동물매개교육 프로그램이 유아의 정서인식과 정서표현, 친사회적 행동에 미치는 효과 Effects of animal assisted education program on emotional recognition, emotional expression, and prosocial behavior of infants원문보기
유아기는 사람의 정서발달에 있어서 매우 의미 있고 중요한 시기이다. 이때 기본적인 정서발달이 올바르게 이루어질 수 있도록 정서교육을 하는 것은 그 어느 시기보다 가장 중요하다. 만약 유아기 때 올바른 정서교육을 받지 못하여 사회적으로 부적응을 경험하거나 사회적 변화에 적절하게 대응하는 능력을 키우지 못해 정서적인 불안을 반복적으로 겪게 된다면 성인이 되었을 때 정신적 질환이나 반사회적 행동이 나타날 수 있다. 이에 본 실험은 유아를 대상으로 동물매개교육 프로그램을 활용하였을 때 유아의 정서발달에 있어서 중요한 정서지능의 하위요인 중 가장 기초적인 정서인식 및 정서표현과 그와 더불어 유아의 친사회적 행동에 효과가 있는지를 검증하기 위한 목적으로 실험을 진행하였다. 본 실험의 대상자는 어린이집을 다니고 있는 5세부터 7세까지의 유아로써 실험군과 통제군으로 구분하여 비교 실험하였는데, 실험군은 Y시에 위치한 Y어린이집과 B시에 위치한 S어린이집 2곳으로 선정하였고, 통제군은 D시에 위치한 S어린이집과 O어린이집 2곳으로 선정하였다. 이렇게 선정된 실험군과 통제군 내에서, 집단 간에 동질성을 갖기 위해 임의로 각 30명씩 대상자를 선정하였다. 이 중에서 실험군만을 대상으로 프로그램을 실시하였으며, 프로그램은 주 2회씩 총 12회기 동안 회당 50분씩 진행되었다. 또한 실험군과 통제군 모두 동일한 측정도구를 활용하여 사전-사후검사를 실시했으며, 사전-사후검사에 활용한 측정도구를 보면 정서인식과 정서표현에 대한 검사를 진행할 때는 이영자, 이종숙과 신은수(2000)가 개발한 “교사 평정에 의한 유아용 정서지능 평가도구”를 활용하였고, 친사회적 행동에 대한 검사는 김영옥(2003)이 개발한 “유아의 친사회적 행동 평가척도(PBSYC)”를 활용하였다. 이렇게 사전-사후검사를 통해 측정된 자료를 가지고 점수의 차이를 비교 분석하기 위해 기술통계를 통한 평균(M)과 표준편차(...
유아기는 사람의 정서발달에 있어서 매우 의미 있고 중요한 시기이다. 이때 기본적인 정서발달이 올바르게 이루어질 수 있도록 정서교육을 하는 것은 그 어느 시기보다 가장 중요하다. 만약 유아기 때 올바른 정서교육을 받지 못하여 사회적으로 부적응을 경험하거나 사회적 변화에 적절하게 대응하는 능력을 키우지 못해 정서적인 불안을 반복적으로 겪게 된다면 성인이 되었을 때 정신적 질환이나 반사회적 행동이 나타날 수 있다. 이에 본 실험은 유아를 대상으로 동물매개교육 프로그램을 활용하였을 때 유아의 정서발달에 있어서 중요한 정서지능의 하위요인 중 가장 기초적인 정서인식 및 정서표현과 그와 더불어 유아의 친사회적 행동에 효과가 있는지를 검증하기 위한 목적으로 실험을 진행하였다. 본 실험의 대상자는 어린이집을 다니고 있는 5세부터 7세까지의 유아로써 실험군과 통제군으로 구분하여 비교 실험하였는데, 실험군은 Y시에 위치한 Y어린이집과 B시에 위치한 S어린이집 2곳으로 선정하였고, 통제군은 D시에 위치한 S어린이집과 O어린이집 2곳으로 선정하였다. 이렇게 선정된 실험군과 통제군 내에서, 집단 간에 동질성을 갖기 위해 임의로 각 30명씩 대상자를 선정하였다. 이 중에서 실험군만을 대상으로 프로그램을 실시하였으며, 프로그램은 주 2회씩 총 12회기 동안 회당 50분씩 진행되었다. 또한 실험군과 통제군 모두 동일한 측정도구를 활용하여 사전-사후검사를 실시했으며, 사전-사후검사에 활용한 측정도구를 보면 정서인식과 정서표현에 대한 검사를 진행할 때는 이영자, 이종숙과 신은수(2000)가 개발한 “교사 평정에 의한 유아용 정서지능 평가도구”를 활용하였고, 친사회적 행동에 대한 검사는 김영옥(2003)이 개발한 “유아의 친사회적 행동 평가척도(PBSYC)”를 활용하였다. 이렇게 사전-사후검사를 통해 측정된 자료를 가지고 점수의 차이를 비교 분석하기 위해 기술통계를 통한 평균(M)과 표준편차(SD)를 산출하였고, 두 변인의 차이를 검증하는 통계방법인 대응표본 T-test를 실시하여 통계적 분석을 하였으며, 연령별 차이를 확인하기 위해 비모수 통계방법인 윌콕슨 부호 순위 검정(Wilcoxon Signed - Rank Test)을 실시하였다. 이 자료를 분석한 결과를 보면 다음과 같다. 첫째, 동물매개교육 프로그램을 실시한 실험군은 통제군보다 정서인식 및 정서표현에 있어서 사전검사와 사후검사 사이에 통계적으로 유의미한 차이가 나타났고, 정서인식 및 정서표현의 4개의 하위수준 전체에서 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 사전검사의 평균점수보다 사후검사의 평균점수가 유의하게 향상되었다. 수준1 자기정서인식(t=-3.17, p <.01), 수준2 타인정서인식(t=-3.66, p <.01), 수준3 정서표현(t=-2.83, p <.01), 수준4 정서구별(t=-5.57, p <.01)이다. 또한 연령별로 구분하여 그 차이를 비교분석 한 결과 7세는 하위수준 전체에서 통계적으로 유의미한 차이를 보여주었으나 6세는 하위수준 내에서 일부에만 통계적으로 유의미한 차이를 보여주었다. 5세는 하위수준 중 어느 영역에서도 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 동물매개교육 프로그램을 실시한 실험군은 통제군보다 유아의 친사회적 행동에 있어서 사전검사와 사후검사 사이에 통계적으로 유의미한 차이가 나타났고, 유아의 친사회적 행동의 7가지 하위요인 전체에서 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 제 1요인 지도성은 (t=-3.89, p <.01), 제 2요인 도움주기는 (t=-3.40, p <.01), 제 3요인 의사소통은 (t=-3.61, p <.01), 제 4요인 주도적 배려는 (t=-4.30, p <.01), , 제 5요인 접근 시도하기는 (t=-5.28, p <.01), 제 6요인 나누기는 (t=-3.36, p <.01), 제 7요인 감정이입 및 조절은 (t=-4.03, p <.01)이다. 또한 연령별로 구분하여 그 차이를 비교분석 한 결과 7세는 하위요인 전체에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났고, 6세는 하위요인 중 일부 요인에만 통계적으로 유의미한 차이를 보여주었으며, 5세는 하위요인 중 어느 영역에서도 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 따라서 본 실험 결과를 통해 동물매개교육 프로그램이 유아의 정서인식 및 정서표현, 친사회적 행동에 긍정적인 영향은 있으나 연령별로는 효과성에 차이가 있음을 보여주고 있다. 이러한 결과를 바탕으로 후속 연구를 위한 제언을 하자면 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 대상은 실험군과 통제군으로 나누어 5세부터 7세까지 다양한 연령으로 대상자를 선정하여 연령별로 차이를 확인하고자 하였으나 연령별 인원이 매우 적어서 표본의 크기가 작아 연구의 결과를 일반화 하기에는 한계가 있다. 후속 연구를 진행하기에 앞서 결과를 일반화하기 위해서는 대상 지역의 확대와 더불어 많은 인원수의 표본과 다양한 유형의 표집 대상(유아기, 아동기, 청소년기, 성인기, 성별 등)으로 한 여러 측면의 연구를 제안한다. 둘째, 본 연구는 시험처치를 위해 주 2회씩 총 12회기 동안 동물매개교육 프로그램을 진행하였고, 그에 따른 결과를 검증하였으나 기간이 단기적으로 진행된 바 추후에는 보다 장기적인 계획으로 동물매개교육 프로그램을 적용해볼 필요가 있을 것이라 사료되어 이를 제안한다. 셋째, 현재 많은 연구들을 통해 동물매개중재와 동물매개치료에 대한 효과성을 검증하고 있지만, 동물매개교육에 대한 연구는 상대적으로 부족한 상태이다. 따라서 동물매개중재와 동물매개치료와는 다른 개념으로 접근하는 동물매개교육에 대한 다양한 연구가 필요하고 교육적 효과를 기대할 만한 다양한 프로그램으로 구성할 필요가 있어 이를 제안한다.
유아기는 사람의 정서발달에 있어서 매우 의미 있고 중요한 시기이다. 이때 기본적인 정서발달이 올바르게 이루어질 수 있도록 정서교육을 하는 것은 그 어느 시기보다 가장 중요하다. 만약 유아기 때 올바른 정서교육을 받지 못하여 사회적으로 부적응을 경험하거나 사회적 변화에 적절하게 대응하는 능력을 키우지 못해 정서적인 불안을 반복적으로 겪게 된다면 성인이 되었을 때 정신적 질환이나 반사회적 행동이 나타날 수 있다. 이에 본 실험은 유아를 대상으로 동물매개교육 프로그램을 활용하였을 때 유아의 정서발달에 있어서 중요한 정서지능의 하위요인 중 가장 기초적인 정서인식 및 정서표현과 그와 더불어 유아의 친사회적 행동에 효과가 있는지를 검증하기 위한 목적으로 실험을 진행하였다. 본 실험의 대상자는 어린이집을 다니고 있는 5세부터 7세까지의 유아로써 실험군과 통제군으로 구분하여 비교 실험하였는데, 실험군은 Y시에 위치한 Y어린이집과 B시에 위치한 S어린이집 2곳으로 선정하였고, 통제군은 D시에 위치한 S어린이집과 O어린이집 2곳으로 선정하였다. 이렇게 선정된 실험군과 통제군 내에서, 집단 간에 동질성을 갖기 위해 임의로 각 30명씩 대상자를 선정하였다. 이 중에서 실험군만을 대상으로 프로그램을 실시하였으며, 프로그램은 주 2회씩 총 12회기 동안 회당 50분씩 진행되었다. 또한 실험군과 통제군 모두 동일한 측정도구를 활용하여 사전-사후검사를 실시했으며, 사전-사후검사에 활용한 측정도구를 보면 정서인식과 정서표현에 대한 검사를 진행할 때는 이영자, 이종숙과 신은수(2000)가 개발한 “교사 평정에 의한 유아용 정서지능 평가도구”를 활용하였고, 친사회적 행동에 대한 검사는 김영옥(2003)이 개발한 “유아의 친사회적 행동 평가척도(PBSYC)”를 활용하였다. 이렇게 사전-사후검사를 통해 측정된 자료를 가지고 점수의 차이를 비교 분석하기 위해 기술통계를 통한 평균(M)과 표준편차(SD)를 산출하였고, 두 변인의 차이를 검증하는 통계방법인 대응표본 T-test를 실시하여 통계적 분석을 하였으며, 연령별 차이를 확인하기 위해 비모수 통계방법인 윌콕슨 부호 순위 검정(Wilcoxon Signed - Rank Test)을 실시하였다. 이 자료를 분석한 결과를 보면 다음과 같다. 첫째, 동물매개교육 프로그램을 실시한 실험군은 통제군보다 정서인식 및 정서표현에 있어서 사전검사와 사후검사 사이에 통계적으로 유의미한 차이가 나타났고, 정서인식 및 정서표현의 4개의 하위수준 전체에서 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 사전검사의 평균점수보다 사후검사의 평균점수가 유의하게 향상되었다. 수준1 자기정서인식(t=-3.17, p <.01), 수준2 타인정서인식(t=-3.66, p <.01), 수준3 정서표현(t=-2.83, p <.01), 수준4 정서구별(t=-5.57, p <.01)이다. 또한 연령별로 구분하여 그 차이를 비교분석 한 결과 7세는 하위수준 전체에서 통계적으로 유의미한 차이를 보여주었으나 6세는 하위수준 내에서 일부에만 통계적으로 유의미한 차이를 보여주었다. 5세는 하위수준 중 어느 영역에서도 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 동물매개교육 프로그램을 실시한 실험군은 통제군보다 유아의 친사회적 행동에 있어서 사전검사와 사후검사 사이에 통계적으로 유의미한 차이가 나타났고, 유아의 친사회적 행동의 7가지 하위요인 전체에서 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 제 1요인 지도성은 (t=-3.89, p <.01), 제 2요인 도움주기는 (t=-3.40, p <.01), 제 3요인 의사소통은 (t=-3.61, p <.01), 제 4요인 주도적 배려는 (t=-4.30, p <.01), , 제 5요인 접근 시도하기는 (t=-5.28, p <.01), 제 6요인 나누기는 (t=-3.36, p <.01), 제 7요인 감정이입 및 조절은 (t=-4.03, p <.01)이다. 또한 연령별로 구분하여 그 차이를 비교분석 한 결과 7세는 하위요인 전체에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났고, 6세는 하위요인 중 일부 요인에만 통계적으로 유의미한 차이를 보여주었으며, 5세는 하위요인 중 어느 영역에서도 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 따라서 본 실험 결과를 통해 동물매개교육 프로그램이 유아의 정서인식 및 정서표현, 친사회적 행동에 긍정적인 영향은 있으나 연령별로는 효과성에 차이가 있음을 보여주고 있다. 이러한 결과를 바탕으로 후속 연구를 위한 제언을 하자면 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 대상은 실험군과 통제군으로 나누어 5세부터 7세까지 다양한 연령으로 대상자를 선정하여 연령별로 차이를 확인하고자 하였으나 연령별 인원이 매우 적어서 표본의 크기가 작아 연구의 결과를 일반화 하기에는 한계가 있다. 후속 연구를 진행하기에 앞서 결과를 일반화하기 위해서는 대상 지역의 확대와 더불어 많은 인원수의 표본과 다양한 유형의 표집 대상(유아기, 아동기, 청소년기, 성인기, 성별 등)으로 한 여러 측면의 연구를 제안한다. 둘째, 본 연구는 시험처치를 위해 주 2회씩 총 12회기 동안 동물매개교육 프로그램을 진행하였고, 그에 따른 결과를 검증하였으나 기간이 단기적으로 진행된 바 추후에는 보다 장기적인 계획으로 동물매개교육 프로그램을 적용해볼 필요가 있을 것이라 사료되어 이를 제안한다. 셋째, 현재 많은 연구들을 통해 동물매개중재와 동물매개치료에 대한 효과성을 검증하고 있지만, 동물매개교육에 대한 연구는 상대적으로 부족한 상태이다. 따라서 동물매개중재와 동물매개치료와는 다른 개념으로 접근하는 동물매개교육에 대한 다양한 연구가 필요하고 교육적 효과를 기대할 만한 다양한 프로그램으로 구성할 필요가 있어 이를 제안한다.
Infancy is a very meaningful and important period for human emotional development. At this time, it is more important than ever to provide emotional education so that basic emotional development can be achieved correctly. If you do not receive proper emotional education in early childhood and experi...
Infancy is a very meaningful and important period for human emotional development. At this time, it is more important than ever to provide emotional education so that basic emotional development can be achieved correctly. If you do not receive proper emotional education in early childhood and experience emotional maladjustment or fail to develop the ability to respond appropriately to social changes, you may experience emotional illness or antisocial behavior in adulthood. Therefore, this experiment shows whether the most basic emotional recognition and emotional expression among the important sub-factors of emotional intelligence in infants' emotional development when using animal-assisted education programs for infants, and whether it is effective in pro-social behavior of infants The experiment was conducted for the purpose of verifying. The subjects of this experiment were infants from 5 to 7 years of age who were attending a daycare center, and were divided into experimental and control groups. The control group selected two S nurseries and O nurseries located in D city. Within the selected experimental and control groups, 30 subjects were randomly selected for each group to have homogeneity between groups. Among them, the program was conducted only for the experimental group, and the program was conducted twice a week for 50 minutes per session for a total of 12 sessions. In addition, both the experimental group and the control group used the same measurement tools to conduct pre-post-tests. Looking at the measurement tools used for pre- and post-tests, Lee Young-ja, Jong-sook Lee, and Eun-soo Shin (2000) The “Emotional Intelligence Evaluation Tool for Infants by Teacher's Compassion” was developed, and the pro-social behavior test was developed using the “Pro-social Behavior Evaluation Scale for Young Children (PBSYC)” developed by Kim Young-ok (2003). In order to compare and analyze the differences in scores using the data measured through pre- and post-tests, the mean (M) and standard deviation (SD) were calculated through descriptive statistics, and the corresponding sample, a statistical method for verifying the difference between the two variables. A statistical analysis was conducted by performing a T-test, and a Wilcoxon Signed-Rank Test, a non-parametric statistical method, was performed to confirm differences by age. The results of analyzing this data are as follows. First, the experimental group that conducted the animal-assisted education program showed statistically significant differences between the pre-test and post-test in emotion recognition and emotion expression than the control group, and statistically significant in all four lower levels of emotion recognition and emotion expression. There was a difference, and the average score of the post-test was significantly improved than the average score of the pre-test. Level 1 Self-Emotion Recognition (t=-3.17, p <.01), Level 2 Other Emotion Recognition (t=-3.66, p <.01), Level 3 Emotional Expression (t=-2.83, p <.01), Level 4 emotional distinction (t=-5.57, p <.01). In addition, as a result of comparing and analyzing the differences by age, 7-year-olds showed statistically significant differences across the lower levels, but 6-year-olds showed only statistically significant differences within the lower levels. At 5 years of age, there was no significant difference in any of the lower levels. Second, the experimental group that conducted the animal-assisted education program showed a statistically significant difference between the pre-test and post-test in the infant's prosocial behavior than the control group, and was statistically significant in all seven sub-factors of the infant's prosocial behavior. Showed a difference. The first factor leadership (t=-3.89, p <.01), the second factor helper (t=-3.40, p <.01), and the third factor communication (t=-3.61, p <. 01), the 4th factor-driven consideration is (t=-4.30, p <.01), the 5th factor approach (t=-5.28, p <.01), the 6th factor division (t=- 3.36, p <.01), and the seventh factor empathy and regulation are (t=-4.03, p <.01). In addition, as a result of comparing and comparing the differences by age, 7-year-olds showed statistically significant differences in all of the sub-factors, 6-year-olds showed statistically significant differences in only some of the sub-factors, and 5-year-olds in any of the sub-factors There were no significant differences. Therefore, the results of this experiment show that the animal-assisted education program has a positive effect on emotional recognition, emotional expression, and prosocial behavior of infants, but there is a difference in effectiveness by age. Based on these results, suggestions for follow-up studies are as follows. First, the subjects of this study were divided into the experimental group and the control group, and the subjects were selected from 5 to 7 years of age to check for differences by age. However, the number of people by age is very small, so the sample size is small, so it is difficult to generalize the research results There is. In order to generalize the results before proceeding with the follow-up study, we propose a multi-faceted study with a large number of people and various types of sampling targets (infant, childhood, adolescence, adulthood, gender, etc.) with the expansion of the target area. Second, this study conducted an animal-assisted education program twice a week for a total of 12 sessions a week for test treatment, and the results were verified. However, as the period was short-term, it was necessary to apply the animal-assisted education program as a longer-term plan. It is suggested that there will be and suggest this. Third, although many studies currently verify the effectiveness of animal-assisted intervention and animal-assisted treatment, studies on animal-assisted education are relatively insufficient. Therefore, it is necessary to make a variety of studies on animal-assisted education that approach different concepts from animal-assisted intervention and animal-assisted therapy, and it is necessary to construct it in a variety of programs that are expected to have educational effects.
Infancy is a very meaningful and important period for human emotional development. At this time, it is more important than ever to provide emotional education so that basic emotional development can be achieved correctly. If you do not receive proper emotional education in early childhood and experience emotional maladjustment or fail to develop the ability to respond appropriately to social changes, you may experience emotional illness or antisocial behavior in adulthood. Therefore, this experiment shows whether the most basic emotional recognition and emotional expression among the important sub-factors of emotional intelligence in infants' emotional development when using animal-assisted education programs for infants, and whether it is effective in pro-social behavior of infants The experiment was conducted for the purpose of verifying. The subjects of this experiment were infants from 5 to 7 years of age who were attending a daycare center, and were divided into experimental and control groups. The control group selected two S nurseries and O nurseries located in D city. Within the selected experimental and control groups, 30 subjects were randomly selected for each group to have homogeneity between groups. Among them, the program was conducted only for the experimental group, and the program was conducted twice a week for 50 minutes per session for a total of 12 sessions. In addition, both the experimental group and the control group used the same measurement tools to conduct pre-post-tests. Looking at the measurement tools used for pre- and post-tests, Lee Young-ja, Jong-sook Lee, and Eun-soo Shin (2000) The “Emotional Intelligence Evaluation Tool for Infants by Teacher's Compassion” was developed, and the pro-social behavior test was developed using the “Pro-social Behavior Evaluation Scale for Young Children (PBSYC)” developed by Kim Young-ok (2003). In order to compare and analyze the differences in scores using the data measured through pre- and post-tests, the mean (M) and standard deviation (SD) were calculated through descriptive statistics, and the corresponding sample, a statistical method for verifying the difference between the two variables. A statistical analysis was conducted by performing a T-test, and a Wilcoxon Signed-Rank Test, a non-parametric statistical method, was performed to confirm differences by age. The results of analyzing this data are as follows. First, the experimental group that conducted the animal-assisted education program showed statistically significant differences between the pre-test and post-test in emotion recognition and emotion expression than the control group, and statistically significant in all four lower levels of emotion recognition and emotion expression. There was a difference, and the average score of the post-test was significantly improved than the average score of the pre-test. Level 1 Self-Emotion Recognition (t=-3.17, p <.01), Level 2 Other Emotion Recognition (t=-3.66, p <.01), Level 3 Emotional Expression (t=-2.83, p <.01), Level 4 emotional distinction (t=-5.57, p <.01). In addition, as a result of comparing and analyzing the differences by age, 7-year-olds showed statistically significant differences across the lower levels, but 6-year-olds showed only statistically significant differences within the lower levels. At 5 years of age, there was no significant difference in any of the lower levels. Second, the experimental group that conducted the animal-assisted education program showed a statistically significant difference between the pre-test and post-test in the infant's prosocial behavior than the control group, and was statistically significant in all seven sub-factors of the infant's prosocial behavior. Showed a difference. The first factor leadership (t=-3.89, p <.01), the second factor helper (t=-3.40, p <.01), and the third factor communication (t=-3.61, p <. 01), the 4th factor-driven consideration is (t=-4.30, p <.01), the 5th factor approach (t=-5.28, p <.01), the 6th factor division (t=- 3.36, p <.01), and the seventh factor empathy and regulation are (t=-4.03, p <.01). In addition, as a result of comparing and comparing the differences by age, 7-year-olds showed statistically significant differences in all of the sub-factors, 6-year-olds showed statistically significant differences in only some of the sub-factors, and 5-year-olds in any of the sub-factors There were no significant differences. Therefore, the results of this experiment show that the animal-assisted education program has a positive effect on emotional recognition, emotional expression, and prosocial behavior of infants, but there is a difference in effectiveness by age. Based on these results, suggestions for follow-up studies are as follows. First, the subjects of this study were divided into the experimental group and the control group, and the subjects were selected from 5 to 7 years of age to check for differences by age. However, the number of people by age is very small, so the sample size is small, so it is difficult to generalize the research results There is. In order to generalize the results before proceeding with the follow-up study, we propose a multi-faceted study with a large number of people and various types of sampling targets (infant, childhood, adolescence, adulthood, gender, etc.) with the expansion of the target area. Second, this study conducted an animal-assisted education program twice a week for a total of 12 sessions a week for test treatment, and the results were verified. However, as the period was short-term, it was necessary to apply the animal-assisted education program as a longer-term plan. It is suggested that there will be and suggest this. Third, although many studies currently verify the effectiveness of animal-assisted intervention and animal-assisted treatment, studies on animal-assisted education are relatively insufficient. Therefore, it is necessary to make a variety of studies on animal-assisted education that approach different concepts from animal-assisted intervention and animal-assisted therapy, and it is necessary to construct it in a variety of programs that are expected to have educational effects.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.