인류는 삶의 끝이라는 죽음에 대한 두려움으로 영원한 삶을 추구하며 문화, 예술, 종교, 철학, 과학 기술 등이 발전시켰다. 죽음 이후의 세계를 인정하고 발전한 학문은 철학과 종교이다. 영원한 삶을 원했던 인간의 염원은 사후세계를 만들어냈고, 영혼의 존재를 믿게 되었다. 삶의 끝이 죽음이 아니라 육체를 벗어난 영혼이 죽음 이후의 삶이 이어지는 사후세계 소재의 ‘환상 서사’를 만들었다. TV드라마에 환상물은 인간, 시간이 환상을 작동시키는 요소로 많은 비중을 차지하였고, 공간은 작은 비중을 차지하고 있다. 공간을 환상성으로 삼고, 사후세계를 소재로 다룬 <도깨비>와 <호텔 델루나>는 이승과 저승의 중간 공간이라는 중음계를 공간으로 설정하여 서사를 진행하고, 중음계 인물을 주요인물로 선택하여 텔레비전 드라마에서 공간 판타지를 선사하였다는 점에서 연구할 가치가 있다고 판단하였다. 본 연구는 TV드라마에서는 공간으로 표현하지 않았던 이승과 저승의 중간계 판타지를 만들어낸 <도깨비>의 저승의 찻집과 <호텔 델루나>의 호텔 델루나를 연구 대상으로 선택했다. 삶과 죽음은 연결되어 순환하는 수평적 구조라는 생사일여(生死一如)의 내세관이라는 ...
인류는 삶의 끝이라는 죽음에 대한 두려움으로 영원한 삶을 추구하며 문화, 예술, 종교, 철학, 과학 기술 등이 발전시켰다. 죽음 이후의 세계를 인정하고 발전한 학문은 철학과 종교이다. 영원한 삶을 원했던 인간의 염원은 사후세계를 만들어냈고, 영혼의 존재를 믿게 되었다. 삶의 끝이 죽음이 아니라 육체를 벗어난 영혼이 죽음 이후의 삶이 이어지는 사후세계 소재의 ‘환상 서사’를 만들었다. TV드라마에 환상물은 인간, 시간이 환상을 작동시키는 요소로 많은 비중을 차지하였고, 공간은 작은 비중을 차지하고 있다. 공간을 환상성으로 삼고, 사후세계를 소재로 다룬 <도깨비>와 <호텔 델루나>는 이승과 저승의 중간 공간이라는 중음계를 공간으로 설정하여 서사를 진행하고, 중음계 인물을 주요인물로 선택하여 텔레비전 드라마에서 공간 판타지를 선사하였다는 점에서 연구할 가치가 있다고 판단하였다. 본 연구는 TV드라마에서는 공간으로 표현하지 않았던 이승과 저승의 중간계 판타지를 만들어낸 <도깨비>의 저승의 찻집과 <호텔 델루나>의 호텔 델루나를 연구 대상으로 선택했다. 삶과 죽음은 연결되어 순환하는 수평적 구조라는 생사일여(生死一如)의 내세관이라는 한국 전통문화를 공통기반으로 가진 <도깨비>와 <호텔 델루나>는 중음계라는 공간분석을 통해 사후세계를 기반으로 공간을 환상성으로 잡은 드라마가 판타지 드라마에 미치는 영향과 대중의 삶의 성찰에 미치는 영향을 파악하는 데 목적을 두었다. 연구 대상으로 선택된 영상물 드라마 <도깨비>와 <호텔 델루나>의 연구 방법으로 한국 전통문화의 개념을 알아보았고, 전통문화를 기반으로 하는 한국인의 죽음관을 정리하였다. <도깨비>의 저승의 찻집과 서사 그리고 저승 캐릭터를 분석하고, <호텔 델루나>의 호텔 델루나와 서사 그리고 장만월 캐릭터를 분석하였다. <도깨비>에서 저승의 찻집은 드라마의 서브플롯으로 드라마의 주제인 삶과 죽음에 대해 공간을 통해 인지시켜주었다. 또한 저승의 찻집과 저승 그리고 죽은 자들을 통해 현재의 삶을 돌아보는 서사를 제공해 주었다. <호텔 델루나>에서 호텔 델루나는 드라마의 메인플롯으로 드라마에서 주된 공간이었다. 안에서 공간이 확장되는 판타지성을 보여줌으로 현재 존재하는 호텔이지만, 존재하지 않는 중음계의 공간을 잘 표현해냈다. <도깨비>와 <호텔 델루나>의 중음계 공간에 등장하는 예측 불허의 망자들이 공간으로 몰려들면서 펼쳐지는 서사는 시청자에게 긴장감과 흥미로움을 주었다. <도깨비>와 <호텔 델루나>를 통해 판타지 드라마에 미치는 영향에 대해 알아보고 분석해본 결과 죽음이라는 삶과 분절된 개념을 실제적 공간으로 구현하면서 판타지 공간을 통해 삶을 성찰하게 만들었다. 불안과 공포였던 죽음은 또 다른 시작임을 공간과 인물을 통해 상기시켜주었다. 앞으로도 사후세계 소재의 공간 환상물 드라마들이 제작되어 경험해 보지 못한 환상세계에 공간 연구가 계속 이어지기를 기대해본다.
인류는 삶의 끝이라는 죽음에 대한 두려움으로 영원한 삶을 추구하며 문화, 예술, 종교, 철학, 과학 기술 등이 발전시켰다. 죽음 이후의 세계를 인정하고 발전한 학문은 철학과 종교이다. 영원한 삶을 원했던 인간의 염원은 사후세계를 만들어냈고, 영혼의 존재를 믿게 되었다. 삶의 끝이 죽음이 아니라 육체를 벗어난 영혼이 죽음 이후의 삶이 이어지는 사후세계 소재의 ‘환상 서사’를 만들었다. TV드라마에 환상물은 인간, 시간이 환상을 작동시키는 요소로 많은 비중을 차지하였고, 공간은 작은 비중을 차지하고 있다. 공간을 환상성으로 삼고, 사후세계를 소재로 다룬 <도깨비>와 <호텔 델루나>는 이승과 저승의 중간 공간이라는 중음계를 공간으로 설정하여 서사를 진행하고, 중음계 인물을 주요인물로 선택하여 텔레비전 드라마에서 공간 판타지를 선사하였다는 점에서 연구할 가치가 있다고 판단하였다. 본 연구는 TV드라마에서는 공간으로 표현하지 않았던 이승과 저승의 중간계 판타지를 만들어낸 <도깨비>의 저승의 찻집과 <호텔 델루나>의 호텔 델루나를 연구 대상으로 선택했다. 삶과 죽음은 연결되어 순환하는 수평적 구조라는 생사일여(生死一如)의 내세관이라는 한국 전통문화를 공통기반으로 가진 <도깨비>와 <호텔 델루나>는 중음계라는 공간분석을 통해 사후세계를 기반으로 공간을 환상성으로 잡은 드라마가 판타지 드라마에 미치는 영향과 대중의 삶의 성찰에 미치는 영향을 파악하는 데 목적을 두었다. 연구 대상으로 선택된 영상물 드라마 <도깨비>와 <호텔 델루나>의 연구 방법으로 한국 전통문화의 개념을 알아보았고, 전통문화를 기반으로 하는 한국인의 죽음관을 정리하였다. <도깨비>의 저승의 찻집과 서사 그리고 저승 캐릭터를 분석하고, <호텔 델루나>의 호텔 델루나와 서사 그리고 장만월 캐릭터를 분석하였다. <도깨비>에서 저승의 찻집은 드라마의 서브플롯으로 드라마의 주제인 삶과 죽음에 대해 공간을 통해 인지시켜주었다. 또한 저승의 찻집과 저승 그리고 죽은 자들을 통해 현재의 삶을 돌아보는 서사를 제공해 주었다. <호텔 델루나>에서 호텔 델루나는 드라마의 메인플롯으로 드라마에서 주된 공간이었다. 안에서 공간이 확장되는 판타지성을 보여줌으로 현재 존재하는 호텔이지만, 존재하지 않는 중음계의 공간을 잘 표현해냈다. <도깨비>와 <호텔 델루나>의 중음계 공간에 등장하는 예측 불허의 망자들이 공간으로 몰려들면서 펼쳐지는 서사는 시청자에게 긴장감과 흥미로움을 주었다. <도깨비>와 <호텔 델루나>를 통해 판타지 드라마에 미치는 영향에 대해 알아보고 분석해본 결과 죽음이라는 삶과 분절된 개념을 실제적 공간으로 구현하면서 판타지 공간을 통해 삶을 성찰하게 만들었다. 불안과 공포였던 죽음은 또 다른 시작임을 공간과 인물을 통해 상기시켜주었다. 앞으로도 사후세계 소재의 공간 환상물 드라마들이 제작되어 경험해 보지 못한 환상세계에 공간 연구가 계속 이어지기를 기대해본다.
Owing to the fear of death, namely the end of life, man has tried to seek out an eternal life and developed culture, art, religion and scientific technology. The science developed on the basis of afterlife can be classified into philosophy and religion. Human wish of everlasting life has created aft...
Owing to the fear of death, namely the end of life, man has tried to seek out an eternal life and developed culture, art, religion and scientific technology. The science developed on the basis of afterlife can be classified into philosophy and religion. Human wish of everlasting life has created afterlife and made man believe in the existence of spirits. In the end, they have invented 'fantastic narrative' of which subject material is afterlife describing that the end of life is not death but never-ending life of disembodied soul. In the fantastic dramas of TV, man and time mainly play the role of operating fantasies, but space is not a crucial element for it. In this vein, it seemed to be valuable for the author to conduct a study on and , because both dramas established the middle shadowland, namely the interspace between this world and the next as the space of origin of fantastic stories, and selected the figures in the middle shadowland as leading characters, thus developing stories and presenting spatial fantasies for TV dramas of which subject material is afterlife. In this study, the author examined the next world cafe of and the Delluna Hotel of which created the fantasy of the intermediate world between this world and the next, which had not been regarded as a space in conventional TV dramas. and are based on a common Korean traditional view of horizontally structured afterlife, namely such a viewpoint as 'life and death are one thing and identical' and 'they are interlinked and circulated.' Therefore, the objective of this study was to look into the shadowland space of both dramas, and then examine the effect of the dramas of which base is afterlife and which take space as the origin of fantasy on other fantasy dramas and public life. As study methods, this study examined the concept of Korean traditional culture and looked into Korean people's traditional view of death. In addition, this study analyzed the next world cafe, narrative and next world characters of , together with the Delluna Hotel, narrative and Jang Man-wol character of . The next world cafe of is a sub-plot that makes people aware of the theme of the drama, namely life and death, through space. And it also provides people stories with which they can reflect on their present life through the next world cafe, the next world and the dead. The Delluna Hotel of is a main-plot and a main space in the drama. By presenting the fantasy of spatial extension from inside to outside, well describes the middle shadowland space which exists for the present but never exists. The stories of the unexpected deceased who are driven into the space of the middle shadowland of and provide audience tension and exciting. Regarding the effect of and on fantasy dramas, both dramas materialize death, namely a separated concept from life, through a real space, thus making audience reflect on their life. Through spaces and characters, they can make viewers call to mind the fact that death as the origin of anxiety and horror is another beginning. The author hopes many spatial fantasy dramas of which subject material is afterlife will be produced in the future and many studies on the spaces of fantastic world, which are never experienced by people, will be conducted as well.
Owing to the fear of death, namely the end of life, man has tried to seek out an eternal life and developed culture, art, religion and scientific technology. The science developed on the basis of afterlife can be classified into philosophy and religion. Human wish of everlasting life has created afterlife and made man believe in the existence of spirits. In the end, they have invented 'fantastic narrative' of which subject material is afterlife describing that the end of life is not death but never-ending life of disembodied soul. In the fantastic dramas of TV, man and time mainly play the role of operating fantasies, but space is not a crucial element for it. In this vein, it seemed to be valuable for the author to conduct a study on and , because both dramas established the middle shadowland, namely the interspace between this world and the next as the space of origin of fantastic stories, and selected the figures in the middle shadowland as leading characters, thus developing stories and presenting spatial fantasies for TV dramas of which subject material is afterlife. In this study, the author examined the next world cafe of and the Delluna Hotel of which created the fantasy of the intermediate world between this world and the next, which had not been regarded as a space in conventional TV dramas. and are based on a common Korean traditional view of horizontally structured afterlife, namely such a viewpoint as 'life and death are one thing and identical' and 'they are interlinked and circulated.' Therefore, the objective of this study was to look into the shadowland space of both dramas, and then examine the effect of the dramas of which base is afterlife and which take space as the origin of fantasy on other fantasy dramas and public life. As study methods, this study examined the concept of Korean traditional culture and looked into Korean people's traditional view of death. In addition, this study analyzed the next world cafe, narrative and next world characters of , together with the Delluna Hotel, narrative and Jang Man-wol character of . The next world cafe of is a sub-plot that makes people aware of the theme of the drama, namely life and death, through space. And it also provides people stories with which they can reflect on their present life through the next world cafe, the next world and the dead. The Delluna Hotel of is a main-plot and a main space in the drama. By presenting the fantasy of spatial extension from inside to outside, well describes the middle shadowland space which exists for the present but never exists. The stories of the unexpected deceased who are driven into the space of the middle shadowland of and provide audience tension and exciting. Regarding the effect of and on fantasy dramas, both dramas materialize death, namely a separated concept from life, through a real space, thus making audience reflect on their life. Through spaces and characters, they can make viewers call to mind the fact that death as the origin of anxiety and horror is another beginning. The author hopes many spatial fantasy dramas of which subject material is afterlife will be produced in the future and many studies on the spaces of fantastic world, which are never experienced by people, will be conducted as well.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.