본 연구는 자연물을 매체로 한 미술활동이 유아의 자연친화적 태도와 미술표현력에 미치는 영향이 어떠한지 알아보는데 그 목적을 가진다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 자연물을 매체로 한 유아의 미술 활동이 유아의 자연친화적 태도에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 자연물을 매체로 한 유아의 미술 활동이 유아의 미술표현 력에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 경상남도 창원시에 소재한 H 유치원 만 4세 2학급의 유아 44명(실험집단 22명, 비교집단 22명)을 선정하여 실시하였다. 본 연구는 실험 설계, 가설설정, 예비 검사, 검사자 훈련 및 검사, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순서로 실시 되었으며, 실험집단은 자연물을 매체로 한 미술활동을 주제에 따른 활동 목표 탐색하기, 자연물 채집 및 탐색하기, 자연물을 매체로 한 미술활동, 평가 및 감상을 나누는 과정을 거쳐 진행되었다. 비교집단은 실험집단과 같은 주제를 가지고, 일반 미술재료를 이용한 미술활동 방식으로 도입, 전개, 마무리 순서로 진행되었다. 본 연구에서는 자연친화적 태도와 미술표현력에 대한 검사를 실시하였고, 실험처치를 기준으로 전과 후의 실험집단과 비교집단의 자유화에 출현된 미술표현을 지성애(2001)가 제작한 ‘그리기 표상능력 평가 척도’를 사용해 측정하였다. 자연친화적 태도 검사도구는 Musser와 Diamond(1999)가 제작한CATES-PV를 허윤정이 2001년에 번안, 수정하고 소경희 (2007)가 일부 보완한 검사도구를 이용하였다. 본 연구에서 활용한 실증 분석 통계 프로그램은 ...
본 연구는 자연물을 매체로 한 미술활동이 유아의 자연친화적 태도와 미술표현력에 미치는 영향이 어떠한지 알아보는데 그 목적을 가진다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 자연물을 매체로 한 유아의 미술 활동이 유아의 자연친화적 태도에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 자연물을 매체로 한 유아의 미술 활동이 유아의 미술표현 력에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 경상남도 창원시에 소재한 H 유치원 만 4세 2학급의 유아 44명(실험집단 22명, 비교집단 22명)을 선정하여 실시하였다. 본 연구는 실험 설계, 가설설정, 예비 검사, 검사자 훈련 및 검사, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순서로 실시 되었으며, 실험집단은 자연물을 매체로 한 미술활동을 주제에 따른 활동 목표 탐색하기, 자연물 채집 및 탐색하기, 자연물을 매체로 한 미술활동, 평가 및 감상을 나누는 과정을 거쳐 진행되었다. 비교집단은 실험집단과 같은 주제를 가지고, 일반 미술재료를 이용한 미술활동 방식으로 도입, 전개, 마무리 순서로 진행되었다. 본 연구에서는 자연친화적 태도와 미술표현력에 대한 검사를 실시하였고, 실험처치를 기준으로 전과 후의 실험집단과 비교집단의 자유화에 출현된 미술표현을 지성애(2001)가 제작한 ‘그리기 표상능력 평가 척도’를 사용해 측정하였다. 자연친화적 태도 검사도구는 Musser와 Diamond(1999)가 제작한CATES-PV를 허윤정이 2001년에 번안, 수정하고 소경희 (2007)가 일부 보완한 검사도구를 이용하였다. 본 연구에서 활용한 실증 분석 통계 프로그램은 SPSS 이며 통계적 유의성은 신뢰도 수준 95%에서 입증하고자 하였으며, t-검증을 실시하였다. 이와 같은 연구과정을 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 자연친화적 태도 검사에서 실험집단과 비교집단 간에 유의미한 영향이 있는 것으로 나타났다. 실험처치의 방법인 자연물을 매체로 한 미술활동 후, 자연친화적 태도의 하위 요소인 동·식물에 대한 관심과 애호, 생명에 대한 존중, 인공적 환경보다 자연환경에 대한 선호, 자연보호에서 비교집단에 비해 큰 상승폭을 보이며, 태도가 향상되는 모습을 보였다. 이를 통해 자연물을 매체로 한 미술활동이 자연친화적 태도를 향상 시킨다고 말할 수 있다. 둘째, 자연친화적 태도 검사에서 실험집단과 비교집단 간에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 하위요인인 기본도형과 선의 병합, 다양한 색채, 세부적 묘사, 조화로운 구성, 다양한 형체, 주제 관련 표상, 표상의 창의성, 그림의 완성, 표상과 언어에서 모두 실험집단의 유아의 경우가 유의미한 향상을 보였으므로, 자연물을 매채로 한 미술활동은 미술표현력에 영향을 준다. 이러한 결과를 종합적으로 보자면, 자연물을 매체로 한 미술활동은 유아의 자연친화적태도와 미술표현력의 향상에 긍정적인 효과를 미친다고 볼 수 있다.
본 연구는 자연물을 매체로 한 미술활동이 유아의 자연친화적 태도와 미술표현력에 미치는 영향이 어떠한지 알아보는데 그 목적을 가진다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 자연물을 매체로 한 유아의 미술 활동이 유아의 자연친화적 태도에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 자연물을 매체로 한 유아의 미술 활동이 유아의 미술표현 력에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 경상남도 창원시에 소재한 H 유치원 만 4세 2학급의 유아 44명(실험집단 22명, 비교집단 22명)을 선정하여 실시하였다. 본 연구는 실험 설계, 가설설정, 예비 검사, 검사자 훈련 및 검사, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순서로 실시 되었으며, 실험집단은 자연물을 매체로 한 미술활동을 주제에 따른 활동 목표 탐색하기, 자연물 채집 및 탐색하기, 자연물을 매체로 한 미술활동, 평가 및 감상을 나누는 과정을 거쳐 진행되었다. 비교집단은 실험집단과 같은 주제를 가지고, 일반 미술재료를 이용한 미술활동 방식으로 도입, 전개, 마무리 순서로 진행되었다. 본 연구에서는 자연친화적 태도와 미술표현력에 대한 검사를 실시하였고, 실험처치를 기준으로 전과 후의 실험집단과 비교집단의 자유화에 출현된 미술표현을 지성애(2001)가 제작한 ‘그리기 표상능력 평가 척도’를 사용해 측정하였다. 자연친화적 태도 검사도구는 Musser와 Diamond(1999)가 제작한CATES-PV를 허윤정이 2001년에 번안, 수정하고 소경희 (2007)가 일부 보완한 검사도구를 이용하였다. 본 연구에서 활용한 실증 분석 통계 프로그램은 SPSS 이며 통계적 유의성은 신뢰도 수준 95%에서 입증하고자 하였으며, t-검증을 실시하였다. 이와 같은 연구과정을 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 자연친화적 태도 검사에서 실험집단과 비교집단 간에 유의미한 영향이 있는 것으로 나타났다. 실험처치의 방법인 자연물을 매체로 한 미술활동 후, 자연친화적 태도의 하위 요소인 동·식물에 대한 관심과 애호, 생명에 대한 존중, 인공적 환경보다 자연환경에 대한 선호, 자연보호에서 비교집단에 비해 큰 상승폭을 보이며, 태도가 향상되는 모습을 보였다. 이를 통해 자연물을 매체로 한 미술활동이 자연친화적 태도를 향상 시킨다고 말할 수 있다. 둘째, 자연친화적 태도 검사에서 실험집단과 비교집단 간에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 하위요인인 기본도형과 선의 병합, 다양한 색채, 세부적 묘사, 조화로운 구성, 다양한 형체, 주제 관련 표상, 표상의 창의성, 그림의 완성, 표상과 언어에서 모두 실험집단의 유아의 경우가 유의미한 향상을 보였으므로, 자연물을 매채로 한 미술활동은 미술표현력에 영향을 준다. 이러한 결과를 종합적으로 보자면, 자연물을 매체로 한 미술활동은 유아의 자연친화적태도와 미술표현력의 향상에 긍정적인 효과를 미친다고 볼 수 있다.
The purpose of this study is to find out what the effects of art activities based on natural objects on the nature-friendly attitude of infants and the ability to express art. The research questions set in this study are as follows. Research Question 1. What is the effect of an infant's art ...
The purpose of this study is to find out what the effects of art activities based on natural objects on the nature-friendly attitude of infants and the ability to express art. The research questions set in this study are as follows. Research Question 1. What is the effect of an infant's art activities on the nature- friendly attitude of an infant? Research 2. What is the effect of an infant's art activities on the ability of an infant to express its art through natural objects? The subjects of this study were 44 infants (22 from experimental groups and 22 from comparative groups) of two classes of four-year-olds in H kindergarten located in Changwon, Gyeongsangnam-do. This study was conducted in the order of experiment design, hypothesis setting, preliminary inspection, inspector training and inspection, preliminary inspection, pre-inspection, experimental treatment, and follow-up examination, and the experimental group went through the process of exploring the goals of activities based on the theme, collecting and exploring natural objects, and dividing art activities, evaluation and appreciation with natural materials. Comparative groups were introduced, developed, and finished with subjects such as experimental groups. In this study, the nature-friendly attitude and art expression were examined, and based on experimental treatment, the art expression that appeared in the liberalization of before and after experimental groups and comparison groups was measured using the "Great Representation Capability Evaluation Scale" produced by Ji Sung-ae (2001). The nature-friendly attitude inspection tool was adapted from the CATES-PV produced by Muser and Diamond (1999) by Heo Yun-jeong in 2001 and partially supplemented by So Kyung-hee (2007). The empirical analysis statistics program used in this study was SPSS and statistical significance was to be demonstrated at a confidence level of 95%, and t-verification was conducted. The results of this research process are as follows. First, the nature-friendly attitude test showed significant effects between experimental and comparative groups. After art activities with nature as a medium, which is a method of experimental treatment, interest in animals and plants, respect for life, preference for natural environment over artificial environment, and preference for natural environment over comparison groups in nature protection showed a significant increase in attitude. Through this, it can be said that art activities based on natural objects improve the nature-friendly attitude. Second, the nature-friendly attitude test showed significant effects between experimental and comparative groups. In particular, since the sub-factors such as the merging of basic shapes and lines, various colors, detailed descriptions, harmonious composition, various shapes, subject-related representations, creativity of the surface, the completion of the painting, and the case of infants in the experimental group in both the surface and language have shown significant improvements, art activities with natural objects influence the ability to express art. To sum up these results, art activities based on natural objects have a positive effect on improving the nature-friendly attitude of infants and their ability to express art.
The purpose of this study is to find out what the effects of art activities based on natural objects on the nature-friendly attitude of infants and the ability to express art. The research questions set in this study are as follows. Research Question 1. What is the effect of an infant's art activities on the nature- friendly attitude of an infant? Research 2. What is the effect of an infant's art activities on the ability of an infant to express its art through natural objects? The subjects of this study were 44 infants (22 from experimental groups and 22 from comparative groups) of two classes of four-year-olds in H kindergarten located in Changwon, Gyeongsangnam-do. This study was conducted in the order of experiment design, hypothesis setting, preliminary inspection, inspector training and inspection, preliminary inspection, pre-inspection, experimental treatment, and follow-up examination, and the experimental group went through the process of exploring the goals of activities based on the theme, collecting and exploring natural objects, and dividing art activities, evaluation and appreciation with natural materials. Comparative groups were introduced, developed, and finished with subjects such as experimental groups. In this study, the nature-friendly attitude and art expression were examined, and based on experimental treatment, the art expression that appeared in the liberalization of before and after experimental groups and comparison groups was measured using the "Great Representation Capability Evaluation Scale" produced by Ji Sung-ae (2001). The nature-friendly attitude inspection tool was adapted from the CATES-PV produced by Muser and Diamond (1999) by Heo Yun-jeong in 2001 and partially supplemented by So Kyung-hee (2007). The empirical analysis statistics program used in this study was SPSS and statistical significance was to be demonstrated at a confidence level of 95%, and t-verification was conducted. The results of this research process are as follows. First, the nature-friendly attitude test showed significant effects between experimental and comparative groups. After art activities with nature as a medium, which is a method of experimental treatment, interest in animals and plants, respect for life, preference for natural environment over artificial environment, and preference for natural environment over comparison groups in nature protection showed a significant increase in attitude. Through this, it can be said that art activities based on natural objects improve the nature-friendly attitude. Second, the nature-friendly attitude test showed significant effects between experimental and comparative groups. In particular, since the sub-factors such as the merging of basic shapes and lines, various colors, detailed descriptions, harmonious composition, various shapes, subject-related representations, creativity of the surface, the completion of the painting, and the case of infants in the experimental group in both the surface and language have shown significant improvements, art activities with natural objects influence the ability to express art. To sum up these results, art activities based on natural objects have a positive effect on improving the nature-friendly attitude of infants and their ability to express art.
주제어
#유아교육 자연물 매체 자연친화적 태도 미술표현력 Early childhood education natural media nature-friendly attitudes art expressiveness
학위논문 정보
저자
박예지
학위수여기관
중앙대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과 유아교육전공
지도교수
조형숙
발행연도
2020
총페이지
vi, 221 p.
키워드
유아교육 자연물 매체 자연친화적 태도 미술표현력 Early childhood education natural media nature-friendly attitudes art expressiveness
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.