본 연구는 다문화 청소년의 문화적응이 학교생활에 미치는 영향을 분석함으로써 다문화가족을 위한 지원정책의 개선방향을 모색하는 것을 목적으로 한다. 오늘날 우리 사회 내 다문화 청소년은 그 수와 전체 초·중·고등학생 가운데 차지하는 비율 모두 빠르게 증가하고 있다. 그런데 다문화 청소년은 자신 또는 부모의 이주배경으로 인하여 문화적응의 어려움과 스트레스, 사회적 편견과 차별 등을 경험하기 쉽고 이는 청소년 시기의 주요한 발달 과업인 학교생활에 중대한 영향을 미칠 수 있어 그 관계를 살펴볼 필요가 크다. 이에 본 연구는 다문화 청소년의 문화적응과 학교생활의 관계가 어떠한지 검증하면서 이들 관계에 주요한 영향을 미칠 수 있는 개인 변인으로 사회정서, 환경 변인으로 ...
본 연구는 다문화 청소년의 문화적응이 학교생활에 미치는 영향을 분석함으로써 다문화가족을 위한 지원정책의 개선방향을 모색하는 것을 목적으로 한다. 오늘날 우리 사회 내 다문화 청소년은 그 수와 전체 초·중·고등학생 가운데 차지하는 비율 모두 빠르게 증가하고 있다. 그런데 다문화 청소년은 자신 또는 부모의 이주배경으로 인하여 문화적응의 어려움과 스트레스, 사회적 편견과 차별 등을 경험하기 쉽고 이는 청소년 시기의 주요한 발달 과업인 학교생활에 중대한 영향을 미칠 수 있어 그 관계를 살펴볼 필요가 크다. 이에 본 연구는 다문화 청소년의 문화적응과 학교생활의 관계가 어떠한지 검증하면서 이들 관계에 주요한 영향을 미칠 수 있는 개인 변인으로 사회정서, 환경 변인으로 사회적 지지를 함께 검토하였다. 다문화 청소년의 문화적응과 학교생활, 사회정서, 사회적 지지의 관계를 검토함에 있어 간과할 수 없는 요인의 하나로 이주 배경을 갖고 있는 부모(대부분 결혼이주여성)의 문화적응 양상을 고려할 수 있다. 많은 연구들이 결혼이주여성의 문화적응이 이주여성 자신 뿐 아니라 자녀의 성장과 발달에도 중요한 영향을 미칠 수 있음을 보고해 왔기 때문에 다문화 청소년의 사회정서, 사회적 지지, 학교생활 등에 대하여도 영향을 미칠 것이 예측된다. 그러나 그간의 연구들은 다문화 청소년과 이주여성 어머니의 두 대상 집단을 나누어 분석한 것이 대부분으로, 다문화 청소년을 둘러싼 여러 변인들의 구조적 관계에 대한 이주여성 어머니의 영향을 복합적으로 바라보지는 못 하였다. 따라서 본 연구는 다문화 청소년의 문화적응과 학교생활의 관계에 대한 사회정서와 사회적 지지의 매개효과를 검증하면서 이 때 이주여성 어머니의 문화적응 유형 곧 동화와 통합, 분리, 소외 각각의 정도에 따른 집단 간 차이가 있는지 살펴봄으로써 이주여성 어머니의 문화적응 유형에 의해 조절된 매개효과를 확인하고자 하였다. 분석 자료는 다문화 청소년 패널조사 6차 응답자 중 한국인 아버지와 외국 출신 어머니를 둔 1,245명의 다문화 청소년과 그들의 어머니의 응답 자료로, SPSS 21.0과 AMOS 23.0 통계프로그램을 사용해 분석하였다. 분석 결과 첫째, 다문화 청소년의 문화적응은 학교생활에 직접적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 다문화 청소년의 문화적응은 사회정서에 대하여 직접적 영향력을 갖지 않고, 따라서 문화적응과 학교생활의 관계에서도 사회정서는 매개 역할을 하지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 다문화 청소년의 문화적응과 학교생활의 관계에서 사회적 지지는 유의미한 매개효과를 가졌다. 넷째, 다문화 청소년의 사회적 지지는 문화적응과 사회정서의 관계에서 매개효과를 갖고 그 결과 다문화 청소년의 문화적응과 학교생활의 관계에서 사회적 지지 및 사회정서에 의한 이중매개효과도 유의미한 것으로 나타났다. 한편 다문화 청소년의 문화적응과 학교생활, 사회정서, 사회적 지지의 구조적 관계에서 이주여성 어머니의 문화적응에 의한 조절효과를 검증하였는데, 그 결과 이주여성 어머니의 문화적응 유형 중 동화, 통합, 소외 각각의 정도에 따른 집단 간 차이가 발견되었다. 특히 통합과 소외 정도에 따른 집단 간 차이가 확연하여 이주여성 어머니의 통합 정도가 낮은 집단에서는 문화적응과 학교생활의 직접적 경로가 유의미하지 않아 사회적 지지를 매개하여서만 유의미한 것으로 나타났지만 통합 정도가 높은 집단에서는 문화적응과 사회정서, 사회적 지지, 학교생활의 관계에서 모든 직접적 경로가 통계적으로 유의미하여 문화적응의 학교생활에 대한 직접적 효과, 문화적응과 학교생활의 관계에 대한 사회정서와 사회적 지지 각각의 매개효과 그리고 사회적 지지와 사회정서의 이중매개효과 모두 유의미하게 나타났다. 반면 소외 정도가 낮은 집단에서는 사회적 지지의 매개효과, 사회적 지지와 사회정서의 이중매개효과가 유의미하게 나타났지만 소외 정도가 높은 집단에서는 사회정서, 사회적 지지 각각의 매개효과 및 사회적 지지와 사회정서의 이중매개효과 모두 통계적으로 유의미하지 않은 것으로 확인되었다. 이러한 연구 결과를 토대로 다문화가족 정책개선을 위한 함의 및 제언을 다음과 같이 제시하였다. 먼저 다문화 청소년의 공식적, 비공식적 사회적 지지를 강화할 것과 다문화 청소년에 대한 인식 개선 및 포용적, 지지적 환경 조성을 위해 다문화교육을 활성화할 것을 주장하였다. 또한 다문화 청소년의 문화적응 지원을 강화하되 문화적 차원 뿐 아니라 심리적, 정서적 차원의 문화적응을 모두 포괄할 것을 강조하였다. 이와 함께 이주여성 어머니를 위한 개별적이고 맞춤화한 지원, 구체적으로 장기거주화에 따른 새로운 욕구에 대응하고 개개인의 문화적응 유형에 따른 맞춤형 지원을 제안하였다.
본 연구는 다문화 청소년의 문화적응이 학교생활에 미치는 영향을 분석함으로써 다문화가족을 위한 지원정책의 개선방향을 모색하는 것을 목적으로 한다. 오늘날 우리 사회 내 다문화 청소년은 그 수와 전체 초·중·고등학생 가운데 차지하는 비율 모두 빠르게 증가하고 있다. 그런데 다문화 청소년은 자신 또는 부모의 이주배경으로 인하여 문화적응의 어려움과 스트레스, 사회적 편견과 차별 등을 경험하기 쉽고 이는 청소년 시기의 주요한 발달 과업인 학교생활에 중대한 영향을 미칠 수 있어 그 관계를 살펴볼 필요가 크다. 이에 본 연구는 다문화 청소년의 문화적응과 학교생활의 관계가 어떠한지 검증하면서 이들 관계에 주요한 영향을 미칠 수 있는 개인 변인으로 사회정서, 환경 변인으로 사회적 지지를 함께 검토하였다. 다문화 청소년의 문화적응과 학교생활, 사회정서, 사회적 지지의 관계를 검토함에 있어 간과할 수 없는 요인의 하나로 이주 배경을 갖고 있는 부모(대부분 결혼이주여성)의 문화적응 양상을 고려할 수 있다. 많은 연구들이 결혼이주여성의 문화적응이 이주여성 자신 뿐 아니라 자녀의 성장과 발달에도 중요한 영향을 미칠 수 있음을 보고해 왔기 때문에 다문화 청소년의 사회정서, 사회적 지지, 학교생활 등에 대하여도 영향을 미칠 것이 예측된다. 그러나 그간의 연구들은 다문화 청소년과 이주여성 어머니의 두 대상 집단을 나누어 분석한 것이 대부분으로, 다문화 청소년을 둘러싼 여러 변인들의 구조적 관계에 대한 이주여성 어머니의 영향을 복합적으로 바라보지는 못 하였다. 따라서 본 연구는 다문화 청소년의 문화적응과 학교생활의 관계에 대한 사회정서와 사회적 지지의 매개효과를 검증하면서 이 때 이주여성 어머니의 문화적응 유형 곧 동화와 통합, 분리, 소외 각각의 정도에 따른 집단 간 차이가 있는지 살펴봄으로써 이주여성 어머니의 문화적응 유형에 의해 조절된 매개효과를 확인하고자 하였다. 분석 자료는 다문화 청소년 패널조사 6차 응답자 중 한국인 아버지와 외국 출신 어머니를 둔 1,245명의 다문화 청소년과 그들의 어머니의 응답 자료로, SPSS 21.0과 AMOS 23.0 통계프로그램을 사용해 분석하였다. 분석 결과 첫째, 다문화 청소년의 문화적응은 학교생활에 직접적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 다문화 청소년의 문화적응은 사회정서에 대하여 직접적 영향력을 갖지 않고, 따라서 문화적응과 학교생활의 관계에서도 사회정서는 매개 역할을 하지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 다문화 청소년의 문화적응과 학교생활의 관계에서 사회적 지지는 유의미한 매개효과를 가졌다. 넷째, 다문화 청소년의 사회적 지지는 문화적응과 사회정서의 관계에서 매개효과를 갖고 그 결과 다문화 청소년의 문화적응과 학교생활의 관계에서 사회적 지지 및 사회정서에 의한 이중매개효과도 유의미한 것으로 나타났다. 한편 다문화 청소년의 문화적응과 학교생활, 사회정서, 사회적 지지의 구조적 관계에서 이주여성 어머니의 문화적응에 의한 조절효과를 검증하였는데, 그 결과 이주여성 어머니의 문화적응 유형 중 동화, 통합, 소외 각각의 정도에 따른 집단 간 차이가 발견되었다. 특히 통합과 소외 정도에 따른 집단 간 차이가 확연하여 이주여성 어머니의 통합 정도가 낮은 집단에서는 문화적응과 학교생활의 직접적 경로가 유의미하지 않아 사회적 지지를 매개하여서만 유의미한 것으로 나타났지만 통합 정도가 높은 집단에서는 문화적응과 사회정서, 사회적 지지, 학교생활의 관계에서 모든 직접적 경로가 통계적으로 유의미하여 문화적응의 학교생활에 대한 직접적 효과, 문화적응과 학교생활의 관계에 대한 사회정서와 사회적 지지 각각의 매개효과 그리고 사회적 지지와 사회정서의 이중매개효과 모두 유의미하게 나타났다. 반면 소외 정도가 낮은 집단에서는 사회적 지지의 매개효과, 사회적 지지와 사회정서의 이중매개효과가 유의미하게 나타났지만 소외 정도가 높은 집단에서는 사회정서, 사회적 지지 각각의 매개효과 및 사회적 지지와 사회정서의 이중매개효과 모두 통계적으로 유의미하지 않은 것으로 확인되었다. 이러한 연구 결과를 토대로 다문화가족 정책개선을 위한 함의 및 제언을 다음과 같이 제시하였다. 먼저 다문화 청소년의 공식적, 비공식적 사회적 지지를 강화할 것과 다문화 청소년에 대한 인식 개선 및 포용적, 지지적 환경 조성을 위해 다문화교육을 활성화할 것을 주장하였다. 또한 다문화 청소년의 문화적응 지원을 강화하되 문화적 차원 뿐 아니라 심리적, 정서적 차원의 문화적응을 모두 포괄할 것을 강조하였다. 이와 함께 이주여성 어머니를 위한 개별적이고 맞춤화한 지원, 구체적으로 장기거주화에 따른 새로운 욕구에 대응하고 개개인의 문화적응 유형에 따른 맞춤형 지원을 제안하였다.
The purpose of this study is to seek ways to improve policies regarding multicultural families through analyzing the impact of the acculturation on school life for multicultural adolescents. Today, the number of multicultural adolescents is rapidly growing in both gross number and in its proportion ...
The purpose of this study is to seek ways to improve policies regarding multicultural families through analyzing the impact of the acculturation on school life for multicultural adolescents. Today, the number of multicultural adolescents is rapidly growing in both gross number and in its proportion to the total number of students in primary and secondary schools of Korea. Because of their multicultural family background, these students are often suffering from acculturative stress and relatively susceptible to social prejudice and discrimination, and such troubles have significant influences on their school adjustment. Therefore, this study attempted to assess the impact of the multicultural adolescents’ acculturation on their school life, while examining the roles of social emotional development as a personal variable and social support as an environmental variable. Another aspect that cannot be overlooked in examining the relation among multicultural adolescents’ acculturation, school life, social emotional development and social support is ‘how their immigrated parents(usually the mothers who are marriage immigrant women) have adjusted to Korean culture.’ Studies on marriage immigrant women up to now have shown that their acculturation have significant impacts on their children’s growth and development as well as themselves, which is predicted that their acculturation can affect social emotional development, social support and school life of multicultural adolescents. However, in most of those studies, cases of multicultural adolescents and those of their mothers were dealt separately and consequently failed to analyze the influence of marriage immigrant women on numerous variables relating to multicultural adolescents’ lives syntagmatically. Therefore, in addition to verifying the mediating effect of social emotional development and social support on the structural relation between the acculturation and school life of multicultural adolescents, this study also attempted to examine the moderated mediating effect of their marriage immigrated mothers’ acculturation by multi-group analysis on assimilation, integration, separation and isolation. The data were collected from the sixth wave of MAPS(Multicultural Adolescents Panel Study). Among these, cases of 1,245 multicultural adolescents, who have Korean fathers and non-Korean mothers, and their mothers were used for analysis. All of the data used in the study were assessed with SPSS 21.0. and AMOS 23.0 program. The findings of the analysis are as follows. First, the direct effect of acculturation was verified to the school life of multicultural adolescents. Second, their social emotional development seems not to be directly affected by their acculturation. Therefore, it does not have a mediating effect in the relation between cultural acculturation and school lives. Third, social support was proved as a mediator in the relation between their acculturation and school life. Fourth, it appears that the social support has a full mediating effect in their acculturation and social emotional development. As a result, social support and social emotional aspects are proved to have double mediating effect on relation between multicultural adolescents’ acculturation and their school life. Meanwhile, the moderating effect of the marriage immigrated mothers’ type of acculturation on the structural relation among multicultural adolescents’ acculturation, school life, social emotional development and social support was proved. That is, there were between-group differences depending on the degree of assimilation, integration and isolation. Especially, the differences were found huge between ‘the group with lower integration’ and ‘the group with higher integration’, and between ‘the group with lower isolation’ and ‘the group with higher isolation.’ For the group with lower integration, the direct path between acculturation and school life was found significant only through the mediator of social support. However, for the group with higher integration, all the direct paths among acculturation, social emotional development, social support and school life were statistically significant, and therefore it was proved that the significance of the effect of acculturation on school life, the mediating effects of social emotional development and social support between acculturation on school life, and double mediating effect of social support and social emotional development. Meanwhile, for the group with lower isolation, the mediating effect of social support and the double mediating effect of social support and social emotional development were found significant, whereas in the group with higher isolation, both the mediating effects of social emotional development and social support, and double mediating effect of social support and social emotional development were proved to be not significant statistically. Based on the above results, the following implications and suggestions were presented. First, a social support system for multicultural adolescents should be reinforced. Secondly, multicultural education programs must be invigorated in order to improve awareness on multicultural adolescents and develop an inclusive and supportive environment around them. Also, support for acculturation should be strengthened not just from a cultural aspect, but also in psychological and emotional aspects. Along with this, the support for the marriage immigrant women should be personalized based on the individual patterns of acculturation and meet the requirements for their long-term stay, as well.
The purpose of this study is to seek ways to improve policies regarding multicultural families through analyzing the impact of the acculturation on school life for multicultural adolescents. Today, the number of multicultural adolescents is rapidly growing in both gross number and in its proportion to the total number of students in primary and secondary schools of Korea. Because of their multicultural family background, these students are often suffering from acculturative stress and relatively susceptible to social prejudice and discrimination, and such troubles have significant influences on their school adjustment. Therefore, this study attempted to assess the impact of the multicultural adolescents’ acculturation on their school life, while examining the roles of social emotional development as a personal variable and social support as an environmental variable. Another aspect that cannot be overlooked in examining the relation among multicultural adolescents’ acculturation, school life, social emotional development and social support is ‘how their immigrated parents(usually the mothers who are marriage immigrant women) have adjusted to Korean culture.’ Studies on marriage immigrant women up to now have shown that their acculturation have significant impacts on their children’s growth and development as well as themselves, which is predicted that their acculturation can affect social emotional development, social support and school life of multicultural adolescents. However, in most of those studies, cases of multicultural adolescents and those of their mothers were dealt separately and consequently failed to analyze the influence of marriage immigrant women on numerous variables relating to multicultural adolescents’ lives syntagmatically. Therefore, in addition to verifying the mediating effect of social emotional development and social support on the structural relation between the acculturation and school life of multicultural adolescents, this study also attempted to examine the moderated mediating effect of their marriage immigrated mothers’ acculturation by multi-group analysis on assimilation, integration, separation and isolation. The data were collected from the sixth wave of MAPS(Multicultural Adolescents Panel Study). Among these, cases of 1,245 multicultural adolescents, who have Korean fathers and non-Korean mothers, and their mothers were used for analysis. All of the data used in the study were assessed with SPSS 21.0. and AMOS 23.0 program. The findings of the analysis are as follows. First, the direct effect of acculturation was verified to the school life of multicultural adolescents. Second, their social emotional development seems not to be directly affected by their acculturation. Therefore, it does not have a mediating effect in the relation between cultural acculturation and school lives. Third, social support was proved as a mediator in the relation between their acculturation and school life. Fourth, it appears that the social support has a full mediating effect in their acculturation and social emotional development. As a result, social support and social emotional aspects are proved to have double mediating effect on relation between multicultural adolescents’ acculturation and their school life. Meanwhile, the moderating effect of the marriage immigrated mothers’ type of acculturation on the structural relation among multicultural adolescents’ acculturation, school life, social emotional development and social support was proved. That is, there were between-group differences depending on the degree of assimilation, integration and isolation. Especially, the differences were found huge between ‘the group with lower integration’ and ‘the group with higher integration’, and between ‘the group with lower isolation’ and ‘the group with higher isolation.’ For the group with lower integration, the direct path between acculturation and school life was found significant only through the mediator of social support. However, for the group with higher integration, all the direct paths among acculturation, social emotional development, social support and school life were statistically significant, and therefore it was proved that the significance of the effect of acculturation on school life, the mediating effects of social emotional development and social support between acculturation on school life, and double mediating effect of social support and social emotional development. Meanwhile, for the group with lower isolation, the mediating effect of social support and the double mediating effect of social support and social emotional development were found significant, whereas in the group with higher isolation, both the mediating effects of social emotional development and social support, and double mediating effect of social support and social emotional development were proved to be not significant statistically. Based on the above results, the following implications and suggestions were presented. First, a social support system for multicultural adolescents should be reinforced. Secondly, multicultural education programs must be invigorated in order to improve awareness on multicultural adolescents and develop an inclusive and supportive environment around them. Also, support for acculturation should be strengthened not just from a cultural aspect, but also in psychological and emotional aspects. Along with this, the support for the marriage immigrant women should be personalized based on the individual patterns of acculturation and meet the requirements for their long-term stay, as well.
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