본 연구는 휴게시간 제도에 대한 보육교사의 인식을 알아보는 것을 목적으로 하였다. 구체적으로는 보육교사가 생각하는 휴게시간 제도의 필요성 및 만족감, 문제점 및 개선방안에 대해 알아보고자 한다. 본 연구의 목적을 이루기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 보육교사의 휴게시간 제도에 대한 인식은 어떠한가? 2. 보육교사의 휴게시간 운영 실태는 어떠한가? 3. 보육교사가 생각하는 휴게시간 제도의 필요성 및 만족감은 어떠한가? 4. 보육교사가 생각하는 휴게시간의 문제점 및 개선방안은 무엇인가? 본 연구의 대상은 부산광역시에 소재한 어린이집에 근무하는 보육교사로 300부의 설문지를 배부하여 분실된 3부를 제외한 297개를 회수하고, 불성실한 답변과 누락된 문항이 있는 12부를 제외한 286부(95.3%)를 분석 자료로 사용하였다. 본 연구의 목적을 이루기 위해 권수빈(2019), 박은주(2019)의 연구도구를 바탕으로 본 연구의 목적 및 타당성 확보를 위해 전문가 3인(유아교육과 교수 1명과 보육교사 경력 5년 이상 2명)과 3회의 협의과정을 통해 수정, 보완하여 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 휴게시간 제도에 대한 보육교사의 인식을 알아보는 것을 목적으로 하였다. 구체적으로는 보육교사가 생각하는 휴게시간 제도의 필요성 및 만족감, 문제점 및 개선방안에 대해 알아보고자 한다. 본 연구의 목적을 이루기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 보육교사의 휴게시간 제도에 대한 인식은 어떠한가? 2. 보육교사의 휴게시간 운영 실태는 어떠한가? 3. 보육교사가 생각하는 휴게시간 제도의 필요성 및 만족감은 어떠한가? 4. 보육교사가 생각하는 휴게시간의 문제점 및 개선방안은 무엇인가? 본 연구의 대상은 부산광역시에 소재한 어린이집에 근무하는 보육교사로 300부의 설문지를 배부하여 분실된 3부를 제외한 297개를 회수하고, 불성실한 답변과 누락된 문항이 있는 12부를 제외한 286부(95.3%)를 분석 자료로 사용하였다. 본 연구의 목적을 이루기 위해 권수빈(2019), 박은주(2019)의 연구도구를 바탕으로 본 연구의 목적 및 타당성 확보를 위해 전문가 3인(유아교육과 교수 1명과 보육교사 경력 5년 이상 2명)과 3회의 협의과정을 통해 수정, 보완하여 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 26.0 통계프로그램을 이용하였다. 연구방법은 연구도구의 신뢰도를 확인하기 위해 신뢰도계수(Cronbach's) 검사를 실시하였다. 보육교사의 일반적 배경, 보육교사가 인식하는 휴게시간 제도 및 운영 실태는 빈도분석을 실시하였고, 보육교사가 생각하는 휴게시간 제도의 필요성 및 만족감, 문제점 및 개선방안은 기술통계분석을 실시하였다. 연구 참여자의 배경변인, 휴게시간 제도의 인식 여부에 따라 보육교사가 생각하는 휴게시간 제도의 필요성, 만족감, 문제점, 개선방안의 차이를 알아보기 위해 분산분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 휴게시간 제도에 대한 인식을 살펴본 결과, 근로시간과 휴게시간에 대한 보육교사의 인지 정도는 높게 나타났다. 이러한 결과는 보육교사는 근로기준법에서 규정한 휴게시간에 대해 이해하고 있다는 권수빈(2019)의 연구결과와 같이 나타났다. 휴게시간 시 특정시간에 교사 대 아동비율을 예외 허용하는 것에 대한 보육교사의 인지 정도는 높게 나타났지만 교사 대 아동비율을 예외 허용하는 것에 대한 적절성 여부는 적절하지 않다고 나타났다. 교사 대 아동 비율을 예외 허용한다는 것에 대해 적절하지 않다는 박은주(2019)의 연구결과와 일치한다. 둘째, 보육교사의 휴게시간 운영 실태에 대해 살펴본 결과, 대부분의 보육 교사가 휴게시간 제도를 적용하고 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 대부분의 기관에서 휴게시간을 적용하는 것으로 나타났다는 권수빈(2019)의 연구결과와 동일하다. 보육교사의 휴게시간 이용정도는 이용할 수 있지만 실제로 쓰기 어렵다가 가장 높게 나타났다. 이는 휴게시간 사용이 잘 이루어지지 않고 있다는 김종두 외(2018)와 대부분의 어린이집에서 휴게시간을 적용하고 있지만 실제로 이용하는 것에 어려움을 느낀다는 박은주(2018)의 연구결과와 같다. 보육교사의 휴게시간 동안 보육담당 업무 대체는 통합보육으로 교사들의 교대휴게가 이루어짐이 가장 높게 나타났다. 권수빈(2019)의 연구에서도 통합보육을 통해 교사들이 교대로 휴게시간을 사용하고 있다고 나타났다. 휴게시간을 적용하지 못하는 이유로 보조교사가 없기 때문에 적용하지 못한다가 가장 높게 나타났다. 이러한 결과는 보조교사가 부족하여 휴게시간을 자유로이 사용하는데 어려움이 보인다는 박은주(2019)의 결과와 같다. 셋째, 보육교사가 생각하는 휴게시간 제도의 필요성을 살펴본 결과, 보육교사에게 휴게시간은 필요하다고 나타났다. 이는 보육교사의 직무스트레스가 보육의 질에 영향을 미치므로 휴게시간이 필요하다는 박은주(2019)의 연구결과와 일치한다. 휴게시간 제도가 필요한 긍정적 요인으로 근로환경 개선이 보육환경의 개선이라는 응답이 가장 높게 나타났으며, 이는 근로환경 개선과 보육서비스 질 제고에 도움이 된다는 최효미 외(2018)의 연구와 같다. 휴게시간 제도가 필요하지 않은 요인으로는 휴게시간 도중 발생할 수 있는 안전사고에 대한 우려가 높게 나타났다. 이러한 결과는 백선정 외(2018)의 연구에서도 담임교사 부재 시 발생될 안전사고를 우려하고 있으며, 최효미 외(2018)의 연구에서도 담임교사 부재 시 일어날 사고에 대한 우려가 있다고나타나 본 결과와 일맥 상 동일하다. 보육교사가 생각하는 휴게시간 제도의 만족감을 살펴본 결과, 현재의 휴게시간 제도에 대해 만족하지 않는 것으로 나타났다. 권수빈(2019)의 연구에서도 대체로 휴게시간을 적용하고 있으나, 휴게시간에 대한 만족도가 낮게 나타났다는 결과와 일치한다. 휴게시간 제도의 만족스러운 요인은 은행, 병원등 개인 업무를 볼 수 있는 것에 대해 만족한다는 응답이 가장 높게 나타났다. 강희정(2016)의 연구에서 업무 중 병원이나 급한 볼일 등 개인적인 업무를 처리해야 할 경우 원장의 눈치가 보여 개인적인 업무를 보지 못 했던 것으로 나타났는데, 최근에는 휴게시간 시 자유롭게 개인 업무를 처리할 수 있게 되었다는 사실을 알 수 있다. 휴게시간 제도에 만족하지 않는 요인은 휴게시간이 있어도 기타 업무로 인해 쉬지 못한다가 가장 높게 나타났다. 이는 김원경(2015)의 연구에서 밀린 업무를 처리한다가 가장 많이 나타난 것과 일치한다. 넷째, 보육교사가 생각하는 휴게시간의 문제점을 살펴본 결과, 현장 특성상 교실 밖에서 휴식을 취하는 것이 어렵다는 것이 가장 높게 나타났다. 이는 보육교사의 업무의 특성상 휴게시간을 갖는 것은 현실적으로 어렵다고 주장한 윤자영(2013)의 연구와 일치하며, 보육교사는 영유아의 심신보호, 보호적 양육역할이 요구되므로 교실 밖으로 나와 쉬는 것이 어렵다고 나타났다. 보육교사가 생각하는 휴게시간의 개선방안을 살펴본 결과, 휴게시간 사고 발생 시 책임소재를 분명히 해야 한다는 것에 대해 가장 높게 나타났다. 이는 최효미 외(2018)에서 휴게 시 일어날 수 있는 안전사고에 대한 대응법이 요구된다는 주장과 같다. 본 연구에 대한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 부산광역시에 소재한 어린이집에 근무하는 보육교사를 연구대상으로 선정하여 한정된 지역에서 연구되었다. 그러므로 연구결과를 보편화시키기 어려우며, 연구대상의 지역을 넓혀 보편화시킬 수 있는 후속연구가 필요하다. 둘째, 본 연구에서는 설문지를 이용하여 휴게시간 제도에 대한 인식과 운영 실태, 보육교사의 관점에서 휴게시간의 필요성과 만족감, 문제점 및 개선 방안을 측정하였다. 그 결과 보육교사 개개인의 주관적인 의견을 수렴하기에 어려움이 있어, 후속 연구에서는 면담을 통해 보다 심층적인 연구가 요구된다. 셋째, 본 연구에서는 하나의 변인으로 연구가 이루어졌다. 후속 연구에서는 휴게시간 제도 시행에 따른 보육교사의 행복감, 삶의 질 개선, 직무스트레스 등 다양한 변인과의 관계를 살펴보는 연구가 필요하다. 본 연구결과가 갖는 의의는 보육교사의 휴게시간 제도가 의무화가 된 후 휴게시간 제도에 대한 연구가 많이 이루어지지 않았는데 이를 살펴보았다는 데 의의가 있다. 보육교사의 휴게시간은 보육의 질 향상과 보육교사 개인의 삶이 개선되는 점에서 매우 중요하다. 그러나 현재 보육교사의 휴게시간은 실질적으로 사용하기 어려운 실정이다. 그러므로 본 연구에서는 휴게시간 제도에 대한 인식과 현황, 보육교사의 관점에서 휴게시간의 필요성과 만족감, 문제점 및 개선방안을 파악하여 분석해 보는 것을 목적으로 한다. 본 연구결과를 통해 보육교사의 휴게시간 제도가 현실적이고, 효율적인 운영으로 이어질 수 있도록 휴게시간 제도에 관한 다양한 연구가 필요할 것으로 보인다.
본 연구는 휴게시간 제도에 대한 보육교사의 인식을 알아보는 것을 목적으로 하였다. 구체적으로는 보육교사가 생각하는 휴게시간 제도의 필요성 및 만족감, 문제점 및 개선방안에 대해 알아보고자 한다. 본 연구의 목적을 이루기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 보육교사의 휴게시간 제도에 대한 인식은 어떠한가? 2. 보육교사의 휴게시간 운영 실태는 어떠한가? 3. 보육교사가 생각하는 휴게시간 제도의 필요성 및 만족감은 어떠한가? 4. 보육교사가 생각하는 휴게시간의 문제점 및 개선방안은 무엇인가? 본 연구의 대상은 부산광역시에 소재한 어린이집에 근무하는 보육교사로 300부의 설문지를 배부하여 분실된 3부를 제외한 297개를 회수하고, 불성실한 답변과 누락된 문항이 있는 12부를 제외한 286부(95.3%)를 분석 자료로 사용하였다. 본 연구의 목적을 이루기 위해 권수빈(2019), 박은주(2019)의 연구도구를 바탕으로 본 연구의 목적 및 타당성 확보를 위해 전문가 3인(유아교육과 교수 1명과 보육교사 경력 5년 이상 2명)과 3회의 협의과정을 통해 수정, 보완하여 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 26.0 통계프로그램을 이용하였다. 연구방법은 연구도구의 신뢰도를 확인하기 위해 신뢰도계수(Cronbach's) 검사를 실시하였다. 보육교사의 일반적 배경, 보육교사가 인식하는 휴게시간 제도 및 운영 실태는 빈도분석을 실시하였고, 보육교사가 생각하는 휴게시간 제도의 필요성 및 만족감, 문제점 및 개선방안은 기술통계분석을 실시하였다. 연구 참여자의 배경변인, 휴게시간 제도의 인식 여부에 따라 보육교사가 생각하는 휴게시간 제도의 필요성, 만족감, 문제점, 개선방안의 차이를 알아보기 위해 분산분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 휴게시간 제도에 대한 인식을 살펴본 결과, 근로시간과 휴게시간에 대한 보육교사의 인지 정도는 높게 나타났다. 이러한 결과는 보육교사는 근로기준법에서 규정한 휴게시간에 대해 이해하고 있다는 권수빈(2019)의 연구결과와 같이 나타났다. 휴게시간 시 특정시간에 교사 대 아동비율을 예외 허용하는 것에 대한 보육교사의 인지 정도는 높게 나타났지만 교사 대 아동비율을 예외 허용하는 것에 대한 적절성 여부는 적절하지 않다고 나타났다. 교사 대 아동 비율을 예외 허용한다는 것에 대해 적절하지 않다는 박은주(2019)의 연구결과와 일치한다. 둘째, 보육교사의 휴게시간 운영 실태에 대해 살펴본 결과, 대부분의 보육 교사가 휴게시간 제도를 적용하고 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 대부분의 기관에서 휴게시간을 적용하는 것으로 나타났다는 권수빈(2019)의 연구결과와 동일하다. 보육교사의 휴게시간 이용정도는 이용할 수 있지만 실제로 쓰기 어렵다가 가장 높게 나타났다. 이는 휴게시간 사용이 잘 이루어지지 않고 있다는 김종두 외(2018)와 대부분의 어린이집에서 휴게시간을 적용하고 있지만 실제로 이용하는 것에 어려움을 느낀다는 박은주(2018)의 연구결과와 같다. 보육교사의 휴게시간 동안 보육담당 업무 대체는 통합보육으로 교사들의 교대휴게가 이루어짐이 가장 높게 나타났다. 권수빈(2019)의 연구에서도 통합보육을 통해 교사들이 교대로 휴게시간을 사용하고 있다고 나타났다. 휴게시간을 적용하지 못하는 이유로 보조교사가 없기 때문에 적용하지 못한다가 가장 높게 나타났다. 이러한 결과는 보조교사가 부족하여 휴게시간을 자유로이 사용하는데 어려움이 보인다는 박은주(2019)의 결과와 같다. 셋째, 보육교사가 생각하는 휴게시간 제도의 필요성을 살펴본 결과, 보육교사에게 휴게시간은 필요하다고 나타났다. 이는 보육교사의 직무스트레스가 보육의 질에 영향을 미치므로 휴게시간이 필요하다는 박은주(2019)의 연구결과와 일치한다. 휴게시간 제도가 필요한 긍정적 요인으로 근로환경 개선이 보육환경의 개선이라는 응답이 가장 높게 나타났으며, 이는 근로환경 개선과 보육서비스 질 제고에 도움이 된다는 최효미 외(2018)의 연구와 같다. 휴게시간 제도가 필요하지 않은 요인으로는 휴게시간 도중 발생할 수 있는 안전사고에 대한 우려가 높게 나타났다. 이러한 결과는 백선정 외(2018)의 연구에서도 담임교사 부재 시 발생될 안전사고를 우려하고 있으며, 최효미 외(2018)의 연구에서도 담임교사 부재 시 일어날 사고에 대한 우려가 있다고나타나 본 결과와 일맥 상 동일하다. 보육교사가 생각하는 휴게시간 제도의 만족감을 살펴본 결과, 현재의 휴게시간 제도에 대해 만족하지 않는 것으로 나타났다. 권수빈(2019)의 연구에서도 대체로 휴게시간을 적용하고 있으나, 휴게시간에 대한 만족도가 낮게 나타났다는 결과와 일치한다. 휴게시간 제도의 만족스러운 요인은 은행, 병원등 개인 업무를 볼 수 있는 것에 대해 만족한다는 응답이 가장 높게 나타났다. 강희정(2016)의 연구에서 업무 중 병원이나 급한 볼일 등 개인적인 업무를 처리해야 할 경우 원장의 눈치가 보여 개인적인 업무를 보지 못 했던 것으로 나타났는데, 최근에는 휴게시간 시 자유롭게 개인 업무를 처리할 수 있게 되었다는 사실을 알 수 있다. 휴게시간 제도에 만족하지 않는 요인은 휴게시간이 있어도 기타 업무로 인해 쉬지 못한다가 가장 높게 나타났다. 이는 김원경(2015)의 연구에서 밀린 업무를 처리한다가 가장 많이 나타난 것과 일치한다. 넷째, 보육교사가 생각하는 휴게시간의 문제점을 살펴본 결과, 현장 특성상 교실 밖에서 휴식을 취하는 것이 어렵다는 것이 가장 높게 나타났다. 이는 보육교사의 업무의 특성상 휴게시간을 갖는 것은 현실적으로 어렵다고 주장한 윤자영(2013)의 연구와 일치하며, 보육교사는 영유아의 심신보호, 보호적 양육역할이 요구되므로 교실 밖으로 나와 쉬는 것이 어렵다고 나타났다. 보육교사가 생각하는 휴게시간의 개선방안을 살펴본 결과, 휴게시간 사고 발생 시 책임소재를 분명히 해야 한다는 것에 대해 가장 높게 나타났다. 이는 최효미 외(2018)에서 휴게 시 일어날 수 있는 안전사고에 대한 대응법이 요구된다는 주장과 같다. 본 연구에 대한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 부산광역시에 소재한 어린이집에 근무하는 보육교사를 연구대상으로 선정하여 한정된 지역에서 연구되었다. 그러므로 연구결과를 보편화시키기 어려우며, 연구대상의 지역을 넓혀 보편화시킬 수 있는 후속연구가 필요하다. 둘째, 본 연구에서는 설문지를 이용하여 휴게시간 제도에 대한 인식과 운영 실태, 보육교사의 관점에서 휴게시간의 필요성과 만족감, 문제점 및 개선 방안을 측정하였다. 그 결과 보육교사 개개인의 주관적인 의견을 수렴하기에 어려움이 있어, 후속 연구에서는 면담을 통해 보다 심층적인 연구가 요구된다. 셋째, 본 연구에서는 하나의 변인으로 연구가 이루어졌다. 후속 연구에서는 휴게시간 제도 시행에 따른 보육교사의 행복감, 삶의 질 개선, 직무스트레스 등 다양한 변인과의 관계를 살펴보는 연구가 필요하다. 본 연구결과가 갖는 의의는 보육교사의 휴게시간 제도가 의무화가 된 후 휴게시간 제도에 대한 연구가 많이 이루어지지 않았는데 이를 살펴보았다는 데 의의가 있다. 보육교사의 휴게시간은 보육의 질 향상과 보육교사 개인의 삶이 개선되는 점에서 매우 중요하다. 그러나 현재 보육교사의 휴게시간은 실질적으로 사용하기 어려운 실정이다. 그러므로 본 연구에서는 휴게시간 제도에 대한 인식과 현황, 보육교사의 관점에서 휴게시간의 필요성과 만족감, 문제점 및 개선방안을 파악하여 분석해 보는 것을 목적으로 한다. 본 연구결과를 통해 보육교사의 휴게시간 제도가 현실적이고, 효율적인 운영으로 이어질 수 있도록 휴게시간 제도에 관한 다양한 연구가 필요할 것으로 보인다.
The purpose of this study is to examine the perception of the daycare teacher on the rest time system, specifically, to look into the necessity, satisfaction, problem and remedy for the rest time system perceived by daycare teacher. The research questions to achieve the purpose of the study are ...
The purpose of this study is to examine the perception of the daycare teacher on the rest time system, specifically, to look into the necessity, satisfaction, problem and remedy for the rest time system perceived by daycare teacher. The research questions to achieve the purpose of the study are as follows; 1. what is the perception of day care teacher on rest time system? 2. what is the rest time operating condition in child care center? 3. what is the necessity for resting time and satisfaction studied by day care teacher? 4. what is the problems and improvement of resting time according to day care teacher? The subject of this study is child care teachers who work at daycare centers in Busan metropolitan city, distributing 300 questionnaires and retrieving 297 copies, except three missing ones, 286 (95.3%) of which are used as analysis data, excluding 12 with faithless answers and missing questions. To achieve the aim of this study and come into validity, it was carried out with the help of research tool by Kwon Subin(2019), Park Eunju(2019) and three experts(one professor in infant education and two of child care teachers who have more than five-year experience) through three rounds of discussion to revise and complement. The collected data was used through SPSS 26.0 Statistic program. The study method was tested for reliability coefficient(Cronbach's ) to identify the reliability of the research tool. It is conducted by frequency analysis for the general background of child care teacher, the system of recess time perceived by child care teacher, and the operation condition, and is performed by technical statistic analysis for the need of rest time system and satisfaction, problem and improvement considered by child care teachers. A variance analysis was conducted to identify differences in the needs, satisfaction, problems, and improvement of the time off system considered by child care teachers according to the background variable of the participants, or the perception of the time off system. The summary of the study is as follows: First, upon investigating the perception on break time system of day care center teachers, the cognitive degree of child care teacher was seen high in working hours and recess time. The result was shown identical to that of Kwon Subin's research that day care teachers fully understand the resting time defined by labor standards. During the recess, allowing exceptions to teacher-to-child ratios at certain times of rest was high, but it was not proper to allow exceptions to the adequacy of teacher-to-child ratio. It appears same with the result of Park Eunju's research(2019) that allowing exception of teacher-to-child ratio is not appropriate. Second, after looking out the result of the rest time operation conditions in child care center, most teachers in child care center well apply to recess time system. The result appears same with the result of study by Kwon Subin(2019). The most respond shows that resting time is supposed to be used but it seems actually impossible to be used. This shows that actual resting time is not properly operated supported by Kim Jongdu(2018) and the resting time in child care center is applied but the actual use makes teachers feel uncomfortable with the same result of study by Park Eunju. During the resting time for child care teachers, the replacement of child care services shows the highest level for teachers' recess with integrated child care. The study from Kwon Subin represents that teachers have break time through integrated day care. The reason why most teachers cannot use break time is that there are not enough chances to have substitute teachers. The result goes same with the study of Park Eunju(2019) that teachers have difficulty taking a break freely as it is lack of substitute teachers. Third, with the necessity for resting time system considered by child care teachers, break time is indispensible. This corresponds to the research of Kwon Subin(2019) that break time is essential as job stress affects the quality of child care. The highest respond tells break time is required to enhance working conditions as well as to improve child care environment. This goes same with the study of Choi Hyomee(2018) that rest time is helpful to improve the working place and child care environment. The reason why break time is unnecessary is that there can be safety concern and uneasiness during the recess. These results is same with the study of Baek Sunjung(2018) and that of Choi Hyomee(2018) that it has high concerns about safety accident not to have a teacher in charge. The review of the satisfaction of resting time operation considered by child care teacher, mostly they do not feel comfortable with the current break time system. Same goes for the study of Kwon Subin(2019), recess time is generally applied, but the level of satisfaction shows low. The highest satisfying factor is teachers can spend time dealing with personal business in bank, hospital, etc. In the research of Kang Huijung(2016), most teachers could not fully use their time feeling constraint to their principals when they encounter personal affairs like going to bank and dealing with urgent business, but recently, teachers freely use time with their personal businesses. The highest factor not to be satisfied is that there is another work to finish so that teachers cannot fully use break time. This corresponds with the study of Kim Wonkyung(2015) that teachers have delayed works to catch up on. Fourth, looking at the problems of break time by child care teachers, the highest problem is that teachers get hardly take a break out of the classroom due to special characteristics. It is in line with the study of Yoon Jayoung(2013) that having a break time is hard in reality due to the nature of the job, and that, child care teachers can rarely take a break outside of the classroom since they are needed to protect the mind and body of children and the role of a protective parent. Looking at the improvement methods for teachers' recess time, it shows the highest level that when accidents happen during the recess, it is important to clarify the responsibilities in case of an accident. This shows similar to the study of Choi Hyomee(2018) that it is required to have appropriate response to safety accidents during recess. Proposals for this study are as follows. First, this study was conducted for child care teachers in Busan area which means limited. Therefore, the results of the research were somewhat hard to be generalized and that the latter research is needed to generalize for further areas. Second, this study used questionnaires to measure the awareness and operation of the time-to-rest system and the need and satisfaction, problems, and improvement measures of the time off from the perspective of the child care teacher. As a result, it is difficult to gather individual subjective opinions, more in-depth research is need through interview for the latter study. Third, this study was done by only one variable. For latter research, further study is needed with a huge range of variable such as happiness of child care teachers, improvement of the quality of lives, work stress, etc. The meaning of this study is to consider resting time system for child care teachers since the study of break time system is rarely conducted despite mandatory installation of resting time system. Recess time for teachers is crucial for the development of quality of day care as well as teacher's personal life. However, it is still difficult to adopt break time for teachers in child care center. Therefore, this study aims at identifying and analyzing the awareness and status of the break time system, and the need for and satisfaction of the rest time from the perspective of the child care teacher, as well as problems and improvement methods. Through this study, various researches on break time system of day care teachers are expected to be necessary so that it can lead to realistic and efficient operation.
The purpose of this study is to examine the perception of the daycare teacher on the rest time system, specifically, to look into the necessity, satisfaction, problem and remedy for the rest time system perceived by daycare teacher. The research questions to achieve the purpose of the study are as follows; 1. what is the perception of day care teacher on rest time system? 2. what is the rest time operating condition in child care center? 3. what is the necessity for resting time and satisfaction studied by day care teacher? 4. what is the problems and improvement of resting time according to day care teacher? The subject of this study is child care teachers who work at daycare centers in Busan metropolitan city, distributing 300 questionnaires and retrieving 297 copies, except three missing ones, 286 (95.3%) of which are used as analysis data, excluding 12 with faithless answers and missing questions. To achieve the aim of this study and come into validity, it was carried out with the help of research tool by Kwon Subin(2019), Park Eunju(2019) and three experts(one professor in infant education and two of child care teachers who have more than five-year experience) through three rounds of discussion to revise and complement. The collected data was used through SPSS 26.0 Statistic program. The study method was tested for reliability coefficient(Cronbach's ) to identify the reliability of the research tool. It is conducted by frequency analysis for the general background of child care teacher, the system of recess time perceived by child care teacher, and the operation condition, and is performed by technical statistic analysis for the need of rest time system and satisfaction, problem and improvement considered by child care teachers. A variance analysis was conducted to identify differences in the needs, satisfaction, problems, and improvement of the time off system considered by child care teachers according to the background variable of the participants, or the perception of the time off system. The summary of the study is as follows: First, upon investigating the perception on break time system of day care center teachers, the cognitive degree of child care teacher was seen high in working hours and recess time. The result was shown identical to that of Kwon Subin's research that day care teachers fully understand the resting time defined by labor standards. During the recess, allowing exceptions to teacher-to-child ratios at certain times of rest was high, but it was not proper to allow exceptions to the adequacy of teacher-to-child ratio. It appears same with the result of Park Eunju's research(2019) that allowing exception of teacher-to-child ratio is not appropriate. Second, after looking out the result of the rest time operation conditions in child care center, most teachers in child care center well apply to recess time system. The result appears same with the result of study by Kwon Subin(2019). The most respond shows that resting time is supposed to be used but it seems actually impossible to be used. This shows that actual resting time is not properly operated supported by Kim Jongdu(2018) and the resting time in child care center is applied but the actual use makes teachers feel uncomfortable with the same result of study by Park Eunju. During the resting time for child care teachers, the replacement of child care services shows the highest level for teachers' recess with integrated child care. The study from Kwon Subin represents that teachers have break time through integrated day care. The reason why most teachers cannot use break time is that there are not enough chances to have substitute teachers. The result goes same with the study of Park Eunju(2019) that teachers have difficulty taking a break freely as it is lack of substitute teachers. Third, with the necessity for resting time system considered by child care teachers, break time is indispensible. This corresponds to the research of Kwon Subin(2019) that break time is essential as job stress affects the quality of child care. The highest respond tells break time is required to enhance working conditions as well as to improve child care environment. This goes same with the study of Choi Hyomee(2018) that rest time is helpful to improve the working place and child care environment. The reason why break time is unnecessary is that there can be safety concern and uneasiness during the recess. These results is same with the study of Baek Sunjung(2018) and that of Choi Hyomee(2018) that it has high concerns about safety accident not to have a teacher in charge. The review of the satisfaction of resting time operation considered by child care teacher, mostly they do not feel comfortable with the current break time system. Same goes for the study of Kwon Subin(2019), recess time is generally applied, but the level of satisfaction shows low. The highest satisfying factor is teachers can spend time dealing with personal business in bank, hospital, etc. In the research of Kang Huijung(2016), most teachers could not fully use their time feeling constraint to their principals when they encounter personal affairs like going to bank and dealing with urgent business, but recently, teachers freely use time with their personal businesses. The highest factor not to be satisfied is that there is another work to finish so that teachers cannot fully use break time. This corresponds with the study of Kim Wonkyung(2015) that teachers have delayed works to catch up on. Fourth, looking at the problems of break time by child care teachers, the highest problem is that teachers get hardly take a break out of the classroom due to special characteristics. It is in line with the study of Yoon Jayoung(2013) that having a break time is hard in reality due to the nature of the job, and that, child care teachers can rarely take a break outside of the classroom since they are needed to protect the mind and body of children and the role of a protective parent. Looking at the improvement methods for teachers' recess time, it shows the highest level that when accidents happen during the recess, it is important to clarify the responsibilities in case of an accident. This shows similar to the study of Choi Hyomee(2018) that it is required to have appropriate response to safety accidents during recess. Proposals for this study are as follows. First, this study was conducted for child care teachers in Busan area which means limited. Therefore, the results of the research were somewhat hard to be generalized and that the latter research is needed to generalize for further areas. Second, this study used questionnaires to measure the awareness and operation of the time-to-rest system and the need and satisfaction, problems, and improvement measures of the time off from the perspective of the child care teacher. As a result, it is difficult to gather individual subjective opinions, more in-depth research is need through interview for the latter study. Third, this study was done by only one variable. For latter research, further study is needed with a huge range of variable such as happiness of child care teachers, improvement of the quality of lives, work stress, etc. The meaning of this study is to consider resting time system for child care teachers since the study of break time system is rarely conducted despite mandatory installation of resting time system. Recess time for teachers is crucial for the development of quality of day care as well as teacher's personal life. However, it is still difficult to adopt break time for teachers in child care center. Therefore, this study aims at identifying and analyzing the awareness and status of the break time system, and the need for and satisfaction of the rest time from the perspective of the child care teacher, as well as problems and improvement methods. Through this study, various researches on break time system of day care teachers are expected to be necessary so that it can lead to realistic and efficient operation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.