오늘날 세계 명품 시강 규모의 성장이 둔화되는 반면에 중국 명품시장은 지속적인 주가하는 것으로 나타났으며, 큰 주목을 받았다. 중국소비자 특히 젊은 소비자층이 명품에 대한 높은 소비 성향을 보이는 것으로 중국 명품시장을 이끌어가는 소비층이 되었다. 본 연구는 중국 젊은 소비자를 대상으로 그들이 명품의 대한 구매동기는 구매의도에 영향을 살펴보았다. 또한 단순한 소비가 아님 상징적 소비를 이해하기 위해 의례화라는 개념을 제시하며, 소비자들이 명품을 사용하는 상황에서 나타나는 의례행동은 향후 소비행동과 어떤 상관관계를 살펴보았다. 기존 선행연구들을 토대로 구매동기와 구매의도의 사이에서는 의례화의 매개효가를 미칠 것이라는 가정 하여 연구를 진행을 하였다. 또한 명품의 대한 구매동기와 구매행동 간의 영향관계에 있어 ...
오늘날 세계 명품 시강 규모의 성장이 둔화되는 반면에 중국 명품시장은 지속적인 주가하는 것으로 나타났으며, 큰 주목을 받았다. 중국소비자 특히 젊은 소비자층이 명품에 대한 높은 소비 성향을 보이는 것으로 중국 명품시장을 이끌어가는 소비층이 되었다. 본 연구는 중국 젊은 소비자를 대상으로 그들이 명품의 대한 구매동기는 구매의도에 영향을 살펴보았다. 또한 단순한 소비가 아님 상징적 소비를 이해하기 위해 의례화라는 개념을 제시하며, 소비자들이 명품을 사용하는 상황에서 나타나는 의례행동은 향후 소비행동과 어떤 상관관계를 살펴보았다. 기존 선행연구들을 토대로 구매동기와 구매의도의 사이에서는 의례화의 매개효가를 미칠 것이라는 가정 하여 연구를 진행을 하였다. 또한 명품의 대한 구매동기와 구매행동 간의 영향관계에 있어 체면민감성의 조절효과를 살펴보았다. 이를 위해 본 연구에는 307의 중국소비자를 대상으로 조사하여 분석하였다. 연구결과, 먼저 구매동기는 구매의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인하였다. 둘째, 의례화 성향은 구매동기와 구매의도의 사이에서 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 사회적 동기인 소속감은 완전 매개효과, 개인적 동기인 브랜드파워는 부분 매개효과가 보이는 것으로 확인되었다. 마지막으로, 명품에 대한 구매동기와 구매의도 간의 관계에서 체면민감성의 조절효과를 점증한 결과 의미 있는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
오늘날 세계 명품 시강 규모의 성장이 둔화되는 반면에 중국 명품시장은 지속적인 주가하는 것으로 나타났으며, 큰 주목을 받았다. 중국소비자 특히 젊은 소비자층이 명품에 대한 높은 소비 성향을 보이는 것으로 중국 명품시장을 이끌어가는 소비층이 되었다. 본 연구는 중국 젊은 소비자를 대상으로 그들이 명품의 대한 구매동기는 구매의도에 영향을 살펴보았다. 또한 단순한 소비가 아님 상징적 소비를 이해하기 위해 의례화라는 개념을 제시하며, 소비자들이 명품을 사용하는 상황에서 나타나는 의례행동은 향후 소비행동과 어떤 상관관계를 살펴보았다. 기존 선행연구들을 토대로 구매동기와 구매의도의 사이에서는 의례화의 매개효가를 미칠 것이라는 가정 하여 연구를 진행을 하였다. 또한 명품의 대한 구매동기와 구매행동 간의 영향관계에 있어 체면민감성의 조절효과를 살펴보았다. 이를 위해 본 연구에는 307의 중국소비자를 대상으로 조사하여 분석하였다. 연구결과, 먼저 구매동기는 구매의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인하였다. 둘째, 의례화 성향은 구매동기와 구매의도의 사이에서 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 사회적 동기인 소속감은 완전 매개효과, 개인적 동기인 브랜드파워는 부분 매개효과가 보이는 것으로 확인되었다. 마지막으로, 명품에 대한 구매동기와 구매의도 간의 관계에서 체면민감성의 조절효과를 점증한 결과 의미 있는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
Today, the global luxury market growth slowed. In contrast, the luxury market in China is booming and earned widespread attention. The younger customers in China have a great propensity to consume luxury goods, and the have become the main force in the luxury market from the perspective of consumers...
Today, the global luxury market growth slowed. In contrast, the luxury market in China is booming and earned widespread attention. The younger customers in China have a great propensity to consume luxury goods, and the have become the main force in the luxury market from the perspective of consumers structure. This study is base on younger customers in China, and to identify the relationship between their purchasing motivations of luxury goods and purchasing intention. To understand symbolic consumer behavior, this study present concept of ritualization and identify the influences between the ritualization of the luxury goods usage situation and consumption behavior. For data collection, a survey was conducted by 307 younger customers in China. As results, the more purchasing motivation of Chinese customers, the higher the intention to purchase luxury goods. Second, the mediated effect of ritualization was proved between purchasing motivations of luxury goods and purchasing intention. Third, purchasing motivation was divided into factors: social motivation, which is exerted full mediated effect between purchasing motivation and purchasing intention. And personal motivation, which is exerted medium mediated effect between purchasing motivation and purchasing intention. Lastly, the moderating effect of social-face sensitivity has no influence between purchasing motivation and purchasing intention.
Today, the global luxury market growth slowed. In contrast, the luxury market in China is booming and earned widespread attention. The younger customers in China have a great propensity to consume luxury goods, and the have become the main force in the luxury market from the perspective of consumers structure. This study is base on younger customers in China, and to identify the relationship between their purchasing motivations of luxury goods and purchasing intention. To understand symbolic consumer behavior, this study present concept of ritualization and identify the influences between the ritualization of the luxury goods usage situation and consumption behavior. For data collection, a survey was conducted by 307 younger customers in China. As results, the more purchasing motivation of Chinese customers, the higher the intention to purchase luxury goods. Second, the mediated effect of ritualization was proved between purchasing motivations of luxury goods and purchasing intention. Third, purchasing motivation was divided into factors: social motivation, which is exerted full mediated effect between purchasing motivation and purchasing intention. And personal motivation, which is exerted medium mediated effect between purchasing motivation and purchasing intention. Lastly, the moderating effect of social-face sensitivity has no influence between purchasing motivation and purchasing intention.
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