마음읽기는 타인의 생각, 욕구, 감정 등을 정확하게 추론하는 능력과 이를 바탕으로 특정 상황에서 타인의 행동을 정확하게 예측하는 능력의 발달과정을 보여준다. 이러한 마음읽기능력은 화자의 의도와 청자가 모르는 정보가 무엇인지에 대해 생각해 내게 하므로 의사소통에 결정적인 역할을 하게 되며, 역으로 좋은 의사소통기술은 다른 사람들의 마음상태나 믿음에 대한 정보를 해석할 수 있게 한다. 특히 학급에서의 상호작용 요구가 커지는 청소년기 학생에게 있어서 마음읽기능력과 의사소통능력은 더욱 강조되지만 지적장애 청소년에게는 어려움으로 작용한다. 그러나 경도지적장애 청소년을 대상으로 한 마음읽기능력, 메타언어인식 및 화용언어능력 간 연관성은 아직까지 명확하게 밝혀지지 않았다. 따라서 본 연구는 경도지적장애 청소년의 마음읽기능력에 대한 발달 수준 및 ...
마음읽기는 타인의 생각, 욕구, 감정 등을 정확하게 추론하는 능력과 이를 바탕으로 특정 상황에서 타인의 행동을 정확하게 예측하는 능력의 발달과정을 보여준다. 이러한 마음읽기능력은 화자의 의도와 청자가 모르는 정보가 무엇인지에 대해 생각해 내게 하므로 의사소통에 결정적인 역할을 하게 되며, 역으로 좋은 의사소통기술은 다른 사람들의 마음상태나 믿음에 대한 정보를 해석할 수 있게 한다. 특히 학급에서의 상호작용 요구가 커지는 청소년기 학생에게 있어서 마음읽기능력과 의사소통능력은 더욱 강조되지만 지적장애 청소년에게는 어려움으로 작용한다. 그러나 경도지적장애 청소년을 대상으로 한 마음읽기능력, 메타언어인식 및 화용언어능력 간 연관성은 아직까지 명확하게 밝혀지지 않았다. 따라서 본 연구는 경도지적장애 청소년의 마음읽기능력에 대한 발달 수준 및 마음이론과 밀접한 관련이 있는 것으로 알려진 메타언어인식과 화용언어능력의 특성을 살펴보고, 각 변인 간 연관성을 탐색해보는 데 목적이 있다. 본 연구에는 총 40명(만 19∼21세의 경도지적장애 청소년 20명, 언어연령을 일치시킨 일반아동 20명)이 참여하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 경도지적장애 청소년 집단은 언어연령일치 아동 집단에 비해 마음읽기능력에서 유의하게 낮은 수행을 보였다. 즉, 경도지적장애 청소년이 언어연령일치 아동에 비해 마음읽기능력의 발달 수준은 뒤처지지만, 전반적인 발달 패턴에 있어서는 유사함을 보였다. 둘째, 경도지적장애 청소년 집단은 언어연령일치 아동 집단에 비해 메타언어인식에서 유의하게 낮은 수행을 보였다. 특히 경도지적장애 청소년의 수행이 가장 취약한 메타언어인식 하위과제는 구문인식인 것으로 나타났다. 셋째, 경도지적장애 청소년 집단은 언어연령일치 아동 집단에 비해 화용언어능력에서 유의하게 낮은 수행을 보였다. 특히 경도지적장애 청소년은 화용언어능력 하위과제 중 상황에 따른 조절에서 가장 취약한 수행을 보인 것으로 나타났다. 넷째, 메타언어인식 하위과제에서 구문인식만이 마음읽기능력의 이차순위 틀린 믿음 및 모호한 상황에서의 마음읽기와 유의한 정적 상관을 보였다. 메타언어인식을 예측하고 설명할 수 있는 마음읽기능력의 하위과제는 이차순위 틀린 믿음과 헛디딤 말인 것으로 나타났다. 다섯째, 화용언어능력 하위과제에서 비언어적 의사소통만이 마음읽기능력의 헛디딤 말과 유의한 정적 상관을 보였다. 화용언어능력을 예측하고 설명할 수 있는 마음읽기능력의 하위과제는 모호한 상황에서의 마음읽기와 숨은 의미 파악인 것으로 나타났다. 여섯째, 전체 집단에서 마음읽기능력, 메타언어인식 및 화용언어능력 간 모두 유의한 정적 상관을 보였으나, 각 집단 내에서 세 변인 간 상관을 살펴보았을 때는 마음읽기능력과 메타언어인식 간에서만 유의한 정적 상관이 확인되었다. 본 연구는 경도지적장애 청소년을 대상으로 마음읽기능력, 메타언어인식 및 화용언어능력 간 밀접한 관련성이 있음을 제시함으로써 후속연구의 토대를 마련하였다는 데에 의의가 있다. 더 나아가 본 연구의 결과가 경도지적장애 청소년의 마음읽기능력을 접목한 언어 및 의사소통 관련 평가도구 개발과 중재 수립에 유용한 지식 기반이 될 수 있기를 기대한다.
주제어: 마음이론, 메타언어인식, 화용언어능력, 경도지적장애 청소년
마음읽기는 타인의 생각, 욕구, 감정 등을 정확하게 추론하는 능력과 이를 바탕으로 특정 상황에서 타인의 행동을 정확하게 예측하는 능력의 발달과정을 보여준다. 이러한 마음읽기능력은 화자의 의도와 청자가 모르는 정보가 무엇인지에 대해 생각해 내게 하므로 의사소통에 결정적인 역할을 하게 되며, 역으로 좋은 의사소통기술은 다른 사람들의 마음상태나 믿음에 대한 정보를 해석할 수 있게 한다. 특히 학급에서의 상호작용 요구가 커지는 청소년기 학생에게 있어서 마음읽기능력과 의사소통능력은 더욱 강조되지만 지적장애 청소년에게는 어려움으로 작용한다. 그러나 경도지적장애 청소년을 대상으로 한 마음읽기능력, 메타언어인식 및 화용언어능력 간 연관성은 아직까지 명확하게 밝혀지지 않았다. 따라서 본 연구는 경도지적장애 청소년의 마음읽기능력에 대한 발달 수준 및 마음이론과 밀접한 관련이 있는 것으로 알려진 메타언어인식과 화용언어능력의 특성을 살펴보고, 각 변인 간 연관성을 탐색해보는 데 목적이 있다. 본 연구에는 총 40명(만 19∼21세의 경도지적장애 청소년 20명, 언어연령을 일치시킨 일반아동 20명)이 참여하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 경도지적장애 청소년 집단은 언어연령일치 아동 집단에 비해 마음읽기능력에서 유의하게 낮은 수행을 보였다. 즉, 경도지적장애 청소년이 언어연령일치 아동에 비해 마음읽기능력의 발달 수준은 뒤처지지만, 전반적인 발달 패턴에 있어서는 유사함을 보였다. 둘째, 경도지적장애 청소년 집단은 언어연령일치 아동 집단에 비해 메타언어인식에서 유의하게 낮은 수행을 보였다. 특히 경도지적장애 청소년의 수행이 가장 취약한 메타언어인식 하위과제는 구문인식인 것으로 나타났다. 셋째, 경도지적장애 청소년 집단은 언어연령일치 아동 집단에 비해 화용언어능력에서 유의하게 낮은 수행을 보였다. 특히 경도지적장애 청소년은 화용언어능력 하위과제 중 상황에 따른 조절에서 가장 취약한 수행을 보인 것으로 나타났다. 넷째, 메타언어인식 하위과제에서 구문인식만이 마음읽기능력의 이차순위 틀린 믿음 및 모호한 상황에서의 마음읽기와 유의한 정적 상관을 보였다. 메타언어인식을 예측하고 설명할 수 있는 마음읽기능력의 하위과제는 이차순위 틀린 믿음과 헛디딤 말인 것으로 나타났다. 다섯째, 화용언어능력 하위과제에서 비언어적 의사소통만이 마음읽기능력의 헛디딤 말과 유의한 정적 상관을 보였다. 화용언어능력을 예측하고 설명할 수 있는 마음읽기능력의 하위과제는 모호한 상황에서의 마음읽기와 숨은 의미 파악인 것으로 나타났다. 여섯째, 전체 집단에서 마음읽기능력, 메타언어인식 및 화용언어능력 간 모두 유의한 정적 상관을 보였으나, 각 집단 내에서 세 변인 간 상관을 살펴보았을 때는 마음읽기능력과 메타언어인식 간에서만 유의한 정적 상관이 확인되었다. 본 연구는 경도지적장애 청소년을 대상으로 마음읽기능력, 메타언어인식 및 화용언어능력 간 밀접한 관련성이 있음을 제시함으로써 후속연구의 토대를 마련하였다는 데에 의의가 있다. 더 나아가 본 연구의 결과가 경도지적장애 청소년의 마음읽기능력을 접목한 언어 및 의사소통 관련 평가도구 개발과 중재 수립에 유용한 지식 기반이 될 수 있기를 기대한다.
Mind reading is the ability to infer other people's thoughts, desires, and emotions correctly and shows the development process of the ability to accurately predict other people's behavior. The mind-reading ability plays a decisive role in communication because it helps listeners to think about the ...
Mind reading is the ability to infer other people's thoughts, desires, and emotions correctly and shows the development process of the ability to accurately predict other people's behavior. The mind-reading ability plays a decisive role in communication because it helps listeners to think about the intention of speakers and unknown information to the listeners, and in reverse, communication technique enables people to interpret data about the state of mind or faith of others. Especially, the importance of mind-reading ability and communication ability gets more highlighted to adolescent students with increasing interaction demands in their classes but becomes a challenge to adolescents with intellectual disabilities. However, their association among the mind-reading ability, metalinguistic awareness, and pragmatic language ability in adolescents with mild intellectual disabilities is not clear so far. Therefore, the purpose of this study is to investigate characteristics of metalinguistic awareness and pragmatic language ability known to be closely related to the development level of mind-reading ability of adolescents with mild intellectual disabilities and Theory of Mind (ToM), and in addition, to explore the relationship among them. A total of 40 (20 adolescents with mild intellectual disabilities aged 19∼21 years; 20 children with language age-matched) participated in this study. The results are as follows. First, significantly low performance in mind-reading ability was observed in adolescents with mild intellectual disabilities compared to the control group. Although adolescents with mild intellectual disabilities and control group have similarities in overall development pattern, adolescents with mild intellectual disabilities fall behind in development level of mind-reading ability expertise compared to the children with language age-matched, but have shown similarities in overall development pattern. In addition, significantly low performance in metalinguistic awareness was revealed in adolescents with mild intellectual disabilities compared to the control group. Especially, it was identified that the most vulnerable metalinguistic awareness subtasks in adolescents with mild intellectual disabilities was syntactic awareness. On the other hand, significantly lower performance in pragmatic language ability was observed in adolescents with mild intellectual disabilities compared to the control group and in particular, contextual variation parameter was most vulnerable in pragmatic language ability task in adolescents with mild intellectual disabilities. Moreover, among subtasks of metalinguistic awareness, only syntactic awareness showed a significantly positive correlation with second-order false belief and mind reading in ambiguous situation of mind-reading ability. suggesting that subtasks of mind-reading ability that can predict and explain metalinguistic awareness are second-order false belief and faux pas. Among subtasks of pragmatic language ability, only nonverbal communication showed a significantly positive correlation with faux pas of mind-reading ability. From this result, subtasks of mind-reading ability that can predict and explain pragmatic language ability are mind reading in ambiguous situation and apprehension of hidden meaning. Finally, both groups also showed a significantly positive correlation between mind-reading ability, metalinguistic awareness, and pragmatic language ability, but only mind-reading ability strength and metalinguistic awareness showed a significant positive correlation when investigated the correlation between the three variables within each group. The current study suggested that mind-reading ability can be strong relationship with metalinguistic awareness and pragmatic language ability in adolescents with mild intellectual disabilities. Therefore, our data can be useful to establish the understanding of knowledge in developing and establishing intervention of language and communication-related assessment tools that incorporated the mind-reading ability of adolescents with mild intellectual disabilities.
Key words: Theory of mind, metalinguistic awareness, pragmatic language ability, adolescents with mild intellectual disabilities
Mind reading is the ability to infer other people's thoughts, desires, and emotions correctly and shows the development process of the ability to accurately predict other people's behavior. The mind-reading ability plays a decisive role in communication because it helps listeners to think about the intention of speakers and unknown information to the listeners, and in reverse, communication technique enables people to interpret data about the state of mind or faith of others. Especially, the importance of mind-reading ability and communication ability gets more highlighted to adolescent students with increasing interaction demands in their classes but becomes a challenge to adolescents with intellectual disabilities. However, their association among the mind-reading ability, metalinguistic awareness, and pragmatic language ability in adolescents with mild intellectual disabilities is not clear so far. Therefore, the purpose of this study is to investigate characteristics of metalinguistic awareness and pragmatic language ability known to be closely related to the development level of mind-reading ability of adolescents with mild intellectual disabilities and Theory of Mind (ToM), and in addition, to explore the relationship among them. A total of 40 (20 adolescents with mild intellectual disabilities aged 19∼21 years; 20 children with language age-matched) participated in this study. The results are as follows. First, significantly low performance in mind-reading ability was observed in adolescents with mild intellectual disabilities compared to the control group. Although adolescents with mild intellectual disabilities and control group have similarities in overall development pattern, adolescents with mild intellectual disabilities fall behind in development level of mind-reading ability expertise compared to the children with language age-matched, but have shown similarities in overall development pattern. In addition, significantly low performance in metalinguistic awareness was revealed in adolescents with mild intellectual disabilities compared to the control group. Especially, it was identified that the most vulnerable metalinguistic awareness subtasks in adolescents with mild intellectual disabilities was syntactic awareness. On the other hand, significantly lower performance in pragmatic language ability was observed in adolescents with mild intellectual disabilities compared to the control group and in particular, contextual variation parameter was most vulnerable in pragmatic language ability task in adolescents with mild intellectual disabilities. Moreover, among subtasks of metalinguistic awareness, only syntactic awareness showed a significantly positive correlation with second-order false belief and mind reading in ambiguous situation of mind-reading ability. suggesting that subtasks of mind-reading ability that can predict and explain metalinguistic awareness are second-order false belief and faux pas. Among subtasks of pragmatic language ability, only nonverbal communication showed a significantly positive correlation with faux pas of mind-reading ability. From this result, subtasks of mind-reading ability that can predict and explain pragmatic language ability are mind reading in ambiguous situation and apprehension of hidden meaning. Finally, both groups also showed a significantly positive correlation between mind-reading ability, metalinguistic awareness, and pragmatic language ability, but only mind-reading ability strength and metalinguistic awareness showed a significant positive correlation when investigated the correlation between the three variables within each group. The current study suggested that mind-reading ability can be strong relationship with metalinguistic awareness and pragmatic language ability in adolescents with mild intellectual disabilities. Therefore, our data can be useful to establish the understanding of knowledge in developing and establishing intervention of language and communication-related assessment tools that incorporated the mind-reading ability of adolescents with mild intellectual disabilities.
Key words: Theory of mind, metalinguistic awareness, pragmatic language ability, adolescents with mild intellectual disabilities
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.