본 연구는 의료기관에 근무하는 의료 서비스 종사자들을 대상으로 조직에서 리더의 학습목표 지향성이 구성원의 이직 의도에 미치는 영향에 심리적 메커니즘을 실증하여 의료기관의 리더에게 구성원의 이직 예방을 위한 실무적 시사점을 주고자 하였다. 성취동기의 하나인 학습목표 지향성을 독립변수로 하여 조직의 리더와 그 구성원의 관계에 집중하여 연구하였으며, 학습목표 지향적인 리더가 구성원의 이직 의도에 미치는 직접적인 영향 관계와 리더의 학습목표 지향성을 인지한 구성원의 심리적 메커니즘을 단계적으로 실증하기 위해 구성원 ...
본 연구는 의료기관에 근무하는 의료 서비스 종사자들을 대상으로 조직에서 리더의 학습목표 지향성이 구성원의 이직 의도에 미치는 영향에 심리적 메커니즘을 실증하여 의료기관의 리더에게 구성원의 이직 예방을 위한 실무적 시사점을 주고자 하였다. 성취동기의 하나인 학습목표 지향성을 독립변수로 하여 조직의 리더와 그 구성원의 관계에 집중하여 연구하였으며, 학습목표 지향적인 리더가 구성원의 이직 의도에 미치는 직접적인 영향 관계와 리더의 학습목표 지향성을 인지한 구성원의 심리적 메커니즘을 단계적으로 실증하기 위해 구성원 체념적 침묵과 심리적 계약 위반의 직렬 매개 과정을 확인함으로써 의료 서비스 종사자 구성원들의 이직을 방지하기 위한 현실적인 실행 방안을 제시하고자 하였다. 특히 리더의 학습목표 지향성의 영향을 받은 구성원의 체념적 침묵과 심리적 계약 위반의 메커니즘을 단계적으로 확인하기 위해 두 변인의 단순 매개효과를 확인하고, 나아가 두 매개변인의 순차적 매개효과를 밝힘으로써 리더의 학습목표 지향성의 유효성에 실증함으로써 의료기관 종사자들을 대상으로 한 연구에 이론적 실무적 시사점을 제시하고자 하였다. 본 연구를 실증하기 위하여 국내 치과 의료 서비스업에 종사하는 직속 상사를 둔 치과 근로자를 대상으로 설문을 시행하였으며 총 회수된 220부 자료 중에서 동일 척도 응답 등의 불성실하게 응답한 5개 샘플을 제외한 후 최종적으로 215부를 분석에 사용하였다.
연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫 번째, 학습목표 지향성은 이직 의도에 미치는 직접 효과는 유의하지 않은 것으로 확인되었다. 이는 리더의 학습목표 지향성과 이직 의도 간에 구성원의 메커니즘을 통한 영향 관계가 있음을 시사한다.
두 번째, 체념적 침묵과 심리적 계약 위반은 학습목표 지향성과 이직 의도 간 관계를 매개하는 것으로 확인되었다. 이는 학습목표 지향성과 이직 의도 간 체념적 침묵과 심리적 계약 위반의 매개 효과가 있음을 보여준다.
세 번째, 학습목표 지향성과 이직 의도 간에 체념적 침묵을 경유한 심리적 계약 위반의 다중 직렬 매개효과는 유의한 것으로 나타났다. 이는 리더의 학습목표 지향성과 구성원의 이직 의도 간에 직접적인 효과 보다는 구성원의 심리적 메커니즘을 통한 영향 관계가 있음을 알 수 있다.
본 연구는 의료기관에 근무하는 의료 서비스 종사자들을 대상으로 조직에서 리더의 학습목표 지향성이 구성원의 이직 의도에 미치는 영향에 심리적 메커니즘을 실증하여 의료기관의 리더에게 구성원의 이직 예방을 위한 실무적 시사점을 주고자 하였다. 성취동기의 하나인 학습목표 지향성을 독립변수로 하여 조직의 리더와 그 구성원의 관계에 집중하여 연구하였으며, 학습목표 지향적인 리더가 구성원의 이직 의도에 미치는 직접적인 영향 관계와 리더의 학습목표 지향성을 인지한 구성원의 심리적 메커니즘을 단계적으로 실증하기 위해 구성원 체념적 침묵과 심리적 계약 위반의 직렬 매개 과정을 확인함으로써 의료 서비스 종사자 구성원들의 이직을 방지하기 위한 현실적인 실행 방안을 제시하고자 하였다. 특히 리더의 학습목표 지향성의 영향을 받은 구성원의 체념적 침묵과 심리적 계약 위반의 메커니즘을 단계적으로 확인하기 위해 두 변인의 단순 매개효과를 확인하고, 나아가 두 매개변인의 순차적 매개효과를 밝힘으로써 리더의 학습목표 지향성의 유효성에 실증함으로써 의료기관 종사자들을 대상으로 한 연구에 이론적 실무적 시사점을 제시하고자 하였다. 본 연구를 실증하기 위하여 국내 치과 의료 서비스업에 종사하는 직속 상사를 둔 치과 근로자를 대상으로 설문을 시행하였으며 총 회수된 220부 자료 중에서 동일 척도 응답 등의 불성실하게 응답한 5개 샘플을 제외한 후 최종적으로 215부를 분석에 사용하였다.
연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫 번째, 학습목표 지향성은 이직 의도에 미치는 직접 효과는 유의하지 않은 것으로 확인되었다. 이는 리더의 학습목표 지향성과 이직 의도 간에 구성원의 메커니즘을 통한 영향 관계가 있음을 시사한다.
두 번째, 체념적 침묵과 심리적 계약 위반은 학습목표 지향성과 이직 의도 간 관계를 매개하는 것으로 확인되었다. 이는 학습목표 지향성과 이직 의도 간 체념적 침묵과 심리적 계약 위반의 매개 효과가 있음을 보여준다.
세 번째, 학습목표 지향성과 이직 의도 간에 체념적 침묵을 경유한 심리적 계약 위반의 다중 직렬 매개효과는 유의한 것으로 나타났다. 이는 리더의 학습목표 지향성과 구성원의 이직 의도 간에 직접적인 효과 보다는 구성원의 심리적 메커니즘을 통한 영향 관계가 있음을 알 수 있다.
This study sought to identify the impact of leadership's learning objective orientation on members' intention to change jobs in the organization for health care workers working at medical institutions. The study focused on the relationship between the organization's leader and its members with one o...
This study sought to identify the impact of leadership's learning objective orientation on members' intention to change jobs in the organization for health care workers working at medical institutions. The study focused on the relationship between the organization's leader and its members with one of the motivation for achievement, goal orientation, as an independent variable, and was intended to identify whether learning goal-oriented leaders directly affect the intention of turnover and to present effective action plans on how to prevent members of the medical institution from leaving. In particular, indirect effects were intended to identify two simple mediated effects with resignation silence and psychological contract violations as parameters respectively, and further to present new implications on the validity of the leader's learning objective orientation by revealing the sequential mediating effects of the two parameters.For empirical research, a survey was conducted on dental workers with direct supervisors in the domestic dental service industry, and 215 copies were finally used for analysis after excluding five samples that responded insincerely, such as the same scale response, out of the 220 copies collected. The results of the study are summarized as follows. First, the direct effect of learning objective orientation on the intention of turnover was found to be insignificant. This shows that psychological breach of contract completely mediated the relationship between learning goal orientation and intent to change jobs. Second, resignational silence and psychological contract violation were confirmed to mediate the relationship between learning goal orientation and intent to change jobs. This shows that there is a mediating effect of resignation silence and psychological contract violations between learning goal orientation and intent to change jobs. Third, the mediated effects of resignational silence and psychological contract violations identified through indirect effect coefficients were significant. This shows that resignation silence and psychological breach of contract are serial mediating learning goal orientation and intention to change jobs.
This study sought to identify the impact of leadership's learning objective orientation on members' intention to change jobs in the organization for health care workers working at medical institutions. The study focused on the relationship between the organization's leader and its members with one of the motivation for achievement, goal orientation, as an independent variable, and was intended to identify whether learning goal-oriented leaders directly affect the intention of turnover and to present effective action plans on how to prevent members of the medical institution from leaving. In particular, indirect effects were intended to identify two simple mediated effects with resignation silence and psychological contract violations as parameters respectively, and further to present new implications on the validity of the leader's learning objective orientation by revealing the sequential mediating effects of the two parameters.For empirical research, a survey was conducted on dental workers with direct supervisors in the domestic dental service industry, and 215 copies were finally used for analysis after excluding five samples that responded insincerely, such as the same scale response, out of the 220 copies collected. The results of the study are summarized as follows. First, the direct effect of learning objective orientation on the intention of turnover was found to be insignificant. This shows that psychological breach of contract completely mediated the relationship between learning goal orientation and intent to change jobs. Second, resignational silence and psychological contract violation were confirmed to mediate the relationship between learning goal orientation and intent to change jobs. This shows that there is a mediating effect of resignation silence and psychological contract violations between learning goal orientation and intent to change jobs. Third, the mediated effects of resignational silence and psychological contract violations identified through indirect effect coefficients were significant. This shows that resignation silence and psychological breach of contract are serial mediating learning goal orientation and intention to change jobs.
주제어
#학습목표 지향성,이직 의도,심리적 계약 위반,체념적 침묵,다중 직렬 매개 효과, learning goal orientation, turnover intention, resignation silence, psychological contract violation
학위논문 정보
저자
김순선
학위수여기관
경희대학교 경영대학원
학위구분
국내석사
학과
의료경영학과
지도교수
김상만
발행연도
2020
총페이지
[ix], 65 p.
키워드
학습목표 지향성,이직 의도,심리적 계약 위반,체념적 침묵,다중 직렬 매개 효과, learning goal orientation, turnover intention, resignation silence, psychological contract violation
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