후기청소년의 정서지능이 미래성공기대감에 미치는 영향 : 자아존중감과 부모-자녀 의사소통의 매개효과 The effects of post-adolescent's the emotional intelligence on the expectancy for the future success : the mediation effect of self-esteem and parent-adolescent communication원문보기
생애발달심리학적 견지에서 청소년기는 성인기 진입을 고려하여 시기구분이 세분화되고 있다. 후기청소년기는 청소년기와 성인기 사이의 ‘끼인 세대’로 자아정체감 확립, 직업준비와 같은 발달과업을 이루는 것과 함께 부모로부터 독립하는 과정에서 다양한 문제를 겪는다. 우리 사회의 청년 실업, 경제 불황과 같은 문제는 극심한 스트레스를 야기하게 되었고 부정적 미래관과 자아정체성 혼란으로 심리적·정서적 문제를 경험한다. 따라서 후기청소년의 건강한 성인기로의 진입을 지원하고 상담학적 개입을 모색할 필요가 있다. 본 연구는 후기청소년의 ...
국 문 초 록
생애발달심리학적 견지에서 청소년기는 성인기 진입을 고려하여 시기구분이 세분화되고 있다. 후기청소년기는 청소년기와 성인기 사이의 ‘끼인 세대’로 자아정체감 확립, 직업준비와 같은 발달과업을 이루는 것과 함께 부모로부터 독립하는 과정에서 다양한 문제를 겪는다. 우리 사회의 청년 실업, 경제 불황과 같은 문제는 극심한 스트레스를 야기하게 되었고 부정적 미래관과 자아정체성 혼란으로 심리적·정서적 문제를 경험한다. 따라서 후기청소년의 건강한 성인기로의 진입을 지원하고 상담학적 개입을 모색할 필요가 있다. 본 연구는 후기청소년의 정서지능과 미래성공기대감의 관계를 연구하고 자아존중감과 부모-자녀 의사소통이 매개로서 미래성공기대감에 미치는 영향을 분석하여 후기청소년의 발달과업의 성취를 돕고 심리적·정서적 지원 방안에 기여하고자 한다. 연구 목적을 달성하기 위해 서울, 경기도, 강원도, 충청도, 경상도 지역에 거주하고 있는 800명의 후기청소년을 대상으로 2019년 10월 1일부터 10월 20일까지 20일 동안 자기 보고식 설문을 실시하였다. 설문 배포 대상자는 만 19세∼24세의 고졸취업청년, 대학생, 일반 미취업 청소년을 대상으로 했다. 설문에 참여한 후기청소년은 모두 800명이었으며 불성실한 응답자 24부를 제외하고 776부를 최종분석에 사용하였다. 자료는 SPSS 25를 활용하여 분석을 실시하였으며, 측정도구의 신뢰도 및 타당도 분석, 빈도분석, t-검정(t-test)과 일원배치분산분석(One-way ANOVA) 및 회귀분석을 실시하였으며, 매개효과를 분석하기 위해 3단계 회귀분석을 실시하고 효과 검증을 위해 Sobel 테스트를 실시하였다.연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인구사회학적 분석에서 정서지능, 자아존중감, 부모-자녀 의사소통, 미래성공기대감은 후기청소년의 개인적 특성과 통계적으로 유의미한 관계가 있는 것으로 분석되었다. 연령이 높을수록, 월평균 용돈이 많을수록, 인생목표가 확실할수록, 정서지능, 미래성공기대감이 높게 나타났고, 주거지역이나 종교에 따른 차이는 나타나지 않았다. 둘째, 정서지능이 자아존중감에 미치는 영향을 회귀분석한 결과 정서지능의 공감능력은 자아존중감의 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 반면에 정서지능의 정서활용과 정서조절은 자아존중감에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 자아존중감을 향상시키기 위한 방법으로 정서활용과 정서조절의 기회를 제공할 필요가 있는 것으로 사료된다. 셋째, 정서지능이 미래성공기대감에 미치는 영향을 분석한 결과 정서지능의 공감능력과 정서활용 그리고 정서조절은 미래성공기대감에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 정서지능의 하위요인인 공감능력, 정서활용, 정서조절이 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며 부정적 정서를 줄이는 방안을 적극 활용하도록 해야 한다. 넷째, 정서지능이 부모-자녀 의사소통에 미치는 영향을 분석한 결과 정서지능의 공감능력과 정서활용, 정서조절은 부모-자녀 의사소통에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 정서가 부모-자녀의 의사소통에서 전달되며 정서가 전달되는 의사소통이 진정한 의사소통으로 간주되고 있다는 것을 뜻한다. 다섯째, 자아존중감이 미래성공기대감에 미치는 영향을 분석한 결과 자아존중감의 긍정적 자아존중감과 부정적 자아존중감은 미래성공기대감에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 자신을 바라보는 관점에 따라 미래의 성공기대에 영향을 준다는 것을 뜻하며, 자신에 대한 긍정적인 평가를 할 수 있는 활동을 경험하는 것이 미래에 대한 성공을 기대할 수 있도록 돕는 것임을 시사한다. 여섯째, 부모-자녀 의사소통이 미래성공기대감에 미치는 영향을 분석한 결과 부모-자녀 의사소통의 개방형 의사소통과 문제형 의사소통은 미래성공기대감에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 개방적인 부모-자녀 의사소통이 후기청소년의 현실적 문제해결 뿐 아니라 정신적 안정과 지원을 함께 할 수 있다는 것을 의미한다. 일곱째, 정서지능과 미래성공기대감의 관계에서 자아존중감이 정(+)의 매개효과를 발휘하는 것으로 나타났다. 이는 정서지능과 미래성공기대감의 관계에서 자아존중감을 강화함으로써 미래성공기대감을 증진시킬 수 있음을 뜻한다. 여덟째, 정서지능과 미래성공기대감의 관계에서 부모-자녀 의사소통이 정(+)의 매개효과를 발휘하는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 정서지능과 미래성공기대감의 관계에서 부모-자녀 의사소통의 유형을 변화시킴으로써 미래성공기대감을 증진시킬 수 있음을 뜻한다. 본 연구를 통해 후기청소년의 정서지능, 자아존중감, 부모-자녀 의사소통이 미래성공기대감에 중요한 변인임을 확인할 수가 있었다. 또한 자아존중감과 부모-자녀 의사소통이 정서지능과의 관계에서 매개역할이 확인되어 주요한 역할을 수행하고 있음이 증명되었다. 본 연구 결과는 후기청소년의 발달과업을 성취하고 심리적, 정서적 문제를 예방하는 방법을 모색하는데 유용한 기초자료를 제공하고 후기청소년 관련 정책은 물론 후기청소년과 관련된 교육 및 상담의 지원에 기여할 것으로 사료된다.
* 핵심주제어: 후기청소년, 정서지능, 미래성공기대감, 자아존중감, 부모-자녀 의사소통.
국 문 초 록
생애발달심리학적 견지에서 청소년기는 성인기 진입을 고려하여 시기구분이 세분화되고 있다. 후기청소년기는 청소년기와 성인기 사이의 ‘끼인 세대’로 자아정체감 확립, 직업준비와 같은 발달과업을 이루는 것과 함께 부모로부터 독립하는 과정에서 다양한 문제를 겪는다. 우리 사회의 청년 실업, 경제 불황과 같은 문제는 극심한 스트레스를 야기하게 되었고 부정적 미래관과 자아정체성 혼란으로 심리적·정서적 문제를 경험한다. 따라서 후기청소년의 건강한 성인기로의 진입을 지원하고 상담학적 개입을 모색할 필요가 있다. 본 연구는 후기청소년의 정서지능과 미래성공기대감의 관계를 연구하고 자아존중감과 부모-자녀 의사소통이 매개로서 미래성공기대감에 미치는 영향을 분석하여 후기청소년의 발달과업의 성취를 돕고 심리적·정서적 지원 방안에 기여하고자 한다. 연구 목적을 달성하기 위해 서울, 경기도, 강원도, 충청도, 경상도 지역에 거주하고 있는 800명의 후기청소년을 대상으로 2019년 10월 1일부터 10월 20일까지 20일 동안 자기 보고식 설문을 실시하였다. 설문 배포 대상자는 만 19세∼24세의 고졸취업청년, 대학생, 일반 미취업 청소년을 대상으로 했다. 설문에 참여한 후기청소년은 모두 800명이었으며 불성실한 응답자 24부를 제외하고 776부를 최종분석에 사용하였다. 자료는 SPSS 25를 활용하여 분석을 실시하였으며, 측정도구의 신뢰도 및 타당도 분석, 빈도분석, t-검정(t-test)과 일원배치분산분석(One-way ANOVA) 및 회귀분석을 실시하였으며, 매개효과를 분석하기 위해 3단계 회귀분석을 실시하고 효과 검증을 위해 Sobel 테스트를 실시하였다.연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인구사회학적 분석에서 정서지능, 자아존중감, 부모-자녀 의사소통, 미래성공기대감은 후기청소년의 개인적 특성과 통계적으로 유의미한 관계가 있는 것으로 분석되었다. 연령이 높을수록, 월평균 용돈이 많을수록, 인생목표가 확실할수록, 정서지능, 미래성공기대감이 높게 나타났고, 주거지역이나 종교에 따른 차이는 나타나지 않았다. 둘째, 정서지능이 자아존중감에 미치는 영향을 회귀분석한 결과 정서지능의 공감능력은 자아존중감의 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 반면에 정서지능의 정서활용과 정서조절은 자아존중감에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 자아존중감을 향상시키기 위한 방법으로 정서활용과 정서조절의 기회를 제공할 필요가 있는 것으로 사료된다. 셋째, 정서지능이 미래성공기대감에 미치는 영향을 분석한 결과 정서지능의 공감능력과 정서활용 그리고 정서조절은 미래성공기대감에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 정서지능의 하위요인인 공감능력, 정서활용, 정서조절이 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며 부정적 정서를 줄이는 방안을 적극 활용하도록 해야 한다. 넷째, 정서지능이 부모-자녀 의사소통에 미치는 영향을 분석한 결과 정서지능의 공감능력과 정서활용, 정서조절은 부모-자녀 의사소통에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 정서가 부모-자녀의 의사소통에서 전달되며 정서가 전달되는 의사소통이 진정한 의사소통으로 간주되고 있다는 것을 뜻한다. 다섯째, 자아존중감이 미래성공기대감에 미치는 영향을 분석한 결과 자아존중감의 긍정적 자아존중감과 부정적 자아존중감은 미래성공기대감에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 자신을 바라보는 관점에 따라 미래의 성공기대에 영향을 준다는 것을 뜻하며, 자신에 대한 긍정적인 평가를 할 수 있는 활동을 경험하는 것이 미래에 대한 성공을 기대할 수 있도록 돕는 것임을 시사한다. 여섯째, 부모-자녀 의사소통이 미래성공기대감에 미치는 영향을 분석한 결과 부모-자녀 의사소통의 개방형 의사소통과 문제형 의사소통은 미래성공기대감에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 개방적인 부모-자녀 의사소통이 후기청소년의 현실적 문제해결 뿐 아니라 정신적 안정과 지원을 함께 할 수 있다는 것을 의미한다. 일곱째, 정서지능과 미래성공기대감의 관계에서 자아존중감이 정(+)의 매개효과를 발휘하는 것으로 나타났다. 이는 정서지능과 미래성공기대감의 관계에서 자아존중감을 강화함으로써 미래성공기대감을 증진시킬 수 있음을 뜻한다. 여덟째, 정서지능과 미래성공기대감의 관계에서 부모-자녀 의사소통이 정(+)의 매개효과를 발휘하는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 정서지능과 미래성공기대감의 관계에서 부모-자녀 의사소통의 유형을 변화시킴으로써 미래성공기대감을 증진시킬 수 있음을 뜻한다. 본 연구를 통해 후기청소년의 정서지능, 자아존중감, 부모-자녀 의사소통이 미래성공기대감에 중요한 변인임을 확인할 수가 있었다. 또한 자아존중감과 부모-자녀 의사소통이 정서지능과의 관계에서 매개역할이 확인되어 주요한 역할을 수행하고 있음이 증명되었다. 본 연구 결과는 후기청소년의 발달과업을 성취하고 심리적, 정서적 문제를 예방하는 방법을 모색하는데 유용한 기초자료를 제공하고 후기청소년 관련 정책은 물론 후기청소년과 관련된 교육 및 상담의 지원에 기여할 것으로 사료된다.
The effects of Post-Adolescent's the Emotional Intelligence on the Expectancy for the Future Success -The Mediation Effect of Self-esteem and Parent-Adolescent Communication-
Considering their entering into Adulthood in an aspect of life-span development, period o...
ABSTRACT
The effects of Post-Adolescent's the Emotional Intelligence on the Expectancy for the Future Success -The Mediation Effect of Self-esteem and Parent-Adolescent Communication-
Considering their entering into Adulthood in an aspect of life-span development, period of Adolescence has been divided more subtly. Post-Adolescents, which is a “intergenerational period” between adolescence and adulthood, face various problems in the process of both achieving their own developmental tasks such as establishing self-identity and preparing for their jobs and becoming independent from their parents. Social conditions like such as youth unemployment and economic recession have caused extreme stresses and forced them to experience psychological and emotional problems with negative outlook on their future and disruptions of ego-identity. Therefore, there is a need to support post-Adolescents so that they can enter into healthy adulthood and to seek for a proper counseling intervention. Examining the relationship between emotional intelligence and the expectancy for the future success of the post-adolescents and analyzing an effect that self-esteem and parent-adolescent communication have on the expectancy as a mediator, I hope that this study will be able to help post-Adolescents to achieve their developmental tasks and contribute to how to support them both psychologically and emotionally. To accomplish the purpose of this study, self-administered questionnaire had been conducted for 20 days from October 1st to October 20th, 2019, asking questions of 800 young people living in Seoul, Gyeonggi-do, Gangwon-do, Chungcheong-do, and Gyeongsang-do. The questionnaire was distributed to high school graduates, college students, and general unemployed post-adolescents aged 19 to 24. A total of 800 post-adolescents participated in the survey, and 776 of them were used for the final analysis, except for 24 unsatisfactory respondents. The data had been analyzed using SPSS 25, and reliability and validity analysis, frequency analysis, t-test, one-way ANOVA and regression analysis were performed. A 3-step regression analysis was conducted to analyze the effects, and Sobel tests were conducted to verify the effects. The summary of this study is as follows. First, in the demographic analysis, emotional intelligence, self-esteem, parent-adolescents communication, and the expectancy for the future success turned out to have a statistically significant relationship with the personal characteristics of post-adolescents. The older their age, the more their average monthly allowance and the clearer their life goal, the higher their emotional intelligence and their expectancy for the future success. However, there was no difference caused by their residential areas or their religions. Second, the analysis of the influence of emotional intelligence on self-esteem shows that empathy was appeared to have a negative effects on self-esteem. On the other hand, understanding emotions and managing emotions of emotional intelligence turned out to have a positive effects on self-esteem. Therefore, it is considered that it is necessary to provide opportunities for understanding emotions and managing emotions to improve self-esteem. Third, analyzing the effects that emotional intelligence has on the expectancy for the future success, I have learned that empathy, understanding emotions and managing emotions of emotional intelligence have positive effects on the expectancy for the future success. Therefore, all of empathy, understanding emotions and managing emotions, which are sub-factors of emotional intelligence, have positive effects, and should be actively utilized to reduce negative emotions. Fourth, as a result of the analysis of the influence of emotional intelligence on parent-adolescents communication, I have found that empathy, understanding emotions and managing emotions of emotional intelligence had a positive influence on parent-adolescents communication. It means that emotions are conveyed to each other through the communications between parents and adolescents, and that communications where emotions are conveyed to each other can be considered to be authentic ones. Fifth, my study on the effect of self-esteem on the expectancy for the future success has shown the fact that positive and negative self-esteem has a positive effect on the expectancy for the future success. It means that the way you look at yourself affects your future success expectations, and suggests that post-adolescents can help themselves expect success for the future by experiencing activities that can give you positive reviews of yourself. Sixth, my analysis of the effect of parent-adolescents communication on the expectancy for the future success has shown that open communication and problem-type communication of parent-adolescents communication have a positive effect on the sense of future success. It means that open parent-adolescents communication can share not only the practical problems of post-adolescents but also mental stability and support. Seventh, self-esteem was verified to play a role of mediation in the relationship between emotional intelligence and the expectancy for the future success. This means that the future success can be enhanced by strengthening self-esteem in the relationship between emotional intelligence and the expectancy for the future success. Eighth, parent-adolescents communication appeared to play a positive role of mediation in the relationship between emotional intelligence and the expectancy for the future success. This result means that future success expectations can be enhanced by changing the type of parental-adolescents communication in the relationship between emotional intelligence and future success expectations. I was able to find it out in this study that emotional intelligence, self-esteem, and parental-adolescents communication among post-adolescents are significant factors in the expectancy for the future success. In addition, self-esteem and parent-adolescents communication has been identified to be playing a mediation role in the ties with emotional intelligence, which proved the fact that self- esteem and parent-adolescents communication play a major role. The results of this study are considered to be able to provide useful basic data to explore the ways of post-adolescents’ achieving the developmental work and protecting their psychological and emotional problems. Moreover, the outcome is believed to contribute to supporting education and counseling related to post-adolescents as well as its policy.
* Key words: Post-Adolescent, Emotional Intelligence, Expectancy to the Future, Self-Esteem, Parent-Adolescent Communication
ABSTRACT
The effects of Post-Adolescent's the Emotional Intelligence on the Expectancy for the Future Success -The Mediation Effect of Self-esteem and Parent-Adolescent Communication-
Considering their entering into Adulthood in an aspect of life-span development, period of Adolescence has been divided more subtly. Post-Adolescents, which is a “intergenerational period” between adolescence and adulthood, face various problems in the process of both achieving their own developmental tasks such as establishing self-identity and preparing for their jobs and becoming independent from their parents. Social conditions like such as youth unemployment and economic recession have caused extreme stresses and forced them to experience psychological and emotional problems with negative outlook on their future and disruptions of ego-identity. Therefore, there is a need to support post-Adolescents so that they can enter into healthy adulthood and to seek for a proper counseling intervention. Examining the relationship between emotional intelligence and the expectancy for the future success of the post-adolescents and analyzing an effect that self-esteem and parent-adolescent communication have on the expectancy as a mediator, I hope that this study will be able to help post-Adolescents to achieve their developmental tasks and contribute to how to support them both psychologically and emotionally. To accomplish the purpose of this study, self-administered questionnaire had been conducted for 20 days from October 1st to October 20th, 2019, asking questions of 800 young people living in Seoul, Gyeonggi-do, Gangwon-do, Chungcheong-do, and Gyeongsang-do. The questionnaire was distributed to high school graduates, college students, and general unemployed post-adolescents aged 19 to 24. A total of 800 post-adolescents participated in the survey, and 776 of them were used for the final analysis, except for 24 unsatisfactory respondents. The data had been analyzed using SPSS 25, and reliability and validity analysis, frequency analysis, t-test, one-way ANOVA and regression analysis were performed. A 3-step regression analysis was conducted to analyze the effects, and Sobel tests were conducted to verify the effects. The summary of this study is as follows. First, in the demographic analysis, emotional intelligence, self-esteem, parent-adolescents communication, and the expectancy for the future success turned out to have a statistically significant relationship with the personal characteristics of post-adolescents. The older their age, the more their average monthly allowance and the clearer their life goal, the higher their emotional intelligence and their expectancy for the future success. However, there was no difference caused by their residential areas or their religions. Second, the analysis of the influence of emotional intelligence on self-esteem shows that empathy was appeared to have a negative effects on self-esteem. On the other hand, understanding emotions and managing emotions of emotional intelligence turned out to have a positive effects on self-esteem. Therefore, it is considered that it is necessary to provide opportunities for understanding emotions and managing emotions to improve self-esteem. Third, analyzing the effects that emotional intelligence has on the expectancy for the future success, I have learned that empathy, understanding emotions and managing emotions of emotional intelligence have positive effects on the expectancy for the future success. Therefore, all of empathy, understanding emotions and managing emotions, which are sub-factors of emotional intelligence, have positive effects, and should be actively utilized to reduce negative emotions. Fourth, as a result of the analysis of the influence of emotional intelligence on parent-adolescents communication, I have found that empathy, understanding emotions and managing emotions of emotional intelligence had a positive influence on parent-adolescents communication. It means that emotions are conveyed to each other through the communications between parents and adolescents, and that communications where emotions are conveyed to each other can be considered to be authentic ones. Fifth, my study on the effect of self-esteem on the expectancy for the future success has shown the fact that positive and negative self-esteem has a positive effect on the expectancy for the future success. It means that the way you look at yourself affects your future success expectations, and suggests that post-adolescents can help themselves expect success for the future by experiencing activities that can give you positive reviews of yourself. Sixth, my analysis of the effect of parent-adolescents communication on the expectancy for the future success has shown that open communication and problem-type communication of parent-adolescents communication have a positive effect on the sense of future success. It means that open parent-adolescents communication can share not only the practical problems of post-adolescents but also mental stability and support. Seventh, self-esteem was verified to play a role of mediation in the relationship between emotional intelligence and the expectancy for the future success. This means that the future success can be enhanced by strengthening self-esteem in the relationship between emotional intelligence and the expectancy for the future success. Eighth, parent-adolescents communication appeared to play a positive role of mediation in the relationship between emotional intelligence and the expectancy for the future success. This result means that future success expectations can be enhanced by changing the type of parental-adolescents communication in the relationship between emotional intelligence and future success expectations. I was able to find it out in this study that emotional intelligence, self-esteem, and parental-adolescents communication among post-adolescents are significant factors in the expectancy for the future success. In addition, self-esteem and parent-adolescents communication has been identified to be playing a mediation role in the ties with emotional intelligence, which proved the fact that self- esteem and parent-adolescents communication play a major role. The results of this study are considered to be able to provide useful basic data to explore the ways of post-adolescents’ achieving the developmental work and protecting their psychological and emotional problems. Moreover, the outcome is believed to contribute to supporting education and counseling related to post-adolescents as well as its policy.
* Key words: Post-Adolescent, Emotional Intelligence, Expectancy to the Future, Self-Esteem, Parent-Adolescent Communication
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.