이 연구는 심리운동 활동이 지적장애아동의 언어문제해결력에 미치는 효과를 알아보는데 있다. 이에 이 연구는 인지적, 언어적 요소를 포함시키는 심리운동 활동을 선정하여 지적장애아동에게 적용하였다.
이 연구는 심리운동 활동을 도입, 전개, 이완단계로 1회기 당 40분, 총 10회기로 구성하여 심리운동 활동을 지적장애아동에게 적용하였으며, 사전·사후 검사를 통해 언어문제해결력의 하위요소인 원인·이유, 해결·추론, 단서·추측의 변화를 알아보았다. 연구결과는 지적장애아동의 특성에 맞게 심리운동 활동을 구성하여 적용하였을 때 자발적인...
이 연구는 심리운동 활동이 지적장애아동의 언어문제해결력에 미치는 효과를 알아보는데 있다. 이에 이 연구는 인지적, 언어적 요소를 포함시키는 심리운동 활동을 선정하여 지적장애아동에게 적용하였다.
이 연구는 심리운동 활동을 도입, 전개, 이완단계로 1회기 당 40분, 총 10회기로 구성하여 심리운동 활동을 지적장애아동에게 적용하였으며, 사전·사후 검사를 통해 언어문제해결력의 하위요소인 원인·이유, 해결·추론, 단서·추측의 변화를 알아보았다. 연구결과는 지적장애아동의 특성에 맞게 심리운동 활동을 구성하여 적용하였을 때 자발적인 참여와 동기를 부여하여 언어문제해결력 향상에 긍정적인 효과를 주었음을 알 수 있다.
연구 결과가 심리운동 활동을 통한 지적장애아동에 대한 개별적, 전문적인 발달지원을 위한 기초 자료로 활용되리라 생각한다.
이 연구는 심리운동 활동이 지적장애아동의 언어문제해결력에 미치는 효과를 알아보는데 있다. 이에 이 연구는 인지적, 언어적 요소를 포함시키는 심리운동 활동을 선정하여 지적장애아동에게 적용하였다.
이 연구는 심리운동 활동을 도입, 전개, 이완단계로 1회기 당 40분, 총 10회기로 구성하여 심리운동 활동을 지적장애아동에게 적용하였으며, 사전·사후 검사를 통해 언어문제해결력의 하위요소인 원인·이유, 해결·추론, 단서·추측의 변화를 알아보았다. 연구결과는 지적장애아동의 특성에 맞게 심리운동 활동을 구성하여 적용하였을 때 자발적인 참여와 동기를 부여하여 언어문제해결력 향상에 긍정적인 효과를 주었음을 알 수 있다.
연구 결과가 심리운동 활동을 통한 지적장애아동에 대한 개별적, 전문적인 발달지원을 위한 기초 자료로 활용되리라 생각한다.
The purpose of this study is to investigate the effects of psychomotor activity on the verbal problem solving ability of children with intellectual disabilities. Therefore, this study selected psychomotor activity including cognitive and verbal factors and applied it to children with intellectual di...
The purpose of this study is to investigate the effects of psychomotor activity on the verbal problem solving ability of children with intellectual disabilities. Therefore, this study selected psychomotor activity including cognitive and verbal factors and applied it to children with intellectual disabilities. The purpose of this study was to apply the psychomotor activity of children with intellectual disabilities 40 minutes and 10 sessions. Pre and post tests examined changes in the causes and reasons, solutions and inferences, cues and inferences that are sub-elements of verbal problem solving skills. Research has shown that psychomotor activity has been tailored to the characteristics of children with intellectual disabilities and contributed to improving their ability to solve verbal problems through voluntary participation and motivation.
The results of this study are expected to be used as basic data for personal and professional development support for children with intellectual disabilities through psychomotor activity.
The purpose of this study is to investigate the effects of psychomotor activity on the verbal problem solving ability of children with intellectual disabilities. Therefore, this study selected psychomotor activity including cognitive and verbal factors and applied it to children with intellectual disabilities. The purpose of this study was to apply the psychomotor activity of children with intellectual disabilities 40 minutes and 10 sessions. Pre and post tests examined changes in the causes and reasons, solutions and inferences, cues and inferences that are sub-elements of verbal problem solving skills. Research has shown that psychomotor activity has been tailored to the characteristics of children with intellectual disabilities and contributed to improving their ability to solve verbal problems through voluntary participation and motivation.
The results of this study are expected to be used as basic data for personal and professional development support for children with intellectual disabilities through psychomotor activity.
주제어
#심리운동 심리운동 활동 지적장애아동 언어문제해결력 Psychomotorik Psychomotorik Activities Children with Intellectual Disabilities Verbal Problem Solving Skills
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.