이 연구는 성범죄자 신상정보를 고지 받는 만 19세 미만 자녀를 둔 학부모를 대상으로 제도 인식 수준에 따라 부정적 효과인 범죄두려움과 긍정적 효과인 범죄예방활동 요인 중 영향력이 높은 체감 인식 수준을 파악하고자 시행하였다. 이 연구에서 활용된 최종 종속변수는 범죄두려움(개인적 범죄두려움, 이타적 범죄두려움), 범죄예방활동(개인적 범죄예방활동, 이타적 범죄예 방활동)으로 선정하였다. 매개변수로 ‘범죄피해위험인지’[Perceived risk of Crime(or victimization)]를 활용하였다. 이는 제도의 대상(우편고지)이 되는 계층이 ‘학부모층’ 이기 때문이다. 범죄상황에서 인지된 감정 뿐만 아니라, 인지적 지각으로 인해 촉발되는 반응 중 하나로써 이는 성범죄 자 신상정보고지서에 대한 인식과 경험 자체로만 응답자들의 범죄두려움 과 범죄예방활동을 평가하는 것에 논리적 비약이 생길 수 있어, 연구문 제를 충실히 검증하고자 활용하였다. 연구목적 달성을 위해 서울시에 거주하는 학부모 274명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 조사된 자료는 ...
이 연구는 성범죄자 신상정보를 고지 받는 만 19세 미만 자녀를 둔 학부모를 대상으로 제도 인식 수준에 따라 부정적 효과인 범죄두려움과 긍정적 효과인 범죄예방활동 요인 중 영향력이 높은 체감 인식 수준을 파악하고자 시행하였다. 이 연구에서 활용된 최종 종속변수는 범죄두려움(개인적 범죄두려움, 이타적 범죄두려움), 범죄예방활동(개인적 범죄예방활동, 이타적 범죄예 방활동)으로 선정하였다. 매개변수로 ‘범죄피해위험인지’[Perceived risk of Crime(or victimization)]를 활용하였다. 이는 제도의 대상(우편고지)이 되는 계층이 ‘학부모층’ 이기 때문이다. 범죄상황에서 인지된 감정 뿐만 아니라, 인지적 지각으로 인해 촉발되는 반응 중 하나로써 이는 성범죄 자 신상정보고지서에 대한 인식과 경험 자체로만 응답자들의 범죄두려움 과 범죄예방활동을 평가하는 것에 논리적 비약이 생길 수 있어, 연구문 제를 충실히 검증하고자 활용하였다. 연구목적 달성을 위해 서울시에 거주하는 학부모 274명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 조사된 자료는 SPSS statistic 25 프로그램을 통해 기술통계, ANOVA, 매개회귀분석 등을 수행하였다. 연구결과, 제도 인식 수준과 범죄피해위험인지 증감 수준, 제도 인식 수준과 범죄두려움 증감 수준은 모두 유의미하였고, 증가시키는 영향력 을 주고받는 것으로 나타났다. 그러나 제도 인식 수준과 범죄예방활동 수준은 유의미하지 않아 영향력이 없는 것으로 나타났다. 이는 우편고지 에 담긴 정보 자체가 ‘성범죄’이고 해당 범죄는 특히 학부모에게는 더욱 예민하게 받아들여져 범죄피해위험인지, 범죄두려움을 증가시키는 부정 적 영향을 미치는 것으로 해석된다. 그러나, 범죄예방활동에는 실제 초래 한 상황적 요건이 아닌 범죄정보를 담은 문서를 열람한 것과 같은 맥락 으로 실제 범죄예방활동을 강화시키는 것까지에는 영향력을 미치지 못하 는 것으로 해석된다. 둘째, 개인이 지닌 범죄피해위험인지 수준은 마찬가지로 범죄두려움에 유의미한 영향력이 있는 것으로 나타났다. 하위요인에 따라 구체적으로 본인이 가진 범죄피해위험인지요인은 개인의 범죄두려움을 증가시키는 영향을 주는 것으로 나타났다. 마지막으로 이 연구의 모형 검증을 통해 독립-매개-종속 변수 간의 매개회귀분석을 시행한 결과 개인적 범죄두려움, 이타적 범죄두려움을 증가시키고 유의미한 영향력을 갖는 것으로 분석되었다. 독립변수의 하 위 요인인 제도의 인지도 수준, 제도의 효과 인식 수준, 제도의 개선 인 식 수준에 따라 영향 요인이 다른 것으로 분석되었다. 제도가 지역사회 에 미치는 영향 수준이 긍정적이거나, 효과적으로 개선해야 한다고 인식 하는 응답자일수록 이타적 범죄피해위험인지와 이타적 범죄두려움에 영 향을 끼치는 것으로 분석되었다. 또한 제도운용 범주를 확대하거나 개선 을 통해 공개제도의 범위, 범죄 유형 등을 확대하여 범죄자 처벌 수준을 강화해야 한다고 생각하는 응답자일수록 개인적 범죄피해위험인지와 개 인적 범죄두려움 요인에 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 반면에 제도 의 인지도 수준은 범죄두려움에 영향을 주는 요인이 아닌 것으로 분석되 었다. 또한 개인적, 이타적 범죄예방활동에 대한 매개효과는 모두 영향을 미치지 못하는 것으로 분석되었다. 연구결과를 토대로 제시하는 방안은 1) 예방활동 증진을 위한 예방 교육˅강화, 2) 우편고지 자체로 가지는 두려움에 대한 정책적 대처 방안 으로서 우편고지 방식 개선 3) 우편고지 대상 선정의 변화로 압축된다. 자녀를 향한 범죄두려움을 느끼면서도 실제 범죄예방적 관점에서 부모 교육 혹은 주의 행위를 하지 않는다는 일련의 모순된 흐름에 대한 개선 방안 도출이 필요하다. 이를 위해 우편고지 정보를 중심으로 민관 협력 을 통한 공청회 등이 우선되어야 한다. 둘째, 현재 우편 고지는 전출 전 입 시에만 일괄적으로 배포되고 있다. 정보통신고지열람 신청과 검토를 통해 우편 고지서의 내용을 평소 관심 수준이 높다면 추가로 ‘성범죄자 알림e’ 모바일 웹을 통해서 확인할 수 있다. 그러나 이에 대한 홍보, 인 식이 매우 부족하고 실제 이를 활용하거나 범죄두려움과 자조적 대처에 효과적인 방식이라 보기 어렵다. 따라서 현재 범죄두려움이 예방 행동을 강화하지 못한다는 연구 결과를 중심으로 살펴본다면 선택적 우편 고지 는 부정적 인식을 감소시키는 적절한 개선방안으로 제시될 수 있다. 마 지막으로 정보의 착오 또는 정보 오류는 실제로는 안전한 거나 범죄피해 가능성이 낮은 고지 대상자인 학부모의 두려움, 부담감, 불쾌감을 높일 수 있다. 이 같은 결과는 실제 범죄발생지와 동떨어진 불특정 대상의 두 려움을 증가시킨다. 따라서 전입, 전출 등 거주지 정보에 대한 오류를 줄 임과 동시에 범죄예방행동과 경각심 증가라는 측면에서 실제 범죄발생지 인근 학부모를 대상으로 공개정보대상 범죄자의 우편 고지를 추가 시행 하는 것이 더욱 효과적이다. 이 연구의 향후 연구 방향과 한계점으로는 신상공개제도의 효과성 혹 은 정책적 개선방안 도출을 위한 대상자 중심의 구체적인 연구가 부족함 을 들 수 있다. 기존 연구의 경우, 실제 제도 대상자인 학부모 또는 일반 시민을 대상으로 한 연구보다 주로 정책, 법학 관점에서 이루어졌다. 따 라서 후속적 연구를 통해 신상공개‘제도’의 효과성을 제도 대상자의 인식 을 통해 중점적으로 분석하기 위한 측정 항목을 도출 하고자 한다. 또한 후속 연구를 통해 일반론적인 결과를 도출하고 이를 효과적인 정책 운용 방식에 적용될 수 있도록 하는 것에 기여하고자 한다. 한계점으로는 연구대상이 서울시의 학부모 층에 머물렀다는 점이다. 대상을 한정해 제한적인 표본 집단이 구성되었다. 따라서 응답자를 통해 제도로 인한 부정적 인식이 높다는 결과를 도출했음에도 이를 일반론의 연구결과로 활용하기에는 표본 계층과 양적 측면에서 일반론적으로 판단 하기를 경계해야한다는 점이다. 기존 국내외 연구를 바탕으로 측정 항목 을 구성하였으나, 실제 신상공개제도의 인식과 구체적인 논리적 정합성 을 꾀하는 항목으로 구성하는 것은 부족하였다. 이는 기존 연구가 주로 법학적 관점 혹은 국가 통계 등 2차 데이터를 중심으로 연구되어 있었다 는 점에서 연구 설계상 자유롭지 못했다는 한계점을 보여준다.
이 연구는 성범죄자 신상정보를 고지 받는 만 19세 미만 자녀를 둔 학부모를 대상으로 제도 인식 수준에 따라 부정적 효과인 범죄두려움과 긍정적 효과인 범죄예방활동 요인 중 영향력이 높은 체감 인식 수준을 파악하고자 시행하였다. 이 연구에서 활용된 최종 종속변수는 범죄두려움(개인적 범죄두려움, 이타적 범죄두려움), 범죄예방활동(개인적 범죄예방활동, 이타적 범죄예 방활동)으로 선정하였다. 매개변수로 ‘범죄피해위험인지’[Perceived risk of Crime(or victimization)]를 활용하였다. 이는 제도의 대상(우편고지)이 되는 계층이 ‘학부모층’ 이기 때문이다. 범죄상황에서 인지된 감정 뿐만 아니라, 인지적 지각으로 인해 촉발되는 반응 중 하나로써 이는 성범죄 자 신상정보고지서에 대한 인식과 경험 자체로만 응답자들의 범죄두려움 과 범죄예방활동을 평가하는 것에 논리적 비약이 생길 수 있어, 연구문 제를 충실히 검증하고자 활용하였다. 연구목적 달성을 위해 서울시에 거주하는 학부모 274명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 조사된 자료는 SPSS statistic 25 프로그램을 통해 기술통계, ANOVA, 매개회귀분석 등을 수행하였다. 연구결과, 제도 인식 수준과 범죄피해위험인지 증감 수준, 제도 인식 수준과 범죄두려움 증감 수준은 모두 유의미하였고, 증가시키는 영향력 을 주고받는 것으로 나타났다. 그러나 제도 인식 수준과 범죄예방활동 수준은 유의미하지 않아 영향력이 없는 것으로 나타났다. 이는 우편고지 에 담긴 정보 자체가 ‘성범죄’이고 해당 범죄는 특히 학부모에게는 더욱 예민하게 받아들여져 범죄피해위험인지, 범죄두려움을 증가시키는 부정 적 영향을 미치는 것으로 해석된다. 그러나, 범죄예방활동에는 실제 초래 한 상황적 요건이 아닌 범죄정보를 담은 문서를 열람한 것과 같은 맥락 으로 실제 범죄예방활동을 강화시키는 것까지에는 영향력을 미치지 못하 는 것으로 해석된다. 둘째, 개인이 지닌 범죄피해위험인지 수준은 마찬가지로 범죄두려움에 유의미한 영향력이 있는 것으로 나타났다. 하위요인에 따라 구체적으로 본인이 가진 범죄피해위험인지요인은 개인의 범죄두려움을 증가시키는 영향을 주는 것으로 나타났다. 마지막으로 이 연구의 모형 검증을 통해 독립-매개-종속 변수 간의 매개회귀분석을 시행한 결과 개인적 범죄두려움, 이타적 범죄두려움을 증가시키고 유의미한 영향력을 갖는 것으로 분석되었다. 독립변수의 하 위 요인인 제도의 인지도 수준, 제도의 효과 인식 수준, 제도의 개선 인 식 수준에 따라 영향 요인이 다른 것으로 분석되었다. 제도가 지역사회 에 미치는 영향 수준이 긍정적이거나, 효과적으로 개선해야 한다고 인식 하는 응답자일수록 이타적 범죄피해위험인지와 이타적 범죄두려움에 영 향을 끼치는 것으로 분석되었다. 또한 제도운용 범주를 확대하거나 개선 을 통해 공개제도의 범위, 범죄 유형 등을 확대하여 범죄자 처벌 수준을 강화해야 한다고 생각하는 응답자일수록 개인적 범죄피해위험인지와 개 인적 범죄두려움 요인에 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 반면에 제도 의 인지도 수준은 범죄두려움에 영향을 주는 요인이 아닌 것으로 분석되 었다. 또한 개인적, 이타적 범죄예방활동에 대한 매개효과는 모두 영향을 미치지 못하는 것으로 분석되었다. 연구결과를 토대로 제시하는 방안은 1) 예방활동 증진을 위한 예방 교육˅강화, 2) 우편고지 자체로 가지는 두려움에 대한 정책적 대처 방안 으로서 우편고지 방식 개선 3) 우편고지 대상 선정의 변화로 압축된다. 자녀를 향한 범죄두려움을 느끼면서도 실제 범죄예방적 관점에서 부모 교육 혹은 주의 행위를 하지 않는다는 일련의 모순된 흐름에 대한 개선 방안 도출이 필요하다. 이를 위해 우편고지 정보를 중심으로 민관 협력 을 통한 공청회 등이 우선되어야 한다. 둘째, 현재 우편 고지는 전출 전 입 시에만 일괄적으로 배포되고 있다. 정보통신고지열람 신청과 검토를 통해 우편 고지서의 내용을 평소 관심 수준이 높다면 추가로 ‘성범죄자 알림e’ 모바일 웹을 통해서 확인할 수 있다. 그러나 이에 대한 홍보, 인 식이 매우 부족하고 실제 이를 활용하거나 범죄두려움과 자조적 대처에 효과적인 방식이라 보기 어렵다. 따라서 현재 범죄두려움이 예방 행동을 강화하지 못한다는 연구 결과를 중심으로 살펴본다면 선택적 우편 고지 는 부정적 인식을 감소시키는 적절한 개선방안으로 제시될 수 있다. 마 지막으로 정보의 착오 또는 정보 오류는 실제로는 안전한 거나 범죄피해 가능성이 낮은 고지 대상자인 학부모의 두려움, 부담감, 불쾌감을 높일 수 있다. 이 같은 결과는 실제 범죄발생지와 동떨어진 불특정 대상의 두 려움을 증가시킨다. 따라서 전입, 전출 등 거주지 정보에 대한 오류를 줄 임과 동시에 범죄예방행동과 경각심 증가라는 측면에서 실제 범죄발생지 인근 학부모를 대상으로 공개정보대상 범죄자의 우편 고지를 추가 시행 하는 것이 더욱 효과적이다. 이 연구의 향후 연구 방향과 한계점으로는 신상공개제도의 효과성 혹 은 정책적 개선방안 도출을 위한 대상자 중심의 구체적인 연구가 부족함 을 들 수 있다. 기존 연구의 경우, 실제 제도 대상자인 학부모 또는 일반 시민을 대상으로 한 연구보다 주로 정책, 법학 관점에서 이루어졌다. 따 라서 후속적 연구를 통해 신상공개‘제도’의 효과성을 제도 대상자의 인식 을 통해 중점적으로 분석하기 위한 측정 항목을 도출 하고자 한다. 또한 후속 연구를 통해 일반론적인 결과를 도출하고 이를 효과적인 정책 운용 방식에 적용될 수 있도록 하는 것에 기여하고자 한다. 한계점으로는 연구대상이 서울시의 학부모 층에 머물렀다는 점이다. 대상을 한정해 제한적인 표본 집단이 구성되었다. 따라서 응답자를 통해 제도로 인한 부정적 인식이 높다는 결과를 도출했음에도 이를 일반론의 연구결과로 활용하기에는 표본 계층과 양적 측면에서 일반론적으로 판단 하기를 경계해야한다는 점이다. 기존 국내외 연구를 바탕으로 측정 항목 을 구성하였으나, 실제 신상공개제도의 인식과 구체적인 논리적 정합성 을 꾀하는 항목으로 구성하는 것은 부족하였다. 이는 기존 연구가 주로 법학적 관점 혹은 국가 통계 등 2차 데이터를 중심으로 연구되어 있었다 는 점에서 연구 설계상 자유롭지 못했다는 한계점을 보여준다.
In this research, is conducted on parents with children under 19 years of age who are notified of sex offenders' personal information to identify the negative effects of crime fear and the positive effects of crime prevention activities, depending on the level of system awareness.
In this research, is conducted on parents with children under 19 years of age who are notified of sex offenders' personal information to identify the negative effects of crime fear and the positive effects of crime prevention activities, depending on the level of system awareness. Dependent variables utilized in this study were selected as crime fear (personal fear of crime, altruistic fear of crime) and crime prevention activities (personal crime prevention activity, altruistic crime prevention activity). As a parameter, 'perceived risk of crime (or victimization)' was used. because the class that is the subject of the system is the 'parents'. One of the reactions triggered by cognitive perception, as well as the emotions perceived in the crime situation, can be a logical leap in evaluating respondents' crime fears and crime prevention activities based solely on their perceptions and experience of the Sex Offender Notice. Therefore, it was used to faithfully verify the research problem. To achieve research purposes, 274 parents living in Seoul were surveyed and the data examined were carried out through the SPSS Statistical 25 Program, including technical statistics, ANOVA, and intermediaries analysis. As a result, the level of awareness of the system, the level of perceived risk of crime damage, the level of awareness of the system, and the level of increase and decrease of crime fear were all significant. However, the level of awareness of the system and the level of crime prevention activities were not significant, indicating no effect. It is interpreted that the information contained in the mail notice itself is a “sex crime,” and that the crime is particularly sensitive to parents, and it is interpreted as having a negative effect of increasing the fear of crime and the crime. However, it is interpreted that the crime prevention activities have no influence on strengthening the actual crime prevention activities in the same context as reading documents containing criminal information, not the situational requirements incurred. Second, the level of perceived risk of crime by individuals has a significant influence on crime fear. According to the subordinate factors, the crime victim risk factor that I have specifically has been shown to have an effect of increasing the individual's fear of crime. Finally, through the model verification of this study, the mediation r egression analysis between independent-mediated-dependent variables increased personal fear and altruistic fear and had significant influenc e. Influence factors were analyzed according to the level of recognitio n of general information of the system, the level of recognition of im provement effect of the system, and the level of recognition of effect of the system. Based on the results of the research, the suggestions are: 1) strengthening prevention education to improve prevention activities, and 2) improving the postal notification method as a policy response to the fears of the postal notification itself. 3) Compressed by changes in the selection of mail notification targets. The fact that they are afraid of crimes against their children but do not educate their parents or practice their attention from the point of view of actual crime prevention requires the development of a series of contradictory flows. To this end, public hearings through public-private cooperation should be given priority on the postal notice information. Second, postal notices are currently distributed at the time of transfer. If you have a high level of interest through the application and review of ICT notices, you can additionally check the 'Sex Offender Notification' mobile web. However, there is a lack of publicity and awareness of this, and it is difficult to use it or to be an effective way to cope with fear of crime and self-help. Therefore, if the current research shows that fear of crime does not reinforce preventive behavior, selective mail notification may be suggested as an appropriate improvement plan to reduce negative perception. Finally, misunderstandings or misinformation can increase the fears, burdens, and discomfort of parents who are, in fact, safe or less likely to be victims of a crime. This result increases the fear of unspecified objects away from the actual crime scene. Therefore, it is more effective to reduce the errors in residential information, such as moving in and moving out, and to implement additional postal notices of offenders subject to public information to parents near the actual crime place in terms of crime prevention behavior and increased awareness. As the future direction and limitations of this study, specific researches focused on the subjects are needed to derive the effectiveness of the new commercial disclosure system or the policy improvement plan. In the case of the existing research, the research was conducted mainly from the policy and law perspectives, rather than the study of parents or general citizens. Therefore, through follow-up studies, I would like to derive the measurement items for analyzing the effectiveness of the new system of publicity through the recognition of the subjects of the system. In addition, it will contribute to making general results through subsequent studies and applying them to effective policy management. The limitation was that the subject stayed at the parent level. Only a limited sample group was constructed for parents in Seoul. Therefore, although the respondents deduced that the negative perceptions of the system were high, they should be wary of judging them in terms of sample hierarchy and quantity in order to use them as the results of general theories. Although the measurement items were constructed based on the existing domestic and foreign studies, it was not sufficient to construct the items to realize the actual new disclosure system and to establish a concrete logical coherence. This is because the existing research was mainly focused on secondary data such as legal perspectives or national statistics.
In this research, is conducted on parents with children under 19 years of age who are notified of sex offenders' personal information to identify the negative effects of crime fear and the positive effects of crime prevention activities, depending on the level of system awareness. Dependent variables utilized in this study were selected as crime fear (personal fear of crime, altruistic fear of crime) and crime prevention activities (personal crime prevention activity, altruistic crime prevention activity). As a parameter, 'perceived risk of crime (or victimization)' was used. because the class that is the subject of the system is the 'parents'. One of the reactions triggered by cognitive perception, as well as the emotions perceived in the crime situation, can be a logical leap in evaluating respondents' crime fears and crime prevention activities based solely on their perceptions and experience of the Sex Offender Notice. Therefore, it was used to faithfully verify the research problem. To achieve research purposes, 274 parents living in Seoul were surveyed and the data examined were carried out through the SPSS Statistical 25 Program, including technical statistics, ANOVA, and intermediaries analysis. As a result, the level of awareness of the system, the level of perceived risk of crime damage, the level of awareness of the system, and the level of increase and decrease of crime fear were all significant. However, the level of awareness of the system and the level of crime prevention activities were not significant, indicating no effect. It is interpreted that the information contained in the mail notice itself is a “sex crime,” and that the crime is particularly sensitive to parents, and it is interpreted as having a negative effect of increasing the fear of crime and the crime. However, it is interpreted that the crime prevention activities have no influence on strengthening the actual crime prevention activities in the same context as reading documents containing criminal information, not the situational requirements incurred. Second, the level of perceived risk of crime by individuals has a significant influence on crime fear. According to the subordinate factors, the crime victim risk factor that I have specifically has been shown to have an effect of increasing the individual's fear of crime. Finally, through the model verification of this study, the mediation r egression analysis between independent-mediated-dependent variables increased personal fear and altruistic fear and had significant influenc e. Influence factors were analyzed according to the level of recognitio n of general information of the system, the level of recognition of im provement effect of the system, and the level of recognition of effect of the system. Based on the results of the research, the suggestions are: 1) strengthening prevention education to improve prevention activities, and 2) improving the postal notification method as a policy response to the fears of the postal notification itself. 3) Compressed by changes in the selection of mail notification targets. The fact that they are afraid of crimes against their children but do not educate their parents or practice their attention from the point of view of actual crime prevention requires the development of a series of contradictory flows. To this end, public hearings through public-private cooperation should be given priority on the postal notice information. Second, postal notices are currently distributed at the time of transfer. If you have a high level of interest through the application and review of ICT notices, you can additionally check the 'Sex Offender Notification' mobile web. However, there is a lack of publicity and awareness of this, and it is difficult to use it or to be an effective way to cope with fear of crime and self-help. Therefore, if the current research shows that fear of crime does not reinforce preventive behavior, selective mail notification may be suggested as an appropriate improvement plan to reduce negative perception. Finally, misunderstandings or misinformation can increase the fears, burdens, and discomfort of parents who are, in fact, safe or less likely to be victims of a crime. This result increases the fear of unspecified objects away from the actual crime scene. Therefore, it is more effective to reduce the errors in residential information, such as moving in and moving out, and to implement additional postal notices of offenders subject to public information to parents near the actual crime place in terms of crime prevention behavior and increased awareness. As the future direction and limitations of this study, specific researches focused on the subjects are needed to derive the effectiveness of the new commercial disclosure system or the policy improvement plan. In the case of the existing research, the research was conducted mainly from the policy and law perspectives, rather than the study of parents or general citizens. Therefore, through follow-up studies, I would like to derive the measurement items for analyzing the effectiveness of the new system of publicity through the recognition of the subjects of the system. In addition, it will contribute to making general results through subsequent studies and applying them to effective policy management. The limitation was that the subject stayed at the parent level. Only a limited sample group was constructed for parents in Seoul. Therefore, although the respondents deduced that the negative perceptions of the system were high, they should be wary of judging them in terms of sample hierarchy and quantity in order to use them as the results of general theories. Although the measurement items were constructed based on the existing domestic and foreign studies, it was not sufficient to construct the items to realize the actual new disclosure system and to establish a concrete logical coherence. This is because the existing research was mainly focused on secondary data such as legal perspectives or national statistics.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.