4차 산업혁명 시대라는 배경을 설명하기 전에 도시철도 운영과 관련한 사회·경제·기술 등의 경영환경은 최초 도시철도 운영설계 당시의 환경에 비해 가히 혁명적으로 변하고 있으며 특히, 스마트한 도로 인프라, 자율주행 자동차, 공유교통 등, 신 개념 지상교통 운영 및 서비스의 등장은 도시철도 운영환경 변화를 가속화 하고 있는 실정이다. 이러한 혁신에 따른 ‘효율적 이동’이라는 사회적 요구와 고객의식의 변화는 도시철도의 효과적인 운영 및 다각도의 부대사업 추진 등 운영과 경영개선을 위한 경영활동의 범위나 형태의 변화가 요구된다. 아울러, 최근 각 기술 분야의 요소기술은 비약적인 발전을 거듭하여 여러 산업전반의 변화를 선도하고 있으나 이처럼 발전한 ...
4차 산업혁명 시대라는 배경을 설명하기 전에 도시철도 운영과 관련한 사회·경제·기술 등의 경영환경은 최초 도시철도 운영설계 당시의 환경에 비해 가히 혁명적으로 변하고 있으며 특히, 스마트한 도로 인프라, 자율주행 자동차, 공유교통 등, 신 개념 지상교통 운영 및 서비스의 등장은 도시철도 운영환경 변화를 가속화 하고 있는 실정이다. 이러한 혁신에 따른 ‘효율적 이동’이라는 사회적 요구와 고객의식의 변화는 도시철도의 효과적인 운영 및 다각도의 부대사업 추진 등 운영과 경영개선을 위한 경영활동의 범위나 형태의 변화가 요구된다. 아울러, 최근 각 기술 분야의 요소기술은 비약적인 발전을 거듭하여 여러 산업전반의 변화를 선도하고 있으나 이처럼 발전한 기술변화에 대비한 도시철도 산업의 운영전략 검토는 부족한 현실이다. 신 교통산업의 도래에 따라 그동안 신구 교통 산업의 비교와 미래 교통 산업의 활성화, 4차 산업혁명 기술을 접목한 교통기술의 활용방안과 변화하는 교통 정책 및 계획에 연계한 신교통수단의 발전 방향 등의 연구는 그간 활발하게 이루어지고 있었다. 하지만 도로환경 위주의 발전방향 연구에 치우친 경향이 있으며 철도, 특히 도시철도 분야의 특화된 연구는 진행되지 못한 상황이다. 본 연구에서는 4차 산업혁명 시대의 사회·경제 도시 등 사회 전반적인 분야의 발전과 변화와 신 교통 분야의 발전과 변화 현황, 그리고 변화에 따른 수도권 교통정책 환경을 검토하고, 이러한 변화가 도시철도에 끼치는 영향을 산업 변화 영향과 교통 환경 변화 영향으로 분류해서 분석하였다. 4차 산업혁명의 변화로 인해 도시철도 운영과 관련한 산업범위가 점차 다변화 하고 여러 방향성을 가지고 확장하고 있는 것으로 분석되었으며, 기술발달의 영향으로 안전 관련 분야의 고객기대와 서비스분야의 요구 기대치 또한 높아지고 있어 도시철도 운영 시스템과 인프라의 개선은 필수적인 것으로 분석되었다. 신교통수단의 개발과 활성화로 도시철도의 수단분담률 저하가 예상되며 이를 극복하기 위해 통합 교통 서비스 등 새로운 교통 서비스와 연계한 서비스 모델 개발이 필수적인 것으로 분석되었고, 이러한 미래 교통 서비스 전략 추진을 위해 선행되는 ‘이동성 가치창출’이라는 운영가치와 ‘고객 이동성 창출’이라는 목표를 도출하고, 이에 따르는 ‘연계성 전략’ 이라는 전략 방향을 제시 하였다. 본 연구를 통해 미래 도시철도의 운영 방향성을 다시 한 번 검토하고 변화하는 신 교통 분야의 영향의 분석을 시행하는 계기가 되하리라 기대하며, 향후 도시철도 연계성 증대를 위한 분야별 세부 전략의 구축이 필요할 것으로 판단된다.
4차 산업혁명 시대라는 배경을 설명하기 전에 도시철도 운영과 관련한 사회·경제·기술 등의 경영환경은 최초 도시철도 운영설계 당시의 환경에 비해 가히 혁명적으로 변하고 있으며 특히, 스마트한 도로 인프라, 자율주행 자동차, 공유교통 등, 신 개념 지상교통 운영 및 서비스의 등장은 도시철도 운영환경 변화를 가속화 하고 있는 실정이다. 이러한 혁신에 따른 ‘효율적 이동’이라는 사회적 요구와 고객의식의 변화는 도시철도의 효과적인 운영 및 다각도의 부대사업 추진 등 운영과 경영개선을 위한 경영활동의 범위나 형태의 변화가 요구된다. 아울러, 최근 각 기술 분야의 요소기술은 비약적인 발전을 거듭하여 여러 산업전반의 변화를 선도하고 있으나 이처럼 발전한 기술변화에 대비한 도시철도 산업의 운영전략 검토는 부족한 현실이다. 신 교통산업의 도래에 따라 그동안 신구 교통 산업의 비교와 미래 교통 산업의 활성화, 4차 산업혁명 기술을 접목한 교통기술의 활용방안과 변화하는 교통 정책 및 계획에 연계한 신교통수단의 발전 방향 등의 연구는 그간 활발하게 이루어지고 있었다. 하지만 도로환경 위주의 발전방향 연구에 치우친 경향이 있으며 철도, 특히 도시철도 분야의 특화된 연구는 진행되지 못한 상황이다. 본 연구에서는 4차 산업혁명 시대의 사회·경제 도시 등 사회 전반적인 분야의 발전과 변화와 신 교통 분야의 발전과 변화 현황, 그리고 변화에 따른 수도권 교통정책 환경을 검토하고, 이러한 변화가 도시철도에 끼치는 영향을 산업 변화 영향과 교통 환경 변화 영향으로 분류해서 분석하였다. 4차 산업혁명의 변화로 인해 도시철도 운영과 관련한 산업범위가 점차 다변화 하고 여러 방향성을 가지고 확장하고 있는 것으로 분석되었으며, 기술발달의 영향으로 안전 관련 분야의 고객기대와 서비스분야의 요구 기대치 또한 높아지고 있어 도시철도 운영 시스템과 인프라의 개선은 필수적인 것으로 분석되었다. 신교통수단의 개발과 활성화로 도시철도의 수단분담률 저하가 예상되며 이를 극복하기 위해 통합 교통 서비스 등 새로운 교통 서비스와 연계한 서비스 모델 개발이 필수적인 것으로 분석되었고, 이러한 미래 교통 서비스 전략 추진을 위해 선행되는 ‘이동성 가치창출’이라는 운영가치와 ‘고객 이동성 창출’이라는 목표를 도출하고, 이에 따르는 ‘연계성 전략’ 이라는 전략 방향을 제시 하였다. 본 연구를 통해 미래 도시철도의 운영 방향성을 다시 한 번 검토하고 변화하는 신 교통 분야의 영향의 분석을 시행하는 계기가 되하리라 기대하며, 향후 도시철도 연계성 증대를 위한 분야별 세부 전략의 구축이 필요할 것으로 판단된다.
Before explaining the background of the era of the 4th Industrial Revolution, the social, economic, and technological management environment related to the operation of urban railways is becoming more revolutionary than the environment at the time of the first urban railway operation design, especia...
Before explaining the background of the era of the 4th Industrial Revolution, the social, economic, and technological management environment related to the operation of urban railways is becoming more revolutionary than the environment at the time of the first urban railway operation design, especially smart road infrastructure and autonomous driving. The emergence of new concept ground transportation operations and services, such as automobiles and shared transportation, is accelerating changes in the urban railway operating environment. The social demand for efficient movement' and the change in customer consciousness following such innovations require changes in the scope or form of management activities to improve operation and management, such as the effective operation of urban railroads and the promotion of multilateral subsidiary projects. In addition, in recent years, element technology in each technology field has been rapidly progressing and leading various industry-wide changes, but it is insufficient to review the operation strategy of the urban railway industry in preparation for such technological changes. With the advent of the new transportation industry, the comparison of the new and old transportation industry, activation of the future transportation industry, the use of transportation technology incorporating the fourth industrial revolution technology, and the direction of development of new transportation in connection with changing transportation policies and plans, etc. Research has been actively conducted. However, there is a tendency to focus on research on the development direction focused on the road environment, and specialized research in the field of railroads, especially urban railroads, has not progressed. In this study, we review the development and change of the overall social sector, such as the socio-economic city of the 4th Industrial Revolution era, the development and change status of the new transportation sector, and the transportation policy environment in the metropolitan area according to the changes, and these changes affect the urban railway. The impacts were analyzed by classifying them as industrial change and traffic environment change. According to the 4th Industrial Revolution, it was analyzed that the industrial scope related to the operation of the urban railway is gradually diversifying and expanding with various directions, and the expectations of customer expectations and service demands in safety-related fields are also increasing due to technological development. It was analyzed that the improvement of the urban railway operating system and infrastructure is essential. As the development and activation of new transportation means is expected to lower the share of urban transportation, the development of a service model in connection with new transportation services such as integrated transportation services is essential to overcome this problem. We derived the operational value of Creating Mobility Value' and the goal of Creating Customer Mobility', and suggested a strategy direction of Linking Strategy'. Through this study, it is expected that this will serve as an opportunity to review the direction of operation of the future urban railway once again and to analyze the impacts of the changing new transportation sector, and it is necessary to establish detailed strategies for each sector to increase the connectivity of the urban railway in the future. Is judged.
Before explaining the background of the era of the 4th Industrial Revolution, the social, economic, and technological management environment related to the operation of urban railways is becoming more revolutionary than the environment at the time of the first urban railway operation design, especially smart road infrastructure and autonomous driving. The emergence of new concept ground transportation operations and services, such as automobiles and shared transportation, is accelerating changes in the urban railway operating environment. The social demand for efficient movement' and the change in customer consciousness following such innovations require changes in the scope or form of management activities to improve operation and management, such as the effective operation of urban railroads and the promotion of multilateral subsidiary projects. In addition, in recent years, element technology in each technology field has been rapidly progressing and leading various industry-wide changes, but it is insufficient to review the operation strategy of the urban railway industry in preparation for such technological changes. With the advent of the new transportation industry, the comparison of the new and old transportation industry, activation of the future transportation industry, the use of transportation technology incorporating the fourth industrial revolution technology, and the direction of development of new transportation in connection with changing transportation policies and plans, etc. Research has been actively conducted. However, there is a tendency to focus on research on the development direction focused on the road environment, and specialized research in the field of railroads, especially urban railroads, has not progressed. In this study, we review the development and change of the overall social sector, such as the socio-economic city of the 4th Industrial Revolution era, the development and change status of the new transportation sector, and the transportation policy environment in the metropolitan area according to the changes, and these changes affect the urban railway. The impacts were analyzed by classifying them as industrial change and traffic environment change. According to the 4th Industrial Revolution, it was analyzed that the industrial scope related to the operation of the urban railway is gradually diversifying and expanding with various directions, and the expectations of customer expectations and service demands in safety-related fields are also increasing due to technological development. It was analyzed that the improvement of the urban railway operating system and infrastructure is essential. As the development and activation of new transportation means is expected to lower the share of urban transportation, the development of a service model in connection with new transportation services such as integrated transportation services is essential to overcome this problem. We derived the operational value of Creating Mobility Value' and the goal of Creating Customer Mobility', and suggested a strategy direction of Linking Strategy'. Through this study, it is expected that this will serve as an opportunity to review the direction of operation of the future urban railway once again and to analyze the impacts of the changing new transportation sector, and it is necessary to establish detailed strategies for each sector to increase the connectivity of the urban railway in the future. Is judged.
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