지적장애 학생은 일반 학생에 비해 낮은 속담 이해능력을 가지고 있어 의사소통을 사용할 때 많은 어려움을 가진다. 그래서 상위언어의 한 영역인 비유 언어 중 속담을 이용하여 어휘이해과제, 문장구조이해과제, 의미해석과제를 이용한 속담 이해과제가 지적장애 학생의 속담이해능력에 미치는 효과를 살펴보았다.
본 연구를 위해서 초등학교 재학 중인 일반 학생 4,5학년 10명, 지적장애 3급으로 판정받은 고등학교에 재학 중인 학생 10명을 대상으로 연구자가 제시한 어휘이해과제, 문장구조이해과제, 의미해석과제의 각 과제 내에서 각 문항 당...
지적장애 학생은 일반 학생에 비해 낮은 속담 이해능력을 가지고 있어 의사소통을 사용할 때 많은 어려움을 가진다. 그래서 상위언어의 한 영역인 비유 언어 중 속담을 이용하여 어휘이해과제, 문장구조이해과제, 의미해석과제를 이용한 속담 이해과제가 지적장애 학생의 속담이해능력에 미치는 효과를 살펴보았다.
본 연구를 위해서 초등학교 재학 중인 일반 학생 4,5학년 10명, 지적장애 3급으로 판정받은 고등학교에 재학 중인 학생 10명을 대상으로 연구자가 제시한 어휘이해과제, 문장구조이해과제, 의미해석과제의 각 과제 내에서 각 문항 당 6개씩 총 18개의 문항을 풀도록 하였고 집단 간, 집단 내 분석을 실시하였다. 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 속담의 어휘이해과제, 문장구조이해과제, 의미해석과제에서 일반학생이 지적장애 학생간의 어휘이해를 제외하고는 유의미한 차이가 나타났다.
둘째, 속담의 어휘이해과제, 문장구조이해과제, 의미해석과제에 따른 각 집단의 항목 간 속담 이해 능력 비교 하였을 때, 일반학생은 항목 간 유의미한 차이가 나타나지 않았으나, 지적장애 학생들은 항목 간 유의미한 차이가 나타났고 어휘이해, 문장구조, 의미해석으로 과제가 진행될수록 많은 어려움을 겪는 것으로 보여 졌다.
이러한 결과를 종합하여 볼 때, 속담이해과제가 지적장애 학생에게 난이도별 차이가 있었음을 알 수 있었으며 이들에게서 특히, 문장구조, 의미해석부분에서 어려움을 겪는 것으로 나타났다. 임상에서 지적장애 학생에게 속담중재에 쓰여 질 때, 이를 고려한 적절한 치료가 접근되면 비유 언어의 이해가 도움이 될 것으로 보여 진다.
지적장애 학생은 일반 학생에 비해 낮은 속담 이해능력을 가지고 있어 의사소통을 사용할 때 많은 어려움을 가진다. 그래서 상위언어의 한 영역인 비유 언어 중 속담을 이용하여 어휘이해과제, 문장구조이해과제, 의미해석과제를 이용한 속담 이해과제가 지적장애 학생의 속담이해능력에 미치는 효과를 살펴보았다.
본 연구를 위해서 초등학교 재학 중인 일반 학생 4,5학년 10명, 지적장애 3급으로 판정받은 고등학교에 재학 중인 학생 10명을 대상으로 연구자가 제시한 어휘이해과제, 문장구조이해과제, 의미해석과제의 각 과제 내에서 각 문항 당 6개씩 총 18개의 문항을 풀도록 하였고 집단 간, 집단 내 분석을 실시하였다. 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 속담의 어휘이해과제, 문장구조이해과제, 의미해석과제에서 일반학생이 지적장애 학생간의 어휘이해를 제외하고는 유의미한 차이가 나타났다.
둘째, 속담의 어휘이해과제, 문장구조이해과제, 의미해석과제에 따른 각 집단의 항목 간 속담 이해 능력 비교 하였을 때, 일반학생은 항목 간 유의미한 차이가 나타나지 않았으나, 지적장애 학생들은 항목 간 유의미한 차이가 나타났고 어휘이해, 문장구조, 의미해석으로 과제가 진행될수록 많은 어려움을 겪는 것으로 보여 졌다.
이러한 결과를 종합하여 볼 때, 속담이해과제가 지적장애 학생에게 난이도별 차이가 있었음을 알 수 있었으며 이들에게서 특히, 문장구조, 의미해석부분에서 어려움을 겪는 것으로 나타났다. 임상에서 지적장애 학생에게 속담중재에 쓰여 질 때, 이를 고려한 적절한 치료가 접근되면 비유 언어의 이해가 도움이 될 것으로 보여 진다.
Students with intellectual disability have much difficulty in communication because they have lower proverb comprehension compare to the general students. Therefore, this study investigated the effect of proverb comprehension assignment using vocabulary comprehension assignment, sentence structure c...
Students with intellectual disability have much difficulty in communication because they have lower proverb comprehension compare to the general students. Therefore, this study investigated the effect of proverb comprehension assignment using vocabulary comprehension assignment, sentence structure comprehension assignment, and meaning interpretation assignment on proverb comprehension ability of students with intellectual disability by using proverbs among figurative language.
To this end, this study selected 10 general 4th and 5th grade elementary school students and 10 high school students who were diagnosed as class-three intellectual disability and asked them to solve 6 questions from each suggested assignment by the researcher of vocabulary comprehension assignment, sentence structure comprehension assignment, and meaning interpretation assignment, and conducted analysis between groups and within group. The results of this study are as follows.
First, in proverb vocabulary comprehension assignment, sentence structure comprehension assignment, and meaning interpretation assignment, there was significant difference between general students and students with intellectual disability except vocabulary comprehension.
Secondly, according to the result of comparing the proverb comprehension ability of each group according to the proverb vocabulary comprehension assignment, sentence structure comprehension assignment, and meaning interpretation assignment, general students did not show significant difference between items but students with intellectual disability showed significant difference between items, and students with intellectual disability had much difficulty when assignment was progressed into vocabulary comprehension, sentence structure, and meaning interpretation.
To conclude, the proverb comprehension assignment showed difference in students with intellectual disability according to the level of difficulty, and it was identified that they are having difficulties especially in sentence structure and meaning interpretation. It is considered that applying appropriate therapy when proverb arbitration is used on students with intellectual disability during clinical treatment will be helpful in understanding the figurative language.
Students with intellectual disability have much difficulty in communication because they have lower proverb comprehension compare to the general students. Therefore, this study investigated the effect of proverb comprehension assignment using vocabulary comprehension assignment, sentence structure comprehension assignment, and meaning interpretation assignment on proverb comprehension ability of students with intellectual disability by using proverbs among figurative language.
To this end, this study selected 10 general 4th and 5th grade elementary school students and 10 high school students who were diagnosed as class-three intellectual disability and asked them to solve 6 questions from each suggested assignment by the researcher of vocabulary comprehension assignment, sentence structure comprehension assignment, and meaning interpretation assignment, and conducted analysis between groups and within group. The results of this study are as follows.
First, in proverb vocabulary comprehension assignment, sentence structure comprehension assignment, and meaning interpretation assignment, there was significant difference between general students and students with intellectual disability except vocabulary comprehension.
Secondly, according to the result of comparing the proverb comprehension ability of each group according to the proverb vocabulary comprehension assignment, sentence structure comprehension assignment, and meaning interpretation assignment, general students did not show significant difference between items but students with intellectual disability showed significant difference between items, and students with intellectual disability had much difficulty when assignment was progressed into vocabulary comprehension, sentence structure, and meaning interpretation.
To conclude, the proverb comprehension assignment showed difference in students with intellectual disability according to the level of difficulty, and it was identified that they are having difficulties especially in sentence structure and meaning interpretation. It is considered that applying appropriate therapy when proverb arbitration is used on students with intellectual disability during clinical treatment will be helpful in understanding the figurative language.
주제어
#지적장애 속담 이해능력
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.