활동 구성비율에 통계적으로 유의미한 차이가 확인되었다. 연구 4는 성격 기질별 원예활동 유형의 선호를 확인하고, 이에 따른 원예활동 프로그램 참가 대상자 맞춤 프로그램 구성 전략을 도출하였다. 이에 따른 결과로 SJ 기질은 IG 유형, OG 유형, FD 유형 활동을 중요 실행 활동으로 구성하고, 기본적인 만족도 충족을 위하여 AC 유형 활동을 실행하기를 제안한다. SP 기질은 OG와 IG 유형의 활동을 중요 실행 요소로 구성하고, NF 기질의 경우 중요 실행 활동으로는 IG, OG, FD 유형을 구성하고 보조적으로 NS 유형 활동을 추가하기를 제안한다. 마지막으로, NT 기질의 경우 OG 유형 활동을 중요 실행 활동으로 구성하고 보조적으로 AC 유형의 활동을 추가하기를 제안한다. 이런 결과에 따라 원예활동을 구성함에 있어 대상자의 기질을 확인하고 적합한 프로그램을 구성한다면 더욱 효과적인 활동이 될 것으로 생각한다.
This study reestablished the classification of horticultural activities and the concept of each type of activity performed in the horticultural therapy program. To do so, we analyzed the horticultural therapy research published to date, classified the activities in the horticultural therapy program ...
This study reestablished the classification of horticultural activities and the concept of each type of activity performed in the horticultural therapy program. To do so, we analyzed the horticultural therapy research published to date, classified the activities in the horticultural therapy program conducted for the different age groups of subjects, and grasped the status of activity by activity type among the programs performed for the intervention purpose. In order to construct a customized horticultural therapy program for each subject, a proper program planning strategy was derived based on their preferences of the horticultural therapy activity type according to their personality characteristics. Two series of surveys were conducted to classify the types of activities in the horticultural therapy program and to establish concepts for each type. In the first survey for Study 1, the questionnaire was composed of each type of activity, referring to the previous studies that classified the horticultural therapy activities into seven types, and then conducted an exploratory factor analysis. As a result, it was found that 28 activities were structured into six factors, six factors accounted for 60.3% of the total horticultural therapy variance, and KMO index 0.896, Bartlett's spherical test was also a significant factor classification structure. The characteristics of the activities grouped by each factor were analyzed and classified into six types. Based on these results, each type was named as 'Outdoor gardening (OG)', 'Indoor gardening (IG)', 'Art and cooking (AC)', 'Feeling direct nature (FD) ',' Sharing indirect nature (SI) ', and ' Nature study and collecting (NS) '. In Study 2, the second survey was conducted based on the results of Study 1. Questionnaires were constructed and investigated six types of activities, and exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were conducted. As a result of the second survey, six factors were structured in the exploratory factor analysis, and the activities grouped by each factor were similar to the previous results. Based on the results of the exploratory factor analysis and the reconfirmation of the theoretical model through the confirmatory factor analysis, it was found that it is appropriate to classify types of horticultural therapy activities into six types. With these results, the basic research on horticultural activity led to the characteristics and classification criteria of the six horticultural therapy activity types. The criteria for classifying horticultural activities are 'How to use nature(direct / indirect),' 'Resources(plants / environments / products / others / media / experts),' 'Spending time with materials(occurrence / continuity),' 'Activity location (indoor / outdoor),' 'Client participation mode(active / passive)' and 'Visible output(yes / no).‘ In Study 3, the manuscripts published in Korea and abroad about horticultural therapy programs were classified according to the purpose of intervention and age of the subjects. The activities conducted in the program in literature were analyzed according to the horticultural therapy activity classification structured in Study 1 and Study 2. According to the status of horticultural therapy activities for each purpose, the IG type was most frequently performed in the horticultural therapy program in the prevention area, followed by the AC type, OG type, NS type, and SI type. The DF type was the least frequently performed. In the horticultural therapy program in the rehabilitation area, they were in the same order as the prevention area. In the horticultural therapy program for treatment purposes, the IG type was most frequently performed, followed by the AC type and OG type. The remaining DF type, SI type, and NS type were similar. When the purpose of the intervention was analyzed in more detail by age group, the number of studies in the rehabilitation area were too few, so no statistically significant differences were found between the types of activities. However, in the area of prevention and treatment, a statistically significant difference was found in the composition of AC and NS type activities among studies in children and the elderly. Study 4 identified the preferences for horticultural activity types by personality substance and derived strategies for constructing customized programs for horticultural activity. As a result, to target subjects with guardian temperament it is proposed to organize the program to focus on IG type, OG type, and FD type activities as important execution activities and to implement AC type activities to meet essential satisfaction. It is suggested to include OG and IG type activities as essential execution elements for subjects with artisan temperament. Likewise, IG, OG, and FD types and supplementary NS type activities should be considered important execution activities for subjects with idealist temperament. Finally, for rationalist temperament subjects, it is suggested to include OG type activities as significant execution activities and to add AC type activities supplementally.
This study reestablished the classification of horticultural activities and the concept of each type of activity performed in the horticultural therapy program. To do so, we analyzed the horticultural therapy research published to date, classified the activities in the horticultural therapy program conducted for the different age groups of subjects, and grasped the status of activity by activity type among the programs performed for the intervention purpose. In order to construct a customized horticultural therapy program for each subject, a proper program planning strategy was derived based on their preferences of the horticultural therapy activity type according to their personality characteristics. Two series of surveys were conducted to classify the types of activities in the horticultural therapy program and to establish concepts for each type. In the first survey for Study 1, the questionnaire was composed of each type of activity, referring to the previous studies that classified the horticultural therapy activities into seven types, and then conducted an exploratory factor analysis. As a result, it was found that 28 activities were structured into six factors, six factors accounted for 60.3% of the total horticultural therapy variance, and KMO index 0.896, Bartlett's spherical test was also a significant factor classification structure. The characteristics of the activities grouped by each factor were analyzed and classified into six types. Based on these results, each type was named as 'Outdoor gardening (OG)', 'Indoor gardening (IG)', 'Art and cooking (AC)', 'Feeling direct nature (FD) ',' Sharing indirect nature (SI) ', and ' Nature study and collecting (NS) '. In Study 2, the second survey was conducted based on the results of Study 1. Questionnaires were constructed and investigated six types of activities, and exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were conducted. As a result of the second survey, six factors were structured in the exploratory factor analysis, and the activities grouped by each factor were similar to the previous results. Based on the results of the exploratory factor analysis and the reconfirmation of the theoretical model through the confirmatory factor analysis, it was found that it is appropriate to classify types of horticultural therapy activities into six types. With these results, the basic research on horticultural activity led to the characteristics and classification criteria of the six horticultural therapy activity types. The criteria for classifying horticultural activities are 'How to use nature(direct / indirect),' 'Resources(plants / environments / products / others / media / experts),' 'Spending time with materials(occurrence / continuity),' 'Activity location (indoor / outdoor),' 'Client participation mode(active / passive)' and 'Visible output(yes / no).‘ In Study 3, the manuscripts published in Korea and abroad about horticultural therapy programs were classified according to the purpose of intervention and age of the subjects. The activities conducted in the program in literature were analyzed according to the horticultural therapy activity classification structured in Study 1 and Study 2. According to the status of horticultural therapy activities for each purpose, the IG type was most frequently performed in the horticultural therapy program in the prevention area, followed by the AC type, OG type, NS type, and SI type. The DF type was the least frequently performed. In the horticultural therapy program in the rehabilitation area, they were in the same order as the prevention area. In the horticultural therapy program for treatment purposes, the IG type was most frequently performed, followed by the AC type and OG type. The remaining DF type, SI type, and NS type were similar. When the purpose of the intervention was analyzed in more detail by age group, the number of studies in the rehabilitation area were too few, so no statistically significant differences were found between the types of activities. However, in the area of prevention and treatment, a statistically significant difference was found in the composition of AC and NS type activities among studies in children and the elderly. Study 4 identified the preferences for horticultural activity types by personality substance and derived strategies for constructing customized programs for horticultural activity. As a result, to target subjects with guardian temperament it is proposed to organize the program to focus on IG type, OG type, and FD type activities as important execution activities and to implement AC type activities to meet essential satisfaction. It is suggested to include OG and IG type activities as essential execution elements for subjects with artisan temperament. Likewise, IG, OG, and FD types and supplementary NS type activities should be considered important execution activities for subjects with idealist temperament. Finally, for rationalist temperament subjects, it is suggested to include OG type activities as significant execution activities and to add AC type activities supplementally.
주제어
#green care horticultural activity type program composition strategy socio-horticulture therapeutic tool in horticulture
학위논문 정보
저자
김용현
학위수여기관
경상대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
응용생명과학부 응용생명과학전공
지도교수
허무룡
발행연도
2020
총페이지
x, 167 p.
키워드
green care horticultural activity type program composition strategy socio-horticulture therapeutic tool in horticulture
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.