오늘날 인터넷의 급속한 발전에 따라 모바일과 PC 인터넷을 비롯한 다양한 SNS 애플리케이션이 소셜 커뮤니케이션 분야에서 폭넓게 활용되고 있다. Facebook, Instagram, Twitter, Weibo(微博, 중국판 인스타그램) 등 각종 소셜 미디어 플랫폼의 사용자가 꾸준히 늘어나고 그 영향력이 커지면서 점차 사람들의 생활 방식에 다방면으로 영향을 끼치고 있다. 인터넷 생태계에 등장하는 새로운 미디어 도구의 종류는 지속적으로 증가하고 있으며, 이러한 소셜 미디어 분야의 변혁은 비즈니스와 마케팅 분야에도 반영되고 있어 점점 더 많은 기업들이 ...
오늘날 인터넷의 급속한 발전에 따라 모바일과 PC 인터넷을 비롯한 다양한 SNS 애플리케이션이 소셜 커뮤니케이션 분야에서 폭넓게 활용되고 있다. Facebook, Instagram, Twitter, Weibo(微博, 중국판 인스타그램) 등 각종 소셜 미디어 플랫폼의 사용자가 꾸준히 늘어나고 그 영향력이 커지면서 점차 사람들의 생활 방식에 다방면으로 영향을 끼치고 있다. 인터넷 생태계에 등장하는 새로운 미디어 도구의 종류는 지속적으로 증가하고 있으며, 이러한 소셜 미디어 분야의 변혁은 비즈니스와 마케팅 분야에도 반영되고 있어 점점 더 많은 기업들이 마케팅 전략 수립 및 집행에 있어 SNS의 중요성을 인식하고 있다. SNS 및 IT 기술의 발전과 유통 채널의 다각화로 소비자들의 구매 패턴이 빠르게 변화하는 지금, 전통적인 전자상거래 방식만으로는 소비자들의 다양한 요구를 충족시킬 수 없다. 이에 소셜 미디어와 온라인 미디어를 융합한 새로운 전자상거래 모델이 등장하기 시작했는데, 대표적으로 중국의 샤오홍슈(小红书)를 예로 들 수 있다. 샤오홍슈는 2013년 12월에 런칭된 중국에서 규모가 가장 큰 소셜 커머스 플랫폼으로, 유저가 스스로 콘텐츠를 생성하고 소비하는 UGC 방식으로 제품 후기 및 일상 공유의 기능과 쇼핑몰이 융복합된 플랫폼이다. 유저들은 샤오홍슈에서 문자, 사진, 영상 등의 다양한 콘텐츠 뿐만 아니라 상세한 제품 리뷰와 설명까지 공유할 수 있으며 소비자 스스로가 주동적인 콘텐츠 생산자가 되어 활동하기 때문에 상호 신뢰도가 높다. 소비자들은 샤오홍슈를 통해 쇼핑할 때 더욱 빠르고 쉽게 제품의 상세 정보 및 장단점을 알 수 있으며, 양질의 소셜 컨텐츠를 제공 받을 수 있다. 샤오홍슈의 등장으로 사람들의 소비 방식에도 큰 변화가 생겼으며 소비자들은 점차 상품 구매 전 샤오홍슈에 접속해 제품과 관련된 정보들을 먼저 검색하고 장단점을 비교 분석하는 것에 익숙해지기 시작하였다. 이렇듯 샤오홍슈의 다양한 특성이 소비자의 구매 행동과 소비 패턴에 직접적인 영향을 미치기 때문에 샤오홍슈의 어떤 요소들이 소비자의 상품 구매에 결정적인 영향을 끼치는 지에 관해 연구할 필요성이 있다. 샤오홍슈의 발전은 사람들의 생활 방식, 소비 태도 및 구매 의사결정 등의분야에 상당한 변화를 가져왔기 때문에 최근 몇 년 동안 많은 학자들은 이미 샤오홍슈 연구에 대한 중요성을 인식하기 시작했다. 그러나 현존하는 대다수의연구는 구매 환경 특징, 소비자 충동 구매 등 요소 등의 논증만을 집중 연구하였으며, 콘텐츠 특성에 따른 소비자들의 신뢰성 및 구매 의향에 대한 종합적인 분석과 실증적 연구가 부족한 실정이다. 본 연구는 샤오홍슈 플랫폼의 신뢰성, 전문성 및 콘텐츠의 특성이 소비자의 만족도와 구매 의도에 어떠한 영향을 미치는지를 분석하였다. 우선 이용과 총족 이론을 바탕으로 연구 모델을 수립하였다. 또한 샤오홍슈 플랫폼에 대한 소비자들의 전반적인 신뢰성과 샤오홍슈 리뷰의 전문성, 샤오홍슈 콘텐츠 특성(정보성, 오락성, 신뢰성)을 각각 독립변수로 설정하고 소비자의 구매 의도를 종속변수로 설정하여 총 6개의 연구 가설을 수립하였다. 아울러 명확한 검증을 위해 중국 샤오홍슈를 사용해 본 경험이 있는 유저들을 대상으로 온라인 설문을 실시하였고, 총 300부의 응답지를 수집한 후 SPSS 24.0을 이용하여 실증 분석을 진행하였다. 본 논문의 구체적인 연구 결과를 요약하면 아래와 같다. 첫째, 샤오홍슈 사이트의 신뢰성, 리뷰 작성자의 전문성, 콘텐츠의 특성은 모두 소비자들의 사용 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 소비 태도 중 만족도는 소비자의 구매하려는 의도에 긍정적인 영향을 주는 것으로 확인되었다. 이러한 결론은 샤오홍슈와 같은 소셜 커머스가 소비자에 미치는 영향에 관한 연구에 기여할 수 있으며 소셜 커머스 샤오홍슈의 발전을 시사하고 소셜 커머스와 소셜 미디어 산업에 발전 전략을 제안하는데 의미가 있다.
오늘날 인터넷의 급속한 발전에 따라 모바일과 PC 인터넷을 비롯한 다양한 SNS 애플리케이션이 소셜 커뮤니케이션 분야에서 폭넓게 활용되고 있다. Facebook, Instagram, Twitter, Weibo(微博, 중국판 인스타그램) 등 각종 소셜 미디어 플랫폼의 사용자가 꾸준히 늘어나고 그 영향력이 커지면서 점차 사람들의 생활 방식에 다방면으로 영향을 끼치고 있다. 인터넷 생태계에 등장하는 새로운 미디어 도구의 종류는 지속적으로 증가하고 있으며, 이러한 소셜 미디어 분야의 변혁은 비즈니스와 마케팅 분야에도 반영되고 있어 점점 더 많은 기업들이 마케팅 전략 수립 및 집행에 있어 SNS의 중요성을 인식하고 있다. SNS 및 IT 기술의 발전과 유통 채널의 다각화로 소비자들의 구매 패턴이 빠르게 변화하는 지금, 전통적인 전자상거래 방식만으로는 소비자들의 다양한 요구를 충족시킬 수 없다. 이에 소셜 미디어와 온라인 미디어를 융합한 새로운 전자상거래 모델이 등장하기 시작했는데, 대표적으로 중국의 샤오홍슈(小红书)를 예로 들 수 있다. 샤오홍슈는 2013년 12월에 런칭된 중국에서 규모가 가장 큰 소셜 커머스 플랫폼으로, 유저가 스스로 콘텐츠를 생성하고 소비하는 UGC 방식으로 제품 후기 및 일상 공유의 기능과 쇼핑몰이 융복합된 플랫폼이다. 유저들은 샤오홍슈에서 문자, 사진, 영상 등의 다양한 콘텐츠 뿐만 아니라 상세한 제품 리뷰와 설명까지 공유할 수 있으며 소비자 스스로가 주동적인 콘텐츠 생산자가 되어 활동하기 때문에 상호 신뢰도가 높다. 소비자들은 샤오홍슈를 통해 쇼핑할 때 더욱 빠르고 쉽게 제품의 상세 정보 및 장단점을 알 수 있으며, 양질의 소셜 컨텐츠를 제공 받을 수 있다. 샤오홍슈의 등장으로 사람들의 소비 방식에도 큰 변화가 생겼으며 소비자들은 점차 상품 구매 전 샤오홍슈에 접속해 제품과 관련된 정보들을 먼저 검색하고 장단점을 비교 분석하는 것에 익숙해지기 시작하였다. 이렇듯 샤오홍슈의 다양한 특성이 소비자의 구매 행동과 소비 패턴에 직접적인 영향을 미치기 때문에 샤오홍슈의 어떤 요소들이 소비자의 상품 구매에 결정적인 영향을 끼치는 지에 관해 연구할 필요성이 있다. 샤오홍슈의 발전은 사람들의 생활 방식, 소비 태도 및 구매 의사결정 등의분야에 상당한 변화를 가져왔기 때문에 최근 몇 년 동안 많은 학자들은 이미 샤오홍슈 연구에 대한 중요성을 인식하기 시작했다. 그러나 현존하는 대다수의연구는 구매 환경 특징, 소비자 충동 구매 등 요소 등의 논증만을 집중 연구하였으며, 콘텐츠 특성에 따른 소비자들의 신뢰성 및 구매 의향에 대한 종합적인 분석과 실증적 연구가 부족한 실정이다. 본 연구는 샤오홍슈 플랫폼의 신뢰성, 전문성 및 콘텐츠의 특성이 소비자의 만족도와 구매 의도에 어떠한 영향을 미치는지를 분석하였다. 우선 이용과 총족 이론을 바탕으로 연구 모델을 수립하였다. 또한 샤오홍슈 플랫폼에 대한 소비자들의 전반적인 신뢰성과 샤오홍슈 리뷰의 전문성, 샤오홍슈 콘텐츠 특성(정보성, 오락성, 신뢰성)을 각각 독립변수로 설정하고 소비자의 구매 의도를 종속변수로 설정하여 총 6개의 연구 가설을 수립하였다. 아울러 명확한 검증을 위해 중국 샤오홍슈를 사용해 본 경험이 있는 유저들을 대상으로 온라인 설문을 실시하였고, 총 300부의 응답지를 수집한 후 SPSS 24.0을 이용하여 실증 분석을 진행하였다. 본 논문의 구체적인 연구 결과를 요약하면 아래와 같다. 첫째, 샤오홍슈 사이트의 신뢰성, 리뷰 작성자의 전문성, 콘텐츠의 특성은 모두 소비자들의 사용 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 소비 태도 중 만족도는 소비자의 구매하려는 의도에 긍정적인 영향을 주는 것으로 확인되었다. 이러한 결론은 샤오홍슈와 같은 소셜 커머스가 소비자에 미치는 영향에 관한 연구에 기여할 수 있으며 소셜 커머스 샤오홍슈의 발전을 시사하고 소셜 커머스와 소셜 미디어 산업에 발전 전략을 제안하는데 의미가 있다.
With the rapid growth of the internet, multiple SNS applications including on mobile and PC terminals has been widely used at the field of social media and communications. Social media platforms like Facebook, Twitter and Weibo (China’s alternative) has met a steady growth of user number, thus,...
With the rapid growth of the internet, multiple SNS applications including on mobile and PC terminals has been widely used at the field of social media and communications. Social media platforms like Facebook, Twitter and Weibo (China’s alternative) has met a steady growth of user number, thus, show their influential to people`s daily life. With the emergent of digital media apparatus in the internet ecosystem, the impact of those social media also appears in the field of commercial and merchant areas. In this case, more and more companies have realized the importance of establishing SNS applications in marketing strategies. Traditional e-commerce methods have been unable to meet the diverse needs of consumers. Therefore, a new e-commerce model that combines social media and online media has appeared, such as China’s Red Booklet. Red Booklet, China’s largest social business platform, was launched in December 2013. The platform combines product reviews and daily sharing functions on the basic of UGC, and users can create and consume content by themselves on this platform with a large shopping mall. Users can not only share text, photos, videos and other content, but also share the detailed reviews and descriptions of products in Red Booklet. In addition, because consumers themselves become active content producers, the mutual trust among them is very high. Shopping through Red Booklet gets consumers to quickly and easily understand detailed information and the advantages and disadvantages of products, and obtain high-quality social content. As Red Booklet appears, people’s consumption ways exit huge changes. Consumers are gradually getting used to entering Red Booklet before purchasing products, first searching for information related to the products, and then comparing and analyzing their advantages and disadvantages. Therefore, various characteristics of Red Booklet directly affect consumers’ purchase behaviors and consumption ways. Therefore, it is necessary to study which factors of Red Booklet have a decisive influence on consumers’ product purchases. The development of purchase has had a significant effect on people’s lifestyles, consumption attitudes and purchasing decisions. Therefore, in recent years, many scholars have begun to realize the importance of Red Booklet research. However, many existing researches focus on the characteristics of the purchase environment and impulsive purchases of consumers. They lack comprehensive analysis and empirical researches on consumers’ reliability and purchase intention. In this study, how the reliability, professionalism and content characteristics of the Red Booklet platform affect consumers’ satisfaction and purchase willingness were analyzed. First, a research model was established on the basic of usage and tribal theory. In addition, the overall reliability of consumers on the Red Booklet platform, the professional knowledge of Red Booklet’s reviews, and the characteristics of Red Booklet’s content (information, entertainment, and reliability) were set as independent variables, and consumers’ purchase willingness was set as the dependent variable, a total of 6 studies were conducted. Assumed to be established. In addition, an online questionnaire survey was conducted on users who used China Red Booklet for clear verification, and a total of 300 responses were collected. Then, SPSS 24.0 was used for empirical analysis. The summary of the detailed research results of this article was as follows. First of all, the reliability of the Red Booklet web site was found. The professional level of the reviewers and the characteristics of the content all had a positive impact on consumers’ satisfaction. Secondly, it was found that satisfaction had a positive effect on consumers’ purchase intention. These conclusions can contribute to the study of the impact of social business such as Red Booklet on consumers, and had an important meaning for suggesting the development of Red Booklet’s social business and proposing development strategies for the social business and social media industry.
With the rapid growth of the internet, multiple SNS applications including on mobile and PC terminals has been widely used at the field of social media and communications. Social media platforms like Facebook, Twitter and Weibo (China’s alternative) has met a steady growth of user number, thus, show their influential to people`s daily life. With the emergent of digital media apparatus in the internet ecosystem, the impact of those social media also appears in the field of commercial and merchant areas. In this case, more and more companies have realized the importance of establishing SNS applications in marketing strategies. Traditional e-commerce methods have been unable to meet the diverse needs of consumers. Therefore, a new e-commerce model that combines social media and online media has appeared, such as China’s Red Booklet. Red Booklet, China’s largest social business platform, was launched in December 2013. The platform combines product reviews and daily sharing functions on the basic of UGC, and users can create and consume content by themselves on this platform with a large shopping mall. Users can not only share text, photos, videos and other content, but also share the detailed reviews and descriptions of products in Red Booklet. In addition, because consumers themselves become active content producers, the mutual trust among them is very high. Shopping through Red Booklet gets consumers to quickly and easily understand detailed information and the advantages and disadvantages of products, and obtain high-quality social content. As Red Booklet appears, people’s consumption ways exit huge changes. Consumers are gradually getting used to entering Red Booklet before purchasing products, first searching for information related to the products, and then comparing and analyzing their advantages and disadvantages. Therefore, various characteristics of Red Booklet directly affect consumers’ purchase behaviors and consumption ways. Therefore, it is necessary to study which factors of Red Booklet have a decisive influence on consumers’ product purchases. The development of purchase has had a significant effect on people’s lifestyles, consumption attitudes and purchasing decisions. Therefore, in recent years, many scholars have begun to realize the importance of Red Booklet research. However, many existing researches focus on the characteristics of the purchase environment and impulsive purchases of consumers. They lack comprehensive analysis and empirical researches on consumers’ reliability and purchase intention. In this study, how the reliability, professionalism and content characteristics of the Red Booklet platform affect consumers’ satisfaction and purchase willingness were analyzed. First, a research model was established on the basic of usage and tribal theory. In addition, the overall reliability of consumers on the Red Booklet platform, the professional knowledge of Red Booklet’s reviews, and the characteristics of Red Booklet’s content (information, entertainment, and reliability) were set as independent variables, and consumers’ purchase willingness was set as the dependent variable, a total of 6 studies were conducted. Assumed to be established. In addition, an online questionnaire survey was conducted on users who used China Red Booklet for clear verification, and a total of 300 responses were collected. Then, SPSS 24.0 was used for empirical analysis. The summary of the detailed research results of this article was as follows. First of all, the reliability of the Red Booklet web site was found. The professional level of the reviewers and the characteristics of the content all had a positive impact on consumers’ satisfaction. Secondly, it was found that satisfaction had a positive effect on consumers’ purchase intention. These conclusions can contribute to the study of the impact of social business such as Red Booklet on consumers, and had an important meaning for suggesting the development of Red Booklet’s social business and proposing development strategies for the social business and social media industry.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.