보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
김지하
|
참여연구자 |
권순형
,
임후남
,
장덕호
,
이상무
,
김경숙
,
김훈호
,
이혜영
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2017-12 |
과제시작연도 |
2017 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201800037895 |
과제고유번호 |
1105012975 |
사업명 |
한국교육개발원 |
DB 구축일자 |
2018-09-15
|
키워드 |
대입제도.원칙과 가치.전형요소.전형방법.대입 거버넌스.의미연결망 분석.텍스트 빅데이터 분석.시나리오 분석.미래대입제도.College Entrance System.Principle and Value.Factor of Track.College Entrance Governance.Semantic Network Analysis.Text Big Data Analysis.Scenario Analysis.Future College Entrance System.
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201800037895 |
초록
▼
본 연구의 목적은 미래사회의 변화에 따라 예측되는 미래교육의 방향과 부합하는 대학입시제도(이하 대입제도)를 설계하고 이에 따른 현행 대입제도의 개선방안을 도출하는 것이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위한 연구내용으로 첫째, 우리나라 대입제도의 변천과정을 분석하고 현황을 진단하였고, 둘째, 미래사회의 변화전망에 따른 미래교육의 방향에 대해 선행연구를 중심으로 살펴보고 대입제도에 대한 시사점을 분석하였으며, 셋째, 영국, 일본, 중국의 대입제도 개혁 동향을 살펴보고 시사점을 도출하였다. 넷째, 대입입시 관계자를 대상으로 인식분석을 수행
본 연구의 목적은 미래사회의 변화에 따라 예측되는 미래교육의 방향과 부합하는 대학입시제도(이하 대입제도)를 설계하고 이에 따른 현행 대입제도의 개선방안을 도출하는 것이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위한 연구내용으로 첫째, 우리나라 대입제도의 변천과정을 분석하고 현황을 진단하였고, 둘째, 미래사회의 변화전망에 따른 미래교육의 방향에 대해 선행연구를 중심으로 살펴보고 대입제도에 대한 시사점을 분석하였으며, 셋째, 영국, 일본, 중국의 대입제도 개혁 동향을 살펴보고 시사점을 도출하였다. 넷째, 대입입시 관계자를 대상으로 인식분석을 수행하고자 1) 대입제도 관련 신문사설을 중심으로 빅데이터 분석(키워드 분석), 2) 대입제도의 이해관계자를 대상으로 표적집단면접과 의미연결망 분석, 3) 대입제도 전문가집단을 대상으로 표적집단면접 및 키워드 분석, 4) 전문가 대상 설문조사 등을 실시하였다. 다섯째, 미래사회와 교육환경의 변화를 고려하여 시나리오 기법을 활용하여 미래 대입제도의 시나리오를 도출하였다. 여섯째, 이상의 연구결과를 종합하여 고등학교 교육-대학입시-대학교육을 유기적으로 연계할 수 있는 대입제도의 원칙과 방향, 전제조건, 전형요소 및 전형방법, 전형시기, 거버넌스 등 구체적인 대입제도의 요소들에 대한 중・장기적 개선 방안을 제안하였다.
연구내용별 주요 연구결과와 그에 따른 미래대입제도에 대한 시사점은 다음과 같다.
■ 대입제도의 변천과정 및 진단 현황
그동안 우리나라 대입제도 변화의 주요한 특징을 살펴보면 근본적인 학교교육의 변화보다는 성적평가방법, 특히 성적 표기방법의 변화에 집중해 왔다. 또한 정부가 중심이 되고, 대학과 학교가 대학입시라는 제도적 환경을 두고 주도권 경쟁을 펼치는 과정에서 사교육 시장의 확대가 뒤따르게 되었고, 자본과 기술을 보유한 사교육 기업들 시장은 정부가 어떤 대입전형제도를 제시하더라도 시장을 유리하게 형성해 왔으며, 다시 문제점 개선을 위한 제도변화로 이어지는 악순환의 과정이 펼쳐지게 되었다. 최근의 ‘2021학년도 수능 전 과목 절대평가’ 시행 논란을 보듯이 이러한 성적산출 및 평가방식의 변화를 통한 대입전형제도 개혁은 다시 시도될 가능성이 높아졌다. 정부, 대학, 시민단체의 주장에도 상관없이 다시 성적산출 및 평가방식의 변화에 기댄 제도 변화에 대한 논쟁을 반복하고 있는 것은 분명하다.
또한, 그동안의 대입제도 개혁과정에서 반복되어온 문제는 대입전형제도 개혁의 과정에서 제도 설계에는 국민적 관심을 업고 갖은 힘을 다하지만 정작 제도가 개편된 이후의 제도 성공을 위한 조건의 조성에는 크게 관심을 두지 않고 제도의 실패로 이어지는 현상을 반복한다는 점이다. 그 이유는 제도의 변화는 제도의 운영에 참여하는 핵심주자들(key players)의 행동 변화내지 유도를 위한 인센티브 요소들의 조합들로 채워져 있지만 정작 이 제도를 뒤에서 움직이는 것은 바로 학벌 문화와 대학 서열화라는 더 큰 변수들이라는 점이다. 대입제도의 개혁에 못지않게 중요한 점이 바로 학벌문제를 개선하기 위한 능력위주의 채용관행 정착, 대학의 기능적 특성화 정책 등 제도정착을 위한 여건 마련이 우선적으로 필요한 이유이다.
현행 대입제도는 몇 가지 문제점을 안고 있다. 우선 고교 교육 정상화를 이끌지 못하고 있다는 점이다. 수능의 영향력이 여전한데 수능이 가진 본질적인 특징인 객관식 선다형 중심의 시험제도는 도식화되고 단편적인 지식을 일방적으로 전달하는 강의식-주입식 교수방법과 주어진 지식에 대한 무조건적 암기와 반복적 문제풀이식 학습을 광범위하게 확산한다. 학생들의 내면 세계에 대한 깊이 있는 성찰은 사라지고 소통과 협력을 위한 능력을 키울 수 있는 기회는 차단된다. 또한 대입전형과정에서의 타당성의 문제가 여전하다. 예를 들어 수시모집이 확대되고는 있지만 전공모집단위 특성에 적합한 적격자 선발에는 부족하다는 지적이 있다. 이러한 현상은 국·영·수 중심 선발 구조에 기인하고 있다. 국·영·수 중심 선발 구조는 선발 타당성 약화, 대학서열화, 학생들의 다양한 적성과 잠재력 및 강점 개발 저해, 사교육비 증가의 핵심 요인으로 작용하고 있다. 무엇보다 잦은 대입제도의 변경에 따른 학생, 학부모의 불안 증가 및 사교육 의존도는 심화되고 있다. 마지막으로 현행 대입전형제도의 핵심쟁점은 주로 학생부 종합전형을 둘러싼 공정성 확보 문제에 집중되고 있다. 학생부 종합전형의 객관성・신뢰성에 대한 문제제기도 있고, 입학사정관 전형의 비투시성(opacity) 불확실성 등의 특성에 따라 ‘블랙박스 전형’이라는 비판도 제기되고 있다. 구체적인 전형기준을 공개하지 않고 정량적 평가보다 정성적 평가,총체적 평가를 지향하면서 과정과 결과에 대해 확실하게 예측하기 어렵다는 점도 큰 문제로 지적되었다.
■ 전형유형별 입학생의 대학생활 성과 분석
2008년에 입학사정관제가 도입되면서 입학사정관전형 입학자의 대학생활 적응정도를 확인하고 입학사정관 전형의 타당성을 객관적으로 점검하기 위해 전형유형별 입학생의 대학생활에 대한 성과분석 연구가 실시되었다. 2014년 부터‘고교교육 기여대학 지원사업’ 참여대학을 중심으로 연구결과가 공개되었고 현재 총 54개 대학에서 96편의 종단연구가 게시되어 있다. 이중 2014년에서 2016년까지 3년 연속 종단연구를 게시한 종합대학은 총 7개인데 조사항목이 표준화되어 있지 않아 대학의 요구나 연구책임자의 판단에 따라 연구대상과 범위, 연구내용 등이 상이하다. 대학생활의 성과로서 대학들이 공통적으로 사용한 학점(GPA), 중도탈락률, 대학생 활만족도 등을 중점적으로 살펴보았다.
입학전형 유형별 GPA는 대학별로 입학년도별로 다소 상이하나, 학생부 교과전형 입학자의 GPA가 가장 높았으며, 다음은 학생부 종합전형, 논술전형, 수능전형 순이었다. 전과와 자퇴,제적을 중도탈락으로 분류하고 있었는데, 수능전형 입학자의 중도탈락 정도가 가장 높았으며 다음은 학생부 교과전형, 논술전형, 학생부 종합전형 순이었다. 마지막으로 대학생활만족도의 내용은 자기보고식 설문으로 진행되어 내용이 다소 상이하기는 하나 학생부 종합전형 입학자의 대학생활만족도가 가장 높았으며 학생부 교과전형, 수능전형, 논술전형 순으로 나타났다. 이상의 결과는 대학 차원에서 전형유형별 입학생의 대학생활 적응도의 차이를 기초자료로 활용하여 적응력을 향상시킬 수 있는 프로그램을 개발 등에 활용될 수 있도록 해야 한다.
■ 미래사회의 변화전망과 따른 미래교육의 방향
이 장에서는 미래사회의 변화 동향과 이를 토대로 예측되는 초・중등교육과 고등교육의 방향을 제안하고, 교육의 변화를 통해 예측되는 대입제도의 변화를 제시하였다.
○ 미래사회의 변화 전망
미래사회에는 인구구조, 경제・산업구조, 사회・문화 측면의 변화, 지식기반사회의 심화 및 과학정보 기술의 급격한 발달이 예측되며, 이러한 변화가 대입제도에 영향을 줄 것으로 전망되었다. 첫째, 학령인구의 감소는 대학입학자원의 절대적 감소에 영향을 주어 대학입시 경쟁이 완화되는 반면 대학은 신입생 선발이 가능한 대학과 충원 또는 모집이 우선인 대학으로 양분될 것이다. 둘째, 다양한 입학 자원의 증가가 예상되어 대입전형 설계시, 이들을 효율적으로 확보하고자 하는 노력이 증가할 것이다. 셋째, 4차 산업혁명 시대로 접어들면서 급속한 과학기술의 변화와 발전이 현실화 되면서 지식의 생산과 활용 능력이 요구되면서 이를 함양하기 위한 학교교육이 더욱 강조되고 대학에서의 학생선발 기준도 역량 측정 중심으로 변화될 것이다. 넷째,경제성장률이 둔화되고 경제양극화가 심화되면서 소득격차에 따른 교육격차를 완화하기 위해 대입제도의 사회통합기능은 현재보다 강조될 것이며 대학입시에서 소외계층에 대한 배려는 지속될 것이다.
○ 미래사회의 초・중등교육
미래사회의 초・중등교육의 변화에 대해 미래인재상과 교육목표의 변화, 교육거버넌스 및 학제의 변화, 초・중등학교의 역할 변화, 교육과정 및 교육평가의 측면에서 살펴보고 미래 대입제도에 주는 시사점을 제시하였다. 첫째, 미래 초・중등교육은 현재보다 학교유형과 교육과정 면에서 학생의 선택권이 강화되는 방식으로 변화될 것이다. 이러한 변화 속에서 학생맞춤형 교육과정과 평가가 가능해지며, 미래의 대학입시에서는 서로 다른 내용을 학습한 학생들 간의 경쟁이 발생하므로 학생의 다양한 관심과 이력을 확인하기 위한 전형방법 등이 중시될 것이다. 둘째, 핵심역량을 중심으로 미래의 인재상이 설정되고 지식의 총량이나 암기식 수업이 아닌 실제 생활에 활용 가능한 역량중심 교육과정이 도입・운영되므로, 지필고사 중심의 평가방식을 탈피하여 개인의 학업역량과 함께 창의적, 잠재력, 인성 등을 종합평가할 수 있도록 과정중심 수행평가가 확대되고 평가가 학습의 한 과정으로서 인식될 것이다. 셋째, 고교학점제의 도입 시,대입과 관련하여 교과성적 산출방법이 쟁점화될 것이다. 교과성적을 절대평가 방식으로 산출할 경우, 내신 부풀리기 등의 문제가 발생될 수 있고 교과목별・학년별로 다른 평가방법을 적용할 경우, 학점제 고유의 취지가 훼손될 것이다. 따라서 학교생활기록부 외에 대학수학능력시험,면접 등 별도의 전형요소를 보완적으로 활용할 수 있는 대입전형을 설계할 필요가 있다. 넷째,수업의 변화를 전제로 한 과정중심 수행평가가 확대되면서 정성평가의 중요성이 확대될 것이다. 이에 따라 교사의 평가역량과 전문성을 제고하기 위해 맞춤형 연수와 정보공유를 위한 웹사이트 구축 등 평가의 객관성과 신뢰성을 제고하기 위한 지원과 학부모의 평가방법 변화에 대한 인식제고 노력 등이 지속적으로 추진될 필요가 있다.
○ 미래사회의 고등교육
미래사회 고등교육의 변화에 대해서는 미래의 대학 및 고등교육의 목표, 인재상과 연계된 학생선발방식, 대학의 특성화 현황, 대학 간 연계협력 실태 등을 살펴보고 대입제도에 주는 시사점을 도출하였다. 첫째, 교육목표와 관련하여 인재에 대한 사회적 관점이 변화하고 학생수 감소로 학생 개인의 인적자원으로서의 중요성과 그 가치에 대한 인식은 보다 제고될 것이다.
이에 따라 대학입시의 기능도 학생의 선발기능보다는 기본소양이 갖춰진 학생들에게 양질의 교육을 제공하기 위한 고교-대학 연계의 관점에서 교육기능에 초점을 두고 재정립될 필요가 있다. 둘째, 대학의 특성화가 가속화되면서 대학의 인재상을 정립하고 이에 따라 적합한 학생을 선발하는 학생부 종합전형을 중심으로 한 수시전형이 강화될 것이다. 셋째, 노인인구 증가와 노동시장에서의 수요변화로 평생교육기관으로서 대학의 위상이 높아질 것으로 예상되며 입학자원이 다양화되면서 이들을 충원하기 위한 대입전형 방법이 구안되어야 할 것이다. 넷째, 모듈형학기 운영 및 유연학기제 도입, 통합과정 동시 학위취득 허용, 융합전공제, 국내 대학 간 복수학위 허용 등 대학의 개방성이 증가하고 있으므로 인생의 특정시기에 반드시 명문대학을 가야한다는 고정관념에서 벗어나 필요한 시기에 선택해서 대학에 입학할 수 있고 대학 간 이동도 자유로워져 대학입시 부담도 현재보다 감소할 것으로 예상되었다.
■ 외국의 대입제도 개혁 동향 분석
본 연구에서는 영국, 일본, 중국의 대입제도 개혁동향을 살펴보았다. 세 나라의 공통점은 입학전형이 다양화되는 추세로 가고 있다는 것이다. 이미 입시가 다양화된 영국은 자격증명의 종류를 더 다양화해서 지식이 아닌 기술 분야의 자격까지 포섭하려는 노력을 하고 있으며, 일본의 경우 대학이 독자적으로 학생을 선발하는 것을 장려하는 정책기조 강화로 대학별로 필요한 인재를 선발하기 위한 다각적인 노력을 유도하고 있다. 중국의 경우 종합소질평가를 시범적으로 실시하기 시작하여 기존의 지필고사 일변도의 시험을 벗어나서 학생들의 다양한 능력을 측정할 수 있도록 제도를 개혁해 가고 있다.
외국의 대입제도 개혁동향에서 도출된 시사점은 다음과 같다. 첫째, 단순한 지식만을 측정하기 보다는 학생들의 종합적인 능력을 판단하고자 노력하고 있다. 둘째, 학생들의 다양한 능력을 측정하고자 함에 따라 입학전형도 다각화되는 추세로 진행되고 있다. 셋째, 국가수준의 표준화 시험에서 오지선다형과 같은 시험문제는 더 이상 통용되지 않으며, 일본과 중국의 표준화 시험의 출제방식은 단답형, 서술형, 간단한 논술형 등도 가능하므로 표준화 시험이 반드시 종합적인 사고력 측정을 저해하거나 비교육적이라는 일반적인 인식의 변화가 필요하다. 넷째, 입학전형의 다양화에 따라 대입제도의 공정성에 대한 개념 정립과 이해관계자의 인식 전환 등은 대입제도 정착의 중요한 전제조건으로 재정리가 필요하다. 다섯째, 외국의 경우, 중장기적인 미래전략과 연동하여 대입제도를 결정하지는 않으며, 이런 점에서 우리나라가 미래사회를 대비해서 선제적으로 대응하고 있는 편이라고 볼 수 있다.
■ 대입제도에 대한 인식 분석
대입제도에 대한 인식 즉, 대입제도와 관련된 다양한 사고틀과 요구 및 전망을 분석하고자 다음의 네 가지 분석을 수행하고, 그 결과에 기초하여 미래지향적 대입제도 개선 방안을 위한 시사점을 제시하였다.
○ 대입제도 관련 트렌드 빅데이터 및 신문사설 분석
대입제도에 대한 관심 변화를 살펴보기 위하여 최근 5년 간 구글트랜드 검색량 정보를 활용한 트렌드 빅데이터 분석을 수행한 결과, 대입제도에 대한 관심은 꾸준히 유지되고 있는 것으로 분석되었다. 수능 시험일과 같은 특정 시기에 수능에 대한 검색량이 급증하고 학생부 종합전형이 확대되기 시작한 최근 3년간 학교생활기록부에 대한 관심이 분명하게 증가하고 있는 특징을 확인하였다. 언론에 나타난 대입제도의 주요 논점을 분석하고자 최근 5년 간 15개 주요 일간지와 경제지의 신문사설 기사 406개를 수집하여 텍스트 빅데이터 분석방법인 키워드 분석과 토픽모델링 분석을 실시한 결과, 주로 수능에 대한 키워드의 출현빈도가 높고 중요하게 사용된 것으로 나타났다. 도출된 15개 토픽 중 수능 관련 토픽의 수가 가장 많아 국내 주요 언론은 대입제도와 관련하여 주로 수능에 관심을 두고 있었던 것으로 분석되었다. 이러한 분석 결과에 근거할때 시사점은 다음과 같다. 첫째, 우리 사회가 대입제도의 변화에 갖는 부담감과 관심 등이 확인되었고 대입제도 개선에 대한 신중하고 점진적인 준비와 접근이 이루어져야 한다는 것을 시사한다. 둘째, 학생부에 대한 검색량이 증가하는 양상이 뚜렷하게 나타나 새로운 전형 방법에 대한 관심과 정보 확보 노력을 확인할 수 있었다. 셋째, 최근에 대입제도 또는 입시에 대한 기대나 미래 방향에 대한 논의가 토픽으로 등장하였지만 충분하지 않은 것으로 나타나, 중장기적 관점에서 대입제도 개선을 위해 사회적・대중적 토론 등이 활성화되고 다양한 아이디어들이 공유되어야 할 것이다. 넷째, 대입제도와 관련해 사회적 여건 변화에 대한 담론은 형성되어 있지만 구체적 제도기반의 방향에 대한 사회적 논의는 확될 필요가 있다.
○ 대입제도에 대한 의미연결망 분석
대입제도의 이해관계자 집단을 대상으로 현행 대입제도의 문제점을 분석하고, 미래교육의 방향에 조응하는 대입제도 개선방안을 도출하고자 의미연결망 분석을 실시하였다. 분석 결과,다음과 같은 문제점과 개선방안이 도출되었다. 첫째, 학부모・학생 집단을 제외한 대부분의 대입제도의 이해관계자 집단들은 학생부 종합전형이 창의적이고 다원적인 인재의 선발 관점에서 타당한 미래지향적 대입전형방법으로 인정하였으나 운영의 측면에서 사회적 신뢰를 확보하기 위해 개선이 필요하다. 둘째, 현행 대학입시에서 대학수학능력시험의 영향력과 출제방식이 학교현장의 변화와 공교육 정상화를 저해하는 주요 요인으로 지적되었다. 장기적으로는 대학입시에서 대학수학능력시험의 영향력을 축소시키고 대학에서의 보편적인 수학 능력 수준 정도만을 보편적으로 판단하도록 전과목에 절대평가방식을 도입해야 한다. 셋째, 단기적인 대입제도의 문제점을 해결하고 중장기적으로 제도를 개선하기 위해서는, 이상적으로 설계된 대입제도가 제대로 작동될 수 있도록 중등교육에서 미래지향적 학습환경과 평가체제를 구축하는 것이 중요하다. 넷째, 장기적으로 대학입시에서 정성평가에 대한 상호주관성을 인정하고 고등교육기관을 비선형적・다원적 시스템으로 안착시키는 것이 필요하다. 이를 위해서는 먼저 현재의 획일적 대학서열화 체제가 완화되어 명문대 입학을 최우선시하는 사회적 인식이 변화되고 대학의 특성화가 강화되는 등 대학의 바람직한 질적 변화가 선행되어야 한다.
○ 대입제도 전문가 대상 표적집단면접 분석
미래 대입제도의 구성요소별 변화 방향을 탐색하기 위해 대입제도 전문가들을 대상으로 표적집단면접을 수행하여 면접내용을 구조화 한 후, 텍스트 빅데이터 분석방법인 키워드 분석과 토픽 모델링 분석을 실시하였다. 12개의 추출된 토픽들을 내용과 논의의 유사성을 고려해 분류한 결과, 심층면접의 내용이 미래 대입제도와 관련한 전형 요소, 관련 장애 요인, 운영 구조 및 특징, 원칙과 가치 등 전반적인 주제를 다루고 있음을 확인하였다. 이에 대한 보다 자세한 내용과 맥락을 파악하기 위해 Cooper의 et al.(2004)의 다차원 교육정책분석 모형을 적용하여 규범적, 구조적, 구성원, 기술적 차원에서 미래대입제도의 설계 방안에 대해 논의하였다.
먼저 규범적 차원에서 고교정상화 강화와 공정성 개념의 재정의 등에 대한 논의가 특징적으로 등장하였고, 구조적 차원에서는 대학의 특성에 따라 전형요소가 변화하고 대학의 평생교육기능이 강화되는 한편, 대학의 특성화와 대학 간 연계 강화 등으로 대입전형 방법이 변화될 것으로 예측되었다. 더불어 대학교육의 유연성 확대, 대학의 선발 자율성 및 학과별 학생 선발권 강화현상이 예견되었다. 고등학교 교육의 변화에 대해서도 다양한 논의가 전개되었는데, 고교 교육과정 편성 및 평가 자율화, 내신 평가방법의 변화, 고교 학점제 실시가 확실한 변화 양상으로 제시되었고 이에 따라 대학입학 지원 자격 조건으로서 고교졸업자 규정은 완화될 것으로 전망되었다. 전형요소 측면에서는 수능의 서술형 시험 또는 자격시험으로의 형태 변화와 대학과 고교에서의 학생의 논술 역량에 대한 사회적 요구를 반영하여 시험출제방식의 변화, 성취평가제 실시에 따른 학교생활기록부 기록의 내실화에 대한 다양한 의견 등이 제시되었다. 또한 미래 대입제도 관련 거버넌스의 방향도 제안하였다.
구성원 차원에서는 대학 선발 시 서열을 중시하는 문화와 교수와 입학사정관의 학생 선발관점의 차이, 입학사정관의 불안정한 지위를 해소하는 방향으로 미래 대학이 변화해야 하며,학부모의 자녀교육에 대한 이기심과 의식구조, 고등학교 교육의 성과를 대학진학으로 보는 문화가 변화되지 않으면 미래에도 안정적이고 바람직한 대학입시가 운영되지 않을 것으로 예측되었다. 기술적 관점에서 현행 학생부 종합전형은 고교 교육을 정상화하는데 긍정적인 영향을 미쳤지만 실제 운영상 교사나 학교의 역량에 따른 학생부 서술의 격차, 과도한 미사여구 표현과 서술의 양 등, 평가의 공정성과 객관성에 대한 문제가 지적되었고 이를 해결하기 위한 신뢰확보 등을 개선 과제로 제안하였다.
○ 미래 대입제도 개선방안 관련 전문가 설문조사 분석
미래 대입제도의 구체적인 구성요소별 변화 방향에 대한 전문가의 의견을 수렴하기 위해 미래 대입제도 개선 방안에 대한 표적집단면접, 빅데이터 분석, 의미연결망 분석 결과 등을 종합적으로 고려하여 구조화된 설문지를 설계하였고, 일반대학의 입학처장 및 입학사정관을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 분석결과, 대학교육에서 미래 대입제도의 바람직한 변화에 영향을 미치는 주요 조건은 입학사정관의 전문성 및 평가에 대한 신뢰 증가였고, 고등학교 교육에서도 교사의 평가권 확대 및 정성평가에 대한 신뢰 확대, 대입 거버넌스에서는 대학의 학생선발 및 모집의 자율성이 가장 영향력이 크게 나타났다. 이러한 조건들은 시급하게 개선되어야 할 조건으로도 지적되었다. 미래 대입제도의 원칙 중에서 현재와 미래 모두 중요성 평균이 높은 것은 선발의 공정성이었고, 현재와 미래의 중요성 차이를 분석하였을 때 미래의 중요성이 더 높은 원칙은 선발의 타당성이 유일하였다. 공교육 정상화는 현재 대입제도에서 중시되는 원칙으로 선택되었다. 미래 대입제도의 전형 요소로서 현재와 미래 중요성도 높고 미래 역량 측정 수준도 높게 나타난 요소들은 학교생활 기록부의 세부 전형요소 항목, 심층면접 등이 미래에도 활용될 가능성이 높은 전형 요소로 나타났다. 이러한 결과는 미래 대입제도를 위해 정량적 평가에 대한 신뢰 회복이 시급하며, 이에 기반해 학생들의 역량이나 대학의 적합성에 맞는 타당성 높은 선발을 기대하고 있음을 시사한다. 이는 학교생활기록부에서 학생의 개인적 역량을 기재하는 세부전형요소의 현재와 미래 중요성이 높았던 결과와 맥락을 같이 하는 것이며, 미래 대입제도는 결국 학생을 존중하는 개별화된 대입제도 운영으로 학생 뿐만 아니라 고교와 대학의 바람직한 변화를 유도하는 것이 대전제가 되어야 함을 시사하는 것이다.
■ 미래대입제도의 시나리오 분석
시나리오 분석은 장래 도래하게 될 수 있는 상황을 파악하는 탐색적・규범적 접근방식으로 일반적인 사회과학 분야에서 시도되었던 방법론에 기반을 두고 있다. 보다 구체적으로, 본 연구에서 활용된 시나리오 도출과정은 미래대입에 영향을 미칠 수 있는 요인을 파악하는 과정과 추출된 요인을 통하여 최종 시나리오를 도출하는 두 단계 과정으로 진행되었다. 시나리오 도출과정에서는 윌슨메트릭스 방법 및 형태학적 분석이 활용되었으며, 도출된 시나리오는 전문가 검토 과정을 거쳐 그 타당도를 확보하였다. 최종적으로 도출된 시나리오는 S2로 부호화된‘학습자 자율성 기반 맞춤형 학생 선발’, S11로 부호화된 ‘경쟁 기반 중앙정부 주관 대입제도’ 및 S10으로 부호화된 ‘비 경쟁 기반 중앙정부 주도 학생 맞춤형 대입제도’등 세 가지로 도출되었다.
■ 미래대입제도의 종합 방안
앞서 도출된 주요 연구결과를 토대로 2035년 대입제도가 지향해야 할 원칙과 가치, 대입제도의 작동을 위한 전제조건, 대입전형요소와 전형방법, 모집시기 구분, 대입 거버넌스의 변화를 제시하였다. 첫째, 대입제도의 원칙과 가치로는 기존의 공정성 틀을 넘어선 실질적 공정성의 확보, 학생의 성장・발달을 최우선으로 할 것, 대학의 대입전형 관련 자율성 강화, 고교-대학연계 강화(공교육 정상화)를 제안하였다. 다음으로 미래 대입제도 운영여건과 기반으로서 대입제도의 기획과 설계보다 정착에 초점을 둘 것, 교육과정 수권체계의 변화, 교사의 전문성 회복,사회적 합의를 위한 협력적 거버넌스의 창출과 독립적 전문관리기구의 설치, 대학서열화의 완화와 기능적 특화 등을 제안하였다. 셋째, 대입제도의 구성요소별 개선방안으로는 대입제도가 제대로 운영되기 위해 중등교육과 고등교육 단계에서의 전제조건을 제시하였다. 또한 대입전형 요소로서 고등학교의 생성자료인 학교생활기록부, 자기소개서, 교사추천서, 대학의 생성자료인 논술과 면접, 국가의 생성자료인 대학수학능력시험의 현재 장단점을 파악하고, 각 요소가 미래사회의 역량측정에 적절한 전형자료인가를 살펴보았다. 이 결과를 토대로 미래대입제도에서 활용가능한 전형요소로서 학교생활기록부, 면접, 대학수학능력시험Ⅰ,Ⅱ를 제안하고, 학교생활기록부를 주된 전형요소로 하되 학생부기록 확인을 위한 보조적 전형요소로서 면접, 수학능력시험Ⅰ(고등학교 학업성취평가, 5등급 절대평가, 객관식+단답형+서술형), 수학능력 시험Ⅱ(학업역량평가, 5등급 절대평가, 논술형)의 사용을 제안하였다. 그리고 학교생활기록부를 주된 전형요소로 활용하기 어려운 집단(고졸 검정고시 출신 대입지원자, N수생)의 경우, 대학수학능력시험Ⅰ,Ⅱ와 대학별 필요에 따라 면접을 조합하는 전형을 사용하고, 성인 및 노인 학습자, 재직자 등은 지원학과 및 전공분야 관련 재직경력이나 인성면접 등을 주요 전형요소로 활용할 것을 제안하였다.
한편 모집시기의 구분과 관련하여 대입제도에서 대학수학능력시험이 단일 전형요소로서의 중요성이 크지 않다는 점을 전제로 수시-정시의 이원체제를 통합하여 모집시기를 단일화하는 방안을 제안하였다. 대입 거버넌스와 관련해서는 현재 교육부와 대학교육협의회의 대입 관련업무를 통합하고 제 3의 독립적 관리기구를 설치하여 대입전형의 종합적 관리 업무를 위임하는 방안 등을 제안하였다.
( 출처: 연구요약 7p )
Abstract
▼
The purpose of this study was to design a College Entrance System(CES) in accordance with the direction of future education predicted according to the changes in future society and to derive improvement of the current Entrance system accordingly. First, for this, the transition process of Korea’s CE
The purpose of this study was to design a College Entrance System(CES) in accordance with the direction of future education predicted according to the changes in future society and to derive improvement of the current Entrance system accordingly. First, for this, the transition process of Korea’s CES was analyzed and current status of it was diagnosed, second, the direction of future education was examined through according to the prospect of future society and implication of CES was analyzed, third, the implication was derived by examining trends of reformation in UK Japan and China. Fourth, in order to perform cognitive analysis for CES 1) Trend Big Data Analysis and Newspaper Editorial Analysis related to CES, 2) Focus Group Interview and Semantic Network Analysis of stakeholders in CES, 3) analysis of In-depth Interview with professional groups in CES,4) Survey of professionals were implemented. Fifth, the scenario of future CES was derived regarding the change of future society and educational system using the scenario method. Sixth, the results of this study were summarized and suggested middle and long-term improvement plans such as the basic principles, directions, prerequisites, factors of tracks and methods of tracks, time of tracks, governance etc. in order to link high school education-college entrance-college education organically.
The main implications of CES of future by main results of a study by contents are as follows.
■ Transition process and diagnosis status of college entrance system
The college entrance system(CES) in Korea has undergone frequent changes, has focused on changes in achievement evaluation methods, especially marking methods more than a fundamental change of school education. Also, the expansion of private education market has been followed in the process that the government is in the center and initiative competition of college and school is unfolded for the institutional environment of college entrance. In that, private education companies that have capital and technology have formed a market advantage even if the government presents a college admission track system, and this process of vicious cycle leading to institutional change for problem improvement has been unfolded. Also, in the process of the reform of the CES, creating conditions of success after reform was not cared compared to much effort put into system design. Current CES has several problems. First, it hasn’t led high school education normalization and it still has validity problem in the process of college entrance tracks.
Students and their parents’ anxiety and their dependence on private education are increasing due to frequent change of admission system. Recently, there is a problem of securing fairness around the Comprehensive School Report track for college entrance.
Therefore, it is important to find a desirable form to restore the essential value of education, rather than concentrating on how the form of the system simply changes. And the changes in high schools and colleges considering this and social agreement and high level of discussion about it should be done concurrently.
■ Analysis of student’s college achievement by type of college entrance
Since 2014, focusing on ‘High School Education Contribution College Support Project’ college participants, the result of the study was disclosed to confirm the degree of adaptation of students admitted through the admission officer track, currently, 96 longitudinal studies of 54 colleges in total have been posted. There are 7 universities that posted it 3 years in a row, the subject, scope, and the content of the study is different depending on the demanding of the university or the judgment of the study supervisor because its items are not standardized.
As a result of examining the GPA, dropout rate, and university life satisfaction as the result of college life achievement, the highest GPA was among students of Curriculum School Report track, followed by Comprehensive School Report track, Essay Writing track, Scholastic Ability track. When classifying as criminal discharge and withdrawal and expulsion as a dropout, the highest dropout rate was among the students of Scholastic Ability test track, followed by Curriculum School Report track, Essay Writing track, and Comprehensive School Report track in order. In general, the highest satisfaction rate was among the student of Comprehensive School Report track, followed by Curriculum School Report track, Scholastic Ability test track, and Essay Writing track in order.
■ Direction of Future Education Based on Prospect of Change in Future Society
○ Prospect of Change in Future Society
Future societies are prospected to have major impacts on population structure, economic and industrial structure, changes in social and cultural aspects, the development of knowledge-based society and development of science and information technology, and it is expected to affect the CES. First, the changes in population structure, especially the decline in the schooling population, will be affected by the decrease in the absolute number of matriculant resources, which will alleviate competition for college admissions, while colleges will be divided into colleges that can select freshmen and colleges with priority in recruitment. Second, as the number of diverse admission resources is expected to increase, efforts to secure them efficiently will increase. Third, as the realization of the 4th industrial revolution, the rapid change of science and technology has become a reality, and the ability to utilize knowledge with creativity in practice will be demanded, so school education for enhancing it will be more emphasized and student selection criteria at university will be changed to competency measurement centered. Fourth, as economic growth slows and economic polarization worsens, the social integration function of education will be emphasized more than now in order to mitigate the educational gap caused by income gap. Therefore, consideration for the neglected class will be maintained continuously.
○ Primary and Secondary Education in Future Society
The implications for future CES was suggested after examining through aspects of changes in the concept of future human resources and educational goals, changes in educational governance and educational system, changes in the role of primary and secondary schools and curriculum and educational evaluation. First, future primary and secondary school education will change in a way that students’ choices are strengthened in terms of school types and curriculum than they are today. In this change, students will be able to customize curriculum and evaluation. In future college entrance, competition will occur among students who have studied different contents, so the way to identify students’ diverse interests and histories will be important. Second, the core competencies are set in the future and the concept of future human resources will be set and the competency centered curriculum that can be used in real life rather than the total amount of knowledge or memorizing courses will be introduced and operated.
Therefore, the process-based performance evaluation will be extended and evaluation will be perceived as a process of learning so as to comprehensively assess individual competence, creativity, potential, personality, etc. breaking evaluation method based on written test. Third, when the high school credit system is introduced, if the score of the curriculum is calculated by the absolute evaluation method, problems such as inflation can occur. However, if different evaluation methods are applied to each subject and grade, the indigenous purpose of the credit system can be damaged. Therefore, in addition to the student report, it is necessary to use supplementary components such as college scholastic ability tests and interviews. Fourth, the importance of qualitative evaluation is emphasized as the process-centered performance evaluation on the premise of the change of courses is expanded. Therefore, in order to secure the evaluation competence and professionalism of teachers, efforts should be made to improve the objectivity and reliability of evaluation such as customized training and website construction for information sharing and efforts to raise awareness of change of evaluation methods of parents, etc.
○ High School Education in Future Society
For future higher education changes in the future society, we examined at the concept of future human resources, the goals of future universities and higher education, the method of selecting students connected with the concept of human resources, the status and functions of specialization of universities, and the actual status of cooperation between universities. First, as the social perspective on human resources will change and the number of the student will decrease, enhancing the value of each individual students as human resources and the recognition of their values. Therefore, the function of college entrance needs to be reestablished with a focus on educational functions from the viewpoint of high school-college linkage to provide high-quality education to students with basic literacy rather than students’ selection ability. Second, as the specialization of college accelerates, it will strengthen the Occasional Recruiting centering around the Comprehensive School Report track that set up the concepts of students of the department and select suitable students accordingly. Third, as the elderly population increases and demand changes in the labor market, the status of the university as a lifelong education institution is expected to increase, and as the resource of matriculants become diversified, a method of college entrance tracks should be devised. Fourth, the burden of the college entrance is expected to be lower than the now because the openness of college has been increasing such as management of module typed semester and introduction of flexible semester system, focused learning system, permit to acquire dual degree among domestic universities are increasing, which can make people go college when they need and transfer college freely, avoiding stereotype to go prestigious college in specific time.
■ Trend analysis in the reform of college entrance system in other countries
As the recent trends in UK, Japan, and China’s college entrance system(CES) reforms have been examined, the admission process has been becoming more diverse. In the case of the United Kingdom, which has already diversified its college entrance, it is trying to diversify the types of certificates so as to include not only knowledge but also technical certificates. And in the case of Japan, since the university flows into the atmosphere to promote independence in the selection of students, it has been inducing multifaceted efforts to select the human resources needed by the college. In the case of China, as General Talent Assesment has been implemented as a demonstration, the system has been reformed in order to measure diverse abilities of students by going beyond the conventional written test. The implications can be drawn and summarized as follows after examining the reform trend of the CES in other countries. First, students’ comprehensive abilities are trying to be judged rather than just measuring their knowledge. Second, diversifying admission tracks has been proceeding in trend in order to measure diverse abilities of students. Third, on the national standardized test, test questions such as multiple choice are no longer used. Fourth, as the diversification of admission tracks is a global trend, it is necessary to re-summarize the concept of fairness in admission to colleges in Korea.
Fifth, there is a need to think more deeply about common knowledge which is used for college entrance. Sixth, Korea can be seen as the country of responding to the future society preemptively.
■ Analysis of Recognition of College Admission System
The following four analyses were implemented to analyze the perception of the college entrance system(CES), in that, to analyze various thinking frames, requirements, and prospects related to the CES.
○ Analysis of Trends Big Data and Newspaper Editorial
As a result of analyzing Trend Big Data using the information of search volume of Google Trend for five years in order to examine changes in the CES, it is analyzed that the interest in the CES has been maintained steadily. The characteristics were found that the search volume of Scholastic Ability test was increased in the period of Scholastic Ability test, and the interest in School Report track has been increased obviously in recent three years since Comprehensive School Report track has been expanded. As a result of topic modeling analysis in order to analyze the main issues of the CES in the media,406 newspaper articles from 15 major newspapers and business magazines over past 5 years were collected and Text Big Data Analytics like Keyword Analysis and Topic Modeling Analysis has been implemented, it was found the keywords about Scholastic Ability Test were frequently and importantly used and the number of keywords about Scholastic Ability Test was the biggest among 15 topics extracted, so the main media in Korea were analyzed that they were mainly interested in the Scholastic Ability Test.
The burden and interest that Korean society has on the change of CES were found, the expectation of CES and the discussion for future direction appeared as topics, but they were not enough. Especially, in order to improve the desirable CES and to create relevant conditions, the social and public debate should be activated and opinions should be collected and shared.
○ Analysis of the Semantic Network Analysis of the College Entrance System
The Semantic Network Analysis with Focus Group Interview was implemented in order to understand the status of College Entrance policy for stakeholder groups of the CES and derive improvement plan to design future-oriented CES. As a result of the analysis, problems relevant to two current CES and improvement plan were derived. First, most of the stakeholder groups in the CES recognized Comprehensive School Report track as a valid College Entrance method in creative and plural student selection perspective, however, the opinion was suggested that the improvement was needed in order to secure the social trust in the aspect of management. Second, the influence and question form of College Scholastic Ability Test in current College Entrance has been pointed out as main factors that hinder the change of school field and normalization of public education.
However, in the long run, as the number of students has been decreased, the competition for College Entrance has been eased, the opinion that Scholastic Ability Test should function as a scale to judge academic ability in college was prevalent. In order to solve the problem of this short-term CES and to improve one toward middle-long term one, establishing a future-oriented learning environment and evaluation system in secondary education to operate it properly is important. Also, in the long term, recognizing the intersubjectivity of qualitative evaluation in College Entrance and putting the higher education institution as a non-linear and pluralistic system are important. For this, the desirable qualitative change of the university such as the change of social recognition from the mitigation of current uniform university ranking system and reinforcement of university specialization should be preceded.
○ Analysis of In-depth Interview
Keyword Analysis and Topic Modeling Analysis that were the methods of Text Big Data Analysis were implemented in order to structuralize in-depth interview by implementation and securement of Focus Group Interview of professionals in CES for exploring the direction of change by each component of future CES. As a result of classifying the 15 extracted topics in consideration of similarity of content and discussion, there were five content items such as track related system and obstacle factor, the content of tracks,the form and structure of tracks, what is College Entrance in College’s perspectives and the value and efficacy of College Entrance. Through this, the contents of In-Depth interview has been handling with general topics such as components of contents about future CES, factors of relevant disabilities, management structure and characteristics, principles and value was found, and in order to grasp more detail content and context,the Multi-dimensional Educational Policy Analysis model of Cooper et al.(2004) was applied to induce points in structure, technology, member, norm dimensions and discussed the plan for designing future CES.
First of all, discussions on strengthening the normalization of high school and re-justification the concept of fairness appeared characteristically.
On the structural dimension, according to the characteristics of the college, the components of tracks are going to change, the function of lifelong education of colleges will be strengthened and College Entrance Method will change by the specialization of colleges and reinforcement of the linkage among colleges. In high school education, the autonomy of high school curriculum development and evaluation, change of assessment method, and implementation of High School Credit System were suggested as positive changes. In the factors of tracks perspectives, the form change to the essay test in Scholastic Ability Test or qualification test, the CES reflected social needs in essay writing ability of students, implementation of Standard-based Assessment, enrichment of School Life Record were suggested. A random selection system in College Entrance for some colleges with recruiting purposes was suggested as one of future track methods, the current status of College Entrance governance and expectations of change were suggested as well.
At the member dimensions, the future university should change in direction to resolve that the culture emphasizes hierarchical orders in College Selection and different perspectives between professors and Admission Officer in student selection perspective, and unstable position of Admission Officer. And if the selfishness and structure of consciousness don’t change, stable and desirable College Entrance will not be operated in the future as well.
On the technical side, the current Comprehensive School Record track has influenced positively in order to normalize high school education, however, the problems about fairness and objectivity of evaluation has been indicated such as disparity of the description according to teachers or schools in actual operation, excessive expression and amount of description, etc, so securement of trust has been suggested as an improvement plan in order to solve them.
○ Analysis of questionnaire survey on relevant experts’ in future College Entrance System
In order to collect the opinion of the experts on the change direction of specific components of the future CES, the survey has been implemented on Admission Director and Admission Officer in general college. As a result, the increased professionalism of the Admission Officer and trust in the evaluation were main conditions for a desirable change of future CES. And in high school education, the expansion of the teacher’s right to evaluation and trust in the qualitative evaluation, and in College Entrance governance, college’s autonomy of student selection and recruitment have the biggest influence.
Among the principles of the future CES, both the present and the future have high fairness, when analyzing the difference between the present and future importance, the principle of the higher importance of future is the only validity of selection. The normalization of public education has been chosen as a principle that is important in current CES.
Factors that showed the high importance of present and future, as well as high level of future competence as factors of track in future College Entrance, detailed track of the School Life Record items, In-depth interview, etc. which have shown to have high possibility to be used in the future as well.
This result implied that restoration of trust for the future CES is the urgent need and that based on this, people are expecting a high valid selection for students’ competence and college suitability. In the end, the future CES should be able to induce desirable changes not only for students but also high schools and colleges by operating an individualized CES that respects students as a prerequisite.
■ Analysis scenario of future College Entrance System
Scenario Analysis has been based on methodology tried in general social-science field in order to grasp the situation that may come in the future, as an exploratory-normative way of approach. This study proceeded in two steps of grasping factors impacting future College Entrance and inducing final scenario through extracted factors. The Wilson metrics method and morphological analysis were utilized in the scenario derivation process, and the derived scenarios were validated through the professional review process. Induced scenarios in final were three; ‘Selecting a student based on learner autonomy’, ‘Competition-based CES supervised by central government’, and‘Noncompetitive based central government-led student customized placement system’.
■ Comprehensive Plan for Future College Entrance System
The result of this study are aggregated and suggested the improvement plans of future College Entrance System(CES) as follows.
First, as the principle and values of the CES, securing real fairness beyond the existing frame of fairness, CES with the top priority of student growth and development, strengthening autonomy related to college entrance and strengthening the linkage between high school-college(normalization of public education) were suggested.
Second, focusing on settlement rather than the planning and design of the CES as a basis for the operation of the future CES, change of the curriculum system, restoration of the professionalism of the teacher, creation of cooperative governance, relaxation of the hierarchy of college ranking and functional specialization were suggested.
Third, as the improved method for each component of the CES, the precondition in the secondary education step and higher education step for the future CES operation were suggested. Also, as components of College Entrance track, current pros and cons of high school data such as School Life Report, a letter of self-introduction, teacher recommendation, and country data such as Scholastic Ability Test were grasped and examined if each component was proper data for the track to measure the ability of the future society.
Based on these results, School Life Record, Interview, Scholastic Ability Test Ⅰ, Ⅱ were suggested. And School Life Report is used as the main track component, interview, Scholastic Ability Test Ⅰ(High School Achievement Evaluation, 5 Grade Absolute Evaluation, Multiple choice + Short Answer + Essay Type), Scholastic Ability Test Ⅱ(Learning Competency Evaluation, 5 Grade Absolute Evaluation, Essay Type) were suggested as supportive components of track.
And in the case of the group that is difficult to utilize the school records as a main components(high school qualification exam takers, repetitive candidates), Using Scholastic Ability Test Ⅰ and Ⅱ together or combining Scholastic Ability Test and text type interview are needed to consider, however, adults and elderly learners and employees are suggested to use career experience relevant field of study and major they are applying and to use interview instead.
Meanwhile, in the classification of the recruitment period, as the premise that College Scholastic Ability Test is not important as a single selection component in the admission system, two components system with Occasional-Regular Admissions will be combined and it is suggested to divide into first and second period, such as a method to put the first from October to November and the second from December to February or combining two periods as one without separation. In order to solve the problems related to the College Entrance governance, such as confusion of College Entrance related-work assignment between the Ministry of Education and the Korean Council for University Education, the method to combine them and install one as the third independent organization was suggested the solution to delegate important decision-making about curriculum and College Entrance.
( 출처: Abstract 543p )
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 5
- 연구요약 ... 7
- 목차 ... 19
- 표목차 ... 21
- 그림목차 ... 26
- Ⅰ. 서론 ... 29
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 31
- 2. 연구의 내용 ... 34
- 3. 연구 방법 ... 39
- 4. 연구의 모형도 ... 45
- Ⅱ. 이론적 배경 ... 47
- 1. 선행연구 분석 ... 49
- 2. 대입제도의 변천과정 및 진단 현황 ... 69
- 3. 전형유형별 학생의 대학생활 성과 분석 ... 94
- Ⅲ. 미래사회와 미래교육의 변화 방향 ... 113
- 1. 미래사회의 변화 전망 ... 115
- 2. 미래사회의 초・중등 교육 ... 131
- 3. 미래사회의 고등교육 ... 157
- Ⅳ. 외국의 대입제도 개혁 동향 분석 ... 187
- 1. 영국 ... 189
- 2. 일본 ... 218
- 3. 중국 ... 243
- 4. 외국의 대입제도 개혁 동향 관련 시사점 ... 270
- Ⅴ. 대입제도에 대한 인식 분석 ... 277
- 1. 대입제도 관련 트렌드 빅데이터 및 신문사설 분석 ... 280
- 2. 대입제도에 대한 의미연결망 분석 ... 299
- 3. 대입제도 전문가 대상 표적집단면접 분석 ... 347
- 4. 미래 대입제도 개선방안 관련 전문가 설문조사 분석 ... 384
- Ⅵ. 미래대입제도의 시나리오 분석 ... 403
- 1. 미래대입제도 시나리오 도출 과정 및 절차 ... 405
- 2. 미래대입제도 시나리오 분석 ... 431
- 3. 미래대입제도 시나리오 시사점 ... 450
- Ⅶ. 미래대입제도의 종합방안 ... 453
- 1. 미래대입제도의 기본 원칙과 가치 ... 455
- 2. 미래대입제도의 운영 여건 및 기반 조성 ... 458
- 3. 미래대입제도의 개선 방안 ... 475
- Ⅷ. 요약 및 결론 ... 495
- 1. 요약 ... 497
- 2. 결론 ... 510
- 참고문헌 ... 513
- Abstract ... 543
- 부록 ... 557
- 부록1. 미래지향적 대입제도 개선방안 연구: 1차 전문가 대상 설문조사지 ... 559
- 부록2. 미래지향적 대입제도 개선방안 연구: 2차 전문가대상 설문조사지 ... 569
- 부록3. 『미래지향적 대입제도 방안 연구』 현행대입제도의 쟁점 및 개선 방안 도출을위한 전문가 심층면담지 ... 574
- 부록4. 미래대입제도 방안 수립을 위한 설문지 ... 578
- 끝페이지 ... 588
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.