본 연구는 청소년의 대인관계 문제에 치료적 요인을 제안하기 위해 청소년의 인지적 변인 탐색에 초점을 두어 진행하였다. 연구 결과는 다음과 같다.
결론 1. 청소년의 비합리적 신념에 따른 군집은 비합리적 신념으로 인한 정서 및 행동표현의 방향과 방식을 기준으로 나누어진다. 이러한 기준은 크게 소극적인 특성과 적극적인 특성으로 구분되며 두 가지 중 한 가지 특성이 두드러질 수도 있고 두 가지 특성 모두 높거나 낮을 수 있다. ...
본 연구는 청소년의 대인관계 문제에 치료적 요인을 제안하기 위해 청소년의 인지적 변인 탐색에 초점을 두어 진행하였다. 연구 결과는 다음과 같다.
결론 1. 청소년의 비합리적 신념에 따른 군집은 비합리적 신념으로 인한 정서 및 행동표현의 방향과 방식을 기준으로 나누어진다. 이러한 기준은 크게 소극적인 특성과 적극적인 특성으로 구분되며 두 가지 중 한 가지 특성이 두드러질 수도 있고 두 가지 특성 모두 높거나 낮을 수 있다.
결론 2. 적극적 특성인 과대한 자기 기대, 완벽주의와 관련된 비합리적 신념을 지닌 청소년은 정서 및 행동표현의 방향이 외부로 향하고 표현방식이 적극적이며 당위적이다. 이들은 과잉된 인정욕구와 경직된 인지적 특성으로 인한 강박적인 관계 추구를 보이며 타인과의 관계에서 영향력을 행사하고자 하여 지배와 친애 차원의 대인관계 문제를 지닌다.
결론 3. 소극적 특성인 과잉염려 및 회피, 과잉의존과 관련된 비합리적 신념을 지닌 청소년은 정서 및 행동 표현의 방향이 내면으로 향하고 표현 방식이 방어적이며 억압적이다. 이들은 낮은 자기 기대와 열등감으로 인해 타인과의 관계에서 복종적인 태도를 보이지만 타인의 감정이나 생각에 무심하고 자기중심적으로 행동하려는 경향이 있어 복종과 냉담 차원의 대인관계 문제를 지닌다.
결론 4. 소극적 특성의 비합리적 신념을 지닌 청소년은 적극적 특성의 비합리적 신념을 지닌 청소년보다 더욱 높은 수준의 대인관계 문제를 지닌다.
결론 5. 청소년의 비합리적 신념의 수준은 대인관계 문제의 하위요인 중 특히 자기중심성의 수준과 유의미한 관계가 있다. 따라서 청소년의 자기중심성과 관련된 비합리적 신념 및 대인관계 문제를 적절히 교정하기 위해 타인에 대한 배려와 존중에 대한 교육이 필요할 것이다.
본 연구는 청소년의 대인관계 문제에 치료적 요인을 제안하기 위해 청소년의 인지적 변인 탐색에 초점을 두어 진행하였다. 연구 결과는 다음과 같다.
결론 1. 청소년의 비합리적 신념에 따른 군집은 비합리적 신념으로 인한 정서 및 행동표현의 방향과 방식을 기준으로 나누어진다. 이러한 기준은 크게 소극적인 특성과 적극적인 특성으로 구분되며 두 가지 중 한 가지 특성이 두드러질 수도 있고 두 가지 특성 모두 높거나 낮을 수 있다.
결론 2. 적극적 특성인 과대한 자기 기대, 완벽주의와 관련된 비합리적 신념을 지닌 청소년은 정서 및 행동표현의 방향이 외부로 향하고 표현방식이 적극적이며 당위적이다. 이들은 과잉된 인정욕구와 경직된 인지적 특성으로 인한 강박적인 관계 추구를 보이며 타인과의 관계에서 영향력을 행사하고자 하여 지배와 친애 차원의 대인관계 문제를 지닌다.
결론 3. 소극적 특성인 과잉염려 및 회피, 과잉의존과 관련된 비합리적 신념을 지닌 청소년은 정서 및 행동 표현의 방향이 내면으로 향하고 표현 방식이 방어적이며 억압적이다. 이들은 낮은 자기 기대와 열등감으로 인해 타인과의 관계에서 복종적인 태도를 보이지만 타인의 감정이나 생각에 무심하고 자기중심적으로 행동하려는 경향이 있어 복종과 냉담 차원의 대인관계 문제를 지닌다.
결론 4. 소극적 특성의 비합리적 신념을 지닌 청소년은 적극적 특성의 비합리적 신념을 지닌 청소년보다 더욱 높은 수준의 대인관계 문제를 지닌다.
결론 5. 청소년의 비합리적 신념의 수준은 대인관계 문제의 하위요인 중 특히 자기중심성의 수준과 유의미한 관계가 있다. 따라서 청소년의 자기중심성과 관련된 비합리적 신념 및 대인관계 문제를 적절히 교정하기 위해 타인에 대한 배려와 존중에 대한 교육이 필요할 것이다.
The purpose of this study is to examine the types of irrational beliefs of adolescents, to predict the possibility of interpersonal problems that can be caused by certain irrational beliefs, or to infer the cognitive errors of certain interpersonal problems. For these purposes, the investigator meas...
The purpose of this study is to examine the types of irrational beliefs of adolescents, to predict the possibility of interpersonal problems that can be caused by certain irrational beliefs, or to infer the cognitive errors of certain interpersonal problems. For these purposes, the investigator measured 408 students at academic middle schools in the D area in terms of irrational belifs and interpersonal problems. In an effort to achieve the research goals, the study conducted descriptive analysis of the data and cluster analysis with the SPSS Statistics 23.0. To achieve its purpose, the following steps have conducted for the study. First, Clustering according to the types of irrational beliefs of adolescents is divided based on the direction and manner of expressing emotions and behaviors caused by irrational beliefs. This criterion is divided into a narrowing tendency and a narrowing tendency, one of which may be prominent, or both of which may be high or low. Second, Adolescents with excessive self-expectations, irrational beliefs related to perfectionism, who with active character, tend to be outward in their emotional and behavioral expressions. They show obsessive relations due to excessive desire for recognition and rigid cognitive traits, and have a problem of interpersonal relations in terms of domination and intimacy in order to exert influence in others. Third, Adolescents with irrational beliefs related to passive anxiety, overconcern, and overdependence are directed toward the inside of emotional and behavioral expressions and defensive and oppressive. They tend to be submissive in their relationships with others because of their low self-expectation and inferiority, but they tend to act indifferently and self-centeredly on other people's feelings and thoughts. Fourth, Adolescents with irrational beliefs of negative character have a higher level of interpersonal problems than adolescents with irrational beliefs of active character. And finally, The level of irrational beliefs in adolescents is significantly related to the level of Intrusive, especially among the sub-factors of interpersonal problems. Therefore, education on consideration and respect for others will be needed to properly correct irrational beliefs and interpersonal issues related to adolescents' excessive dominance and intimacy needs.
The purpose of this study is to examine the types of irrational beliefs of adolescents, to predict the possibility of interpersonal problems that can be caused by certain irrational beliefs, or to infer the cognitive errors of certain interpersonal problems. For these purposes, the investigator measured 408 students at academic middle schools in the D area in terms of irrational belifs and interpersonal problems. In an effort to achieve the research goals, the study conducted descriptive analysis of the data and cluster analysis with the SPSS Statistics 23.0. To achieve its purpose, the following steps have conducted for the study. First, Clustering according to the types of irrational beliefs of adolescents is divided based on the direction and manner of expressing emotions and behaviors caused by irrational beliefs. This criterion is divided into a narrowing tendency and a narrowing tendency, one of which may be prominent, or both of which may be high or low. Second, Adolescents with excessive self-expectations, irrational beliefs related to perfectionism, who with active character, tend to be outward in their emotional and behavioral expressions. They show obsessive relations due to excessive desire for recognition and rigid cognitive traits, and have a problem of interpersonal relations in terms of domination and intimacy in order to exert influence in others. Third, Adolescents with irrational beliefs related to passive anxiety, overconcern, and overdependence are directed toward the inside of emotional and behavioral expressions and defensive and oppressive. They tend to be submissive in their relationships with others because of their low self-expectation and inferiority, but they tend to act indifferently and self-centeredly on other people's feelings and thoughts. Fourth, Adolescents with irrational beliefs of negative character have a higher level of interpersonal problems than adolescents with irrational beliefs of active character. And finally, The level of irrational beliefs in adolescents is significantly related to the level of Intrusive, especially among the sub-factors of interpersonal problems. Therefore, education on consideration and respect for others will be needed to properly correct irrational beliefs and interpersonal issues related to adolescents' excessive dominance and intimacy needs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.