우리나라의 경우 많은 교차로가 있어 측면충돌 사고가 빈번히 발생한 다. 그래서 측면충돌 사고 시 승객을 보호하기 위해 KNCAP(Korean New Car Assessment Program)를 시행하고 있다. 측면충돌 시험법의 경우 운전자 쪽에만 ES-2 더미를 착좌시켜 운전자 쪽으로 55km/h의 속도로 AEMDB를 직각 충돌하여 측면충돌에 대한 안전도를 평가하고 있다. 하지만 실제로 측면충돌사고를 보면 근측면(Near side)뿐만 아니라 원측 면(Far side)에서도 많은 사고 발생하고 있다. Near side의 경우 커튼에어 백, 소렉스에어백, 사이드에어백 등 다양한 형태로 안전벨트가 없더라 하더라도 운전자의 상해감소를 위해 많은 안전장치가 개발되었다. 하지만 Far side의 경우 Near side 승객을 보호해 주는 에어백 등이 도움이 되지 못하고 안전벨트에만 의존해야 하는 실정이다. 실제로 국내 심층 DB(...
우리나라의 경우 많은 교차로가 있어 측면충돌 사고가 빈번히 발생한 다. 그래서 측면충돌 사고 시 승객을 보호하기 위해 KNCAP(Korean New Car Assessment Program)를 시행하고 있다. 측면충돌 시험법의 경우 운전자 쪽에만 ES-2 더미를 착좌시켜 운전자 쪽으로 55km/h의 속도로 AEMDB를 직각 충돌하여 측면충돌에 대한 안전도를 평가하고 있다. 하지만 실제로 측면충돌사고를 보면 근측면(Near side)뿐만 아니라 원측 면(Far side)에서도 많은 사고 발생하고 있다. Near side의 경우 커튼에어 백, 소렉스에어백, 사이드에어백 등 다양한 형태로 안전벨트가 없더라 하더라도 운전자의 상해감소를 위해 많은 안전장치가 개발되었다. 하지만 Far side의 경우 Near side 승객을 보호해 주는 에어백 등이 도움이 되지 못하고 안전벨트에만 의존해야 하는 실정이다. 실제로 국내 심층 DB(KIDAS)를 보아도 측면충돌 시 운전자뿐만 아니라 조수석 탑승자도큰 상해를 입을 수 있음을 알 수 있고 이에 따라 Far Side 탑승자 보호에 대한 관심도 시급한 상황이다. 본 연구는 기존 KNCAP 시험과는 다르게 조수석에 ES-2 더미를 추가 착좌시키고 조수석 탑승자를 보호하기 위해 몇 가지 안전장치들을 해석적 으로 하였다. 먼저 차량의 기본적으로 장착되어 있는 3점식 벨트뿐만 아니라, 2점식, 4점식, 5점식 벨트를 모의충돌시험을 통해 분석하였다. 두 번째로 차량이 충돌할 때 벨트가 나오는 출구 쪽에서 역으로 벨트를 당겨 주는 장치 프리텐셔너를 부착하였다. 즉 프리텐셔너가 측면충돌시 Far Side 승객을 미리 안전벨트로 끌어당길 수 있는지 승객의 거동 및 상해를 파악하기 위해 해석을 진행하였다. 마지막으로 운전석 더미와 조수석 더미 사이에 센터에어백을 장착하였고 센터에어백이 두 더미의 접촉과 각더미가 반대쪽 인테리어와의 충돌을 예방하는데 효과가 있는지 알아보았 다. 또한 실제 충돌에서 승객은 충돌 방향 및 각도에 따라 다양한 거동을보일 것이라 예상할 수 있기 때문에 이와 관련하여 실제 교통사고에서 일어나는 다양한 방향에서의 충돌을 고려하여 다방향, 다각도에서의 측면충돌 시뮬레이션을 진행하였다.
우리나라의 경우 많은 교차로가 있어 측면충돌 사고가 빈번히 발생한 다. 그래서 측면충돌 사고 시 승객을 보호하기 위해 KNCAP(Korean New Car Assessment Program)를 시행하고 있다. 측면충돌 시험법의 경우 운전자 쪽에만 ES-2 더미를 착좌시켜 운전자 쪽으로 55km/h의 속도로 AEMDB를 직각 충돌하여 측면충돌에 대한 안전도를 평가하고 있다. 하지만 실제로 측면충돌사고를 보면 근측면(Near side)뿐만 아니라 원측 면(Far side)에서도 많은 사고 발생하고 있다. Near side의 경우 커튼에어 백, 소렉스에어백, 사이드에어백 등 다양한 형태로 안전벨트가 없더라 하더라도 운전자의 상해감소를 위해 많은 안전장치가 개발되었다. 하지만 Far side의 경우 Near side 승객을 보호해 주는 에어백 등이 도움이 되지 못하고 안전벨트에만 의존해야 하는 실정이다. 실제로 국내 심층 DB(KIDAS)를 보아도 측면충돌 시 운전자뿐만 아니라 조수석 탑승자도큰 상해를 입을 수 있음을 알 수 있고 이에 따라 Far Side 탑승자 보호에 대한 관심도 시급한 상황이다. 본 연구는 기존 KNCAP 시험과는 다르게 조수석에 ES-2 더미를 추가 착좌시키고 조수석 탑승자를 보호하기 위해 몇 가지 안전장치들을 해석적 으로 하였다. 먼저 차량의 기본적으로 장착되어 있는 3점식 벨트뿐만 아니라, 2점식, 4점식, 5점식 벨트를 모의충돌시험을 통해 분석하였다. 두 번째로 차량이 충돌할 때 벨트가 나오는 출구 쪽에서 역으로 벨트를 당겨 주는 장치 프리텐셔너를 부착하였다. 즉 프리텐셔너가 측면충돌시 Far Side 승객을 미리 안전벨트로 끌어당길 수 있는지 승객의 거동 및 상해를 파악하기 위해 해석을 진행하였다. 마지막으로 운전석 더미와 조수석 더미 사이에 센터에어백을 장착하였고 센터에어백이 두 더미의 접촉과 각더미가 반대쪽 인테리어와의 충돌을 예방하는데 효과가 있는지 알아보았 다. 또한 실제 충돌에서 승객은 충돌 방향 및 각도에 따라 다양한 거동을보일 것이라 예상할 수 있기 때문에 이와 관련하여 실제 교통사고에서 일어나는 다양한 방향에서의 충돌을 고려하여 다방향, 다각도에서의 측면충돌 시뮬레이션을 진행하였다.
In Korea, there are many intersections. so many side collisions occur. therefore, KNCAP (Automobile Safety Assessment) is being implemented to protect passengers in the event of a side collision. The Korean New Car Assessment Program (KNCAP) is a program to evaluate the safety of automobiles. Among ...
In Korea, there are many intersections. so many side collisions occur. therefore, KNCAP (Automobile Safety Assessment) is being implemented to protect passengers in the event of a side collision. The Korean New Car Assessment Program (KNCAP) is a program to evaluate the safety of automobiles. Among the safety evaluation methods, there are frontal collision, partial frontal collision, side collision, column side collision, and seat safety. In the case of the side impact test method, the ES-2 pile is constructed only on the driver's side, and the safety of the side impact is evaluated by colliding the AEMDB with driver side at a speed of 55 km / h. However, in fact, side impacts are seen on the far side as well as on the near side. In the case of the near side, various safety devices such as curtain airbags, Solex airbags and side airbags have been developed to safeguard the driver even without a seatbelt. However, in the case of the far side, the airbag protecting the near side passenger is not helpful and the far side pile must rely only on the seatbelt. In fact, KIDAS shows that not only the driver but also the passenger in the passenger seat can be seriously injured in the side impact. Therefore, protecting the one side passenger is urgent. Based on the KNCAP test, this study will analytically test several safety devices to restrict movement of the ES-2 pile on the passenger’s seat. First, we will analyze the two-point, four-point, and five-point belts, as well as the three-point belt, which is basically attached to the vehicle at the time of a side impact. Second, we will look at the behavior and injury of passengers to see if they can pull the Far Side passenger to the seatbelt by attaching a pretensioner. Finally, a center airbag was installed between the driver's seat and the passenger's seat. We want to see if the center airbag is effective in preventing the contact between the two piles and the one-sided passenger's contact with the opposite interior.
In Korea, there are many intersections. so many side collisions occur. therefore, KNCAP (Automobile Safety Assessment) is being implemented to protect passengers in the event of a side collision. The Korean New Car Assessment Program (KNCAP) is a program to evaluate the safety of automobiles. Among the safety evaluation methods, there are frontal collision, partial frontal collision, side collision, column side collision, and seat safety. In the case of the side impact test method, the ES-2 pile is constructed only on the driver's side, and the safety of the side impact is evaluated by colliding the AEMDB with driver side at a speed of 55 km / h. However, in fact, side impacts are seen on the far side as well as on the near side. In the case of the near side, various safety devices such as curtain airbags, Solex airbags and side airbags have been developed to safeguard the driver even without a seatbelt. However, in the case of the far side, the airbag protecting the near side passenger is not helpful and the far side pile must rely only on the seatbelt. In fact, KIDAS shows that not only the driver but also the passenger in the passenger seat can be seriously injured in the side impact. Therefore, protecting the one side passenger is urgent. Based on the KNCAP test, this study will analytically test several safety devices to restrict movement of the ES-2 pile on the passenger’s seat. First, we will analyze the two-point, four-point, and five-point belts, as well as the three-point belt, which is basically attached to the vehicle at the time of a side impact. Second, we will look at the behavior and injury of passengers to see if they can pull the Far Side passenger to the seatbelt by attaching a pretensioner. Finally, a center airbag was installed between the driver's seat and the passenger's seat. We want to see if the center airbag is effective in preventing the contact between the two piles and the one-sided passenger's contact with the opposite interior.
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