본 연구는 학교도서관 장서가 지닌 고유한 특성 및 목적을 반영하고, 학교도서관이 수행해야 하는 정보활용 능력 지원, 교수-학습 지원을 충분하게 수행할 수 있는 환경을 구축하는데 의의가 있다. 이를 위해 본 연구에서는 현행 DLS의 서지적 환경이 지니고 있는 한계 및 학교도서관 장서 이용에 있어서의 문제를 해결하는데 중점을 두고, 학교도서관 장서가 지니고 있는 서지적, 교육적 특성을 반영한 서지적 기술항목을 제안하였다. 첫째, 현재 DLS에서는 학교도서관의 자료 유형을 단행본, 연속간행물, 비도서, 장학자료, 기타자료의 총 5가지로 구분하고, 각 자료 유형마다 입력 요소를 다르게 제공하고 있다. 하지만 각 자료 유형별 기술항목들은 큰 차이를 보이지 않고 있으며, 이로 인해 자료 입력에 복잡성만을 가져오는 결과를 초래하고 있다. 또한 학교도서관의 주된 목적인 교수-학습 지원, 교육적 측면에서의 장서의 활용을 반영할 수 있는 서지적 기술 항목이 마련되어 있지 않아, 학교도서관의 교육적 목적을 달성하는데 한계를 가지고 있다. 둘째, 자료유형별로 나눠진 DLS의 기술항목 및 입력방식을 하나로 일원화하였다. 이들 기술항목은 ISBD 2011의 서지영역을 기준으로 재구성하였으며, 학교도서관 특성을 반영하여 서지적 영역과 교육적 영역의 두 가지 카테고리로 구분하였다. 이들 기술항목은 현행 DLS의 구조에 적용이 가능한 것이어야 하기 때문에 현재 DLS에서 제공하고 있는 전문가모드의 기술항목을 기반으로 서지적 기술항목을 구성하였다. 이와 함께, 학교 교육 현장에서 활용할 수 있는 정보의 제공을 중심으로 교수-학습과 관련된 기술항목을 구성하였다. 셋째, 서지적 영역은 총 10개의 상위 기술항목의 32개 하위 기술항목으로, 교육적 영역은 4개 상위 기술항목의 9개 하위 기술항목으로 DLS 기술항목을 재구성하였다. 이들 기술항목들은 상위 기술항목과 하위 기술항목으로 이루어진 ...
본 연구는 학교도서관 장서가 지닌 고유한 특성 및 목적을 반영하고, 학교도서관이 수행해야 하는 정보활용 능력 지원, 교수-학습 지원을 충분하게 수행할 수 있는 환경을 구축하는데 의의가 있다. 이를 위해 본 연구에서는 현행 DLS의 서지적 환경이 지니고 있는 한계 및 학교도서관 장서 이용에 있어서의 문제를 해결하는데 중점을 두고, 학교도서관 장서가 지니고 있는 서지적, 교육적 특성을 반영한 서지적 기술항목을 제안하였다. 첫째, 현재 DLS에서는 학교도서관의 자료 유형을 단행본, 연속간행물, 비도서, 장학자료, 기타자료의 총 5가지로 구분하고, 각 자료 유형마다 입력 요소를 다르게 제공하고 있다. 하지만 각 자료 유형별 기술항목들은 큰 차이를 보이지 않고 있으며, 이로 인해 자료 입력에 복잡성만을 가져오는 결과를 초래하고 있다. 또한 학교도서관의 주된 목적인 교수-학습 지원, 교육적 측면에서의 장서의 활용을 반영할 수 있는 서지적 기술 항목이 마련되어 있지 않아, 학교도서관의 교육적 목적을 달성하는데 한계를 가지고 있다. 둘째, 자료유형별로 나눠진 DLS의 기술항목 및 입력방식을 하나로 일원화하였다. 이들 기술항목은 ISBD 2011의 서지영역을 기준으로 재구성하였으며, 학교도서관 특성을 반영하여 서지적 영역과 교육적 영역의 두 가지 카테고리로 구분하였다. 이들 기술항목은 현행 DLS의 구조에 적용이 가능한 것이어야 하기 때문에 현재 DLS에서 제공하고 있는 전문가모드의 기술항목을 기반으로 서지적 기술항목을 구성하였다. 이와 함께, 학교 교육 현장에서 활용할 수 있는 정보의 제공을 중심으로 교수-학습과 관련된 기술항목을 구성하였다. 셋째, 서지적 영역은 총 10개의 상위 기술항목의 32개 하위 기술항목으로, 교육적 영역은 4개 상위 기술항목의 9개 하위 기술항목으로 DLS 기술항목을 재구성하였다. 이들 기술항목들은 상위 기술항목과 하위 기술항목으로 이루어진 계층구조로 구성되어 있으며, 이를 통해 관련된 서지적 측면 및 교육적 측면이 상호 연계될 수 있는 서지적 구조로 구성되어 있다. 이는 모든 기술항목을 나열한 현행 DLS의 단점을 보완할 수 있는 구조이며, 관련된 측면을 집중시킬 수 있는 구조를 채택함으로써 각각의 기술항목들이 지닌 의미적 범위를 명확하게 제시해 줄 수 있다. 이를 통해 기술항목의 의미적 모호성이라는 현행 DLS의 문제를 해결할 수 있으며, 현행 DLS에서의 ‘MARC 반입’ 기능을 유지함으로써 MARC 형식으로 생성된 기존 서지레코드의 재활용 혹은 다른 도서관 서지레코드와의 연계를 수행할 수 있는 상호운용성을 확보할 수 있다. 넷째, 제안한 학교도서관 장서 기술항목의 구성은 현재의 DLS가 지니고 있는 한계를 보완하고, 각급 학교 및 학교도서관이 지니고 있는 고유한 서지적, 교육적 특성을 반영할 수 있다. 이를 통해 DLS 활용의 근본적인 목적을 충족시킴과 동시에 학교도서관의 교육적 기능을 효율적으로 지원할 수 있는 서지적 환경을 구축할 수 있을 것으로 기대된다.
본 연구는 학교도서관 장서가 지닌 고유한 특성 및 목적을 반영하고, 학교도서관이 수행해야 하는 정보활용 능력 지원, 교수-학습 지원을 충분하게 수행할 수 있는 환경을 구축하는데 의의가 있다. 이를 위해 본 연구에서는 현행 DLS의 서지적 환경이 지니고 있는 한계 및 학교도서관 장서 이용에 있어서의 문제를 해결하는데 중점을 두고, 학교도서관 장서가 지니고 있는 서지적, 교육적 특성을 반영한 서지적 기술항목을 제안하였다. 첫째, 현재 DLS에서는 학교도서관의 자료 유형을 단행본, 연속간행물, 비도서, 장학자료, 기타자료의 총 5가지로 구분하고, 각 자료 유형마다 입력 요소를 다르게 제공하고 있다. 하지만 각 자료 유형별 기술항목들은 큰 차이를 보이지 않고 있으며, 이로 인해 자료 입력에 복잡성만을 가져오는 결과를 초래하고 있다. 또한 학교도서관의 주된 목적인 교수-학습 지원, 교육적 측면에서의 장서의 활용을 반영할 수 있는 서지적 기술 항목이 마련되어 있지 않아, 학교도서관의 교육적 목적을 달성하는데 한계를 가지고 있다. 둘째, 자료유형별로 나눠진 DLS의 기술항목 및 입력방식을 하나로 일원화하였다. 이들 기술항목은 ISBD 2011의 서지영역을 기준으로 재구성하였으며, 학교도서관 특성을 반영하여 서지적 영역과 교육적 영역의 두 가지 카테고리로 구분하였다. 이들 기술항목은 현행 DLS의 구조에 적용이 가능한 것이어야 하기 때문에 현재 DLS에서 제공하고 있는 전문가모드의 기술항목을 기반으로 서지적 기술항목을 구성하였다. 이와 함께, 학교 교육 현장에서 활용할 수 있는 정보의 제공을 중심으로 교수-학습과 관련된 기술항목을 구성하였다. 셋째, 서지적 영역은 총 10개의 상위 기술항목의 32개 하위 기술항목으로, 교육적 영역은 4개 상위 기술항목의 9개 하위 기술항목으로 DLS 기술항목을 재구성하였다. 이들 기술항목들은 상위 기술항목과 하위 기술항목으로 이루어진 계층구조로 구성되어 있으며, 이를 통해 관련된 서지적 측면 및 교육적 측면이 상호 연계될 수 있는 서지적 구조로 구성되어 있다. 이는 모든 기술항목을 나열한 현행 DLS의 단점을 보완할 수 있는 구조이며, 관련된 측면을 집중시킬 수 있는 구조를 채택함으로써 각각의 기술항목들이 지닌 의미적 범위를 명확하게 제시해 줄 수 있다. 이를 통해 기술항목의 의미적 모호성이라는 현행 DLS의 문제를 해결할 수 있으며, 현행 DLS에서의 ‘MARC 반입’ 기능을 유지함으로써 MARC 형식으로 생성된 기존 서지레코드의 재활용 혹은 다른 도서관 서지레코드와의 연계를 수행할 수 있는 상호운용성을 확보할 수 있다. 넷째, 제안한 학교도서관 장서 기술항목의 구성은 현재의 DLS가 지니고 있는 한계를 보완하고, 각급 학교 및 학교도서관이 지니고 있는 고유한 서지적, 교육적 특성을 반영할 수 있다. 이를 통해 DLS 활용의 근본적인 목적을 충족시킴과 동시에 학교도서관의 교육적 기능을 효율적으로 지원할 수 있는 서지적 환경을 구축할 수 있을 것으로 기대된다.
This study aims to reflect the unique characteristics and purpose of the school library collection, and establish an environment in which the school library should be able to provide support for the information utilization and teaching and learning, the very functions that the school library is supp...
This study aims to reflect the unique characteristics and purpose of the school library collection, and establish an environment in which the school library should be able to provide support for the information utilization and teaching and learning, the very functions that the school library is supposed to perform. To this end, this study focuses on solving problems that are associated with the limitations of the current bibliographic environment of the DLS and the use of school library collection and proposes bibliographic technology items that reflect the bibliographic and educational characteristics of the school library collections. The results of this study can be summarized as follows. First, the DLS currently categorizes the school library's data into five types: books, serials, non-books, scholarship materials, and other materials, and provides different input elements for each data type. However, there isn’t much difference in the descriptive items among different data types, only making data input more complicated. In addition, there are no bibliographic descriptive items that can be utilized to support teaching-learning, the main purpose of the school library, as well as the use of collections in educational aspects, so there is a limit in achieving the educational purpose of the school library. Second, in this study, the descriptive items and input methods of the DLS based on data type were unified. Reorganized based on the bibliographic domain of ISBD 2011, these descriptive items were classified into two categories, bibliographic and educational domain, so that such classification can reflect the characteristics of the school library. Since these descriptive items should be applied to the current DLS structure, bibliographic descriptive items were constructed based on the descriptive items of the expert mode that the DLS currently provides. At the same time, the descriptive items related to teaching-learning were constructed, centering on providing information that can be used in the field of school education. Third, the bibliographic domain had 10 high-level descriptive items with 32 sub-descriptive items, while the educational domain had 4 high-level descriptive items with 9 sub-descriptive items. These descriptive items kept a hierarchical structure which consisted of high-level descriptive items and sub-descriptive items, through which the bibliographic and educational aspects can be connected. This structure can compensate for the shortcomings of the current DLS, which lists all the descriptive items, and clearly present the semantic scope of each descriptive item by adopting a structure in which focus can be made on related aspects. This can solve the problem of semantic ambiguity in descriptive items that the DLS currently has. By keeping the “MARC import” function in the current DLS, it is possible to reuse existing bibliographic records generated in MARC format or link with other library bibliographic records, thus securing an interoperability. Fourth, the proposed re-arrangement of the descriptive items in the school library can supplement the limitations of the current DLS, and reflect the unique bibliographic and educational characteristics that schools and school libraries have. By doing so, a bibliographic environment is expected to be built, where the fundamental purpose of DLS utilization is fulfilled and the educational functions of the school library can be efficiently supported.
This study aims to reflect the unique characteristics and purpose of the school library collection, and establish an environment in which the school library should be able to provide support for the information utilization and teaching and learning, the very functions that the school library is supposed to perform. To this end, this study focuses on solving problems that are associated with the limitations of the current bibliographic environment of the DLS and the use of school library collection and proposes bibliographic technology items that reflect the bibliographic and educational characteristics of the school library collections. The results of this study can be summarized as follows. First, the DLS currently categorizes the school library's data into five types: books, serials, non-books, scholarship materials, and other materials, and provides different input elements for each data type. However, there isn’t much difference in the descriptive items among different data types, only making data input more complicated. In addition, there are no bibliographic descriptive items that can be utilized to support teaching-learning, the main purpose of the school library, as well as the use of collections in educational aspects, so there is a limit in achieving the educational purpose of the school library. Second, in this study, the descriptive items and input methods of the DLS based on data type were unified. Reorganized based on the bibliographic domain of ISBD 2011, these descriptive items were classified into two categories, bibliographic and educational domain, so that such classification can reflect the characteristics of the school library. Since these descriptive items should be applied to the current DLS structure, bibliographic descriptive items were constructed based on the descriptive items of the expert mode that the DLS currently provides. At the same time, the descriptive items related to teaching-learning were constructed, centering on providing information that can be used in the field of school education. Third, the bibliographic domain had 10 high-level descriptive items with 32 sub-descriptive items, while the educational domain had 4 high-level descriptive items with 9 sub-descriptive items. These descriptive items kept a hierarchical structure which consisted of high-level descriptive items and sub-descriptive items, through which the bibliographic and educational aspects can be connected. This structure can compensate for the shortcomings of the current DLS, which lists all the descriptive items, and clearly present the semantic scope of each descriptive item by adopting a structure in which focus can be made on related aspects. This can solve the problem of semantic ambiguity in descriptive items that the DLS currently has. By keeping the “MARC import” function in the current DLS, it is possible to reuse existing bibliographic records generated in MARC format or link with other library bibliographic records, thus securing an interoperability. Fourth, the proposed re-arrangement of the descriptive items in the school library can supplement the limitations of the current DLS, and reflect the unique bibliographic and educational characteristics that schools and school libraries have. By doing so, a bibliographic environment is expected to be built, where the fundamental purpose of DLS utilization is fulfilled and the educational functions of the school library can be efficiently supported.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.