국문초록 산업 발전과 함께 진행된 도시화는 각종 시설물과 교통량을 급증시키면서 지금도 교통소음저감에 대한 필요성이 강조되고 있다. 소음저감을 위하여 기본적으로 방음벽을 설치하고 있지만 방음벽은 새로운 환경문제를 발생시키고 있다. 이에 도로교통 소음에 대처할 수 있는 여러 가지 방안이 소개되었다. 그 가운데 대표적으로 저소음포장재가 주목받고 있다. 이 방법은 소음발생을 감소시킬 수 있는 포장재를 사용하는 새로운 시공법이며 최근 특정 도로구간에 적용한 방법이다. 본 연구는 현장계측자료의 통계분석과 소음예측프로그램으로 새로운 저소음포장재의 소음저감효과분석을 연구목적으로 한다. 먼저, 저소음 포장재를 포설한 특정 구간에서 소음 계측자료를 일반포장구간과 비교하여 소음저감효과를 분석하였다. 또 해당구간의 교통량을 이용한 소음예측 프로그램의 계산결과를 이용하여 소음저감효과를 분석하였다. 특정구간에 대하여 소음 계측자료를 이용하여 포장재, 공용기간, 포장상태, 교통량별로 소음저감의 연관성을 도출하였다. 전반적으로 저소음포장이 일반 아스팔트포장과 비교하여 약 4∼11dB(A)의 소음저감효과를 나타냈다. 또 5∼7년 정도 공용 후 포장상태가 불량하여 일반포장 소음저감 차이가 약 4dB(A) 정도를 나타내었다. 즉, 공용기간이 증가하면, 저소음 포장재의 ...
국문초록 산업 발전과 함께 진행된 도시화는 각종 시설물과 교통량을 급증시키면서 지금도 교통소음저감에 대한 필요성이 강조되고 있다. 소음저감을 위하여 기본적으로 방음벽을 설치하고 있지만 방음벽은 새로운 환경문제를 발생시키고 있다. 이에 도로교통 소음에 대처할 수 있는 여러 가지 방안이 소개되었다. 그 가운데 대표적으로 저소음포장재가 주목받고 있다. 이 방법은 소음발생을 감소시킬 수 있는 포장재를 사용하는 새로운 시공법이며 최근 특정 도로구간에 적용한 방법이다. 본 연구는 현장계측자료의 통계분석과 소음예측프로그램으로 새로운 저소음포장재의 소음저감효과분석을 연구목적으로 한다. 먼저, 저소음 포장재를 포설한 특정 구간에서 소음 계측자료를 일반포장구간과 비교하여 소음저감효과를 분석하였다. 또 해당구간의 교통량을 이용한 소음예측 프로그램의 계산결과를 이용하여 소음저감효과를 분석하였다. 특정구간에 대하여 소음 계측자료를 이용하여 포장재, 공용기간, 포장상태, 교통량별로 소음저감의 연관성을 도출하였다. 전반적으로 저소음포장이 일반 아스팔트포장과 비교하여 약 4∼11dB(A)의 소음저감효과를 나타냈다. 또 5∼7년 정도 공용 후 포장상태가 불량하여 일반포장 소음저감 차이가 약 4dB(A) 정도를 나타내었다. 즉, 공용기간이 증가하면, 저소음 포장재의 공극이 막히고, 내구성 약화로 반사균열이 증가하고 있다. 반사균열과 같은 포장파손은 소음을 쉽게 발생시키기 때문이다. 결론적으로, 포장상태는 교통량과 공용기간과 연계되어 반사균열 파손정도를 나타내므로 포장상태가 소음저감효과를 지배하는 요소이다. 즉, 준공후 포장상태가 불량한 5년의 공용기간이 지난 후부터 소음저감효과가 급격히 감소함을 알 수 있다.
핵심용어 : 반사균열, 반사음, 진동음, 저소음포장, 소음저감
국문초록 산업 발전과 함께 진행된 도시화는 각종 시설물과 교통량을 급증시키면서 지금도 교통소음저감에 대한 필요성이 강조되고 있다. 소음저감을 위하여 기본적으로 방음벽을 설치하고 있지만 방음벽은 새로운 환경문제를 발생시키고 있다. 이에 도로교통 소음에 대처할 수 있는 여러 가지 방안이 소개되었다. 그 가운데 대표적으로 저소음포장재가 주목받고 있다. 이 방법은 소음발생을 감소시킬 수 있는 포장재를 사용하는 새로운 시공법이며 최근 특정 도로구간에 적용한 방법이다. 본 연구는 현장계측자료의 통계분석과 소음예측프로그램으로 새로운 저소음포장재의 소음저감효과분석을 연구목적으로 한다. 먼저, 저소음 포장재를 포설한 특정 구간에서 소음 계측자료를 일반포장구간과 비교하여 소음저감효과를 분석하였다. 또 해당구간의 교통량을 이용한 소음예측 프로그램의 계산결과를 이용하여 소음저감효과를 분석하였다. 특정구간에 대하여 소음 계측자료를 이용하여 포장재, 공용기간, 포장상태, 교통량별로 소음저감의 연관성을 도출하였다. 전반적으로 저소음포장이 일반 아스팔트포장과 비교하여 약 4∼11dB(A)의 소음저감효과를 나타냈다. 또 5∼7년 정도 공용 후 포장상태가 불량하여 일반포장 소음저감 차이가 약 4dB(A) 정도를 나타내었다. 즉, 공용기간이 증가하면, 저소음 포장재의 공극이 막히고, 내구성 약화로 반사균열이 증가하고 있다. 반사균열과 같은 포장파손은 소음을 쉽게 발생시키기 때문이다. 결론적으로, 포장상태는 교통량과 공용기간과 연계되어 반사균열 파손정도를 나타내므로 포장상태가 소음저감효과를 지배하는 요소이다. 즉, 준공후 포장상태가 불량한 5년의 공용기간이 지난 후부터 소음저감효과가 급격히 감소함을 알 수 있다.
ABSTRACT As the urbanization with industrial development has caused to increase rapidly many facilities and traffic volume, the need of traffic noise reduction has been emphasis upon even now. The soundproofing walls have been constructed basically for noise reduction, but they lead to another e...
ABSTRACT As the urbanization with industrial development has caused to increase rapidly many facilities and traffic volume, the need of traffic noise reduction has been emphasis upon even now. The soundproofing walls have been constructed basically for noise reduction, but they lead to another environment problem. For these reasons, a variety of ways to reduce traffic noise has been introduced. Among them, the low noise pavement material is typically payed attention to. This is a new construction skill using pavement materials which can decrease noise generation, and is applied to a specific roadway segment recently. The purpose of this study is to analyse noise reduction effects of a new low-noise pavement materials using statistical analysis of field measurement data and noise-prediction program. First, noise reduction effects are analyzed by comparing the sound data measured at a specific section applied to the low noise pavement material and to the general pavement material. Besides, noise reduction effects are analyzed using calculated results of the noise prediction program by the traffic volume of the corresponding section. Using noise measurement data of particular section, the interrelation is deduced according to a kind of pavement material, performance period, pavement condition, and traffic volume. Generally, the low noise pavement materials are shown to noise reduction of about 4 to 11dB(A) in comparison to general asphalt pavement materials. And difference of noise reduction is shown to become worse about 4dB(A) in poor road condition after 5 to 7 years in use. Namely, when the performance period increases, many gaps are filled in low noise pavement materials and a number of reflection cracks also increase due to weakening durability. Because pavement damage such as reflection cracks generate easily more noise. As a result, since pavement condition is shown to reflection crack damage associated with traffic volume and performance period, it is dominant factor of noise reduction effects. In other words, effect of noise reduction is shown to be decrease rapidly after performance period of 5 years corresponding to poor pavement state after completion of construction.
ABSTRACT As the urbanization with industrial development has caused to increase rapidly many facilities and traffic volume, the need of traffic noise reduction has been emphasis upon even now. The soundproofing walls have been constructed basically for noise reduction, but they lead to another environment problem. For these reasons, a variety of ways to reduce traffic noise has been introduced. Among them, the low noise pavement material is typically payed attention to. This is a new construction skill using pavement materials which can decrease noise generation, and is applied to a specific roadway segment recently. The purpose of this study is to analyse noise reduction effects of a new low-noise pavement materials using statistical analysis of field measurement data and noise-prediction program. First, noise reduction effects are analyzed by comparing the sound data measured at a specific section applied to the low noise pavement material and to the general pavement material. Besides, noise reduction effects are analyzed using calculated results of the noise prediction program by the traffic volume of the corresponding section. Using noise measurement data of particular section, the interrelation is deduced according to a kind of pavement material, performance period, pavement condition, and traffic volume. Generally, the low noise pavement materials are shown to noise reduction of about 4 to 11dB(A) in comparison to general asphalt pavement materials. And difference of noise reduction is shown to become worse about 4dB(A) in poor road condition after 5 to 7 years in use. Namely, when the performance period increases, many gaps are filled in low noise pavement materials and a number of reflection cracks also increase due to weakening durability. Because pavement damage such as reflection cracks generate easily more noise. As a result, since pavement condition is shown to reflection crack damage associated with traffic volume and performance period, it is dominant factor of noise reduction effects. In other words, effect of noise reduction is shown to be decrease rapidly after performance period of 5 years corresponding to poor pavement state after completion of construction.
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