본 연구는 입시 제도의 공정성이 어떻게 지각되는지를 탐색한 연구이다. 구체적으로 대학생들이 어떤 입시 제도를 공정하다고 인지하는지, 어떤 제도를 불공정하다고 인지하는지를 알아보고자 하였으며, 제도에 대한 공정성 지각에 차이를 가져오는 변인을 조사해보고자 하였다. 이를 위하여 본 연구는 Mixd Methods를 수행하였다. 양적 연구에서는 Kay와 Jost(2003)의 Complementary justice 척도를 번안하여 다섯 개의 입시 제도에 대한 지각된 공정성을 각각 측정하고, 제도별로 점수의 차이가 유의한지를 검증하였다. 그리고 이 차이가 학벌주의 심각성, 연고주의 심각성, 목표 헌신, 부자에 대한 인지, 물질주의 가치관에 의해 설명되는지 ...
본 연구는 입시 제도의 공정성이 어떻게 지각되는지를 탐색한 연구이다. 구체적으로 대학생들이 어떤 입시 제도를 공정하다고 인지하는지, 어떤 제도를 불공정하다고 인지하는지를 알아보고자 하였으며, 제도에 대한 공정성 지각에 차이를 가져오는 변인을 조사해보고자 하였다. 이를 위하여 본 연구는 Mixd Methods를 수행하였다. 양적 연구에서는 Kay와 Jost(2003)의 Complementary justice 척도를 번안하여 다섯 개의 입시 제도에 대한 지각된 공정성을 각각 측정하고, 제도별로 점수의 차이가 유의한지를 검증하였다. 그리고 이 차이가 학벌주의 심각성, 연고주의 심각성, 목표 헌신, 부자에 대한 인지, 물질주의 가치관에 의해 설명되는지 공변량 분석을 실시하였다. 연구 2에서는 질적 연구 방법 중 현상학적 연구 방법을 사용하여 입시 제도에 대한 공정성 인식이 어떻게 형성되었는지를 탐색하였다. 연구 1에서 얻어진 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들의 입시 제도에 대한 공정성은 제도별로 차이가 있었다. 구체적으로 정시, 사회적 배려, 지역균형, 학생부 종합, 기부금 전형순으로 공정하다고 지각되었다. 각 제도별 차이는 통계적으로 유의하였다. 둘째, 공변량 분석 결과 연고주의 심각성, 학벌주의 심각성, 물질주의, 목표헌신이 입시 제도에 대한 공정성 지각의 차이를 설명하였다. 연구 2에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 먼저, 학생들에게서 자신에게 유리한 제도를 공정하다고 지각하는 경향성이 발견되었다. 둘째로, 사회에서 자신의 위치에 대한 지각은 입시 제도들에 대한 공정성을 판단하는데 영향을 끼쳤다. 학벌주의 사회에서 유리함을 지각하는 학생들은 학벌주의 재생산에 유리한 제도를 공정하다고 지각하였다. 본 연구의 결과는 사회적 불평등, 집단 갈등과 같은 거시적 사회 현상에 대한 연구는 개인의 사회적 위치에 대한 자각과 그에 따른 결과를 반드시 포함해야 한다는 것을 시사한다.
본 연구는 입시 제도의 공정성이 어떻게 지각되는지를 탐색한 연구이다. 구체적으로 대학생들이 어떤 입시 제도를 공정하다고 인지하는지, 어떤 제도를 불공정하다고 인지하는지를 알아보고자 하였으며, 제도에 대한 공정성 지각에 차이를 가져오는 변인을 조사해보고자 하였다. 이를 위하여 본 연구는 Mixd Methods를 수행하였다. 양적 연구에서는 Kay와 Jost(2003)의 Complementary justice 척도를 번안하여 다섯 개의 입시 제도에 대한 지각된 공정성을 각각 측정하고, 제도별로 점수의 차이가 유의한지를 검증하였다. 그리고 이 차이가 학벌주의 심각성, 연고주의 심각성, 목표 헌신, 부자에 대한 인지, 물질주의 가치관에 의해 설명되는지 공변량 분석을 실시하였다. 연구 2에서는 질적 연구 방법 중 현상학적 연구 방법을 사용하여 입시 제도에 대한 공정성 인식이 어떻게 형성되었는지를 탐색하였다. 연구 1에서 얻어진 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들의 입시 제도에 대한 공정성은 제도별로 차이가 있었다. 구체적으로 정시, 사회적 배려, 지역균형, 학생부 종합, 기부금 전형순으로 공정하다고 지각되었다. 각 제도별 차이는 통계적으로 유의하였다. 둘째, 공변량 분석 결과 연고주의 심각성, 학벌주의 심각성, 물질주의, 목표헌신이 입시 제도에 대한 공정성 지각의 차이를 설명하였다. 연구 2에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 먼저, 학생들에게서 자신에게 유리한 제도를 공정하다고 지각하는 경향성이 발견되었다. 둘째로, 사회에서 자신의 위치에 대한 지각은 입시 제도들에 대한 공정성을 판단하는데 영향을 끼쳤다. 학벌주의 사회에서 유리함을 지각하는 학생들은 학벌주의 재생산에 유리한 제도를 공정하다고 지각하였다. 본 연구의 결과는 사회적 불평등, 집단 갈등과 같은 거시적 사회 현상에 대한 연구는 개인의 사회적 위치에 대한 자각과 그에 따른 결과를 반드시 포함해야 한다는 것을 시사한다.
This study investigates the way college students perceive fairness of the University entrance examination systems. To be specific, the purposes of this study is to find which systems students consider fair or unfair, and to examine variables that cause differences in perception of fairness. To this ...
This study investigates the way college students perceive fairness of the University entrance examination systems. To be specific, the purposes of this study is to find which systems students consider fair or unfair, and to examine variables that cause differences in perception of fairness. To this end, this study carried out mixd methods. In Study 1, I adapted the existing scales of Complementary Justice to measure perceived fairness of five different entrance examination systems. A covariate analysis was also conducted to determine whether the perceptions of fairness were explained by seriousness of academicism, seriousness of nepotism, goal commitment, perception of the rich, and values of materialism. In Study 2, a phenomenological research method was employed, interviewing 19 college students on their perceptions of fairness regarding the five distinct systems, and how these perceptions were formed. The research yielded four results. First, the perceived fairness of university admission processes varied by the five entrance examination systems. Second, the covariate analysis revealed that the seriousness of academicism, the seriousness of the nepotism, the goal commitment, and the values of materialism were significantly associated with the perception of fairness in the admission systems. Third, students perceived specific systems as personally advantageous and fair among the five different systems. Fourth, the perception of one's social position influenced the way they judged the perceived fairness of admission processes. The results of this study imply that studies of macroscopic social phenomena, such as social inequality and group conflicts, influence individuals’ social positions and their perceptions of society.
This study investigates the way college students perceive fairness of the University entrance examination systems. To be specific, the purposes of this study is to find which systems students consider fair or unfair, and to examine variables that cause differences in perception of fairness. To this end, this study carried out mixd methods. In Study 1, I adapted the existing scales of Complementary Justice to measure perceived fairness of five different entrance examination systems. A covariate analysis was also conducted to determine whether the perceptions of fairness were explained by seriousness of academicism, seriousness of nepotism, goal commitment, perception of the rich, and values of materialism. In Study 2, a phenomenological research method was employed, interviewing 19 college students on their perceptions of fairness regarding the five distinct systems, and how these perceptions were formed. The research yielded four results. First, the perceived fairness of university admission processes varied by the five entrance examination systems. Second, the covariate analysis revealed that the seriousness of academicism, the seriousness of the nepotism, the goal commitment, and the values of materialism were significantly associated with the perception of fairness in the admission systems. Third, students perceived specific systems as personally advantageous and fair among the five different systems. Fourth, the perception of one's social position influenced the way they judged the perceived fairness of admission processes. The results of this study imply that studies of macroscopic social phenomena, such as social inequality and group conflicts, influence individuals’ social positions and their perceptions of society.
주제어
#공정성 교육 공정성 지각된 불공정성 학벌주의 입시 제도 Fairness Perceived injustice Academicism Admission process
학위논문 정보
저자
이현경
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
심리학과 심리학전공
지도교수
정태연
발행연도
2020
총페이지
v, 91 p.
키워드
공정성 교육 공정성 지각된 불공정성 학벌주의 입시 제도 Fairness Perceived injustice Academicism Admission process
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.