[학위논문]말소리장애 아동과 일반 아동의 형태-음운 및 음운-형태 전환처리능력 비교 Comparison of Morpheme-Phoneme and Phoneme-Morpheme Conversion Processing Ability between Children with and without Speech Sound Disorder원문보기
구어 산출 이론은 일반적으로 어휘적 단계(lexical stage)와 어휘 후 단계(post-lexical stage)로 구분한다. 어휘적 단계는 형태소에 기반을 두고 있으며, 형태소와 음운적 표상을 찾아내는 것을 포함한다. 그런 다음 이러한 음운적 표상은 일련의 어휘 후 단계에 대한 입력으로 작용한다. 어휘 후 단계는 산출을 위해 단어의 음운 형태를 준비하여, 운동 표상을 구현할 수 있도록 조음을 계획하게 된다. 형태소 기반의 ‘어휘 단계’와 음운처리 기반의 ‘어휘 후 단계’ 사이의 전환에 문제가 생긴다면 ‘형태-음운적 결함’이 발생한다고 가정해볼 수 있다. 따라서 음운 처리단계에 문제가 있는 ...
구어 산출 이론은 일반적으로 어휘적 단계(lexical stage)와 어휘 후 단계(post-lexical stage)로 구분한다. 어휘적 단계는 형태소에 기반을 두고 있으며, 형태소와 음운적 표상을 찾아내는 것을 포함한다. 그런 다음 이러한 음운적 표상은 일련의 어휘 후 단계에 대한 입력으로 작용한다. 어휘 후 단계는 산출을 위해 단어의 음운 형태를 준비하여, 운동 표상을 구현할 수 있도록 조음을 계획하게 된다. 형태소 기반의 ‘어휘 단계’와 음운처리 기반의 ‘어휘 후 단계’ 사이의 전환에 문제가 생긴다면 ‘형태-음운적 결함’이 발생한다고 가정해볼 수 있다. 따라서 음운 처리단계에 문제가 있는 말소리장애 아동은 이러한 형태-음운 산출 처리과정이 일반 아동들 보다 어려울 수 있다. 이에 본 연구는 순수 말소리장애 아동20명과 일반 아동20명을 대상으로 형태-음운 전환처리능력과 음운-형태 전환처리 능력을 알아보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 두 집단 간 과제 유형에 따른 수행력에서 순수 말소리장애 아동 집단이 일반 아동보다 낮은 수행력을 보였다. 둘째, 음운변동을 동반한 합성 과제의 오류유형을 살펴본 결과, 순수 말소리장애 아동과 일반 아동 모두 형태-음운 비전환과 음운오류를 보였다. 셋째, 음운변동을 동반한 탈락과제의 오류 유형을 살펴본 결과, 일반 아동은 음운-형태 비전환과 형태소 일부 산출, 무응답의 순서로 오류를 많이 나타내었고, 이외의 자극어 일부 산출, 자극어 전체 산출, 음운오류, 기타 오류 등은 나타나지 않았다. 순수 말소리장애 아동 집단은 음운-형태 비전환, 자극어 전체 산출, 음운오류, 형태소 일부 산출, 무응답, 기타오류, 자극어 일부 산출의 순서로 오류를 많이 나타내었다. 넷째, 자음정확도와 각 과제 간 상관관계를 알아본 결과, 모든 과제가 자음정확도와 높은 정적 상관관계를 나타내었다. 이러한 형태-음운 전환처리능력 및 음운-형태 전환처리능력은 말-처리과정의 일환으로서, 언어병리분야에서 중요하게 다루어져야하며, 추후 다양한 연령별 또는 다양한 장애군을 대상으로 폭 넓은 연구가 진행된다면, 말-처리과정의 하위과정인 형태부의 형태-음운 처리과정에 대해 의미 있는 정보를 얻을 수 있을 것으로 기대한다.
구어 산출 이론은 일반적으로 어휘적 단계(lexical stage)와 어휘 후 단계(post-lexical stage)로 구분한다. 어휘적 단계는 형태소에 기반을 두고 있으며, 형태소와 음운적 표상을 찾아내는 것을 포함한다. 그런 다음 이러한 음운적 표상은 일련의 어휘 후 단계에 대한 입력으로 작용한다. 어휘 후 단계는 산출을 위해 단어의 음운 형태를 준비하여, 운동 표상을 구현할 수 있도록 조음을 계획하게 된다. 형태소 기반의 ‘어휘 단계’와 음운처리 기반의 ‘어휘 후 단계’ 사이의 전환에 문제가 생긴다면 ‘형태-음운적 결함’이 발생한다고 가정해볼 수 있다. 따라서 음운 처리단계에 문제가 있는 말소리장애 아동은 이러한 형태-음운 산출 처리과정이 일반 아동들 보다 어려울 수 있다. 이에 본 연구는 순수 말소리장애 아동20명과 일반 아동20명을 대상으로 형태-음운 전환처리능력과 음운-형태 전환처리 능력을 알아보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 두 집단 간 과제 유형에 따른 수행력에서 순수 말소리장애 아동 집단이 일반 아동보다 낮은 수행력을 보였다. 둘째, 음운변동을 동반한 합성 과제의 오류유형을 살펴본 결과, 순수 말소리장애 아동과 일반 아동 모두 형태-음운 비전환과 음운오류를 보였다. 셋째, 음운변동을 동반한 탈락과제의 오류 유형을 살펴본 결과, 일반 아동은 음운-형태 비전환과 형태소 일부 산출, 무응답의 순서로 오류를 많이 나타내었고, 이외의 자극어 일부 산출, 자극어 전체 산출, 음운오류, 기타 오류 등은 나타나지 않았다. 순수 말소리장애 아동 집단은 음운-형태 비전환, 자극어 전체 산출, 음운오류, 형태소 일부 산출, 무응답, 기타오류, 자극어 일부 산출의 순서로 오류를 많이 나타내었다. 넷째, 자음정확도와 각 과제 간 상관관계를 알아본 결과, 모든 과제가 자음정확도와 높은 정적 상관관계를 나타내었다. 이러한 형태-음운 전환처리능력 및 음운-형태 전환처리능력은 말-처리과정의 일환으로서, 언어병리분야에서 중요하게 다루어져야하며, 추후 다양한 연령별 또는 다양한 장애군을 대상으로 폭 넓은 연구가 진행된다면, 말-처리과정의 하위과정인 형태부의 형태-음운 처리과정에 대해 의미 있는 정보를 얻을 수 있을 것으로 기대한다.
The spoken production theory is generally divided into lexical stage and post-lexical stage. The lexical stage is based on morphemes and involves finding morphemes and phonological representations. Then these phonological representations serve as input for a series of post-lexical stages. In the pos...
The spoken production theory is generally divided into lexical stage and post-lexical stage. The lexical stage is based on morphemes and involves finding morphemes and phonological representations. Then these phonological representations serve as input for a series of post-lexical stages. In the post-lexical stage, phonological forms of words are prepared for production, and articulation is planned to implement a motor representation. If there is a problem in switching between the morpheme-based lexical stage and the phonological-based lexical stage, it can be assumed that ‘morphological-phonological defects’ occur. Therefore, children with speech sound disorder who experience problems in the phonological process may have greater difficulties than normal children. Accordingly, this study tried to investigate the morpheme-phoneme conversion and phoneme-morpheme conversion capacities of 20 normal children and 20 children with pure speech sound disorder. The results of this study are as follows. First, the group of children with pure speech sound disorder showed lower performance than the general children. Second, in the error types in the compound tasks with phonological processes, both groups showed non-conversion between morpheme-phoneme and phonological errors. Third, in the types of errors of deletion tasks with phonological processes, normal children showed errors in the order of non-conversion between morpheme-phoneme, partial output of stimulus word, and non-response. They did not show partial output of stimulus word, total output of stimulus word and others. Children with pure speech sound disorder showed errors in the order of non-conversion of phoneme-morpheme, total output of stimulus word, phonological error, partial output of morpheme, non-response, other errors, and partial output of stimulus word. Fourth, in the correlation between consonant accuracy and task, all the tasks showed high correlation with consonant accuracy. This morpheme-phoneme and phoneme-morpheme conversion ability should be dealt with importance in the field of speech pathology, as a part of the speech-processing process. It is expected that meaningful information can be obtained about the morpheme-phoneme conversion process which is a subprocess of speech-processing process with further researches on different age groups or different disability groups
The spoken production theory is generally divided into lexical stage and post-lexical stage. The lexical stage is based on morphemes and involves finding morphemes and phonological representations. Then these phonological representations serve as input for a series of post-lexical stages. In the post-lexical stage, phonological forms of words are prepared for production, and articulation is planned to implement a motor representation. If there is a problem in switching between the morpheme-based lexical stage and the phonological-based lexical stage, it can be assumed that ‘morphological-phonological defects’ occur. Therefore, children with speech sound disorder who experience problems in the phonological process may have greater difficulties than normal children. Accordingly, this study tried to investigate the morpheme-phoneme conversion and phoneme-morpheme conversion capacities of 20 normal children and 20 children with pure speech sound disorder. The results of this study are as follows. First, the group of children with pure speech sound disorder showed lower performance than the general children. Second, in the error types in the compound tasks with phonological processes, both groups showed non-conversion between morpheme-phoneme and phonological errors. Third, in the types of errors of deletion tasks with phonological processes, normal children showed errors in the order of non-conversion between morpheme-phoneme, partial output of stimulus word, and non-response. They did not show partial output of stimulus word, total output of stimulus word and others. Children with pure speech sound disorder showed errors in the order of non-conversion of phoneme-morpheme, total output of stimulus word, phonological error, partial output of morpheme, non-response, other errors, and partial output of stimulus word. Fourth, in the correlation between consonant accuracy and task, all the tasks showed high correlation with consonant accuracy. This morpheme-phoneme and phoneme-morpheme conversion ability should be dealt with importance in the field of speech pathology, as a part of the speech-processing process. It is expected that meaningful information can be obtained about the morpheme-phoneme conversion process which is a subprocess of speech-processing process with further researches on different age groups or different disability groups
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