직업 세계가 빠르게 변화함에 따라 교육과정 내에서 진로교육이 강조되고 있다. 따라서 변화하는 교육과정에 맞춰 학교도서관 역시 진로교육을 지원할 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 학교도서관의 도서관 전문 인력인 사서(사서교사)와 학교 교수 활동의 주체인 교사를 대상으로 설문조사를 실시하여 진로교육 지원을 위한 활성화 방안을 제시하는 데 그 목적이 있다. 문헌 연구, 사례 연구, 설문 조사를 바탕으로 연구한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 사서(사서교사)와 일반 교사 모두 진로교육 지원을 위한 학교도서관 프로그램의 효과 및 기대정도, 필요성, 활용에 긍정적인 인식을 가지고 있음을 확인할 수 있었다. 둘째, 사서(사서교사)와 일반 교사 모두 진로교육을 위한 내실 있는 프로그램의 필요성을 가장 크게 느끼고 있었다. 중학교의 진로교육 강화를 위해 양질의 프로그램을 개발하여 제공하는 것이 중요하다. 셋째, 체계적인 프로그램 운영을 위해 진로와 직업 수업 시간 및 진로교사와의 연계를 중심으로 정규 교육과정 내 시간을 활용하여 진행하는 것이 필요하다. 넷째, 프로그램의 지속성을 위해 최소 한 학기 이상 장기적으로 진행하는 것이 필요하다. 다섯째, 내실 있는 프로그램 운영을 위해 사서(사서교사), 일반교사, ...
직업 세계가 빠르게 변화함에 따라 교육과정 내에서 진로교육이 강조되고 있다. 따라서 변화하는 교육과정에 맞춰 학교도서관 역시 진로교육을 지원할 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 학교도서관의 도서관 전문 인력인 사서(사서교사)와 학교 교수 활동의 주체인 교사를 대상으로 설문조사를 실시하여 진로교육 지원을 위한 활성화 방안을 제시하는 데 그 목적이 있다. 문헌 연구, 사례 연구, 설문 조사를 바탕으로 연구한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 사서(사서교사)와 일반 교사 모두 진로교육 지원을 위한 학교도서관 프로그램의 효과 및 기대정도, 필요성, 활용에 긍정적인 인식을 가지고 있음을 확인할 수 있었다. 둘째, 사서(사서교사)와 일반 교사 모두 진로교육을 위한 내실 있는 프로그램의 필요성을 가장 크게 느끼고 있었다. 중학교의 진로교육 강화를 위해 양질의 프로그램을 개발하여 제공하는 것이 중요하다. 셋째, 체계적인 프로그램 운영을 위해 진로와 직업 수업 시간 및 진로교사와의 연계를 중심으로 정규 교육과정 내 시간을 활용하여 진행하는 것이 필요하다. 넷째, 프로그램의 지속성을 위해 최소 한 학기 이상 장기적으로 진행하는 것이 필요하다. 다섯째, 내실 있는 프로그램 운영을 위해 사서(사서교사), 일반교사, 지역사회 간 정보공유를 위한 협력 체계 구축이 필요하다. 여섯째, 학생들의 다양한 진로 탐색을 위해 사서(사서교사)중심의 학교도서관을 활용한 정보 활용 교육 프로그램과 외부 인적 자원의 협조를 받은 도서관 멘토링 프로그램 운영이 필요하다. 일곱째, 자기 주도적인 진로 설계를 위해 자신의 흥미, 적성 등을 발견하고 가치관을 확립할 수 있는 자기이해 관련 프로그램이 필요하다. 학교 내외 구성원들의 지속적인 관심과 노력으로 진로교육을 위한 학교도서관 프로그램이 학교 교육과정 속에서 활성화된다면, 학생들이 스스로 자신의 미래를 주도적으로 준비하여 의미 있는 성장을 하는 데 기여할 수 있을 것이다.
직업 세계가 빠르게 변화함에 따라 교육과정 내에서 진로교육이 강조되고 있다. 따라서 변화하는 교육과정에 맞춰 학교도서관 역시 진로교육을 지원할 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 학교도서관의 도서관 전문 인력인 사서(사서교사)와 학교 교수 활동의 주체인 교사를 대상으로 설문조사를 실시하여 진로교육 지원을 위한 활성화 방안을 제시하는 데 그 목적이 있다. 문헌 연구, 사례 연구, 설문 조사를 바탕으로 연구한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 사서(사서교사)와 일반 교사 모두 진로교육 지원을 위한 학교도서관 프로그램의 효과 및 기대정도, 필요성, 활용에 긍정적인 인식을 가지고 있음을 확인할 수 있었다. 둘째, 사서(사서교사)와 일반 교사 모두 진로교육을 위한 내실 있는 프로그램의 필요성을 가장 크게 느끼고 있었다. 중학교의 진로교육 강화를 위해 양질의 프로그램을 개발하여 제공하는 것이 중요하다. 셋째, 체계적인 프로그램 운영을 위해 진로와 직업 수업 시간 및 진로교사와의 연계를 중심으로 정규 교육과정 내 시간을 활용하여 진행하는 것이 필요하다. 넷째, 프로그램의 지속성을 위해 최소 한 학기 이상 장기적으로 진행하는 것이 필요하다. 다섯째, 내실 있는 프로그램 운영을 위해 사서(사서교사), 일반교사, 지역사회 간 정보공유를 위한 협력 체계 구축이 필요하다. 여섯째, 학생들의 다양한 진로 탐색을 위해 사서(사서교사)중심의 학교도서관을 활용한 정보 활용 교육 프로그램과 외부 인적 자원의 협조를 받은 도서관 멘토링 프로그램 운영이 필요하다. 일곱째, 자기 주도적인 진로 설계를 위해 자신의 흥미, 적성 등을 발견하고 가치관을 확립할 수 있는 자기이해 관련 프로그램이 필요하다. 학교 내외 구성원들의 지속적인 관심과 노력으로 진로교육을 위한 학교도서관 프로그램이 학교 교육과정 속에서 활성화된다면, 학생들이 스스로 자신의 미래를 주도적으로 준비하여 의미 있는 성장을 하는 데 기여할 수 있을 것이다.
School libraries need to support the career education program as school career education program has been attracting attention due to a rapidly changing work environment. This study suggested the activation plan of school library programs to support career education as a result of the surveys on...
School libraries need to support the career education program as school career education program has been attracting attention due to a rapidly changing work environment. This study suggested the activation plan of school library programs to support career education as a result of the surveys on librarians (including teacher-librarians) and teachers. The findings from the literature review, case studies, and surveys are summarized as follows. Firstly, both librarians and teachers considered the effects and utilization of school library programs can be beneficial to career education Secondly, both librarians and teachers answered the more constructive career education programs had to be introduced. Accordingly, it is important to develop and provide suitable school programs for career education in middle schools. Thirdly, the programs can be incorporated in regular school classes and conducted in cooperation with career education teachers for the well-organized operation of the programs. Fourthly, the programs should be continuously implemented during a school term. Fifthly, related data should be shared between librarians, teachers, and local communities by building a network. Sixthly, librarians could conduct information literacy education in the school libraries and mentoring programs with professionals in various areas, which could help career exploration for the students. Lastly, career education on self-awareness is required to help students explore interest and aptitude and establish a career plan independently. School library programs for career education in a regular school schedule can support career development effectively and help students prepare for the future.
School libraries need to support the career education program as school career education program has been attracting attention due to a rapidly changing work environment. This study suggested the activation plan of school library programs to support career education as a result of the surveys on librarians (including teacher-librarians) and teachers. The findings from the literature review, case studies, and surveys are summarized as follows. Firstly, both librarians and teachers considered the effects and utilization of school library programs can be beneficial to career education Secondly, both librarians and teachers answered the more constructive career education programs had to be introduced. Accordingly, it is important to develop and provide suitable school programs for career education in middle schools. Thirdly, the programs can be incorporated in regular school classes and conducted in cooperation with career education teachers for the well-organized operation of the programs. Fourthly, the programs should be continuously implemented during a school term. Fifthly, related data should be shared between librarians, teachers, and local communities by building a network. Sixthly, librarians could conduct information literacy education in the school libraries and mentoring programs with professionals in various areas, which could help career exploration for the students. Lastly, career education on self-awareness is required to help students explore interest and aptitude and establish a career plan independently. School library programs for career education in a regular school schedule can support career development effectively and help students prepare for the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.