영상 콘텐츠의 발전은 기술개발과 함께 이루어졌고 영상 콘텐츠 소비는 기술의 보급과 새로운 문화의 탄생 그리고 기존 문화의 변화에 의해 행태가 바뀌었다. OTT 서비스도 도입초기에는 셋톱박스를 이용하여 서비스 되었는데 통신기술의 발달과 모바일 기기의 발달로 인하여 변화된 영상 콘텐츠 소비 현상을 가져왔고, 이런 변화는 OTT 서비스가 모바일 기기로까지 확장되게 만들었다. 과거의 영상 콘텐츠 소비 현상이 정해진 시간에 공급자가 정해준 영상 콘텐츠를 소비하는 수동적 소비였다면 변화된 영상 콘텐츠 소비 현상은 소비자가 원하는 시간에 원하는 영상을 소비하는 능동적 소비다. 이런 능동적 소비에 가장 큰 영향을 준 것은 모바일 기기의 발달이었다. 즉, 트래픽양의 증가를 통해 대용량 영상 콘텐츠 소비가 가능해지고 디스플레이 기술 발전에 따른 화질 개선 그리고 무료 와이-파이 등을 통한 무료 데이터 사용이 영상 소비 행태의 변화를 가져오게 된 것이다. 이런 모바일 기기의 발달과 이를 통한 영상 소비행태 변화로 인해 모바일 기기로 동영상을 보는 수요가 증가하게 되자 OTT 서비스는 모바일 기기로의 서비스 확장을 진행하게 되었고, 국내 기업들도 모바일 기기에 대한 서비스를 포함한 OTT 서비스를 시작하게 되었다. 하지만 비슷한 시기에 OTT 서비스를 시작하였음에도 해외 OTT 서비스에 비해 국내 OTT 서비스는 내부적으로는 요금제나 OTT 서비스의 형태가 정해지지 않은 상태이고, 외부적으로는 해외진출을 시작하지 못한 상태이다. 이런 부분에서 본 연구는 해외 OTT 서비스를 분석하여 국내 OTT 서비스에 부족한 부분을 연구하고자 한다. 국내 OTT 서비스의 한계와 발전방향을 설문을 통해 도출하여 국내 OTT 서비스에 적용할 수 있는 방안을 찾아보고자 하였다. 논문은 총 6장으로 구성되어 있으며 내용은 다음과 같다. 제1장은 서론으로 연구의 필요성에 대한 연구배경과 연구의 목적 그리고 진행될 연구 문제에 대하여 기술하였다. 제2장은 OTT 서비스가 모바일 기기로까지 사업을 확장하게 된 이론적 배경을 살펴보았다. 제3장은 실질적으로 연구를 진행하는 부분으로서 OTT 서비스 분석이다. 국내⋅외의 대표적인 OTT 서비스 플랫폼을 비교 분석하여 각 OTT 서비스의 장⋅단점을 도출하였다. 제4장은 발전방향에 대한 연구이다. 제3장에서 분석된 국내 OTT 서비스의 단점을 포함한 국내 OTT 시장의 한계와 보완방안에 대해서 알아보고 해외사례를 통해 발전방향을 제시하였다. 제5장은 결론 및 제언 부분으로서 본 연구의 결과를 요약하고, 연구의 시사점 그리고 연구의 한계 및 향후 연구방향을 제시하였다. 본 연구를 통해 도출된 결론은 다음과 같다. 첫 번째, 해외 OTT 서비스 사이트의 성공사례 분석 및 국내 시장 적용을 통한 경쟁력을 강화해야 한다. 두 번째, 국내 및 해외 타겟 분석을 통한 콘텐츠 개발을 실시하여 글로벌 OTT 서비스 업체로의 발전을 연구한다. 세 번째, OTT 서비스 모기업의 활발한 해외진출을 통한 OTT 서비스 업체의 인지도 상승을 통해 글로벌 소비자의 증가를 꾀한다. 네 번째, OTT 서비스 관련 전문 인력 발굴 및 고용을 통한 전문성 강화와 ...
영상 콘텐츠의 발전은 기술개발과 함께 이루어졌고 영상 콘텐츠 소비는 기술의 보급과 새로운 문화의 탄생 그리고 기존 문화의 변화에 의해 행태가 바뀌었다. OTT 서비스도 도입초기에는 셋톱박스를 이용하여 서비스 되었는데 통신기술의 발달과 모바일 기기의 발달로 인하여 변화된 영상 콘텐츠 소비 현상을 가져왔고, 이런 변화는 OTT 서비스가 모바일 기기로까지 확장되게 만들었다. 과거의 영상 콘텐츠 소비 현상이 정해진 시간에 공급자가 정해준 영상 콘텐츠를 소비하는 수동적 소비였다면 변화된 영상 콘텐츠 소비 현상은 소비자가 원하는 시간에 원하는 영상을 소비하는 능동적 소비다. 이런 능동적 소비에 가장 큰 영향을 준 것은 모바일 기기의 발달이었다. 즉, 트래픽양의 증가를 통해 대용량 영상 콘텐츠 소비가 가능해지고 디스플레이 기술 발전에 따른 화질 개선 그리고 무료 와이-파이 등을 통한 무료 데이터 사용이 영상 소비 행태의 변화를 가져오게 된 것이다. 이런 모바일 기기의 발달과 이를 통한 영상 소비행태 변화로 인해 모바일 기기로 동영상을 보는 수요가 증가하게 되자 OTT 서비스는 모바일 기기로의 서비스 확장을 진행하게 되었고, 국내 기업들도 모바일 기기에 대한 서비스를 포함한 OTT 서비스를 시작하게 되었다. 하지만 비슷한 시기에 OTT 서비스를 시작하였음에도 해외 OTT 서비스에 비해 국내 OTT 서비스는 내부적으로는 요금제나 OTT 서비스의 형태가 정해지지 않은 상태이고, 외부적으로는 해외진출을 시작하지 못한 상태이다. 이런 부분에서 본 연구는 해외 OTT 서비스를 분석하여 국내 OTT 서비스에 부족한 부분을 연구하고자 한다. 국내 OTT 서비스의 한계와 발전방향을 설문을 통해 도출하여 국내 OTT 서비스에 적용할 수 있는 방안을 찾아보고자 하였다. 논문은 총 6장으로 구성되어 있으며 내용은 다음과 같다. 제1장은 서론으로 연구의 필요성에 대한 연구배경과 연구의 목적 그리고 진행될 연구 문제에 대하여 기술하였다. 제2장은 OTT 서비스가 모바일 기기로까지 사업을 확장하게 된 이론적 배경을 살펴보았다. 제3장은 실질적으로 연구를 진행하는 부분으로서 OTT 서비스 분석이다. 국내⋅외의 대표적인 OTT 서비스 플랫폼을 비교 분석하여 각 OTT 서비스의 장⋅단점을 도출하였다. 제4장은 발전방향에 대한 연구이다. 제3장에서 분석된 국내 OTT 서비스의 단점을 포함한 국내 OTT 시장의 한계와 보완방안에 대해서 알아보고 해외사례를 통해 발전방향을 제시하였다. 제5장은 결론 및 제언 부분으로서 본 연구의 결과를 요약하고, 연구의 시사점 그리고 연구의 한계 및 향후 연구방향을 제시하였다. 본 연구를 통해 도출된 결론은 다음과 같다. 첫 번째, 해외 OTT 서비스 사이트의 성공사례 분석 및 국내 시장 적용을 통한 경쟁력을 강화해야 한다. 두 번째, 국내 및 해외 타겟 분석을 통한 콘텐츠 개발을 실시하여 글로벌 OTT 서비스 업체로의 발전을 연구한다. 세 번째, OTT 서비스 모기업의 활발한 해외진출을 통한 OTT 서비스 업체의 인지도 상승을 통해 글로벌 소비자의 증가를 꾀한다. 네 번째, OTT 서비스 관련 전문 인력 발굴 및 고용을 통한 전문성 강화와 콘텐츠의 질적 향상을 통해 해당 OTT 서비스에 대한 소비자의 소비기간을 연장한다. 다섯 번째, 트렌드에 맞는 홈페이지 구축과 어플리케이션 개발을 통한 소비자 만족도 상승을 유도한다. 여섯 번째, 1인 크리에이터 지원을 통한 콘텐츠 확보를 통해 부족한 영상 콘텐츠에 대한 보완을 한다. 일곱 번째, 네이버 TV와 카카오 TV의 유료화 및 국내 시장에 맞는 요금제 형성 등이 필요하다. 이런 연구 결과에도 본 연구는 몇 가지 한계를 가지고 있었으며 이런 한계들은 향후 새로운 연구에서 다루어 질 것이라고 생각된다. 이 연구의 한계점은 다음과 같다. 본 연구가 진행되고 있는 시기에 CJ E&M과 JTBC의 OTT 서비스에 대한 정보 부족으로 인하여 이 부분에 대한 심도 깊은 연구가 진행되기 어려웠던 점과 디즈니 플러스가 본 연구가 종료되는 시점에 서비스를 시작하여 이 부분에 대한 자세한 연구가 이루어지지 못한 부분이 있다.
영상 콘텐츠의 발전은 기술개발과 함께 이루어졌고 영상 콘텐츠 소비는 기술의 보급과 새로운 문화의 탄생 그리고 기존 문화의 변화에 의해 행태가 바뀌었다. OTT 서비스도 도입초기에는 셋톱박스를 이용하여 서비스 되었는데 통신기술의 발달과 모바일 기기의 발달로 인하여 변화된 영상 콘텐츠 소비 현상을 가져왔고, 이런 변화는 OTT 서비스가 모바일 기기로까지 확장되게 만들었다. 과거의 영상 콘텐츠 소비 현상이 정해진 시간에 공급자가 정해준 영상 콘텐츠를 소비하는 수동적 소비였다면 변화된 영상 콘텐츠 소비 현상은 소비자가 원하는 시간에 원하는 영상을 소비하는 능동적 소비다. 이런 능동적 소비에 가장 큰 영향을 준 것은 모바일 기기의 발달이었다. 즉, 트래픽양의 증가를 통해 대용량 영상 콘텐츠 소비가 가능해지고 디스플레이 기술 발전에 따른 화질 개선 그리고 무료 와이-파이 등을 통한 무료 데이터 사용이 영상 소비 행태의 변화를 가져오게 된 것이다. 이런 모바일 기기의 발달과 이를 통한 영상 소비행태 변화로 인해 모바일 기기로 동영상을 보는 수요가 증가하게 되자 OTT 서비스는 모바일 기기로의 서비스 확장을 진행하게 되었고, 국내 기업들도 모바일 기기에 대한 서비스를 포함한 OTT 서비스를 시작하게 되었다. 하지만 비슷한 시기에 OTT 서비스를 시작하였음에도 해외 OTT 서비스에 비해 국내 OTT 서비스는 내부적으로는 요금제나 OTT 서비스의 형태가 정해지지 않은 상태이고, 외부적으로는 해외진출을 시작하지 못한 상태이다. 이런 부분에서 본 연구는 해외 OTT 서비스를 분석하여 국내 OTT 서비스에 부족한 부분을 연구하고자 한다. 국내 OTT 서비스의 한계와 발전방향을 설문을 통해 도출하여 국내 OTT 서비스에 적용할 수 있는 방안을 찾아보고자 하였다. 논문은 총 6장으로 구성되어 있으며 내용은 다음과 같다. 제1장은 서론으로 연구의 필요성에 대한 연구배경과 연구의 목적 그리고 진행될 연구 문제에 대하여 기술하였다. 제2장은 OTT 서비스가 모바일 기기로까지 사업을 확장하게 된 이론적 배경을 살펴보았다. 제3장은 실질적으로 연구를 진행하는 부분으로서 OTT 서비스 분석이다. 국내⋅외의 대표적인 OTT 서비스 플랫폼을 비교 분석하여 각 OTT 서비스의 장⋅단점을 도출하였다. 제4장은 발전방향에 대한 연구이다. 제3장에서 분석된 국내 OTT 서비스의 단점을 포함한 국내 OTT 시장의 한계와 보완방안에 대해서 알아보고 해외사례를 통해 발전방향을 제시하였다. 제5장은 결론 및 제언 부분으로서 본 연구의 결과를 요약하고, 연구의 시사점 그리고 연구의 한계 및 향후 연구방향을 제시하였다. 본 연구를 통해 도출된 결론은 다음과 같다. 첫 번째, 해외 OTT 서비스 사이트의 성공사례 분석 및 국내 시장 적용을 통한 경쟁력을 강화해야 한다. 두 번째, 국내 및 해외 타겟 분석을 통한 콘텐츠 개발을 실시하여 글로벌 OTT 서비스 업체로의 발전을 연구한다. 세 번째, OTT 서비스 모기업의 활발한 해외진출을 통한 OTT 서비스 업체의 인지도 상승을 통해 글로벌 소비자의 증가를 꾀한다. 네 번째, OTT 서비스 관련 전문 인력 발굴 및 고용을 통한 전문성 강화와 콘텐츠의 질적 향상을 통해 해당 OTT 서비스에 대한 소비자의 소비기간을 연장한다. 다섯 번째, 트렌드에 맞는 홈페이지 구축과 어플리케이션 개발을 통한 소비자 만족도 상승을 유도한다. 여섯 번째, 1인 크리에이터 지원을 통한 콘텐츠 확보를 통해 부족한 영상 콘텐츠에 대한 보완을 한다. 일곱 번째, 네이버 TV와 카카오 TV의 유료화 및 국내 시장에 맞는 요금제 형성 등이 필요하다. 이런 연구 결과에도 본 연구는 몇 가지 한계를 가지고 있었으며 이런 한계들은 향후 새로운 연구에서 다루어 질 것이라고 생각된다. 이 연구의 한계점은 다음과 같다. 본 연구가 진행되고 있는 시기에 CJ E&M과 JTBC의 OTT 서비스에 대한 정보 부족으로 인하여 이 부분에 대한 심도 깊은 연구가 진행되기 어려웠던 점과 디즈니 플러스가 본 연구가 종료되는 시점에 서비스를 시작하여 이 부분에 대한 자세한 연구가 이루어지지 못한 부분이 있다.
Development of video contents has come along with technical development and consumption of media contents has changed its forms by technology distribution, birth of new culture and shit of the previous culture. OTT(over-the-top) video service was also streaming service with a set-Top Box in the begi...
Development of video contents has come along with technical development and consumption of media contents has changed its forms by technology distribution, birth of new culture and shit of the previous culture. OTT(over-the-top) video service was also streaming service with a set-Top Box in the beginning. However, information and communication technology and development of a mobile device have brought about phenomenon of consumption of media contents and then OTT media service businesses have been expanded to the cell phone. Consumption phenomenon of changed media contents is media contents passive consumption where viewers spend the contents they want at the time they want, whereas consumption phenomenon of media contents in the past was passive consumption where they enjoyed the contents providers want at the fixed time. the development of mobile devices had a huge effect on this active consumption. It means that consumption of mass media contents is available with increase of traffic amount, images was improved by development of display technology, and usage of free data with free wifi resulted in changing the form of video consumption. Thanks to the development of mobile device and the shift of form of video consumption, viewers watching contents on their mobile phones has increased and then OTT media service businesses have been expanded to the cell phone. Some korea companies have launched mobile OTT service. However, although domestic OTT service and global OTT service was launched around the same time, domestic OTT service did not set the exact pricing and the service formation. Also, it did not yet make inroad into foreign market. In this sense, this paper investigates the disadvantage of domestic OTT service by analyzing foreign OTT service. we try to find the solution to apply to domestic OTT service through some surveys about limitation and development direction of its OTT service. This paper consists of six chapters as follows. First chapter describes background of this study, its goal and problems for necessity of this study. Second chapter will have a look at theoretical background where OTT service business expanded to mobile phone business. Third chapter is analysis of OTT service where this research was conducted substantially. It finds advantage and disadvantage of OTT service by analyzing the platforms of domestic and foreign leading OTT service. Fourth chapter is about development direction. It will discover the limitation and complementation solution of a domestic OTT market including analyzed disadvantages of its market and then suggest development direction through international cases. Final chapter is summary of this study and suggests implication of the study, limitation of the study and future research direction. The drawn conclusion of the study is as follows. Firstly, we need to enhance competitiveness by analyzing of case study on foreign OTT services and applying to domestic market. Secondly, we seek to be a global OTT service company by developing contents with domestic and foreign target analysis. Thirdly, Global users have to increase by upgrading recognition of OTT companies with overseas expansion of parent OTT companies. Fourthly, the professionalism is enhanced and contents are improved in quality by cultivating and hiring professionals with OTT service so that hours using the OTT service extend. Fifthly, We need to lead consumers to be satisfied with the establishment of a trendy homepage and development of the application. Sixthly, we need to supplement media contents by supporting individual creators. Seventhly, ‘NAVER TV’ and ‘KAKAO TV’ need charging service and practical pricing about OTT service has to be formed. Despite of the result of this study. we have several limitation and think that the unresolved problems will be dealt in a new research. limitation of this study is following. this study have a difficulty with deep study because the lack of substantial information for CJ E&M and JTBC OTT service during this study. Additionally, detailed study are not conducted because ‘Disney Plus’ was launched after this study was finished.
Development of video contents has come along with technical development and consumption of media contents has changed its forms by technology distribution, birth of new culture and shit of the previous culture. OTT(over-the-top) video service was also streaming service with a set-Top Box in the beginning. However, information and communication technology and development of a mobile device have brought about phenomenon of consumption of media contents and then OTT media service businesses have been expanded to the cell phone. Consumption phenomenon of changed media contents is media contents passive consumption where viewers spend the contents they want at the time they want, whereas consumption phenomenon of media contents in the past was passive consumption where they enjoyed the contents providers want at the fixed time. the development of mobile devices had a huge effect on this active consumption. It means that consumption of mass media contents is available with increase of traffic amount, images was improved by development of display technology, and usage of free data with free wifi resulted in changing the form of video consumption. Thanks to the development of mobile device and the shift of form of video consumption, viewers watching contents on their mobile phones has increased and then OTT media service businesses have been expanded to the cell phone. Some korea companies have launched mobile OTT service. However, although domestic OTT service and global OTT service was launched around the same time, domestic OTT service did not set the exact pricing and the service formation. Also, it did not yet make inroad into foreign market. In this sense, this paper investigates the disadvantage of domestic OTT service by analyzing foreign OTT service. we try to find the solution to apply to domestic OTT service through some surveys about limitation and development direction of its OTT service. This paper consists of six chapters as follows. First chapter describes background of this study, its goal and problems for necessity of this study. Second chapter will have a look at theoretical background where OTT service business expanded to mobile phone business. Third chapter is analysis of OTT service where this research was conducted substantially. It finds advantage and disadvantage of OTT service by analyzing the platforms of domestic and foreign leading OTT service. Fourth chapter is about development direction. It will discover the limitation and complementation solution of a domestic OTT market including analyzed disadvantages of its market and then suggest development direction through international cases. Final chapter is summary of this study and suggests implication of the study, limitation of the study and future research direction. The drawn conclusion of the study is as follows. Firstly, we need to enhance competitiveness by analyzing of case study on foreign OTT services and applying to domestic market. Secondly, we seek to be a global OTT service company by developing contents with domestic and foreign target analysis. Thirdly, Global users have to increase by upgrading recognition of OTT companies with overseas expansion of parent OTT companies. Fourthly, the professionalism is enhanced and contents are improved in quality by cultivating and hiring professionals with OTT service so that hours using the OTT service extend. Fifthly, We need to lead consumers to be satisfied with the establishment of a trendy homepage and development of the application. Sixthly, we need to supplement media contents by supporting individual creators. Seventhly, ‘NAVER TV’ and ‘KAKAO TV’ need charging service and practical pricing about OTT service has to be formed. Despite of the result of this study. we have several limitation and think that the unresolved problems will be dealt in a new research. limitation of this study is following. this study have a difficulty with deep study because the lack of substantial information for CJ E&M and JTBC OTT service during this study. Additionally, detailed study are not conducted because ‘Disney Plus’ was launched after this study was finished.
Keyword
#OTT(Over-the-top) 온라인 동영상 플랫폼 웨이브(Wavve) 넷플릭스 1인 크리에이터 스낵 컬쳐
학위논문 정보
저자
김기용
학위수여기관
순천향대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
공연영상미디어학과
지도교수
민 경 원
발행연도
2019
총페이지
155
키워드
OTT(Over-the-top) 온라인 동영상 플랫폼 웨이브(Wavve) 넷플릭스 1인 크리에이터 스낵 컬쳐
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