21세기 현대사회는 사람, 지식, 학습, 경제의 융합으로 형성되는 학습경제의 현상이 나타나고 있다. 학습경제는 다양한 주체들이 지식을 자원으로 하여 학습 과정을 통해 가치를 창출하는 현상이다. 최근 한국 사회에서 학습 경제의 현실은 정부, 지역, 기업, 단체, 개인 등 주요 사회 주체들에 의해서 이루어지고 있다. 그중에서 평생학습강사는 지식과 학습을 연계하여 가치를 창출하는 학습경제의 실천자다. 평생학습강사가 수행하는 학습경제의 실천과정과 현상은 학술적 개념으로 정립되지 않았고, 관련 연구도 부족하여 혼합연구방법론의 적용이 요청된다. 그동안 평생학습강사와 관련된 연구는 교육자의 차원에서만 주로 수행되었으나 학습경제의 실천가로 조망하는 탐구는 부족하였다. 본 연구의 목적은 지식사회의 맥락에서 평생학습강사가 경험하는 학습경제의 실천과정과 현상에 대한 해석적 탐구, 실증적 검증, 혼합분석을 통해 핵심 개념과 원리를 도출하여 학습경제 실천모형을 개발하는 것이었다. 연구방법은 혼합연구방법 중에서 탐색적 순차설계의 원리와 과정에 의해 3단계로 수행되었다. 1단계는 평생학습강사 8명을 대상으로 심층 면접을 실시하여 분석하는 해석적 탐구다. 2단계는 평생학습강사 235명을 대상으로 학습경제에 대한 이해와 실천 수준을 조사하고 분석하는 실증적 검증이다. 3단계는 해석적 탐구(1단계)와 실증적 검증(2단계)을 연계하여 학습경제의 실천모형을 개발하는 혼합분석이다. 본 연구의 결과는 다음과 같았다. 첫째, 심층면담의 키워드를 분석하여 평생학습강사의 학습경제 실천에서 도출된 핵심주제어는 총 2,483개로 나타났다. 둘째, 심층면담의 해석적 분석 결과, 학습경제의 시대적 맥락에 대한 이해, 학습경제의 주체로서 평생학습강사, 학습경제의 주요 자원으로서 지식, 학습경제의 과정으로서 학습, 학습경제의 생산으로서 ...
21세기 현대사회는 사람, 지식, 학습, 경제의 융합으로 형성되는 학습경제의 현상이 나타나고 있다. 학습경제는 다양한 주체들이 지식을 자원으로 하여 학습 과정을 통해 가치를 창출하는 현상이다. 최근 한국 사회에서 학습 경제의 현실은 정부, 지역, 기업, 단체, 개인 등 주요 사회 주체들에 의해서 이루어지고 있다. 그중에서 평생학습강사는 지식과 학습을 연계하여 가치를 창출하는 학습경제의 실천자다. 평생학습강사가 수행하는 학습경제의 실천과정과 현상은 학술적 개념으로 정립되지 않았고, 관련 연구도 부족하여 혼합연구방법론의 적용이 요청된다. 그동안 평생학습강사와 관련된 연구는 교육자의 차원에서만 주로 수행되었으나 학습경제의 실천가로 조망하는 탐구는 부족하였다. 본 연구의 목적은 지식사회의 맥락에서 평생학습강사가 경험하는 학습경제의 실천과정과 현상에 대한 해석적 탐구, 실증적 검증, 혼합분석을 통해 핵심 개념과 원리를 도출하여 학습경제 실천모형을 개발하는 것이었다. 연구방법은 혼합연구방법 중에서 탐색적 순차설계의 원리와 과정에 의해 3단계로 수행되었다. 1단계는 평생학습강사 8명을 대상으로 심층 면접을 실시하여 분석하는 해석적 탐구다. 2단계는 평생학습강사 235명을 대상으로 학습경제에 대한 이해와 실천 수준을 조사하고 분석하는 실증적 검증이다. 3단계는 해석적 탐구(1단계)와 실증적 검증(2단계)을 연계하여 학습경제의 실천모형을 개발하는 혼합분석이다. 본 연구의 결과는 다음과 같았다. 첫째, 심층면담의 키워드를 분석하여 평생학습강사의 학습경제 실천에서 도출된 핵심주제어는 총 2,483개로 나타났다. 둘째, 심층면담의 해석적 분석 결과, 학습경제의 시대적 맥락에 대한 이해, 학습경제의 주체로서 평생학습강사, 학습경제의 주요 자원으로서 지식, 학습경제의 과정으로서 학습, 학습경제의 생산으로서 콘텐츠, 학습경제의 매개로서 마케팅, 학습경제의 공유로서 실천, 학습경제의 성과로서 가치 등 8개 주제유형과 25개 상세주제가 도출되었다. 셋째, 평생학습강사는 학습경제 실천에 대한 전반적인 인식 및 실천 수준이 매우 긍정적인 것으로 확인되었다. 이를 통해 평생학습강사 모집단의 학습경제 실천에 대한 인식 및 실천 수준은 전반적으로 높은 것으로 예측할 수 있다. 넷째, 평생학습강사의 학습경제 실천에서 요인분석으로 9개 요인이 도출 되었으며, 이는 58.18% 수준으로 설명되었다. 이를 통해 평생학습강사의 학습경제 실천의 요인1을 학습경제 실천의 환경, 요인2를 학습경제 실천의 주체, 요인3을 학습경제 실천의 지식, 요인4를 학습활동, 요인5를 학습과정, 요인6을 강의콘텐츠개발, 요인7을 강사마케팅, 요인8을 강의서비스, 요인9를 학습경제 실천의 가치로 명명하였다. 다섯째, 혼합분석의 결과로 평생학습강사의 학습경제 실천을 설명할 수 있는 모형이 개발되었고, 이것은 해석적 탐구와 실증적 검증을 통해서 학습 경제 실천과 관련된 핵심 개념들과 6개 구성요소로 형성되었다. 이상의 연구 결과를 토대로 평생교육의 연구 분야에서 학습경제와 관련된 학문적 실천적 차원의 후속 연구를 위해 다음과 같이 제언하였다. 첫째, 평생학습 현장에 존재하는 개인, 집단, 조직, 지역, 국가 등 다양한 학습경제 실천의 주체들을 대상으로 한 후속 연구가 필요하다. 둘째, 평생학습 강사의 학습경제 실천의 각 구성요소에 대한 구체적이고 심층적인 후속 연구가 필요하다. 셋째, 본 연구에서 도출한 평생학습강사의 학습경제 실천 모형을 실질적인 매뉴얼 형식으로 개발하여 평생학습강사 양성과정, 역량강화과정 등에서 활용할 수 있을 것이다.
21세기 현대사회는 사람, 지식, 학습, 경제의 융합으로 형성되는 학습경제의 현상이 나타나고 있다. 학습경제는 다양한 주체들이 지식을 자원으로 하여 학습 과정을 통해 가치를 창출하는 현상이다. 최근 한국 사회에서 학습 경제의 현실은 정부, 지역, 기업, 단체, 개인 등 주요 사회 주체들에 의해서 이루어지고 있다. 그중에서 평생학습강사는 지식과 학습을 연계하여 가치를 창출하는 학습경제의 실천자다. 평생학습강사가 수행하는 학습경제의 실천과정과 현상은 학술적 개념으로 정립되지 않았고, 관련 연구도 부족하여 혼합연구방법론의 적용이 요청된다. 그동안 평생학습강사와 관련된 연구는 교육자의 차원에서만 주로 수행되었으나 학습경제의 실천가로 조망하는 탐구는 부족하였다. 본 연구의 목적은 지식사회의 맥락에서 평생학습강사가 경험하는 학습경제의 실천과정과 현상에 대한 해석적 탐구, 실증적 검증, 혼합분석을 통해 핵심 개념과 원리를 도출하여 학습경제 실천모형을 개발하는 것이었다. 연구방법은 혼합연구방법 중에서 탐색적 순차설계의 원리와 과정에 의해 3단계로 수행되었다. 1단계는 평생학습강사 8명을 대상으로 심층 면접을 실시하여 분석하는 해석적 탐구다. 2단계는 평생학습강사 235명을 대상으로 학습경제에 대한 이해와 실천 수준을 조사하고 분석하는 실증적 검증이다. 3단계는 해석적 탐구(1단계)와 실증적 검증(2단계)을 연계하여 학습경제의 실천모형을 개발하는 혼합분석이다. 본 연구의 결과는 다음과 같았다. 첫째, 심층면담의 키워드를 분석하여 평생학습강사의 학습경제 실천에서 도출된 핵심주제어는 총 2,483개로 나타났다. 둘째, 심층면담의 해석적 분석 결과, 학습경제의 시대적 맥락에 대한 이해, 학습경제의 주체로서 평생학습강사, 학습경제의 주요 자원으로서 지식, 학습경제의 과정으로서 학습, 학습경제의 생산으로서 콘텐츠, 학습경제의 매개로서 마케팅, 학습경제의 공유로서 실천, 학습경제의 성과로서 가치 등 8개 주제유형과 25개 상세주제가 도출되었다. 셋째, 평생학습강사는 학습경제 실천에 대한 전반적인 인식 및 실천 수준이 매우 긍정적인 것으로 확인되었다. 이를 통해 평생학습강사 모집단의 학습경제 실천에 대한 인식 및 실천 수준은 전반적으로 높은 것으로 예측할 수 있다. 넷째, 평생학습강사의 학습경제 실천에서 요인분석으로 9개 요인이 도출 되었으며, 이는 58.18% 수준으로 설명되었다. 이를 통해 평생학습강사의 학습경제 실천의 요인1을 학습경제 실천의 환경, 요인2를 학습경제 실천의 주체, 요인3을 학습경제 실천의 지식, 요인4를 학습활동, 요인5를 학습과정, 요인6을 강의콘텐츠개발, 요인7을 강사마케팅, 요인8을 강의서비스, 요인9를 학습경제 실천의 가치로 명명하였다. 다섯째, 혼합분석의 결과로 평생학습강사의 학습경제 실천을 설명할 수 있는 모형이 개발되었고, 이것은 해석적 탐구와 실증적 검증을 통해서 학습 경제 실천과 관련된 핵심 개념들과 6개 구성요소로 형성되었다. 이상의 연구 결과를 토대로 평생교육의 연구 분야에서 학습경제와 관련된 학문적 실천적 차원의 후속 연구를 위해 다음과 같이 제언하였다. 첫째, 평생학습 현장에 존재하는 개인, 집단, 조직, 지역, 국가 등 다양한 학습경제 실천의 주체들을 대상으로 한 후속 연구가 필요하다. 둘째, 평생학습 강사의 학습경제 실천의 각 구성요소에 대한 구체적이고 심층적인 후속 연구가 필요하다. 셋째, 본 연구에서 도출한 평생학습강사의 학습경제 실천 모형을 실질적인 매뉴얼 형식으로 개발하여 평생학습강사 양성과정, 역량강화과정 등에서 활용할 수 있을 것이다.
In the 21st century, the modern society is showing the phenomenon of the learning economy formed by interacting between people, knowledge, learning and economy. The learning economy is the phenomenon in which various subjects create the selected value through the learning process from the resour...
In the 21st century, the modern society is showing the phenomenon of the learning economy formed by interacting between people, knowledge, learning and economy. The learning economy is the phenomenon in which various subjects create the selected value through the learning process from the resources of knowledge. Recently, the reality of the learning economy in Korean society is being carried out by major social subjects such as government, region, enterprise, organization, an individual. Among them, the lifelong learning lecturers are the practitioners of the learning economy that create the value by linking knowledge and learning. The practice process and phenomenon of the learning economy performed by the lifelong learning lecturers are not established as academic concepts, and the related research is insufficient, so the application of mixed research methodology is requested. In the meantime, the existed research articles related to the lifelong learning lecturers have been focused on studied mainly in terms of educators, but there has been a lack of inquiry into the practice of the learning economy. The purpose of this study was to develop the learning economy practice model for the lifelong learning lecturer by deriving the core concepts and the principles through interpretive inquiry, empirical verification, and mixed analysis on the process and phenomenon of the learning economy experienced by the lifelong learning lecturer in the context of knowledge society. The findings of this study were as follows: First, the meaning concepts related on the lecturer’ practice of the learning economy in the lifelong learning sector was derived from a total of 2,483 by analyzing the keywords of the in-depth interviews. Second, the analysis of the in-depth interviews revealed that eight theme types and 25 detailed themes were derived: understanding the context of the learning economy, lifelong learning lecturer as the subject of the learning economy, knowledge as the main resource of the learning economy, learning as the process of the learning economy, content as the production of the learning economy, marketing as the medium of the learning economy, practice as a sharing of the learning economy, and value as the achievement of the learning economy. Third, the lifelong learning lecturer showed very positive overall perception and practice level of learning economy practice. Through this, it can be predicted that the level of awareness and practice of learning economy practice of lifelong learning lecturer recruitment group is generally high. Fourth, nine factors were derived from factor analysis in the learning economy practice of lifelong learning lecturer, which was explained at 58.18%. Through this, factor 1 was named as the environment of learning economy practice, factor 2 as the main agent of learning economy practice, factor 3 as the knowledge of learning economy practice, factor 4 as the learning activity, factor 5 as the learning process, factor 6 as the lecture contents development, factor 7 as the instructor marketing, factor 8 as lecture service, and factor 9 as the value of learning economy practice. Fifth, the result of the mixed analysis was developed the significant model that could explain the learning economy practice of lifelong learning lecturer, and this was formed into six components and core concepts related to the learning economy practice through interpretive inquiry and empirical verification the development of academic and practical dimensions related to the learning economy in the sector of lifelong education study. First, follow-up studies are needed targeting individuals, groups, organizations, regions, and countries that exist in lifelong learning sites. Second, detailed and in-depth follow-up studies are needed for each component of the lifelong learning instructors' learning economy practice. Third, the learning economy practice model of lifelong learning lecturers’ derived from this study can be developed as a practical manual form and used in the training course for lifelong learning lecturers and the capacity building process.
In the 21st century, the modern society is showing the phenomenon of the learning economy formed by interacting between people, knowledge, learning and economy. The learning economy is the phenomenon in which various subjects create the selected value through the learning process from the resources of knowledge. Recently, the reality of the learning economy in Korean society is being carried out by major social subjects such as government, region, enterprise, organization, an individual. Among them, the lifelong learning lecturers are the practitioners of the learning economy that create the value by linking knowledge and learning. The practice process and phenomenon of the learning economy performed by the lifelong learning lecturers are not established as academic concepts, and the related research is insufficient, so the application of mixed research methodology is requested. In the meantime, the existed research articles related to the lifelong learning lecturers have been focused on studied mainly in terms of educators, but there has been a lack of inquiry into the practice of the learning economy. The purpose of this study was to develop the learning economy practice model for the lifelong learning lecturer by deriving the core concepts and the principles through interpretive inquiry, empirical verification, and mixed analysis on the process and phenomenon of the learning economy experienced by the lifelong learning lecturer in the context of knowledge society. The findings of this study were as follows: First, the meaning concepts related on the lecturer’ practice of the learning economy in the lifelong learning sector was derived from a total of 2,483 by analyzing the keywords of the in-depth interviews. Second, the analysis of the in-depth interviews revealed that eight theme types and 25 detailed themes were derived: understanding the context of the learning economy, lifelong learning lecturer as the subject of the learning economy, knowledge as the main resource of the learning economy, learning as the process of the learning economy, content as the production of the learning economy, marketing as the medium of the learning economy, practice as a sharing of the learning economy, and value as the achievement of the learning economy. Third, the lifelong learning lecturer showed very positive overall perception and practice level of learning economy practice. Through this, it can be predicted that the level of awareness and practice of learning economy practice of lifelong learning lecturer recruitment group is generally high. Fourth, nine factors were derived from factor analysis in the learning economy practice of lifelong learning lecturer, which was explained at 58.18%. Through this, factor 1 was named as the environment of learning economy practice, factor 2 as the main agent of learning economy practice, factor 3 as the knowledge of learning economy practice, factor 4 as the learning activity, factor 5 as the learning process, factor 6 as the lecture contents development, factor 7 as the instructor marketing, factor 8 as lecture service, and factor 9 as the value of learning economy practice. Fifth, the result of the mixed analysis was developed the significant model that could explain the learning economy practice of lifelong learning lecturer, and this was formed into six components and core concepts related to the learning economy practice through interpretive inquiry and empirical verification the development of academic and practical dimensions related to the learning economy in the sector of lifelong education study. First, follow-up studies are needed targeting individuals, groups, organizations, regions, and countries that exist in lifelong learning sites. Second, detailed and in-depth follow-up studies are needed for each component of the lifelong learning instructors' learning economy practice. Third, the learning economy practice model of lifelong learning lecturers’ derived from this study can be developed as a practical manual form and used in the training course for lifelong learning lecturers and the capacity building process.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.