[학위논문]임파워먼트에 기반한 애니메이션치료가 학교 밖 청소년의 개인내적 임파워먼트, 자아개념 및 진로성숙도에 미치는 효과 The effects of empowerment based animation therapy on intrapersonal empowerment, self-concept and career maturity of out-of-school youths원문보기
연구목적 : 본 연구는 임파워먼트에 기반한 애니메이션치료가 학교 밖 청소년의 개인내적 임파워먼트, 자아개념 그리고 진로성숙도에 미치는 효과에 대해 알아보고자 하였다. 연구방법 : 본 연구의 대상자는 D시의 학교 밖 청소년 지원 시설 7개 기관 중 희망 기관 한 곳의 학교 밖 청소년 400여명 중 선정기준과 배제기준에 부합하는 55명을 연구대상으로 하였다. 55명 중 연구에 참여하고자 하는 30명의 대상자를 실험집단 15명, 통제집단 15명으로 무작위 배정하여 연구대상자로 확정하였다. 연구 과정에서 실험집단 1명이 중도탈락하여 실험집단 14명, 통제집단 15명을 최종적으로 연구 분석 하였다. 실험집단은 주 2회 2시간씩 총 16회기의 임파워먼트에 기반한 애니메이션치료를 진행하였으며, 통제집단은 무처치 하였다. 임파워먼트에 기반한 애니메이션치료의 효과를 알아보기 위한 평가도구로 개인내적 임파워먼트 척도(Intrapersonal ...
연구목적 : 본 연구는 임파워먼트에 기반한 애니메이션치료가 학교 밖 청소년의 개인내적 임파워먼트, 자아개념 그리고 진로성숙도에 미치는 효과에 대해 알아보고자 하였다. 연구방법 : 본 연구의 대상자는 D시의 학교 밖 청소년 지원 시설 7개 기관 중 희망 기관 한 곳의 학교 밖 청소년 400여명 중 선정기준과 배제기준에 부합하는 55명을 연구대상으로 하였다. 55명 중 연구에 참여하고자 하는 30명의 대상자를 실험집단 15명, 통제집단 15명으로 무작위 배정하여 연구대상자로 확정하였다. 연구 과정에서 실험집단 1명이 중도탈락하여 실험집단 14명, 통제집단 15명을 최종적으로 연구 분석 하였다. 실험집단은 주 2회 2시간씩 총 16회기의 임파워먼트에 기반한 애니메이션치료를 진행하였으며, 통제집단은 무처치 하였다. 임파워먼트에 기반한 애니메이션치료의 효과를 알아보기 위한 평가도구로 개인내적 임파워먼트 척도(Intrapersonal Empowerment Scale), 자아개념 척도(Tennessee Self-Concept Scale), 진로성숙도(Career Maturity Inventory : CMI)를 사용하였다. 통계처리는 실험집단과 통제집단의 사전 동질성을 확인하기 위해 독립 표본 t-test를 실시하였으며, 임파워먼트에 기반한 애니메이션치료 효과를 확인하기 위해 반복측정 변량분석(Repeated measure ANOVA)을 실시하여 집단 간의 차이, 측정시기 간의 차이, 집단과 측정시기 간의 상호작용의 효과 크기를 알아보았으며 모든 통계는 SPSS를 사용하였다. 연구결과 : 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구대상자의 실험집단과 통제집단의 사전 동질성 검증에서 두 집단 간 유의한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 임파워먼트에 기반한 애니메이션치료는 실험집단에서 통제집단에 비해 임파워먼트 하위영역인 자기결정(p<0.05), 집단인식(p<0.01), 개인적 능(p<0.01) 모두 유의하게 향상시켰다. 셋째, 임파워먼트에 기반한 애니메이션치료는 실험집단에서 통제집단에 비해 자아개념 하위영역 중 도덕적 자아(p<0.01), 성격적 자아(p<0.01), 사회적 자아(p<0.01)를 유의하게 향상시켰고, 가정적 자아에는 유의한 변화를 주지 못했다. 넷째, 임파워먼트에 기반한 애니메이션치료는 실험집단에서 통제집단에 비해 진로성숙도 하위영역 중 진로결정도(p<0.01), 진로독립도(p<0.01), 진로성향도(p<0.05), 진로타협도(p<0.01)를 유의하게 향상시켰고, 진로관여도에는 유의한 변화를 주지 못했다. 연구결론 : 학교 밖 청소년을 대상으로 한 임파워먼트에 기반한 애니메이션치료는 학교 밖 청소년의 자기결정 임파워먼트, 자아개념 임파워먼트, 개인적능력 임파워먼트를 유의하게 향상시켰고, 도덕적 자아, 성격적 자아, 사회적 자아를 유의하게 향상시켰다. 또한 진로결정도, 진로독립도, 진로성향도, 진로타협도를 유의하게 향상시켰다. 이는 임파워먼트에 기반한 애니메이션치료가 학교 밖 청소년의 개인내적 임파워먼트를 증진하고 자아개념을 확립시키며 진로성숙도를 발달시킨다는 것을 나타낸다. 따라서 임파워먼트에 기반한 애니메이션치료가 향후 학교 밖 청소년의 진로성숙도 발달을 위해 이에 영향을 줄 수 있는 개인내적 임파워먼트와 자아개념을 증진 시킬 수 있는 예술치료로써 유용한 중재 방법 될 수 있음을 시사한다.
연구목적 : 본 연구는 임파워먼트에 기반한 애니메이션치료가 학교 밖 청소년의 개인내적 임파워먼트, 자아개념 그리고 진로성숙도에 미치는 효과에 대해 알아보고자 하였다. 연구방법 : 본 연구의 대상자는 D시의 학교 밖 청소년 지원 시설 7개 기관 중 희망 기관 한 곳의 학교 밖 청소년 400여명 중 선정기준과 배제기준에 부합하는 55명을 연구대상으로 하였다. 55명 중 연구에 참여하고자 하는 30명의 대상자를 실험집단 15명, 통제집단 15명으로 무작위 배정하여 연구대상자로 확정하였다. 연구 과정에서 실험집단 1명이 중도탈락하여 실험집단 14명, 통제집단 15명을 최종적으로 연구 분석 하였다. 실험집단은 주 2회 2시간씩 총 16회기의 임파워먼트에 기반한 애니메이션치료를 진행하였으며, 통제집단은 무처치 하였다. 임파워먼트에 기반한 애니메이션치료의 효과를 알아보기 위한 평가도구로 개인내적 임파워먼트 척도(Intrapersonal Empowerment Scale), 자아개념 척도(Tennessee Self-Concept Scale), 진로성숙도(Career Maturity Inventory : CMI)를 사용하였다. 통계처리는 실험집단과 통제집단의 사전 동질성을 확인하기 위해 독립 표본 t-test를 실시하였으며, 임파워먼트에 기반한 애니메이션치료 효과를 확인하기 위해 반복측정 변량분석(Repeated measure ANOVA)을 실시하여 집단 간의 차이, 측정시기 간의 차이, 집단과 측정시기 간의 상호작용의 효과 크기를 알아보았으며 모든 통계는 SPSS를 사용하였다. 연구결과 : 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구대상자의 실험집단과 통제집단의 사전 동질성 검증에서 두 집단 간 유의한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 임파워먼트에 기반한 애니메이션치료는 실험집단에서 통제집단에 비해 임파워먼트 하위영역인 자기결정(p<0.05), 집단인식(p<0.01), 개인적 능(p<0.01) 모두 유의하게 향상시켰다. 셋째, 임파워먼트에 기반한 애니메이션치료는 실험집단에서 통제집단에 비해 자아개념 하위영역 중 도덕적 자아(p<0.01), 성격적 자아(p<0.01), 사회적 자아(p<0.01)를 유의하게 향상시켰고, 가정적 자아에는 유의한 변화를 주지 못했다. 넷째, 임파워먼트에 기반한 애니메이션치료는 실험집단에서 통제집단에 비해 진로성숙도 하위영역 중 진로결정도(p<0.01), 진로독립도(p<0.01), 진로성향도(p<0.05), 진로타협도(p<0.01)를 유의하게 향상시켰고, 진로관여도에는 유의한 변화를 주지 못했다. 연구결론 : 학교 밖 청소년을 대상으로 한 임파워먼트에 기반한 애니메이션치료는 학교 밖 청소년의 자기결정 임파워먼트, 자아개념 임파워먼트, 개인적능력 임파워먼트를 유의하게 향상시켰고, 도덕적 자아, 성격적 자아, 사회적 자아를 유의하게 향상시켰다. 또한 진로결정도, 진로독립도, 진로성향도, 진로타협도를 유의하게 향상시켰다. 이는 임파워먼트에 기반한 애니메이션치료가 학교 밖 청소년의 개인내적 임파워먼트를 증진하고 자아개념을 확립시키며 진로성숙도를 발달시킨다는 것을 나타낸다. 따라서 임파워먼트에 기반한 애니메이션치료가 향후 학교 밖 청소년의 진로성숙도 발달을 위해 이에 영향을 줄 수 있는 개인내적 임파워먼트와 자아개념을 증진 시킬 수 있는 예술치료로써 유용한 중재 방법 될 수 있음을 시사한다.
Purposes: The purpose of this study was to investigate the effects of animation therapy based on empowerment on intrapersonal empowerment, self-concept, and career maturity of out-of-school youths. Methods: The subjects of this study were 30 adolescents who were selected according to the inclusi...
Purposes: The purpose of this study was to investigate the effects of animation therapy based on empowerment on intrapersonal empowerment, self-concept, and career maturity of out-of-school youths. Methods: The subjects of this study were 30 adolescents who were selected according to the inclusion criteria from 55 of 400 adolescents who visits one of 7 out-of-school youths support centers in D city. Among the 30 subjects, 15 subjects were randomly assigned to the experimental group and 15 subjects to the control group. Since one subject in the experimental group dropped out during this study, the final number of experimental group is 14. The experimental group participated in a total of 16 sessions of animation therapy program twice a week for 120 minutes/session, and the control group didn’t. The evaluation scales to determine the effects of animation therapy based on empowerment were Intrapersonal Empowerment Scale, Tennessee Self-Concept Scale, Career Maturity Inventory. The statistical analysis was performed using independent sample t-test to verify homogeneity test of variables between experimental group and control group and repeated measure ANOVA – checking differences between group, period, and the effect of interaction between group and period - to confirm the effect of animation therapy. All statistics were analyzed using SPSS. Results: The results of this study are as follows. First, there was no statistically significant difference in homogeneity test of variables between experimental group and control group. Second, animation therapy based on empowerment enhanced self determination (p<0.05), group orientation (p<0.01), and personal competence (p<0.01) subscales of interpersonal empowerment in experimental group compare to the control group. Third, animation therapy based on empowerment enhanced moral-ethical self (p<0.01), personal self (p<0.01) and social self (p<0.01) subscales of self-concept in experimental group compare to the control group, but there was no significant change on family self. Fourth, animation therapy based on empowerment enhanced decisiveness (p<0.01), independence (p<0.01), orientation (p<0.05) and compromise (p<0.01) subscales of career maturity inventory in experimental group compare to the control group, but there was no significant change on involvement subscale. Conclusions: Empowerment based animation therapy enhance not only out-of-school youths’ self-determination, group orientation and, personal competence, moral-ethical self, personal self, social self but also decisiveness, independence, orientation, compromise. This study suggested that animation therapy is effective to out-of-school youths to enhance intrapersonal empowerment and self-concept, and develop career maturity inventory. Thus, this study shows that animation therapy is a useful mediation as the arts therapy to advance intrapersonal empowerment and self-concept which can influence career maturity inventory of them.
Purposes: The purpose of this study was to investigate the effects of animation therapy based on empowerment on intrapersonal empowerment, self-concept, and career maturity of out-of-school youths. Methods: The subjects of this study were 30 adolescents who were selected according to the inclusion criteria from 55 of 400 adolescents who visits one of 7 out-of-school youths support centers in D city. Among the 30 subjects, 15 subjects were randomly assigned to the experimental group and 15 subjects to the control group. Since one subject in the experimental group dropped out during this study, the final number of experimental group is 14. The experimental group participated in a total of 16 sessions of animation therapy program twice a week for 120 minutes/session, and the control group didn’t. The evaluation scales to determine the effects of animation therapy based on empowerment were Intrapersonal Empowerment Scale, Tennessee Self-Concept Scale, Career Maturity Inventory. The statistical analysis was performed using independent sample t-test to verify homogeneity test of variables between experimental group and control group and repeated measure ANOVA – checking differences between group, period, and the effect of interaction between group and period - to confirm the effect of animation therapy. All statistics were analyzed using SPSS. Results: The results of this study are as follows. First, there was no statistically significant difference in homogeneity test of variables between experimental group and control group. Second, animation therapy based on empowerment enhanced self determination (p<0.05), group orientation (p<0.01), and personal competence (p<0.01) subscales of interpersonal empowerment in experimental group compare to the control group. Third, animation therapy based on empowerment enhanced moral-ethical self (p<0.01), personal self (p<0.01) and social self (p<0.01) subscales of self-concept in experimental group compare to the control group, but there was no significant change on family self. Fourth, animation therapy based on empowerment enhanced decisiveness (p<0.01), independence (p<0.01), orientation (p<0.05) and compromise (p<0.01) subscales of career maturity inventory in experimental group compare to the control group, but there was no significant change on involvement subscale. Conclusions: Empowerment based animation therapy enhance not only out-of-school youths’ self-determination, group orientation and, personal competence, moral-ethical self, personal self, social self but also decisiveness, independence, orientation, compromise. This study suggested that animation therapy is effective to out-of-school youths to enhance intrapersonal empowerment and self-concept, and develop career maturity inventory. Thus, this study shows that animation therapy is a useful mediation as the arts therapy to advance intrapersonal empowerment and self-concept which can influence career maturity inventory of them.
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