본 연구는 세계적으로 라면 소비량이 가장 많은 중국 소비자를 대상으로 조사하였다. 중국 라면시장은 급성장하는 동시에 건강한 소비의식, 고 품질의 요구, 기타 업계의 영향도 많이 받고 있으며, 라면에 대한 소비자의 요구도가 증가함에 따라 수입 라면의 수요 또한 끊임없이 증가하고 있다. 특히 중국 라면시장에서 수입 규모가 가장 큰 한국 라면은 잠재적 가치가 높은 중국 소비자의 소비실태를 파악함으로써 마케팅전략을 수립하는 것이 중요하다고 볼 수 있다. 설문조사는 중국 허베이성에서 한국 라면을 섭취한 경험이 있는 만 19세 이상의 중국 소비자 200명을 대상으로 실시하였고, 수집된 자료는 IBM SPSS 25.0을 사용하여 통계분석을 수행하였다. 라면 소비실태와 라면 제품 각 속성에 대해서는 중요도-수행도 분석(...
본 연구는 세계적으로 라면 소비량이 가장 많은 중국 소비자를 대상으로 조사하였다. 중국 라면시장은 급성장하는 동시에 건강한 소비의식, 고 품질의 요구, 기타 업계의 영향도 많이 받고 있으며, 라면에 대한 소비자의 요구도가 증가함에 따라 수입 라면의 수요 또한 끊임없이 증가하고 있다. 특히 중국 라면시장에서 수입 규모가 가장 큰 한국 라면은 잠재적 가치가 높은 중국 소비자의 소비실태를 파악함으로써 마케팅전략을 수립하는 것이 중요하다고 볼 수 있다. 설문조사는 중국 허베이성에서 한국 라면을 섭취한 경험이 있는 만 19세 이상의 중국 소비자 200명을 대상으로 실시하였고, 수집된 자료는 IBM SPSS 25.0을 사용하여 통계분석을 수행하였다. 라면 소비실태와 라면 제품 각 속성에 대해서는 중요도-수행도 분석(IPA)을 실시하였다. 연구결과, 중국과 한국 라면을 일주일에 한 번씩 섭취하는 소비자가 가장 많은 것으로 나타났고, 설득력이 있는 친구나 이웃의 추천이 상품 선택에 주로 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 편리성 때문에 대형 마트에서 라면을 구매하는 소비자가 가장 많았고, 한국 라면을 선택했을 때 영양 균형과 한국원산지를 주요 영향 요소로 고려하는 것으로 나타났다. 중요도-수행도의 대응표본 T 분석 결과, 한국 라면은 매운맛, 마늘 향, 향신료 향, 국물 라면; 중국 라면은 매운 향이 나는 라면은 통계적으로 유의한 차이를 보였고(p<0.05), 중요도보다 수행도가 높았다. 한국 라면의 면발에 대한 집중적으로 개선해야 할 점이 많았고 구매의도를 향상시키기 위하여 건면, 기능성 포장, 프리미엄 컨셉으로 제품 개선의 방향을 지속적으로 유지한다면 훨씬 더 효과가 있을 것이다. 만족도 및 구매의도, 추천의도는 한국 라면 제품의 요인과 정(+)의 상관관계가 있으므로 수행도 증가에 따라 소비자 구매의도와 신 제품시장 진출에 적극적 의미가 있었다고 판단하였다. 본 연구는 중국 소비자의 한국 라면에 대한 소비실태를 파악하여 중국 시장 진출을 위한 마케팅 전략 수립에 유용한 자료로 참고가 될 것으로 사료된다.
본 연구는 세계적으로 라면 소비량이 가장 많은 중국 소비자를 대상으로 조사하였다. 중국 라면시장은 급성장하는 동시에 건강한 소비의식, 고 품질의 요구, 기타 업계의 영향도 많이 받고 있으며, 라면에 대한 소비자의 요구도가 증가함에 따라 수입 라면의 수요 또한 끊임없이 증가하고 있다. 특히 중국 라면시장에서 수입 규모가 가장 큰 한국 라면은 잠재적 가치가 높은 중국 소비자의 소비실태를 파악함으로써 마케팅전략을 수립하는 것이 중요하다고 볼 수 있다. 설문조사는 중국 허베이성에서 한국 라면을 섭취한 경험이 있는 만 19세 이상의 중국 소비자 200명을 대상으로 실시하였고, 수집된 자료는 IBM SPSS 25.0을 사용하여 통계분석을 수행하였다. 라면 소비실태와 라면 제품 각 속성에 대해서는 중요도-수행도 분석(IPA)을 실시하였다. 연구결과, 중국과 한국 라면을 일주일에 한 번씩 섭취하는 소비자가 가장 많은 것으로 나타났고, 설득력이 있는 친구나 이웃의 추천이 상품 선택에 주로 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 편리성 때문에 대형 마트에서 라면을 구매하는 소비자가 가장 많았고, 한국 라면을 선택했을 때 영양 균형과 한국원산지를 주요 영향 요소로 고려하는 것으로 나타났다. 중요도-수행도의 대응표본 T 분석 결과, 한국 라면은 매운맛, 마늘 향, 향신료 향, 국물 라면; 중국 라면은 매운 향이 나는 라면은 통계적으로 유의한 차이를 보였고(p<0.05), 중요도보다 수행도가 높았다. 한국 라면의 면발에 대한 집중적으로 개선해야 할 점이 많았고 구매의도를 향상시키기 위하여 건면, 기능성 포장, 프리미엄 컨셉으로 제품 개선의 방향을 지속적으로 유지한다면 훨씬 더 효과가 있을 것이다. 만족도 및 구매의도, 추천의도는 한국 라면 제품의 요인과 정(+)의 상관관계가 있으므로 수행도 증가에 따라 소비자 구매의도와 신 제품시장 진출에 적극적 의미가 있었다고 판단하였다. 본 연구는 중국 소비자의 한국 라면에 대한 소비실태를 파악하여 중국 시장 진출을 위한 마케팅 전략 수립에 유용한 자료로 참고가 될 것으로 사료된다.
This study conducted an analysis of the Importance-Performance on Korean ramen of Chinese consumers who are characterized by the highest consumption of ramen across the globe. In China, the ramen market is rapidly growing, while being affected by consumers awareness of health, consumers...
This study conducted an analysis of the Importance-Performance on Korean ramen of Chinese consumers who are characterized by the highest consumption of ramen across the globe. In China, the ramen market is rapidly growing, while being affected by consumers awareness of health, consumers demand for high quality and other industries. In addition, with the increase in consumer demand, the consumption of imported ramen is growing. In particular, Korean ramen holds the largest market share of imported ramen in China. Therefore, to address the potential market within China, it is imperative to understand the consumer behavior in the Chinese market and establish marketing strategy correspondingly. The survey was conducted on 200 Chinese consumers over 19 years old that had tasted Korean ramen in Hebei, China. The collected data were statistically analyzed with IBM SPSS 25.0. Important-Performance Analysis (IPA) was conducted to investigate the status of ramen consumption and each attribution of ramen products. The results demonstrated that the largest number of Chinese consumers consume Chinese and Korean ramen once a week; in addition, recommendation from a friend or neighbor was highlighted as the primary control for product selection. The place to buy ramen was mainly in supermarkets for the sake of convenience, and it was deemed that the other dominant controlling factors for product selection were balanced nutrition and origin of the ingredients. The result of Paired T-Test of the importance-performance showed that Korean ramen had a significant difference in spicy taste, garlic flavor, spice flavor, and ramen with soup; Chinese ramen had a significant difference and showed higher Performance than Importance. IPA results revealed that the Performance of “noodle type” is maintained at the highest level for both Chinese ramen and Korean ramen. The need for improvements in multiple aspects of the Korean ramen remains. In order to improve the market sales, dry noodles (non-fried), functional packaging and advanced concept should be adopted. Considering the positive correlations with each factor of ramen products, it can be determined that the improvement of Performance of each attribute has a positive effect on the consumer demands and market entry of new product. This study is expected to help unsderstand Chinese consumers consumption behavior of Korean ramen and to provide a useful reference for establishing marketing strategies for entering the Chinese market.
This study conducted an analysis of the Importance-Performance on Korean ramen of Chinese consumers who are characterized by the highest consumption of ramen across the globe. In China, the ramen market is rapidly growing, while being affected by consumers awareness of health, consumers demand for high quality and other industries. In addition, with the increase in consumer demand, the consumption of imported ramen is growing. In particular, Korean ramen holds the largest market share of imported ramen in China. Therefore, to address the potential market within China, it is imperative to understand the consumer behavior in the Chinese market and establish marketing strategy correspondingly. The survey was conducted on 200 Chinese consumers over 19 years old that had tasted Korean ramen in Hebei, China. The collected data were statistically analyzed with IBM SPSS 25.0. Important-Performance Analysis (IPA) was conducted to investigate the status of ramen consumption and each attribution of ramen products. The results demonstrated that the largest number of Chinese consumers consume Chinese and Korean ramen once a week; in addition, recommendation from a friend or neighbor was highlighted as the primary control for product selection. The place to buy ramen was mainly in supermarkets for the sake of convenience, and it was deemed that the other dominant controlling factors for product selection were balanced nutrition and origin of the ingredients. The result of Paired T-Test of the importance-performance showed that Korean ramen had a significant difference in spicy taste, garlic flavor, spice flavor, and ramen with soup; Chinese ramen had a significant difference and showed higher Performance than Importance. IPA results revealed that the Performance of “noodle type” is maintained at the highest level for both Chinese ramen and Korean ramen. The need for improvements in multiple aspects of the Korean ramen remains. In order to improve the market sales, dry noodles (non-fried), functional packaging and advanced concept should be adopted. Considering the positive correlations with each factor of ramen products, it can be determined that the improvement of Performance of each attribute has a positive effect on the consumer demands and market entry of new product. This study is expected to help unsderstand Chinese consumers consumption behavior of Korean ramen and to provide a useful reference for establishing marketing strategies for entering the Chinese market.
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