국가적 차원에서 국공립어린이집의 확충계획과 함께 양적으로 늘어난 어린이집 운영관리의 효율성을 도모하여 질 높은 수준의 보육서비스를 제공하기 위해 서울시에서는 국공립어린이집 원장의 직무 전문성 향상을 위한 멘토링 사업을 지원하고 있다. 서울시 국공립어린이집연합회와 각 자치구 연합회가 연계하여 공공보육 직무수행 능력의 우수한 경험을 가진 원장이 직무역량 및 보육철학의 강화를 위해 신임원장과 상호 교류하며 활발하게 멘토링 사업에 참여하고 있다. 따라서 본 연구는 서울시 국공립어린이집연합회에서 진행하고 있는 공식적인 멘토링 사업의 멘토링 변인으로 멘토 역량, 멘토링 기능, 멘토 신뢰, 멘토-멘티 적합성, 멘토링 만족도, 직무 전문성을 선정하여 멘토 역량과 멘토링 기능의 다양한 변인들과의 관계를 살펴보고, 멘토링 기능과 멘토링 만족도 간의 관계에 있어서 멘토링 특성(멘토 신뢰, 멘토-멘티 적합성)이 ...
멘토링 기능, 멘토링 만족도 및 직무 전문성 간의 관련성 연구
국가적 차원에서 국공립어린이집의 확충계획과 함께 양적으로 늘어난 어린이집 운영관리의 효율성을 도모하여 질 높은 수준의 보육서비스를 제공하기 위해 서울시에서는 국공립어린이집 원장의 직무 전문성 향상을 위한 멘토링 사업을 지원하고 있다. 서울시 국공립어린이집연합회와 각 자치구 연합회가 연계하여 공공보육 직무수행 능력의 우수한 경험을 가진 원장이 직무역량 및 보육철학의 강화를 위해 신임원장과 상호 교류하며 활발하게 멘토링 사업에 참여하고 있다. 따라서 본 연구는 서울시 국공립어린이집연합회에서 진행하고 있는 공식적인 멘토링 사업의 멘토링 변인으로 멘토 역량, 멘토링 기능, 멘토 신뢰, 멘토-멘티 적합성, 멘토링 만족도, 직무 전문성을 선정하여 멘토 역량과 멘토링 기능의 다양한 변인들과의 관계를 살펴보고, 멘토링 기능과 멘토링 만족도 간의 관계에 있어서 멘토링 특성(멘토 신뢰, 멘토-멘티 적합성)이 매개효과가 있는지 실증적으로 검증하였다. 멘토링 사업의 실시로 어린이집의 효율적인 운영을 위한 원장의 직무역량을 강화함으로써 멘토링에 대한 만족도가 높아지고, 높은 멘토링 만족도는 원장의 직무 전문성을 향상시킬 것이라는 가설을 설정하여 서울시국공립어린이집 원장 218명을 대상으로 온라인 설문조사 방법을 통해 데이터를 수집한 후 실증 분석을 하였다. 가설 검증 결과는 다음과 같다. 첫째, 멘토 역량은 멘토링 기능에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 멘토 역량이 높을수록 멘토링 기능이 높아진다는 것을 알 수 있다. 둘째, 멘토링 기능과 멘토 신뢰의 인과 관계에서 멘토링 기능이 멘토 신뢰에 유의한 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 따라서 멘토링 기능에 의해 멘토 신뢰가 향상 된다는 것을 알 수 있다. 셋째, 멘토 신뢰와 멘토링 만족도의 인과 관계에서 멘토 신뢰가 멘토링 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 멘토 신뢰가 높을수록 멘토링 만족도가 높아진다는 것을 알 수 있다. 넷째, 멘토링 기능과 멘토링 만족도의 인과 관계에서 멘토 신뢰는 매개효과가 있는 것으로 확인되었다. 따라서 멘토링 기능이 멘토 신뢰를 통하여 멘토링 만족도에 영향을 미치는 것으로 볼 수 있으며, 특히 멘토 신뢰는 완전매개효과가 있다는 것을 알 수 있다. 다섯째, 멘토링 기능과 멘토-멘티 적합성의 인과 관계에서 멘토링 기능은 멘토-멘티 적합성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 멘토링 기능이 높을수록 멘토-멘티 적합성이 높아진다는 것을 알 수 있다. 여섯째, 멘토링 만족도와 직무 전문성의 인과 관계에서 멘토링 만족도는 직무 전문성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 멘토링 만족도가 높을수록 직무 전문성이 높아진다는 것을 알 수 있다. 결론적으로 본 연구는 국공립어린이집의 효율적인 운영 측면에서 최근 관심을 갖고 실시하고 있는 멘토링 제도와 관련하여 멘토 역량, 멘토링 기능, 멘토링 만족도와 직무 전문성 간의 관계를 경험적으로 확인함으로써 멘토링 만족도는 높아지고 원장의 직무 전문성은 향상된다는 것을 확인 할 수 있었다. 그리고 인구통계학적 특성에 관한 추가분석에서 살펴보면 연령의 경우는 30대가 평균보다 높게 멘토링 활동에 참여하였고, 경력의 경우는 1년 정도의 경력을 가진 멘토가 멘토링을 가장 많이 선호하는 것으로 나타났으며, 멘토와 만나는 횟수의 경우는 수시로 만나는 경우와 월 2-3회의 만남 횟수를 가장 많이 선호하는 것으로 나타났다. 전반적인 멘토링 제도에 대한 본 연구의 결과는 다음과 같은 의미를 갖게 되었다. 멘토 역량과 멘토링 기능은 멘토링 만족도를 통하여 어린이집 원장의 직무 전문성을 향상시킨다는 것을 검증함으로써, 멘토링 제도는 국공립어린이집의 효율적인 운영에 도움을 줄 뿐만 아니라 이를 통해 긍정적인 보육품질 서비스를 제공하는 기초가 될 것이다. 또한, 멘토 역량을 지원하는 체계적인 멘토링 프로그램을 개발하여 지속적으로 멘토링을 실시한다면 국공립어린이집의 경쟁력을 강화하여 결과적으로 정부의 보육정책의 목적을 달성하는데 도움이 될 것이다. 이러한 멘토링 제도의 활성화로 인하여 향후 국공립어린이집 운영체계의 인적관리 프로그램으로 정착되어진다면, 국공립어린이집의 안정적인 운영으로 영․유아에게는 ‘온종일 놀이를 만들며, 재미있고, 즐겁고, 활기가 넘치는 보육현장의 희망’이 될 것이다. 주제어 : 멘토 역량, 멘토링 기능, 멘토 신뢰, 멘토-멘티 적합성, 멘토링 만족도, 직무 전문성
멘토링 기능, 멘토링 만족도 및 직무 전문성 간의 관련성 연구
국가적 차원에서 국공립어린이집의 확충계획과 함께 양적으로 늘어난 어린이집 운영관리의 효율성을 도모하여 질 높은 수준의 보육서비스를 제공하기 위해 서울시에서는 국공립어린이집 원장의 직무 전문성 향상을 위한 멘토링 사업을 지원하고 있다. 서울시 국공립어린이집연합회와 각 자치구 연합회가 연계하여 공공보육 직무수행 능력의 우수한 경험을 가진 원장이 직무역량 및 보육철학의 강화를 위해 신임원장과 상호 교류하며 활발하게 멘토링 사업에 참여하고 있다. 따라서 본 연구는 서울시 국공립어린이집연합회에서 진행하고 있는 공식적인 멘토링 사업의 멘토링 변인으로 멘토 역량, 멘토링 기능, 멘토 신뢰, 멘토-멘티 적합성, 멘토링 만족도, 직무 전문성을 선정하여 멘토 역량과 멘토링 기능의 다양한 변인들과의 관계를 살펴보고, 멘토링 기능과 멘토링 만족도 간의 관계에 있어서 멘토링 특성(멘토 신뢰, 멘토-멘티 적합성)이 매개효과가 있는지 실증적으로 검증하였다. 멘토링 사업의 실시로 어린이집의 효율적인 운영을 위한 원장의 직무역량을 강화함으로써 멘토링에 대한 만족도가 높아지고, 높은 멘토링 만족도는 원장의 직무 전문성을 향상시킬 것이라는 가설을 설정하여 서울시국공립어린이집 원장 218명을 대상으로 온라인 설문조사 방법을 통해 데이터를 수집한 후 실증 분석을 하였다. 가설 검증 결과는 다음과 같다. 첫째, 멘토 역량은 멘토링 기능에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 멘토 역량이 높을수록 멘토링 기능이 높아진다는 것을 알 수 있다. 둘째, 멘토링 기능과 멘토 신뢰의 인과 관계에서 멘토링 기능이 멘토 신뢰에 유의한 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 따라서 멘토링 기능에 의해 멘토 신뢰가 향상 된다는 것을 알 수 있다. 셋째, 멘토 신뢰와 멘토링 만족도의 인과 관계에서 멘토 신뢰가 멘토링 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 멘토 신뢰가 높을수록 멘토링 만족도가 높아진다는 것을 알 수 있다. 넷째, 멘토링 기능과 멘토링 만족도의 인과 관계에서 멘토 신뢰는 매개효과가 있는 것으로 확인되었다. 따라서 멘토링 기능이 멘토 신뢰를 통하여 멘토링 만족도에 영향을 미치는 것으로 볼 수 있으며, 특히 멘토 신뢰는 완전매개효과가 있다는 것을 알 수 있다. 다섯째, 멘토링 기능과 멘토-멘티 적합성의 인과 관계에서 멘토링 기능은 멘토-멘티 적합성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 멘토링 기능이 높을수록 멘토-멘티 적합성이 높아진다는 것을 알 수 있다. 여섯째, 멘토링 만족도와 직무 전문성의 인과 관계에서 멘토링 만족도는 직무 전문성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 멘토링 만족도가 높을수록 직무 전문성이 높아진다는 것을 알 수 있다. 결론적으로 본 연구는 국공립어린이집의 효율적인 운영 측면에서 최근 관심을 갖고 실시하고 있는 멘토링 제도와 관련하여 멘토 역량, 멘토링 기능, 멘토링 만족도와 직무 전문성 간의 관계를 경험적으로 확인함으로써 멘토링 만족도는 높아지고 원장의 직무 전문성은 향상된다는 것을 확인 할 수 있었다. 그리고 인구통계학적 특성에 관한 추가분석에서 살펴보면 연령의 경우는 30대가 평균보다 높게 멘토링 활동에 참여하였고, 경력의 경우는 1년 정도의 경력을 가진 멘토가 멘토링을 가장 많이 선호하는 것으로 나타났으며, 멘토와 만나는 횟수의 경우는 수시로 만나는 경우와 월 2-3회의 만남 횟수를 가장 많이 선호하는 것으로 나타났다. 전반적인 멘토링 제도에 대한 본 연구의 결과는 다음과 같은 의미를 갖게 되었다. 멘토 역량과 멘토링 기능은 멘토링 만족도를 통하여 어린이집 원장의 직무 전문성을 향상시킨다는 것을 검증함으로써, 멘토링 제도는 국공립어린이집의 효율적인 운영에 도움을 줄 뿐만 아니라 이를 통해 긍정적인 보육품질 서비스를 제공하는 기초가 될 것이다. 또한, 멘토 역량을 지원하는 체계적인 멘토링 프로그램을 개발하여 지속적으로 멘토링을 실시한다면 국공립어린이집의 경쟁력을 강화하여 결과적으로 정부의 보육정책의 목적을 달성하는데 도움이 될 것이다. 이러한 멘토링 제도의 활성화로 인하여 향후 국공립어린이집 운영체계의 인적관리 프로그램으로 정착되어진다면, 국공립어린이집의 안정적인 운영으로 영․유아에게는 ‘온종일 놀이를 만들며, 재미있고, 즐겁고, 활기가 넘치는 보육현장의 희망’이 될 것이다. 주제어 : 멘토 역량, 멘토링 기능, 멘토 신뢰, 멘토-멘티 적합성, 멘토링 만족도, 직무 전문성
A Study on the Relationship between Mentoring Function, Mentoring Satisfaction, and Job Professionalism
NamKoong, In-Suk Department of Business Administration of Graduate School of SeoKyeoung University Advisor : Professor Han, MunSeong
Abstract
A Study on the Relationship between Mentoring Function, Mentoring Satisfaction, and Job Professionalism
NamKoong, In-Suk Department of Business Administration of Graduate School of SeoKyeoung University Advisor : Professor Han, MunSeong
At the national level, we plan to provide high-quality child care services by planning the expansion of national nursery centers and quantitatively increasing the management of day care centers, and support mentoring projects to improve job professionalism of the directors of the National/Public Nurseries in Seoul. As a result, the Association of the National/Public Nurseries in Seoul and the Association of Autonomous Regions have jointly operated mentoring programs by exchanging directors and new directors who have excellent experience in public childcare performance. Therefore, this study aims to examine the relationship between various variables of mentor capability and mentoring function by selecting mentor competency, mentoring function, mentor trust, mentor-mentee fit, mentoring satisfaction, job professionalism expertise as mentoring variables of the official mentoring project conducted by the Association of the National/Public Nurseries in Seoul. and The relationship between the mentoring function and the mentoring satisfaction was examined academically to determine the mediating effect of the mentoring characteristics(mentor trust, mentor-mentor fit) according to the mentoring variables. In order to achieve the purpose of this study, data were collected from 218 directors of National/Public Nurseries in Seoul by online survey method and statistically analyzed as follows. First, the mentor capability has a significant influence on the mentoring function, and the higher the mentor capability, the higher the mentoring function. Second, in the causal relationship between mentoring function and mentor trust, it was found that the mentoring function has a significant effect on mentor trust. Third, in the causal relationship between mentor trust and mentoring satisfaction, mentor trust has a significant influence on mentoring satisfaction, and the higher the mentor trust, the higher the mentoring satisfaction. Fourth, in the relationship between the mentoring function and the mentoring satisfaction, mentor trust has a mediating effect directly, which indicates that the mentoring function affects the mentoring satisfaction through the mentor trust. Fifth, in the causal relationship between the mentoring function and the mentor-mentee fit, the mentoring function has a significant effect on the mentor-mentee fit. Sixth, in the causal relationship between mentoring satisfaction and job professionalism, the mentoring satisfaction has a significant effect on job professionalism. Seventh, in the statistical analysis of demographic characteristics, teacters in their 30s wanted mentoring higher than average, and mentors with a year of experience were most preferred in terms of age. disired of Mentoring Cases were prefered often overwhelming and wanted 2-3 times per month. Therefore, this study confirmed the concept of mentoring that has been recently carried out with interest in the public nursery field. In addition, the relationship between mentor capability, mentoring function, mentoring satisfaction and job professionalism was verified to confirm that the mentoring satisfaction was increased and the director's job professionalism was improved. Therefore, the results of this study have the following meanings. In the childcare field, the mentoring system and mentoring function can be a foundation to help provide positive childcare quality services in efficient operation management of the national nursery by verifying that the mentoring satisfaction can improve the job professionalism of the director. In addition, it was possible to explore the possibility of improving the professionalism of the director of the national nursery. The development of a systematic mentoring program by supporting the mentor capacity will provide continuous research value and help to strengthen the competitiveness of the national nursery. If such a mentoring system is activated and settled as a human management program of the National/Public Nursery system in the future, it will be 'the hope of creating an all-day play, having fun, being fun and energizing.'
A Study on the Relationship between Mentoring Function, Mentoring Satisfaction, and Job Professionalism
NamKoong, In-Suk Department of Business Administration of Graduate School of SeoKyeoung University Advisor : Professor Han, MunSeong
At the national level, we plan to provide high-quality child care services by planning the expansion of national nursery centers and quantitatively increasing the management of day care centers, and support mentoring projects to improve job professionalism of the directors of the National/Public Nurseries in Seoul. As a result, the Association of the National/Public Nurseries in Seoul and the Association of Autonomous Regions have jointly operated mentoring programs by exchanging directors and new directors who have excellent experience in public childcare performance. Therefore, this study aims to examine the relationship between various variables of mentor capability and mentoring function by selecting mentor competency, mentoring function, mentor trust, mentor-mentee fit, mentoring satisfaction, job professionalism expertise as mentoring variables of the official mentoring project conducted by the Association of the National/Public Nurseries in Seoul. and The relationship between the mentoring function and the mentoring satisfaction was examined academically to determine the mediating effect of the mentoring characteristics(mentor trust, mentor-mentor fit) according to the mentoring variables. In order to achieve the purpose of this study, data were collected from 218 directors of National/Public Nurseries in Seoul by online survey method and statistically analyzed as follows. First, the mentor capability has a significant influence on the mentoring function, and the higher the mentor capability, the higher the mentoring function. Second, in the causal relationship between mentoring function and mentor trust, it was found that the mentoring function has a significant effect on mentor trust. Third, in the causal relationship between mentor trust and mentoring satisfaction, mentor trust has a significant influence on mentoring satisfaction, and the higher the mentor trust, the higher the mentoring satisfaction. Fourth, in the relationship between the mentoring function and the mentoring satisfaction, mentor trust has a mediating effect directly, which indicates that the mentoring function affects the mentoring satisfaction through the mentor trust. Fifth, in the causal relationship between the mentoring function and the mentor-mentee fit, the mentoring function has a significant effect on the mentor-mentee fit. Sixth, in the causal relationship between mentoring satisfaction and job professionalism, the mentoring satisfaction has a significant effect on job professionalism. Seventh, in the statistical analysis of demographic characteristics, teacters in their 30s wanted mentoring higher than average, and mentors with a year of experience were most preferred in terms of age. disired of Mentoring Cases were prefered often overwhelming and wanted 2-3 times per month. Therefore, this study confirmed the concept of mentoring that has been recently carried out with interest in the public nursery field. In addition, the relationship between mentor capability, mentoring function, mentoring satisfaction and job professionalism was verified to confirm that the mentoring satisfaction was increased and the director's job professionalism was improved. Therefore, the results of this study have the following meanings. In the childcare field, the mentoring system and mentoring function can be a foundation to help provide positive childcare quality services in efficient operation management of the national nursery by verifying that the mentoring satisfaction can improve the job professionalism of the director. In addition, it was possible to explore the possibility of improving the professionalism of the director of the national nursery. The development of a systematic mentoring program by supporting the mentor capacity will provide continuous research value and help to strengthen the competitiveness of the national nursery. If such a mentoring system is activated and settled as a human management program of the National/Public Nursery system in the future, it will be 'the hope of creating an all-day play, having fun, being fun and energizing.'
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.