세계화와 현지화를 동시에 이뤄 시너지효과를 극대화하고 그 지역 사람들의 문화, 행동양식을 국제적인 수준으로 발전시키는 세방화(glocalization) 시대를 맞이하여 지방정부의 경쟁력 강화 및 국제화에 대한 요구도 점차 커지고 있다. 그 결과 지방정부는 각자의 주어진 여건하에서 자신만의 경쟁력을 확보하고자 다양한 방식으로 국제교류를 진행하고 있다. 그 방법으로는 상호 방문, 국제협력 기구 가입, 자매결연 및 우호협력 체결, 해외시장 개척단 운영, 외국자본 유치, 해외사무소 운영, 국제자문관 및 해외 통신원제도 등이 있다. 아울러, 중국이 세계 G2로 부상하고 중국과의 교류 협력의 중요성이 증대되고 있는 중국 동해안 지역과 인접한 전라북도 및 군산시의 발전기회 역시 도래하고 있다. 특히, 군산시는 중국과 미국, 캐나다, 인도 등 4개 국가 총 17개 도시와 활발한 국제교류 정책을 펼치고 있고, 그 중 중국 산동성 청도와는 563km로 국내 최단 거리에 위치하고 다양한 국제항로가 열려 있는 개항 120년의 항구도시로 일찍이 1979년부터 미국 타코마시와 자매결연을 체결하는 등 개방적이고 능동적인 국제교류를 추진해왔으며 중국과는 1994년 연대시와 자매결연을 체결한 이후 현재까지 13개의 도시와 자매․우호 결연을 체결하는 등 대한민국에서 가장 왕성한 對중국 교류활동을 전개하고 있다. 이에 본 연구에서는 이러한 연구 배경을 바탕으로 군산시의 국제교류현황을 분석을 통하여 문제점을 도출하고 이를 바탕으로 국제교류협력의 발전방안을 제언하는 데 그 목적이 있다. 최근 여러 가지 경색된 국제정세 속에서도 신뢰를 기반으로 안정적이고 내실있는 국제교류를 추진하기 위해 다음과 같이 네 가지로 구분, 제안하였다. 먼저 정치적 차원으로는 민간단체의 적극 참여 및 민간교류의 정례화, 국제교류 공감대 구축을 위한 지역주민 의식 제고, 국제교류 정책 성공을 위한 협력체제 구축을 제안하였다. 두번째, 행정적 차원으로는 국제교류가 정치적 변화에도 영향을 받지 않고 지속적으로 추진하기 위한 국제교류의 중장기 목표 및 기본계획 수립, 조례 등 관련 법령 제·개정으로 내실있는 정책 추진, 전담조직의 구성 및 전문화, 적정한 예산확보 및 효율적인 예산 집행으로 후속 교류를 위한 행정지원 체계 구축을 제안하였다. 세번째, 기능적 차원으로는 중국으로 치우쳐져 있는 국제교류 대상지역의 다각화 및 협력의 내실화, KOTRA 등 전문기관 및 민·관간의 협력체재를 활용한 국제통상 추진, 국제적 위상 강화를 위한 국제단체 및 국제기구 유치와 참여, 갈수록 늘어나고 있는 외국인에 대한 대책을 수립 및 지원으로 다문화공생 ...
세계화와 현지화를 동시에 이뤄 시너지효과를 극대화하고 그 지역 사람들의 문화, 행동양식을 국제적인 수준으로 발전시키는 세방화(glocalization) 시대를 맞이하여 지방정부의 경쟁력 강화 및 국제화에 대한 요구도 점차 커지고 있다. 그 결과 지방정부는 각자의 주어진 여건하에서 자신만의 경쟁력을 확보하고자 다양한 방식으로 국제교류를 진행하고 있다. 그 방법으로는 상호 방문, 국제협력 기구 가입, 자매결연 및 우호협력 체결, 해외시장 개척단 운영, 외국자본 유치, 해외사무소 운영, 국제자문관 및 해외 통신원제도 등이 있다. 아울러, 중국이 세계 G2로 부상하고 중국과의 교류 협력의 중요성이 증대되고 있는 중국 동해안 지역과 인접한 전라북도 및 군산시의 발전기회 역시 도래하고 있다. 특히, 군산시는 중국과 미국, 캐나다, 인도 등 4개 국가 총 17개 도시와 활발한 국제교류 정책을 펼치고 있고, 그 중 중국 산동성 청도와는 563km로 국내 최단 거리에 위치하고 다양한 국제항로가 열려 있는 개항 120년의 항구도시로 일찍이 1979년부터 미국 타코마시와 자매결연을 체결하는 등 개방적이고 능동적인 국제교류를 추진해왔으며 중국과는 1994년 연대시와 자매결연을 체결한 이후 현재까지 13개의 도시와 자매․우호 결연을 체결하는 등 대한민국에서 가장 왕성한 對중국 교류활동을 전개하고 있다. 이에 본 연구에서는 이러한 연구 배경을 바탕으로 군산시의 국제교류현황을 분석을 통하여 문제점을 도출하고 이를 바탕으로 국제교류협력의 발전방안을 제언하는 데 그 목적이 있다. 최근 여러 가지 경색된 국제정세 속에서도 신뢰를 기반으로 안정적이고 내실있는 국제교류를 추진하기 위해 다음과 같이 네 가지로 구분, 제안하였다. 먼저 정치적 차원으로는 민간단체의 적극 참여 및 민간교류의 정례화, 국제교류 공감대 구축을 위한 지역주민 의식 제고, 국제교류 정책 성공을 위한 협력체제 구축을 제안하였다. 두번째, 행정적 차원으로는 국제교류가 정치적 변화에도 영향을 받지 않고 지속적으로 추진하기 위한 국제교류의 중장기 목표 및 기본계획 수립, 조례 등 관련 법령 제·개정으로 내실있는 정책 추진, 전담조직의 구성 및 전문화, 적정한 예산확보 및 효율적인 예산 집행으로 후속 교류를 위한 행정지원 체계 구축을 제안하였다. 세번째, 기능적 차원으로는 중국으로 치우쳐져 있는 국제교류 대상지역의 다각화 및 협력의 내실화, KOTRA 등 전문기관 및 민·관간의 협력체재를 활용한 국제통상 추진, 국제적 위상 강화를 위한 국제단체 및 국제기구 유치와 참여, 갈수록 늘어나고 있는 외국인에 대한 대책을 수립 및 지원으로 다문화공생 지역사회 조성, 외국인 유학생의 유치 및 지원, 활용으로 유기적인 협조체제 구축 등을 제안하였다. 마지막으로 환경적 차원에서는 국제협력 강화를 위한 외부 지원체계 활용, 국내외 기업 및 관광객을 위한 군산시 중국사무소 운영 내실화, 국내외 정보 네트워크 활용으로 행정·재정적인 지원과 국제교류 대응 기반 마련을 제안하였다. 끝으로 2017년에 현대중공업 군산조선소 가동중단에 이어 2018년 한국GM 군산공장이 폐쇄되면서 군산 경제는 풍비박산이 났다. 8,000개 가까운 일자리 감소는 물론 군산의 인구 또한 5,000명 가까이 감소했다. 중국 역시 개혁개방 정책이 40주년을 맞으면서 대내외적 환경이 상당히 달라지고 있는 이 때, 군산시는 여러 가지 민감한 국내외 정세 속에서도 지방 소도시라는 한계를 극복하고 국제교류에 대한 냉정한 통찰과 이를 통한 국제교류협력 내실화가 더욱 필요한 시점이다.
세계화와 현지화를 동시에 이뤄 시너지효과를 극대화하고 그 지역 사람들의 문화, 행동양식을 국제적인 수준으로 발전시키는 세방화(glocalization) 시대를 맞이하여 지방정부의 경쟁력 강화 및 국제화에 대한 요구도 점차 커지고 있다. 그 결과 지방정부는 각자의 주어진 여건하에서 자신만의 경쟁력을 확보하고자 다양한 방식으로 국제교류를 진행하고 있다. 그 방법으로는 상호 방문, 국제협력 기구 가입, 자매결연 및 우호협력 체결, 해외시장 개척단 운영, 외국자본 유치, 해외사무소 운영, 국제자문관 및 해외 통신원제도 등이 있다. 아울러, 중국이 세계 G2로 부상하고 중국과의 교류 협력의 중요성이 증대되고 있는 중국 동해안 지역과 인접한 전라북도 및 군산시의 발전기회 역시 도래하고 있다. 특히, 군산시는 중국과 미국, 캐나다, 인도 등 4개 국가 총 17개 도시와 활발한 국제교류 정책을 펼치고 있고, 그 중 중국 산동성 청도와는 563km로 국내 최단 거리에 위치하고 다양한 국제항로가 열려 있는 개항 120년의 항구도시로 일찍이 1979년부터 미국 타코마시와 자매결연을 체결하는 등 개방적이고 능동적인 국제교류를 추진해왔으며 중국과는 1994년 연대시와 자매결연을 체결한 이후 현재까지 13개의 도시와 자매․우호 결연을 체결하는 등 대한민국에서 가장 왕성한 對중국 교류활동을 전개하고 있다. 이에 본 연구에서는 이러한 연구 배경을 바탕으로 군산시의 국제교류현황을 분석을 통하여 문제점을 도출하고 이를 바탕으로 국제교류협력의 발전방안을 제언하는 데 그 목적이 있다. 최근 여러 가지 경색된 국제정세 속에서도 신뢰를 기반으로 안정적이고 내실있는 국제교류를 추진하기 위해 다음과 같이 네 가지로 구분, 제안하였다. 먼저 정치적 차원으로는 민간단체의 적극 참여 및 민간교류의 정례화, 국제교류 공감대 구축을 위한 지역주민 의식 제고, 국제교류 정책 성공을 위한 협력체제 구축을 제안하였다. 두번째, 행정적 차원으로는 국제교류가 정치적 변화에도 영향을 받지 않고 지속적으로 추진하기 위한 국제교류의 중장기 목표 및 기본계획 수립, 조례 등 관련 법령 제·개정으로 내실있는 정책 추진, 전담조직의 구성 및 전문화, 적정한 예산확보 및 효율적인 예산 집행으로 후속 교류를 위한 행정지원 체계 구축을 제안하였다. 세번째, 기능적 차원으로는 중국으로 치우쳐져 있는 국제교류 대상지역의 다각화 및 협력의 내실화, KOTRA 등 전문기관 및 민·관간의 협력체재를 활용한 국제통상 추진, 국제적 위상 강화를 위한 국제단체 및 국제기구 유치와 참여, 갈수록 늘어나고 있는 외국인에 대한 대책을 수립 및 지원으로 다문화공생 지역사회 조성, 외국인 유학생의 유치 및 지원, 활용으로 유기적인 협조체제 구축 등을 제안하였다. 마지막으로 환경적 차원에서는 국제협력 강화를 위한 외부 지원체계 활용, 국내외 기업 및 관광객을 위한 군산시 중국사무소 운영 내실화, 국내외 정보 네트워크 활용으로 행정·재정적인 지원과 국제교류 대응 기반 마련을 제안하였다. 끝으로 2017년에 현대중공업 군산조선소 가동중단에 이어 2018년 한국GM 군산공장이 폐쇄되면서 군산 경제는 풍비박산이 났다. 8,000개 가까운 일자리 감소는 물론 군산의 인구 또한 5,000명 가까이 감소했다. 중국 역시 개혁개방 정책이 40주년을 맞으면서 대내외적 환경이 상당히 달라지고 있는 이 때, 군산시는 여러 가지 민감한 국내외 정세 속에서도 지방 소도시라는 한계를 극복하고 국제교류에 대한 냉정한 통찰과 이를 통한 국제교류협력 내실화가 더욱 필요한 시점이다.
In the era of glocalization, which maximizes synergies by simultaneously achieving glocalization, and develops the culture and behavior of local people to an international level, the demand for local governments to strengthen their competitiveness and internationalization is increasing. As a res...
In the era of glocalization, which maximizes synergies by simultaneously achieving glocalization, and develops the culture and behavior of local people to an international level, the demand for local governments to strengthen their competitiveness and internationalization is increasing. As a result, local governments are conducting international exchange in various ways to secure their competitiveness under their given conditions. Such methods include visiting each other, joining an international cooperation organization, establishing sisterhood and friendly cooperation, operating overseas market pioneers, attracting foreign capital, operating overseas offices, international advisors and foreign correspondents. In addition, the development meetings of Jeollabuk-do and Gunsan City, which are adjacent to the East Coast of China, where China emerges as the world G2 and the importance of exchange and cooperation with China are increasing, are also coming. In particular, Gunsan City has active international exchange policies with 17 cities in four countries, including China, the United States, Canada, and India. Gunsan is located at the shortest distance in the country with 563km from Qingdao, Shandong, China. Gunsan, a port city of 120 years with various international routes open, has been promoting open and active international exchange since early 1979, through sisterhood ties with Tacoma, USA. Therefore, the purpose of this study is to derive problems through analyzing the international exchange status of Gunsan based on these backgrounds and to suggest the development plan of international exchange cooperation. In order to promote stable and reliable international exchange based on trust in various crunch of international situation, the following four proposals have been made. First, at the political level, the government proposed the active participation of private organizations and the regularization of private exchanges, the enhancement of local residents' awareness to build international exchange consensus, and the establishment of a cooperative system for the success of international exchange policies. Second, on the administrative level, we proposed the establishment of long-term goals and basic plans for international exchange to continue international exchange without being influenced by political change. In addition, it proposed the formation of a dedicated international exchange organization and the specialization of international exchange personnel, and the establishment of an administrative support system for subsequent exchanges with proper budgeting and efficient budget execution. Third, as a functional dimension, we proposed the diversification and cooperation of international exchange target areas that are biased toward China, and proposed the promotion of international trade by utilizing the cooperation system between professional institutions such as KOTRA and private and public sectors, proposed to create a multicultural community by attracting and participating in international organizations and organizations to strengthen its international status, and by establishing and supporting measures against increasing numbers of foreigners, and proposed the establishment of an organic cooperation system by attracting, supporting and utilizing international students. Lastly, at the environmental level, we proposed the use of an external support system to strengthen international cooperation, proposed to strengthen the operation of Gunsan City's China office for domestic and foreign companies and tourists, proposed the provision of administrative and financial support and international exchange countermeasures by utilizing domestic and international information networks. Finally, in 2017, Hyundai Heavy Industries' Gunsan Shipyard was shut down. Then, in 2018, the GM Gunsan plant in Korea was closed and the Gunsan economy collapsed. Nearly 8,000 jobs were reduced, and Gunsan's population also declined by nearly 5,000. In China, the 40th anniversary of the reform and opening up policy has changed the domestic and foreign environment considerably. At this time Gunsan city needs to overcome the limitations of being a small town in spite of various sensitive domestic and international conditions. It is time for a deeper insight into international exchange and the realization of international exchange cooperation.
In the era of glocalization, which maximizes synergies by simultaneously achieving glocalization, and develops the culture and behavior of local people to an international level, the demand for local governments to strengthen their competitiveness and internationalization is increasing. As a result, local governments are conducting international exchange in various ways to secure their competitiveness under their given conditions. Such methods include visiting each other, joining an international cooperation organization, establishing sisterhood and friendly cooperation, operating overseas market pioneers, attracting foreign capital, operating overseas offices, international advisors and foreign correspondents. In addition, the development meetings of Jeollabuk-do and Gunsan City, which are adjacent to the East Coast of China, where China emerges as the world G2 and the importance of exchange and cooperation with China are increasing, are also coming. In particular, Gunsan City has active international exchange policies with 17 cities in four countries, including China, the United States, Canada, and India. Gunsan is located at the shortest distance in the country with 563km from Qingdao, Shandong, China. Gunsan, a port city of 120 years with various international routes open, has been promoting open and active international exchange since early 1979, through sisterhood ties with Tacoma, USA. Therefore, the purpose of this study is to derive problems through analyzing the international exchange status of Gunsan based on these backgrounds and to suggest the development plan of international exchange cooperation. In order to promote stable and reliable international exchange based on trust in various crunch of international situation, the following four proposals have been made. First, at the political level, the government proposed the active participation of private organizations and the regularization of private exchanges, the enhancement of local residents' awareness to build international exchange consensus, and the establishment of a cooperative system for the success of international exchange policies. Second, on the administrative level, we proposed the establishment of long-term goals and basic plans for international exchange to continue international exchange without being influenced by political change. In addition, it proposed the formation of a dedicated international exchange organization and the specialization of international exchange personnel, and the establishment of an administrative support system for subsequent exchanges with proper budgeting and efficient budget execution. Third, as a functional dimension, we proposed the diversification and cooperation of international exchange target areas that are biased toward China, and proposed the promotion of international trade by utilizing the cooperation system between professional institutions such as KOTRA and private and public sectors, proposed to create a multicultural community by attracting and participating in international organizations and organizations to strengthen its international status, and by establishing and supporting measures against increasing numbers of foreigners, and proposed the establishment of an organic cooperation system by attracting, supporting and utilizing international students. Lastly, at the environmental level, we proposed the use of an external support system to strengthen international cooperation, proposed to strengthen the operation of Gunsan City's China office for domestic and foreign companies and tourists, proposed the provision of administrative and financial support and international exchange countermeasures by utilizing domestic and international information networks. Finally, in 2017, Hyundai Heavy Industries' Gunsan Shipyard was shut down. Then, in 2018, the GM Gunsan plant in Korea was closed and the Gunsan economy collapsed. Nearly 8,000 jobs were reduced, and Gunsan's population also declined by nearly 5,000. In China, the 40th anniversary of the reform and opening up policy has changed the domestic and foreign environment considerably. At this time Gunsan city needs to overcome the limitations of being a small town in spite of various sensitive domestic and international conditions. It is time for a deeper insight into international exchange and the realization of international exchange cooperation.
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