본 연구의 목적은 유아교사의 성인애착과 교사효능감이 유아의 놀이성에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 이를 위하여 서울, 인천, 경기도에 소재한 어린이집에 근무하는 유아교사 총 230명을 연구대상으로 연구를 진행하였다. 연구도구로는 먼저 유아교사의 성인애착을 측정하기 위해 (Brennan, Fraley와 Waller)의 자기보고형 성인애착 검사도구를 사용하였으며, 교수효능감을 측정하기 위해 Riggs와 Enochs가 개발한 교사효능감 검사도구를 사용하였다. 마지막으로 유아의 놀이성을 측정하기 위하여 김명순, 김길숙, 박찬화가 개발한 ‘유아용 놀이성 평정 척도를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSSWiN 21.0을 프로그램을 이용하여 분석하였다. 분석방법은 연구대상의 배경특성 및 성인애착, 교사효능감 및 유아의 놀이성 수준을 측정하기위하여 ...
본 연구의 목적은 유아교사의 성인애착과 교사효능감이 유아의 놀이성에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 이를 위하여 서울, 인천, 경기도에 소재한 어린이집에 근무하는 유아교사 총 230명을 연구대상으로 연구를 진행하였다. 연구도구로는 먼저 유아교사의 성인애착을 측정하기 위해 (Brennan, Fraley와 Waller)의 자기보고형 성인애착 검사도구를 사용하였으며, 교수효능감을 측정하기 위해 Riggs와 Enochs가 개발한 교사효능감 검사도구를 사용하였다. 마지막으로 유아의 놀이성을 측정하기 위하여 김명순, 김길숙, 박찬화가 개발한 ‘유아용 놀이성 평정 척도를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSSWiN 21.0을 프로그램을 이용하여 분석하였다. 분석방법은 연구대상의 배경특성 및 성인애착, 교사효능감 및 유아의 놀이성 수준을 측정하기위하여 빈도분석과 기술통계분석을 실시하였으며, 교사의 배경변인에 따른 유아교사의 성인애착, 교사효능감 및 유아의 놀이성의 차이를 분석하기 위하여 t-검증과 일원변량분석(ANOVA)를 실시하였다. 또한 유아교사의 성인애착과 교사효능감 및 유아의 놀이성 간의 관계를 살펴보기 위하여 적률상관분석을 실시하였으며 유아교사의 성인애착과 교사효능감이 유아의 놀이성에 미치는 영향을 살펴보기 위하여 회귀분석을 실시하였다. 연구결과 첫째, 유아교사의 성인애착 수준은 낮은 수준이었으며, 유아교사는 전반적으로 애착회피의 수준이 높은 것으로 나타났다. 교사효능감은 높은 수준을 나타내었으며, 개인적 교수효능감, 일반적 교수효능감의 순으로 높은 수준으로 나타났다. 유아의 놀이성은 높은 수준으로 나타났으며, 즐거움의 표현, 자발적 몰입, 인지적 융통성, 주도적 참여 순으로 높게 나타났다. 둘째, 교사의 배경변인에 따른 유아교사의 성인애착, 교사효능감 및 유아의 놀이성의 차이를 분석한 결과 유아교사의 성인애착은 유아교사의 담당반 연령, 결혼여부, 보유자격에 따라 차이가 있는 것으로 나타났으며, 교사효능감과 유아의 놀이성은 근무기관의 유형, 결혼여부, 보유자격에 따라 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 유아교사의 성인애착, 교사효능감 및 유아의 놀이성과의 관계를 분석한 결과 유아교사의 성인애착은 교사효능감, 유아의 놀이성과 부적 상관을 보였으며, 교사효능감은 유아의 놀이성과 정적 상관을 보였다. 넷째, 유아교사의 성인애착과 교사효능감이 유아의 놀이성에 미치는 영향을 분석한 결과 유아교사의 성인애착은 유아의 놀이성에 부적 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 애착불안, 애착회피의 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 유아교사의 교사효능감은 유아의 놀이성에 정적 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 일반적 교수효능감, 개인적 교수효능감 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 유아교사의 성인애착, 교사효능감이 유아의 놀이성에 미치는 상대적 영향력을 분석한 결과 유아교사의 성인애착을 투입한 모델보다 유아교사의 성인애착과 교사효능감을 모두 투입한 모델의 설명력이 11.5%가 증가하였으며, 교사효능감의 일반적 교수효능감, 성인애착의 애착회피, 교사효능감의 개인적 교수효능감 순으로 유아의 놀이성에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
주제어 : 유아교사, 성인애착, 교사효능감, 유아의 놀이성
본 연구의 목적은 유아교사의 성인애착과 교사효능감이 유아의 놀이성에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 이를 위하여 서울, 인천, 경기도에 소재한 어린이집에 근무하는 유아교사 총 230명을 연구대상으로 연구를 진행하였다. 연구도구로는 먼저 유아교사의 성인애착을 측정하기 위해 (Brennan, Fraley와 Waller)의 자기보고형 성인애착 검사도구를 사용하였으며, 교수효능감을 측정하기 위해 Riggs와 Enochs가 개발한 교사효능감 검사도구를 사용하였다. 마지막으로 유아의 놀이성을 측정하기 위하여 김명순, 김길숙, 박찬화가 개발한 ‘유아용 놀이성 평정 척도를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSSWiN 21.0을 프로그램을 이용하여 분석하였다. 분석방법은 연구대상의 배경특성 및 성인애착, 교사효능감 및 유아의 놀이성 수준을 측정하기위하여 빈도분석과 기술통계분석을 실시하였으며, 교사의 배경변인에 따른 유아교사의 성인애착, 교사효능감 및 유아의 놀이성의 차이를 분석하기 위하여 t-검증과 일원변량분석(ANOVA)를 실시하였다. 또한 유아교사의 성인애착과 교사효능감 및 유아의 놀이성 간의 관계를 살펴보기 위하여 적률상관분석을 실시하였으며 유아교사의 성인애착과 교사효능감이 유아의 놀이성에 미치는 영향을 살펴보기 위하여 회귀분석을 실시하였다. 연구결과 첫째, 유아교사의 성인애착 수준은 낮은 수준이었으며, 유아교사는 전반적으로 애착회피의 수준이 높은 것으로 나타났다. 교사효능감은 높은 수준을 나타내었으며, 개인적 교수효능감, 일반적 교수효능감의 순으로 높은 수준으로 나타났다. 유아의 놀이성은 높은 수준으로 나타났으며, 즐거움의 표현, 자발적 몰입, 인지적 융통성, 주도적 참여 순으로 높게 나타났다. 둘째, 교사의 배경변인에 따른 유아교사의 성인애착, 교사효능감 및 유아의 놀이성의 차이를 분석한 결과 유아교사의 성인애착은 유아교사의 담당반 연령, 결혼여부, 보유자격에 따라 차이가 있는 것으로 나타났으며, 교사효능감과 유아의 놀이성은 근무기관의 유형, 결혼여부, 보유자격에 따라 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 유아교사의 성인애착, 교사효능감 및 유아의 놀이성과의 관계를 분석한 결과 유아교사의 성인애착은 교사효능감, 유아의 놀이성과 부적 상관을 보였으며, 교사효능감은 유아의 놀이성과 정적 상관을 보였다. 넷째, 유아교사의 성인애착과 교사효능감이 유아의 놀이성에 미치는 영향을 분석한 결과 유아교사의 성인애착은 유아의 놀이성에 부적 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 애착불안, 애착회피의 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 유아교사의 교사효능감은 유아의 놀이성에 정적 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 일반적 교수효능감, 개인적 교수효능감 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 유아교사의 성인애착, 교사효능감이 유아의 놀이성에 미치는 상대적 영향력을 분석한 결과 유아교사의 성인애착을 투입한 모델보다 유아교사의 성인애착과 교사효능감을 모두 투입한 모델의 설명력이 11.5%가 증가하였으며, 교사효능감의 일반적 교수효능감, 성인애착의 애착회피, 교사효능감의 개인적 교수효능감 순으로 유아의 놀이성에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to investigate the effects of early childhood teacher's adult attachment and teacher's efficacy on children's playfulness. Participants were 230 preschool teachers working in daycare centers in Seoul, Incheon, and Gyeonggi-do. It used the ‘ECR(ExperiencesinC...
The purpose of this study was to investigate the effects of early childhood teacher's adult attachment and teacher's efficacy on children's playfulness. Participants were 230 preschool teachers working in daycare centers in Seoul, Incheon, and Gyeonggi-do. It used the ‘ECR(ExperiencesinCloseRelationships)’, the ‘Teaching Efficacy Belief Instrument’, ‘Children’s Playfulness Rating Scale’ in collection of data. Collected data was analyzed through the SPSS 21.0 program. Frequency analysis and descriptive statistical analysis were performed to measure the demographic characteristics of the subjects, adult attachment, teacher efficacy, and playfulness of young children. This study analyzed the differences of adult attachment, teacher efficacy, and playability of young children according to demographic characteristics. A correlation analysis and a regression analysis were conducted to analyze the relationship and influence of each variable. As a result, the average adult attachment level of early childhood teacher was lower than the median value. The attachment avoidance was slightly higher than the median value of the measurement instrument. Early childhood teachers showed a high level of attachment avoidance. The average teacher efficacy was higher than the median of the measurement tools, and the highest was the order of personal teaching efficacy and general teaching efficacy. Young children’s playfulness was higher than the median value of the measuring instruments, and showed higher in order of expression of pleasure, voluntary commitment, cognitive flexibility, and initiative participation. Second, as a result of analyzing the differences of adult attachment, teacher efficacy, and playability of young children according to demographic variables, the adult attachment of early childhood teachers differs according to the age, marital status, and possession of the preschool teacher. Teacher efficacy and playability of infants were different depending on the type of working institution, marital status, and holding qualifications. Third, as a result of analyzing the relationship between adult attachment, teacher efficacy, and playability of infants, the teacher's adult attachment showed negative correlation with teacher efficacy and playability of infants. Seemed. Fourth, as a result of analyzing the effects of early childhood teacher's adult attachment and teacher's efficacy on children's playability, the early childhood teacher's adult attachment had negative effects on playability of infants, followed by attachment anxiety and attachment hippie. It appeared to be mad. The teacher efficacy of the early childhood teacher was found to have a positive effect on the playability of young children, followed by general teaching efficacy and personal teaching efficacy. Fifth, as a result of analyzing the relative influence of the early childhood teacher's adult attachment and teacher efficacy on children's playability, the model's explanatory power of the early childhood teacher's adult attachment and teacher efficacy was 11.5%. Increasingly, the general teaching efficacy of teacher efficacy, avoidance of attachment of adult attachment, and personal teaching efficacy of teacher efficacy were found to affect the playability of young children. Key word : early childhood teacher, adult attachment, teachers' efficiency, children's playfulness
The purpose of this study was to investigate the effects of early childhood teacher's adult attachment and teacher's efficacy on children's playfulness. Participants were 230 preschool teachers working in daycare centers in Seoul, Incheon, and Gyeonggi-do. It used the ‘ECR(ExperiencesinCloseRelationships)’, the ‘Teaching Efficacy Belief Instrument’, ‘Children’s Playfulness Rating Scale’ in collection of data. Collected data was analyzed through the SPSS 21.0 program. Frequency analysis and descriptive statistical analysis were performed to measure the demographic characteristics of the subjects, adult attachment, teacher efficacy, and playfulness of young children. This study analyzed the differences of adult attachment, teacher efficacy, and playability of young children according to demographic characteristics. A correlation analysis and a regression analysis were conducted to analyze the relationship and influence of each variable. As a result, the average adult attachment level of early childhood teacher was lower than the median value. The attachment avoidance was slightly higher than the median value of the measurement instrument. Early childhood teachers showed a high level of attachment avoidance. The average teacher efficacy was higher than the median of the measurement tools, and the highest was the order of personal teaching efficacy and general teaching efficacy. Young children’s playfulness was higher than the median value of the measuring instruments, and showed higher in order of expression of pleasure, voluntary commitment, cognitive flexibility, and initiative participation. Second, as a result of analyzing the differences of adult attachment, teacher efficacy, and playability of young children according to demographic variables, the adult attachment of early childhood teachers differs according to the age, marital status, and possession of the preschool teacher. Teacher efficacy and playability of infants were different depending on the type of working institution, marital status, and holding qualifications. Third, as a result of analyzing the relationship between adult attachment, teacher efficacy, and playability of infants, the teacher's adult attachment showed negative correlation with teacher efficacy and playability of infants. Seemed. Fourth, as a result of analyzing the effects of early childhood teacher's adult attachment and teacher's efficacy on children's playability, the early childhood teacher's adult attachment had negative effects on playability of infants, followed by attachment anxiety and attachment hippie. It appeared to be mad. The teacher efficacy of the early childhood teacher was found to have a positive effect on the playability of young children, followed by general teaching efficacy and personal teaching efficacy. Fifth, as a result of analyzing the relative influence of the early childhood teacher's adult attachment and teacher efficacy on children's playability, the model's explanatory power of the early childhood teacher's adult attachment and teacher efficacy was 11.5%. Increasingly, the general teaching efficacy of teacher efficacy, avoidance of attachment of adult attachment, and personal teaching efficacy of teacher efficacy were found to affect the playability of young children. Key word : early childhood teacher, adult attachment, teachers' efficiency, children's playfulness
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.