인터넷과 모바일을 통한 온라인 이용이 점차 보편화 되기 시작하면서 소비자들의 온라인을 통한 정보 습득의 범위가 넓고 쉬워지면서 합리적인 소비와 구매 행동을 보이기 시작하였고 이에 소비자들의 해외 직구 및 역직구의 이용 규모가 전 세계적으로 가파르게 증가하고 있으며 이는 다시 수입 및 수출로 재조명되어 해석되고 있으며 특히, 수출인 B2C 역직구가 지속적으로 증가하고 있는데 이는 B2C 해외 역직구가 기업의 규모에 상관없이 해외 시장에 진출할 수 있는 기회를 제공하는 순기능을 할 수 있기 때문에 그 중요성이 더욱 강조되고 있다. 또한, 2019년 기준으로 B2C 역직구 판매액의 80%정도가 중국 시장에서 이루어지고 있음을 볼 때, 본 연구는 중국시장에 진출하여 입지를 넓히고자 하는 국내 기업에게 중요하고 실무적인 시사점을 줄 수 있을 것이다. 이에 실질적인 데이터를 갖고있는 국내 기업의 관점에서 B2C 해외 역직구의 수출에 영향을 주는 주요 구매요인을 도출하여 수출성과 증대를 위한 실제적인 시사점을 제공하는 것에 목적이 있으며 아울러, 한류문화마케팅이 ...
인터넷과 모바일을 통한 온라인 이용이 점차 보편화 되기 시작하면서 소비자들의 온라인을 통한 정보 습득의 범위가 넓고 쉬워지면서 합리적인 소비와 구매 행동을 보이기 시작하였고 이에 소비자들의 해외 직구 및 역직구의 이용 규모가 전 세계적으로 가파르게 증가하고 있으며 이는 다시 수입 및 수출로 재조명되어 해석되고 있으며 특히, 수출인 B2C 역직구가 지속적으로 증가하고 있는데 이는 B2C 해외 역직구가 기업의 규모에 상관없이 해외 시장에 진출할 수 있는 기회를 제공하는 순기능을 할 수 있기 때문에 그 중요성이 더욱 강조되고 있다. 또한, 2019년 기준으로 B2C 역직구 판매액의 80%정도가 중국 시장에서 이루어지고 있음을 볼 때, 본 연구는 중국시장에 진출하여 입지를 넓히고자 하는 국내 기업에게 중요하고 실무적인 시사점을 줄 수 있을 것이다. 이에 실질적인 데이터를 갖고있는 국내 기업의 관점에서 B2C 해외 역직구의 수출에 영향을 주는 주요 구매요인을 도출하여 수출성과 증대를 위한 실제적인 시사점을 제공하는 것에 목적이 있으며 아울러, 한류문화마케팅이 조절효과로서 제품요인과 수출성과 간의 영향관계에 대해 탐색하여 규명하고자 한다. 본 연구 과정에서 문헌연구를 통해 해외 역직구의 개념 및 실태에 대해 알아보았고 중국 소비자를 대상으로 온라인으로 상품을 판매하고 있는 국내의 B2C 온라인 쇼핑몰 재직자를 대상으로 설문조사를 통해 요인 및 설문지를 도출하였다. 이를통해 독립변수, 종속변수와 조절변수 및 연구모형을 설정하고 가설을 검정하였다. 첫째, B2C 역직구 제품관련 요인이 수출성과에 미치는 영향에 대해 살펴본 결과 제품관련 요인의 경우 제품 품질, 구색, 정보, 이미지가 모두 수출성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, B2C 역직구 온라인 쇼핑몰의 특성이 수출성과에 미치는 영향에 대해 살펴본 결과 온라인 쇼핑몰의 특성의 경우 판매자신뢰, 결제안전성, 물류서비스, 구매자후기 모두 수출성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 한류문화마케팅은 B2C 역직구의 제품관련 요인이 수출성과에 미치는 정(+)의 영향을 강화 시키는 것으로 나타났다. 이로써 본 연구는 기업의 제품관련 요인과 온라인 쇼핑몰 특성의 요인이 기업의 수출성과에 유의한 영향을 미치며 한류문화마케팅이 제품요인과 수출성과 간의 관계에 긍정적으로 유의한 영향을 미친다는 점에서 기업에 실제적인 시사점을 주고자 하였으며, 고객의 관점에서만의 영향관계를 도출하고자 한 선행연구와는 다르게 실질적인 데이터를 갖고있는 기업을 대상으로 연구가 이루어졌다는 점과 한류문화영향이 단순히 대중의 문화열풍과의 관계를 떠나 제품요인이 수출성과에 미치는 영향을 강화 시킬 수 있는지를 규명하고자 한 점이 기존 연구와는 차별성이 있다.
인터넷과 모바일을 통한 온라인 이용이 점차 보편화 되기 시작하면서 소비자들의 온라인을 통한 정보 습득의 범위가 넓고 쉬워지면서 합리적인 소비와 구매 행동을 보이기 시작하였고 이에 소비자들의 해외 직구 및 역직구의 이용 규모가 전 세계적으로 가파르게 증가하고 있으며 이는 다시 수입 및 수출로 재조명되어 해석되고 있으며 특히, 수출인 B2C 역직구가 지속적으로 증가하고 있는데 이는 B2C 해외 역직구가 기업의 규모에 상관없이 해외 시장에 진출할 수 있는 기회를 제공하는 순기능을 할 수 있기 때문에 그 중요성이 더욱 강조되고 있다. 또한, 2019년 기준으로 B2C 역직구 판매액의 80%정도가 중국 시장에서 이루어지고 있음을 볼 때, 본 연구는 중국시장에 진출하여 입지를 넓히고자 하는 국내 기업에게 중요하고 실무적인 시사점을 줄 수 있을 것이다. 이에 실질적인 데이터를 갖고있는 국내 기업의 관점에서 B2C 해외 역직구의 수출에 영향을 주는 주요 구매요인을 도출하여 수출성과 증대를 위한 실제적인 시사점을 제공하는 것에 목적이 있으며 아울러, 한류문화마케팅이 조절효과로서 제품요인과 수출성과 간의 영향관계에 대해 탐색하여 규명하고자 한다. 본 연구 과정에서 문헌연구를 통해 해외 역직구의 개념 및 실태에 대해 알아보았고 중국 소비자를 대상으로 온라인으로 상품을 판매하고 있는 국내의 B2C 온라인 쇼핑몰 재직자를 대상으로 설문조사를 통해 요인 및 설문지를 도출하였다. 이를통해 독립변수, 종속변수와 조절변수 및 연구모형을 설정하고 가설을 검정하였다. 첫째, B2C 역직구 제품관련 요인이 수출성과에 미치는 영향에 대해 살펴본 결과 제품관련 요인의 경우 제품 품질, 구색, 정보, 이미지가 모두 수출성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, B2C 역직구 온라인 쇼핑몰의 특성이 수출성과에 미치는 영향에 대해 살펴본 결과 온라인 쇼핑몰의 특성의 경우 판매자신뢰, 결제안전성, 물류서비스, 구매자후기 모두 수출성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 한류문화마케팅은 B2C 역직구의 제품관련 요인이 수출성과에 미치는 정(+)의 영향을 강화 시키는 것으로 나타났다. 이로써 본 연구는 기업의 제품관련 요인과 온라인 쇼핑몰 특성의 요인이 기업의 수출성과에 유의한 영향을 미치며 한류문화마케팅이 제품요인과 수출성과 간의 관계에 긍정적으로 유의한 영향을 미친다는 점에서 기업에 실제적인 시사점을 주고자 하였으며, 고객의 관점에서만의 영향관계를 도출하고자 한 선행연구와는 다르게 실질적인 데이터를 갖고있는 기업을 대상으로 연구가 이루어졌다는 점과 한류문화영향이 단순히 대중의 문화열풍과의 관계를 떠나 제품요인이 수출성과에 미치는 영향을 강화 시킬 수 있는지를 규명하고자 한 점이 기존 연구와는 차별성이 있다.
As the use of the Internet began to become more and more common, consumers began to show more reasonable consumption and purchasing behaviours in part due to the increasing ease with which wide scope of information could be acquired online. This is interpreted as being reflected as imports and expor...
As the use of the Internet began to become more and more common, consumers began to show more reasonable consumption and purchasing behaviours in part due to the increasing ease with which wide scope of information could be acquired online. This is interpreted as being reflected as imports and exports. In particular, the number of B2C reverse direct purchases that are being exported continues to increase, giving B2C reverse direct sales the opportunity to enter overseas markets regardless of the size of the company. Its importance is further emphasized because it can work as a net function.In addition, considering that as of 2019 around 80% of B2C reverse direct sales are made in the Chinese market, this study can provide important and practical implications for domestic companies seeking to expand their presence in the Chinese market.Accordingly, the purpose of this study is to provide practical implications for increasing export performance by deriving the major factors affecting the export of B2C overseas reverse direct purchases from the point of view of domestic companies that have substantial data. In addition to that, the purpose of this study is to investigate and identify the relationship between export performance and the moderating effect of Korean wave cultural marketing.Through a literature review this study investigates the concept and reality of overseas reverse trading and derived factors and questionnaires through a survey of domestic B2C online shopping malls who sell products online to Chinese consumers. In this manner, independent variables, dependent variables, moderate variables, and research models were established and hypotheses were tested.First, as a result of examining the effects of B2C reverse direct purchase product-related factors on export performance, product-related factors showed that product quality, a wide of assortment of products, product information, and product image all have a positive effect on export performance.Second, as a result of examining the effects of the characteristics of B2C reverse direct purchases online shopping on export performance, in the case of the characteristics of online shopping, seller trust, payment safety, logistics service, and buyer reviews all have a positive effect on export performance. Third, Korean wave cultural marketing was found to strengthen the positive (+) influence on the export performance of product-related factors of B2C reverse direct purchase.As a result, this study has practical implications for the companies in that the product factors and online characteristics have a significant effect on their export performance also Korean Wave cultural marketing has a positive effect on the relationship between the product-related factors and export performance. Unlike previous studies, which attempted to derive an impact relationship from the customers’ point of view, this study was conducted on companies with substantial data, and tool into account the cultural impact of Korean Wave marketing on the relation of product-related factors and export performance.
As the use of the Internet began to become more and more common, consumers began to show more reasonable consumption and purchasing behaviours in part due to the increasing ease with which wide scope of information could be acquired online. This is interpreted as being reflected as imports and exports. In particular, the number of B2C reverse direct purchases that are being exported continues to increase, giving B2C reverse direct sales the opportunity to enter overseas markets regardless of the size of the company. Its importance is further emphasized because it can work as a net function.In addition, considering that as of 2019 around 80% of B2C reverse direct sales are made in the Chinese market, this study can provide important and practical implications for domestic companies seeking to expand their presence in the Chinese market.Accordingly, the purpose of this study is to provide practical implications for increasing export performance by deriving the major factors affecting the export of B2C overseas reverse direct purchases from the point of view of domestic companies that have substantial data. In addition to that, the purpose of this study is to investigate and identify the relationship between export performance and the moderating effect of Korean wave cultural marketing.Through a literature review this study investigates the concept and reality of overseas reverse trading and derived factors and questionnaires through a survey of domestic B2C online shopping malls who sell products online to Chinese consumers. In this manner, independent variables, dependent variables, moderate variables, and research models were established and hypotheses were tested.First, as a result of examining the effects of B2C reverse direct purchase product-related factors on export performance, product-related factors showed that product quality, a wide of assortment of products, product information, and product image all have a positive effect on export performance.Second, as a result of examining the effects of the characteristics of B2C reverse direct purchases online shopping on export performance, in the case of the characteristics of online shopping, seller trust, payment safety, logistics service, and buyer reviews all have a positive effect on export performance. Third, Korean wave cultural marketing was found to strengthen the positive (+) influence on the export performance of product-related factors of B2C reverse direct purchase.As a result, this study has practical implications for the companies in that the product factors and online characteristics have a significant effect on their export performance also Korean Wave cultural marketing has a positive effect on the relationship between the product-related factors and export performance. Unlike previous studies, which attempted to derive an impact relationship from the customers’ point of view, this study was conducted on companies with substantial data, and tool into account the cultural impact of Korean Wave marketing on the relation of product-related factors and export performance.
Keyword
#역직구 전자상거래 한류 한류문화마케팅 B2C Reverse direct-purchase E-commerce Korean wave Korean wave cultural marketing
학위논문 정보
저자
윤지혜
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
무역물류학과 국제상학전공
지도교수
김창봉,최창범
발행연도
2020
총페이지
v, 101 p.
키워드
역직구 전자상거래 한류 한류문화마케팅 B2C Reverse direct-purchase E-commerce Korean wave Korean wave cultural marketing
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