에니어그램 진로탐색 프로그램이 중학생의 진로정체감과 진로성숙도에 미치는 영향 The Effect of the Enneagram Career Exploration Program on the Career Identity and Career Maturity of Middle School Students원문보기
본 연구는 에니어그램 진로탐색 프로그램이 중학생의 진로정체감과 진로성숙도 향상에 유의미한 영향을 미치는지 알아보는 데 목적이 있다. 에니어그램은 자신의 성향에 대한 이해를 바탕으로, 자신과 타인, 세계에 대한 성찰작업을 가능하게 하고, 부단한 수련을 통해 성숙한 인격을 형성한다는 목표를 가지고 있다. 또한, 한 발 더 나아가 건강과 불건강의 수준을 설정하고 어떻게 건강함을 회복하고 인격적 성장을 이룰 것인가의 성장방향을 설정하고 있다. 본 연구는 ...
본 연구는 에니어그램 진로탐색 프로그램이 중학생의 진로정체감과 진로성숙도 향상에 유의미한 영향을 미치는지 알아보는 데 목적이 있다. 에니어그램은 자신의 성향에 대한 이해를 바탕으로, 자신과 타인, 세계에 대한 성찰작업을 가능하게 하고, 부단한 수련을 통해 성숙한 인격을 형성한다는 목표를 가지고 있다. 또한, 한 발 더 나아가 건강과 불건강의 수준을 설정하고 어떻게 건강함을 회복하고 인격적 성장을 이룰 것인가의 성장방향을 설정하고 있다. 본 연구는 에니어그램의 이러한 특성을 바탕으로, 에니어그램 활용 진로탐색 프로그램을 통하여 학생들이 자신의 성향을 이해하여 자기 이해를 심화시키고 나아가 성장방향과 성장목표를 설정할 수 있도록 하는 것을 목표로 하고 있다. 아울러, 학생들의 진로정체감과 진로 성숙도를 높일 수 있도록 한다는 목표를 가지고 있다.
이를 위하여 경기도에 위치한 S중학교 3학년 학생들 중 희망자 26명을 실험집단으로, 그 이외 학생들 중 임의로 선정된 26명을 통제집단으로 정하였다. 실험집단을 대상으로 총 8회기에 걸친 에니어그램 활용 진로탐색 프로그램을 진행하였으며, 통제집단과 실험집단에 모두 사전, 사후검사를 실시하였다. 그리고 연구의 효과가 지속하는 정도를 알아보기 위하여 약 4주 후 실험집단을 대상으로 추수검사를 실시하였다. 측정도구로는, 김응자(2008)가 개발한 청소년 에니어그램 성격유형 척도와, 이기학, 한종철(1997)이 개발한 진로태도 측정도구(진로성숙도), 이보라, 정지희, 이정림(2014)에 의해 한국어로 번안되어 타당화된 진로정체감지위(vocational identity status assessmenet : VISA)를 사용하였다.
본 연구에서 나타난 결과를 요약해 보면 다음과 같다. 첫째, 에니어그램 진로탐색 프로그램은 진로정체감 향상에 유의미한 영향을 주었음을 확인하였다. 진로정체감 총점에서 실험집단이 통제집단보다 유의미하게 높았으며, 하위영역별로는 진로탐색과 진로몰입에서 유의미한 차이를 보였다. 그러나, 진로재고의 측면에서는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 또한, 약 4주후 실시한 추수검사 결과에서도 진로탐색과 진로몰입 영역에서 효과가 유지되는 것으로 나타났다. 둘째, 에니어그램 진로탐색 프로그램은 진로성숙도 향상에 유의미한 영향을 주었음을 확인하였다. 진로성숙도 총점에서 실험집단이 통제집단보다 유의미하게 높았으며, 하위영역별로는 확신성, 준비성, 독립성, 목적성의 4개 영역에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 그러나, 결정성에서는 유의미한 차이가 보이지 않았다. 또한, 약 4주후 실시한 추수검사 결과에서도 그 효과가 지속되는 것으로 나타났다. 셋째, 이 프로그램에 참여한 학생들의 후기와 만족도 평가 등의 반응양상을 분석한 결과 학생들의 자기 이해와 인생 설계에 도움이 되었다고 답하여, 이 프로그램의 긍정적 효과를 확인할 수 있었다.
이상의 분석 결과를 토대로, 에니어그램 진로탐색 프로그램은 중학생의 진로정체감과 진로성숙도 향상에 효과가 있다고 말할 수 있다.
본 연구는 에니어그램 진로탐색 프로그램이 중학생의 진로정체감과 진로성숙도 향상에 유의미한 영향을 미치는지 알아보는 데 목적이 있다. 에니어그램은 자신의 성향에 대한 이해를 바탕으로, 자신과 타인, 세계에 대한 성찰작업을 가능하게 하고, 부단한 수련을 통해 성숙한 인격을 형성한다는 목표를 가지고 있다. 또한, 한 발 더 나아가 건강과 불건강의 수준을 설정하고 어떻게 건강함을 회복하고 인격적 성장을 이룰 것인가의 성장방향을 설정하고 있다. 본 연구는 에니어그램의 이러한 특성을 바탕으로, 에니어그램 활용 진로탐색 프로그램을 통하여 학생들이 자신의 성향을 이해하여 자기 이해를 심화시키고 나아가 성장방향과 성장목표를 설정할 수 있도록 하는 것을 목표로 하고 있다. 아울러, 학생들의 진로정체감과 진로 성숙도를 높일 수 있도록 한다는 목표를 가지고 있다.
이를 위하여 경기도에 위치한 S중학교 3학년 학생들 중 희망자 26명을 실험집단으로, 그 이외 학생들 중 임의로 선정된 26명을 통제집단으로 정하였다. 실험집단을 대상으로 총 8회기에 걸친 에니어그램 활용 진로탐색 프로그램을 진행하였으며, 통제집단과 실험집단에 모두 사전, 사후검사를 실시하였다. 그리고 연구의 효과가 지속하는 정도를 알아보기 위하여 약 4주 후 실험집단을 대상으로 추수검사를 실시하였다. 측정도구로는, 김응자(2008)가 개발한 청소년 에니어그램 성격유형 척도와, 이기학, 한종철(1997)이 개발한 진로태도 측정도구(진로성숙도), 이보라, 정지희, 이정림(2014)에 의해 한국어로 번안되어 타당화된 진로정체감지위(vocational identity status assessmenet : VISA)를 사용하였다.
본 연구에서 나타난 결과를 요약해 보면 다음과 같다. 첫째, 에니어그램 진로탐색 프로그램은 진로정체감 향상에 유의미한 영향을 주었음을 확인하였다. 진로정체감 총점에서 실험집단이 통제집단보다 유의미하게 높았으며, 하위영역별로는 진로탐색과 진로몰입에서 유의미한 차이를 보였다. 그러나, 진로재고의 측면에서는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 또한, 약 4주후 실시한 추수검사 결과에서도 진로탐색과 진로몰입 영역에서 효과가 유지되는 것으로 나타났다. 둘째, 에니어그램 진로탐색 프로그램은 진로성숙도 향상에 유의미한 영향을 주었음을 확인하였다. 진로성숙도 총점에서 실험집단이 통제집단보다 유의미하게 높았으며, 하위영역별로는 확신성, 준비성, 독립성, 목적성의 4개 영역에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 그러나, 결정성에서는 유의미한 차이가 보이지 않았다. 또한, 약 4주후 실시한 추수검사 결과에서도 그 효과가 지속되는 것으로 나타났다. 셋째, 이 프로그램에 참여한 학생들의 후기와 만족도 평가 등의 반응양상을 분석한 결과 학생들의 자기 이해와 인생 설계에 도움이 되었다고 답하여, 이 프로그램의 긍정적 효과를 확인할 수 있었다.
이상의 분석 결과를 토대로, 에니어그램 진로탐색 프로그램은 중학생의 진로정체감과 진로성숙도 향상에 효과가 있다고 말할 수 있다.
The purpose of this study was to investigate the effects of Enneagram Career Exploration Program on the career identity and career maturity of middle school students. The basis of this study can be obtained from the previous studies that have focused on the relationship between Enneagram and car...
The purpose of this study was to investigate the effects of Enneagram Career Exploration Program on the career identity and career maturity of middle school students. The basis of this study can be obtained from the previous studies that have focused on the relationship between Enneagram and career maturity so far, which is mainly due to the characteristics of Enneagram. Enneagram has the goal of enabling in-depth reflection on oneself, others, and the world based on understanding of their own propensity, and forming a mature personality through these activities. In addition, it sets up a level of health and unhealth, first and then, simply beyond understanding oneself and others, leads people to the direction of how to restore health and achieve personal growth. Based on these characteristics of the Enneagram, this study is to investigate whether the career identity and career maturity of students can be improved through the Career Exploration Program using the Enneagram
For this purpose, 26 students who were selected from the third grade of S middle school located in Gyeonggi-do were selected as the experimental group and 26 students who were selected from the other students were selected as the control group at random. The Career Exploration Program using Enneagrams was conducted for 8 sessions to the experimental group, and pre and post tests were conducted for both the control group and the experimental group. And to find out the effect of the study, the Post-inspection was conducted on the experimental group after about 4 weeks. The measurement tools were the Youth Enneagram Personality Type Scale developed by Kim Eung-ja (2008), the Career Attitude Measurement Tool developed by Lee Ki-hak, Han Jong-cheol (1997), and the Career Identity Perception(Vocational Identity Status Assessmenet : VISA) translated into Korean by Lee Bo-ra, Jung Ji-hee, and Lee Jung-rim (2014).
The results of this study are summarized as follows. First, the Career Exploration Program using Enneagram showed significant improvement in career identity totally in the experimental group compared to the control group. especially in sub-areas of career exploration and career commitment. However, there was no significant difference in the career reconsideration. Also, the results of the Post-inspection showed the same continuous effects. Second, the Career Exploration Program using Enneagram showed a significant improvement in the experimental group compared to the control group in the total score of the post-test of career maturity, and showed a statistically significant difference in the four sub-areas of certainty, readiness, independence, and purpose. However, there was no significant difference in decision-making. Also, the results of the Post-inspection showed the same continuous effects. Third, the students who participated in this program were able to confirm the positive effects of this program by responding that it was helpful in self-understanding and life design of students.
Based on the above quantitative results and qualitative analysis, the Enneagram Career Exploration Program was found to be effective in improving career identity and career maturity of middle school students.
The purpose of this study was to investigate the effects of Enneagram Career Exploration Program on the career identity and career maturity of middle school students. The basis of this study can be obtained from the previous studies that have focused on the relationship between Enneagram and career maturity so far, which is mainly due to the characteristics of Enneagram. Enneagram has the goal of enabling in-depth reflection on oneself, others, and the world based on understanding of their own propensity, and forming a mature personality through these activities. In addition, it sets up a level of health and unhealth, first and then, simply beyond understanding oneself and others, leads people to the direction of how to restore health and achieve personal growth. Based on these characteristics of the Enneagram, this study is to investigate whether the career identity and career maturity of students can be improved through the Career Exploration Program using the Enneagram
For this purpose, 26 students who were selected from the third grade of S middle school located in Gyeonggi-do were selected as the experimental group and 26 students who were selected from the other students were selected as the control group at random. The Career Exploration Program using Enneagrams was conducted for 8 sessions to the experimental group, and pre and post tests were conducted for both the control group and the experimental group. And to find out the effect of the study, the Post-inspection was conducted on the experimental group after about 4 weeks. The measurement tools were the Youth Enneagram Personality Type Scale developed by Kim Eung-ja (2008), the Career Attitude Measurement Tool developed by Lee Ki-hak, Han Jong-cheol (1997), and the Career Identity Perception(Vocational Identity Status Assessmenet : VISA) translated into Korean by Lee Bo-ra, Jung Ji-hee, and Lee Jung-rim (2014).
The results of this study are summarized as follows. First, the Career Exploration Program using Enneagram showed significant improvement in career identity totally in the experimental group compared to the control group. especially in sub-areas of career exploration and career commitment. However, there was no significant difference in the career reconsideration. Also, the results of the Post-inspection showed the same continuous effects. Second, the Career Exploration Program using Enneagram showed a significant improvement in the experimental group compared to the control group in the total score of the post-test of career maturity, and showed a statistically significant difference in the four sub-areas of certainty, readiness, independence, and purpose. However, there was no significant difference in decision-making. Also, the results of the Post-inspection showed the same continuous effects. Third, the students who participated in this program were able to confirm the positive effects of this program by responding that it was helpful in self-understanding and life design of students.
Based on the above quantitative results and qualitative analysis, the Enneagram Career Exploration Program was found to be effective in improving career identity and career maturity of middle school students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.