$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

만화 독서 프로그램이 이주배경 청소년의 한국어 능력과 문화 적응력 향상에 미치는 영향
The Effects of Comic Book Reading Program on Korean Proficiency and Acculturation of Youth with Immigration Background 원문보기

한국비블리아학회지 = Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, v.30 no.1, 2019년, pp.5 - 27  

임여주 (한성대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 소수의 이주배경 청소년이 연구자와 함께 6개월간 10권의 만화책을 읽고 그에 관하여 토론하는 독서 프로그램을 진행하면서, 독서 프로그램의 참여가 이들의 한국어 능력과 문화 적응에 어떤 영향을 미치는지 살펴보았다. 학교도서관저널 도서추천위원회에서 엮은 <어린이와 청소년에게 권하는 주제별 좋은 만화책 365권> 중 이주배경 청소년의 삶과 연관 있는 주제를 다루거나 이주배경 청소년이 높은 흥미를 보이는 만화책 열 권이 독서 프로그램의 읽기 자료로 선정되었다. 독서 프로그램 전후로 실시한 독서 능력 평가 결과, 연구 참가자들의 한국어 능력은 대체로 향상되었으며, 특히 추론력과 어휘력 부문에서 큰 상승폭을 보였다. 쓰기 영역에서는 전반적으로 비문이 줄고 문장 내에서 문법적 오류가 줄었다. 연구 참가자들은 대체로 한국 문화에 안정적으로 적응하고 있었으나, 통합적 민족정체성을 획득하지 못한 참가자의 경우 작품 속 인물과 정서적 공감대를 형성하며 문화적응의 어려움을 털어놓을 수 있었다. 본 연구의 참가자들은 만화책을 통하여 독서의 즐거움을 상기하였으며, 독서 프로그램이 끝날 때 쯤에는 이미지 없이 텍스트만으로 구성된 소설 형태의 읽기자료에까지 관심을 확장하게 되었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study analyzed the effects of comic book reading program on Korean proficiency and acculturation of youth with immigration background, by conducting a six-month reading program with five teenagers with immigration background. Ten comic books were selected from published by School Library Journ...

주제어

표/그림 (8)

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
LQ 우리말 독서력 평가에서 추론 영역은 무엇인가? 추론 영역에서는 예린, 진영, 민혁이, 어휘 영역에서는 민혁과 도경이 상승폭을 보였다. LQ 우리말 독서력 평가에서 추론 영역은 “글의 사실과 정보를 바탕으로 생략된 내용이나 숨은 의미를 추측하고 글쓴이의 의도를 파악하는 능력”을 측정하는 영역이고,어휘 영역은 “어휘의 기본 의미뿐만 아니라 단어의 연어관계와 다의성을 파악하는 능력”을 측정하는 영역이다. 10회에 걸친 독서 프로그램에서 추론 능력과 어휘력의 향상에 긍정적인 영향을 미친 것으로 보이는 상황이 여러 번 있었다.
자발적 독서에 만화가 주는 이점은? 일반적인 오해와 달리 대부분의 만화에는 고급 어휘와 복잡한 구조의 문장이 많아, 만화 독자들은 만화를 읽지 않는 독자들과 비교했을 때 결코 뒤지지 않는 언어능력을 습득하게 된다는 연구 결과도 꾸준히 발표되고 있다(Anderson, Wilson, and Fielding 1988; Arlin and Roth 1978; Blakely1958; Greaney 1980; Sperzl 1948). 고차원적인 내용을 다루면서도 쉬운 어휘로 쓰여진 일부 만화의 경우 또래에 비해 읽기 능력이 떨어지는 학생들에게 좋은 언어학습 교재로 쓰일 수도 있다(Krashen 2004; Norton 2003). 국내 만화의 경우 초등학교 저학년을 대상으로 출판된 일부 상업적 학습만화는 동일 학년을 대상으로 출판된 어린이책에 비해 어휘의 개수가 현저히 적고 문장 구조도 비교적 간단하여 초등학교 중학년 이상의 독서 능력 향상에는 큰 도움이 되지 못한다는 평가가 지배적이다.
학령기 이주배경 청소년의 특징은? 그러나 학령기 이주배경 청소년 중 상당수는 영유아기에 충분한 언어적 자극을 받지 못한 결과로 현재 또래에 비해 낮은 수준의 언어 능력을 갖고 있다. 학령기 이주배경 청소년은 일상적인 의사소통에는 큰 문제가 없으나 어휘력, 독해력, 작문 능력, 언어를 이용한 자기 표현력 등의 언어 능력이 또래에 비해 현저하게 떨어지고, 이는 학업수행에 부정적인 영향을 미쳐 심각한 학습 부진으로까지 이어지고 있다(교육인적자원부 2006; 김용현 2007; 유재연, 이효인2012).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (43)

  1. 'Children of multicultural families, now two hundred thousand: Customized support expanded'. 2016. Kyunghyang Shinmun. March 9. [online]. [cited 2018.12.27]. . 

  2. Ministry of Education & Human Resources Development. 2006. Support plan for children of multicultural families. Seoul: Ministry of Education & Human Resources Development. 

  3. Kim, Yonghyun. 2007. A study on the teaching method of Korean writing for the children of immigrant family. M.A. thesis. Pai Chai University. 

  4. Nho, Choong Rai and Jin Joo Hong. 2006. "Adaptation of migrant workers' children to Korean society: Adaptation of Mongolian migrant worker's children in Seoul, Gyeonggi Area." Journal of the Korean Society of Child Welfare, 22: 127-158. 

  5. Park, Mi-Jung. 2008. A study on reading education for children from multicultural families. M.A. thesis. Graduate School of Education, Kyung Hee University. 

  6. Paek, Jin-Hwan and Yoon-Ok Han. 2011. "An action research of reading instruction on edutainment comics and its effects." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 22(4): 213-229. 

  7. 'Supporting children of multicultural families based on their developmental stages'. 2016. Seoul Shinmun. March 10. [online]. [cited 2018.11.15]. . 

  8. Sim, Ji-Sun. 2014. Effects of bibliotherapy using folk tales on cultural and school adjustment of children from multicultural families. MA. thesis. Wonkwang University. 

  9. 'Children of multicultural families, bilingual people with great potential for the nation'. 2016. The Women's News. March 10. [online]. [cited 2018.11.15]. . 

  10. Oh, Kyung Wha. 2011. "Multicultural family adolescents: Their acceptance of Korean culture and adaption to Korean school life." Journal of Korean Home Economics Association, 49(9): 83-97. 

  11. Yoo, Jae Yeon and Hyo In Lee. 2012. "A study of the writing abilities of school-age children from multicultural families." Journal of Speech & Hearing Disorders, 21(3): 101-113. 

  12. Lee, Soyeon, Byeonggon Min, and Hyun Kee Ahn. 2010. "An analysis of a reading test specially developed to measure the basic abilities of the 1st and 2nd grade elementary school students from multicultural family." Journal of Reading Research, 23: 257-286. 

  13. Lee, Myunghee. 2012. Multi-cultured family's reading envornment and primary school student's reading ability relationship research. M.A. thesis. Graduate School of Education: The Catholic University of Korea. 

  14. Rhee, Un Hai, Jeong Rim Lee, Myoung Soon Kim, and Hey Jung Jung. 2010. "A longitudinal study on early school adjustment and the academic performance of children in low-income families." Korean Journal of Child Studies, 31(1): 65-82. 

  15. Lee Jong-Moon. 2012. "An analysis on the perception of students & parents to comics for learning in elementary schools." Journal of Korean Library and Information Science Society, 43(2): 227-246. 

  16. Lim, Yeojoo. 2016. "A study of readers' responses on children's books about multiculturalism: Focusing on the children of families with immigration background." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 27(1): 237-261. 

  17. Jo, Mi Jeong and Eun Hee Jeong. 2009. "The effects of book-reading activities on the reading comprehension of children in multicultural families." Journal of Speech & Hearing Disorders, 18(3): 213-229. 

  18. Cho, Youn Kyeong. 2014. The effects of the reading program utilizing picture book on multicultural student's academic self-concept. M.A. thesis. Daejin University. 

  19. Choi, Young-Im and Bock-Hee Hahn. 2009. "A study on the plans of efficient reading guidance through a studying cartoon." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 43(1): 251-270. 

  20. Anderson, R., P. Wilson, and L. Fielding. 1988. "Growth in reading and how children spend their time outside of school." Reading Research Quarterly, 23: 285-303. 

  21. Arline, M. and G. Roth. 1978. "Pupil's use of time while reading comics and books." American Educational Research Journal, 5: 201-216. 

  22. Blakely, W. 1958. "A study of seventh grade children's reading of comic books as related to certain other variables." Journal of Genetic Psychology, 93: 291-301. 

  23. Chun, C. W. 2011. "Critical literacies and graphic novels for English-language learners: Teaching Maus." Journal of Adolescent & Adult Literacy, 53(2): 144-153. 

  24. Crawford, P. 2004. "A Novel approach: Using graphic novels to attract reluctant readers." Library Media Connection, 22(5): 26-29. 

  25. Frey, N. and D. Fisher. 2004. "Using graphic novels, Anime, and the Internet in an urban high school." English Journal, 93(3): 19-25. 

  26. Greaney, V. 1980. "Factors related to the amount and type of leisure time reading." Reading Research Quarterly, 15: 337-357. 

  27. Hammond, H. 2009. Graphic Novels and Multimodal Literacy: A Reader Response Study. Koln: LAP Lambert Academic Publishing. 

  28. Hayes, D. and M. Ahrens. 1988. "Vocabulary simplication for children: A special case of "motherese"?" Journal of Child Language, 15: 395-410. 

  29. Hennessy, E. and C. Heary. 2005. "Exploring children's views through focus groups." In Greene, S. and Hogan, D. (Eds.). Researching children's experience: Approaches and methods. London: Sage Publications. 

  30. Hovey, J. and C. King. 1996. "Acculturative stress, depression, and suicidal ideation among immigrant and second-generation Latino adolescents." Journal of Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 35(9): 1183-1192. 

  31. Hughes, J. M., A. King, P. Perkins, and V. Fuke. 2011. "Adolescents and "Autographics": Reading and writing coming-of-age graphic novels." Journal of Adolescent & Adult Literacy, 54(8): 601-612. 

  32. Kim, S. 1994. Ethnic Identity, Attribute Factors, and Self Esteem Among Korean American College and High School Students. Ph. D. Diss., Emory University. 

  33. Krashen, S. D. 2004. The Power of Reading: Insights from the Research. Conneticut: Libraries Unlimited. 

  34. Leung, C. 2002. "Bicultural perspectives and reader response: Four American readers respond to Jean Fritz's Homesick." The Canadian Modern Language Review, 60(1): 49-78. 

  35. Mackey, M. 2003. "Researching new forms of literacy." Reading Research Quarterly, 38(3): 403-407. 

  36. McCloud, S. 1993. Understanding comics: The invisible art. New York: HarperPerennial. 

  37. Multimodal Literacy. 2017. Oxford Research Encyclopedia of Education. [cited 2019.3.5]. . 

  38. Nho, C. R. 2000. Psychological well-being of Korea American & immigrated adolescents. Ph. D. diss., Columbia University. 

  39. Norton, B. 2003. "The motivating power of comic books: Insights from Archie comic book readers." The Reading Teacher, 57(2): 140-147. 

  40. Rosenblatt, L. M. 1982. "The literary transaction: Evocation and response." Theory Into Practice, 21: 268-277. 

  41. Sperzl, E. 1948. "The effect of comic books on vocabulary growth and reading comprehension." Elementary English, 25: 109-113. 

  42. Sutherland, R. D. 1985. "Hidden persuaders: Political ideologies in literature for children." Children's Literature in Education, 16: 143-157. 

  43. Wolk, D. 2007. Reading comics: How graphic novels work and what they mean. Cambridge, MA: De Capo Press. 

저자의 다른 논문 :

LOADING...

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로