오늘날 우리사회는 과학 및 통신기술의 발달로 인해 이전보다 훨씬 빠르고 간편하게 지식을 습득하고 공유하며 소통할 수 있게 되었다. 특히 스마트 폰의 보급화로 인해 소셜네트워크가 크게 발달하고 활성화되기 시작한다. 소셜미디어 중 유튜브는 디지털 네이티브가 텍스트보다는 그래픽과 영상을 선호한다는 점과, 재미를 추구하고 즉각적인 만족을 얻는다는 점을 충족시켜주기 때문에 다른 어떤 소셜미디어보다도 더 큰 영향력을 가지고 있다. 따라서 본 연구는 환경교육 자료로서 환경교육과 기후변화와 관련된 ...
오늘날 우리사회는 과학 및 통신기술의 발달로 인해 이전보다 훨씬 빠르고 간편하게 지식을 습득하고 공유하며 소통할 수 있게 되었다. 특히 스마트 폰의 보급화로 인해 소셜네트워크가 크게 발달하고 활성화되기 시작한다. 소셜미디어 중 유튜브는 디지털 네이티브가 텍스트보다는 그래픽과 영상을 선호한다는 점과, 재미를 추구하고 즉각적인 만족을 얻는다는 점을 충족시켜주기 때문에 다른 어떤 소셜미디어보다도 더 큰 영향력을 가지고 있다. 따라서 본 연구는 환경교육 자료로서 환경교육과 기후변화와 관련된 유튜브 채널을 검색, 분석하고 교육적으로서 적절한지 알아보고자 한다. 이를 통해 현재 이루어지고 있는 학교 환경교육에서 학생들의 환경에 관한 관심과 흥미를 끌어낼 수 있을 것으로 기대한다. 그리고 비전공 교사가 환경교육을 지도하더라도 전문성과 신뢰성을 갖춘 교육자료를 활용한 수업은 충분히 이루어질 수 있기에 유튜브가 교육자료로서 가능성을 분석해보고 내용을 선택하는 기준을 찾고자 한다. 유튜브가 서비스를 시작한 2005년부터 2019년 9월까지를 기준으로 유튜브에 등록된 채널 중 ‘환경교육’, ‘환경’, ‘기후변화’, ‘지속가능’으로 키워드 검색 했다. 키워드의 설정은 2015 개정 환경 교육과정을 참고했다. ‘환경교육’, ‘환경’, ‘기후변화’, ‘지속가능’을 키워드로 검색하고 분석기준을 적용한 결과 총 13개의 채널이 선정되었다. 각 채널의 구독자수를 합산하면 중복을 제외하고 약 100,000 명의 구독자를 보유했으며, 동영상의 결과 중복을 제외하고 34,951개가 존재했으며, 조회수는 중복된 채널을 제외하고 약 61,000,000회로 나타났다. 키워드 분석을 통해 조사된 채널 중 전문성과 신뢰성을 갖춘 채널을 분석하기 위해 구독자가 가장 많은 상위 5개 채널을 선정했다. 각 채널 별 영상 조회수가 가장 높은 5개의 동영상을 직접 시청한 후, 2015개정 환경 교육과정을 기준으로 내용체계, 성취기준에 부합하는 내용이 있는지 살펴보았다. 모든 채널을 살펴보았을 때, 교육과정과의 연계가 가장 많은 내용은 지속가능한 사회 영역으로 나타났다. 하지만, 그렇다고 해서 다른 영역들의 내용이 없거나 부족한 것은 아니다. 조회수 기준으로 가장 인기있는 상위 5개 동영상을 분석한 것을 기준으로 했기에, 업로드 된 동영상 자료 중 다른 영역과 핵심 개념을 포함하고 있는 내용 또한 다양하게 존재할 것으로 생각된다. 따라서 지속가능한 사회 영역 뿐만 아니라, 교육과정과 관련되어 여러 영역, 여러 개념을 교육하는데 유튜브 채널을 이용할 수 있을 것으로 보여지며, 유튜브가 환경교육과 기후변화 교육에 있어 교육적인 의의를 가진다고 할 수 있다. 본 연구는 환경교육과 기후변화 관련 유튜브 채널을 분석하여 정보를 찾고, 내용의 전문성과 신뢰성을 판단하는 기준을 알아보았다. 그리고 교육적으로 적절한 내용을 선택하는 기준을 연구했지만, 교육 자료로서 활용할 수 있는 교수‧학습 방법에 관한 연구로서는 부족하다. 따라서 유튜브를 활용한 교수‧학습 자료를 개발할 필요성이 있으며, 학교 현장 및 평생교육으로서 환경교육이 이루어질 수 있도록 다양한 방법론적 연구가 필요하다.
오늘날 우리사회는 과학 및 통신기술의 발달로 인해 이전보다 훨씬 빠르고 간편하게 지식을 습득하고 공유하며 소통할 수 있게 되었다. 특히 스마트 폰의 보급화로 인해 소셜네트워크가 크게 발달하고 활성화되기 시작한다. 소셜미디어 중 유튜브는 디지털 네이티브가 텍스트보다는 그래픽과 영상을 선호한다는 점과, 재미를 추구하고 즉각적인 만족을 얻는다는 점을 충족시켜주기 때문에 다른 어떤 소셜미디어보다도 더 큰 영향력을 가지고 있다. 따라서 본 연구는 환경교육 자료로서 환경교육과 기후변화와 관련된 유튜브 채널을 검색, 분석하고 교육적으로서 적절한지 알아보고자 한다. 이를 통해 현재 이루어지고 있는 학교 환경교육에서 학생들의 환경에 관한 관심과 흥미를 끌어낼 수 있을 것으로 기대한다. 그리고 비전공 교사가 환경교육을 지도하더라도 전문성과 신뢰성을 갖춘 교육자료를 활용한 수업은 충분히 이루어질 수 있기에 유튜브가 교육자료로서 가능성을 분석해보고 내용을 선택하는 기준을 찾고자 한다. 유튜브가 서비스를 시작한 2005년부터 2019년 9월까지를 기준으로 유튜브에 등록된 채널 중 ‘환경교육’, ‘환경’, ‘기후변화’, ‘지속가능’으로 키워드 검색 했다. 키워드의 설정은 2015 개정 환경 교육과정을 참고했다. ‘환경교육’, ‘환경’, ‘기후변화’, ‘지속가능’을 키워드로 검색하고 분석기준을 적용한 결과 총 13개의 채널이 선정되었다. 각 채널의 구독자수를 합산하면 중복을 제외하고 약 100,000 명의 구독자를 보유했으며, 동영상의 결과 중복을 제외하고 34,951개가 존재했으며, 조회수는 중복된 채널을 제외하고 약 61,000,000회로 나타났다. 키워드 분석을 통해 조사된 채널 중 전문성과 신뢰성을 갖춘 채널을 분석하기 위해 구독자가 가장 많은 상위 5개 채널을 선정했다. 각 채널 별 영상 조회수가 가장 높은 5개의 동영상을 직접 시청한 후, 2015개정 환경 교육과정을 기준으로 내용체계, 성취기준에 부합하는 내용이 있는지 살펴보았다. 모든 채널을 살펴보았을 때, 교육과정과의 연계가 가장 많은 내용은 지속가능한 사회 영역으로 나타났다. 하지만, 그렇다고 해서 다른 영역들의 내용이 없거나 부족한 것은 아니다. 조회수 기준으로 가장 인기있는 상위 5개 동영상을 분석한 것을 기준으로 했기에, 업로드 된 동영상 자료 중 다른 영역과 핵심 개념을 포함하고 있는 내용 또한 다양하게 존재할 것으로 생각된다. 따라서 지속가능한 사회 영역 뿐만 아니라, 교육과정과 관련되어 여러 영역, 여러 개념을 교육하는데 유튜브 채널을 이용할 수 있을 것으로 보여지며, 유튜브가 환경교육과 기후변화 교육에 있어 교육적인 의의를 가진다고 할 수 있다. 본 연구는 환경교육과 기후변화 관련 유튜브 채널을 분석하여 정보를 찾고, 내용의 전문성과 신뢰성을 판단하는 기준을 알아보았다. 그리고 교육적으로 적절한 내용을 선택하는 기준을 연구했지만, 교육 자료로서 활용할 수 있는 교수‧학습 방법에 관한 연구로서는 부족하다. 따라서 유튜브를 활용한 교수‧학습 자료를 개발할 필요성이 있으며, 학교 현장 및 평생교육으로서 환경교육이 이루어질 수 있도록 다양한 방법론적 연구가 필요하다.
In modern society, the advancement of science and communication technology enables us to acquire and share the knowledge much faster and more easily, and it also enables us to communicate more comfortable. Social networks are especially beginning to develop and become active due to the widespread us...
In modern society, the advancement of science and communication technology enables us to acquire and share the knowledge much faster and more easily, and it also enables us to communicate more comfortable. Social networks are especially beginning to develop and become active due to the widespread use of smart phones. Among social media, YouTube has more influence than any other social media because it meets the fact that digital native prefers graphics and video over text, and that it seeks fun and gets immediate gratification. This study is aimed at figuring out the appropriateness of materials for environmental education, the Youtube channels related to environmental education and climate change, by searching analyzing them. I hope this study will draw attention and interest from students about the environment in the current school environment education. And even non-major teachers can conduct environmental education, using educational materials with expertise and reliability. Therefore this study is aimed at figuring out the criteria for analyzing the possibility and choosing contents as educational materials in Youtube. This study searched keywords for “environmental education", "environment", "climate change" and "sustainable" among the channels registered on YouTube from 2005 to 2019. The setting of keywords were set according to the Environmental Curriculum revision in 2015. As the result of applying analysis standards and keywords for ‘environmental education’, ‘environment’, ‘climate change’ and ‘sustainable’ , 13 channels were selected. The total number of subscribers for each channel was about 100,000 excluding duplication. The number of the videos was 34,951 excluding duplication, and they have received 61,000 views excluding redundant channels. Among the channels investigated through keyword analysis, the top five channels with the largest number of subscribers were selected to analyze those with expertise and reliability. After watching the five videos with the highest number of video views by channel, the contents system and performance standards were checked based on the Environment Curriculum revision in 2015. When looking at all the channels, the most related content with the curriculum was a sustainable social area. However, it does not mean that other areas are missed or lacked. Based on the analysis of the top five highest number of video views, it is thought that they contain a variety of contents and different areas including key concepts. Therefore, YouTube channels are expected to be used in educating various areas and concepts related to the curriculum as well as sustainable social areas and YouTube has educational significance in environmental education and climate change education. This study analyzed the YouTube channels related to environmental education and climate change and figured out about the criteria for evaluating the contents in terms of the expertise and reliability. While we have studied the criteria for selecting the appropriate content in education, it is not enough for us to study teaching and learning methods that can be used as educational materials. Therefore, it is necessary to develop teaching and learning materials using YouTube. And methodological studies are also needed to develop in various way so that environmental education can be conducted as a school site and as a lifelong education.
In modern society, the advancement of science and communication technology enables us to acquire and share the knowledge much faster and more easily, and it also enables us to communicate more comfortable. Social networks are especially beginning to develop and become active due to the widespread use of smart phones. Among social media, YouTube has more influence than any other social media because it meets the fact that digital native prefers graphics and video over text, and that it seeks fun and gets immediate gratification. This study is aimed at figuring out the appropriateness of materials for environmental education, the Youtube channels related to environmental education and climate change, by searching analyzing them. I hope this study will draw attention and interest from students about the environment in the current school environment education. And even non-major teachers can conduct environmental education, using educational materials with expertise and reliability. Therefore this study is aimed at figuring out the criteria for analyzing the possibility and choosing contents as educational materials in Youtube. This study searched keywords for “environmental education", "environment", "climate change" and "sustainable" among the channels registered on YouTube from 2005 to 2019. The setting of keywords were set according to the Environmental Curriculum revision in 2015. As the result of applying analysis standards and keywords for ‘environmental education’, ‘environment’, ‘climate change’ and ‘sustainable’ , 13 channels were selected. The total number of subscribers for each channel was about 100,000 excluding duplication. The number of the videos was 34,951 excluding duplication, and they have received 61,000 views excluding redundant channels. Among the channels investigated through keyword analysis, the top five channels with the largest number of subscribers were selected to analyze those with expertise and reliability. After watching the five videos with the highest number of video views by channel, the contents system and performance standards were checked based on the Environment Curriculum revision in 2015. When looking at all the channels, the most related content with the curriculum was a sustainable social area. However, it does not mean that other areas are missed or lacked. Based on the analysis of the top five highest number of video views, it is thought that they contain a variety of contents and different areas including key concepts. Therefore, YouTube channels are expected to be used in educating various areas and concepts related to the curriculum as well as sustainable social areas and YouTube has educational significance in environmental education and climate change education. This study analyzed the YouTube channels related to environmental education and climate change and figured out about the criteria for evaluating the contents in terms of the expertise and reliability. While we have studied the criteria for selecting the appropriate content in education, it is not enough for us to study teaching and learning methods that can be used as educational materials. Therefore, it is necessary to develop teaching and learning materials using YouTube. And methodological studies are also needed to develop in various way so that environmental education can be conducted as a school site and as a lifelong education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.